اخبار و اطلاعیه

تفاوت تحقیق و مقاله

تفاوت تحقیق و مقاله

تفاوت تحقیق و مقاله : خیلی از کسانی که می‎خواهند مقاله علمی یا پژوهشی بنویسند تفاوتی بین تحقیق و مقاله  قائل نیستند. در بسیاری از مقالاتی که حتی در نشریات معتبر منتشر می‎شود اساساً کار تحقیقی انجام نشده است البته جستجویی درکار بوده است ولی به این جستجو، تحقیق گفته نمی‎شود، گردآوری اطلاعات و تنظیم آنهاست.

یکی از تفاوت‎ های تحقیق با تألیف نیز همین است. تألیف گردآوری اطلاعات، تنظیم آنها و تدوین است البته در تآلیف نوآوری نیز وجود دارد و خیلی از مواردی که در مسیر کار تحقیق طی می‎شود در تألیف نیز خواهد بود.

تحقیق ارائه یک مدل جدید است. یعنی با اطلاعات موجود و با استفاده از فکر خود بتوانیم کشف جدیدی را انجام دهیم. در تحقیق باید برای حل مسأله یا مشکل راهی ارائه کند تا با بکار بستن آن مشکل مرتفع شود. برای بررسی بیشتر تا پایان با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

تحقیق چیست؟

برای انجام تحقیق دانشجویی این نکته بسیار حائز اهمیت است که هرگز نمی توانید بدون تکیه بر منابع و اندیشه های دیگران، آن را انجام دهید. دانشجو معمولا ملزم می گردد تا یافته های تحقیق خود را با توجه به داده های منابع معتبر اثبات یا تأیید کند.

استادان و مربیان نیز به همین دلیل است که سفارش تحقیق را بر دوش دانشجو می گذارند. آن ها می خواهند او رعایت تعادل و توازن را در نوشتن بیاموزد. همچنین با ساختار نگارش تحقیق دانشجویی آشنا شود. در انجام تحقیق، نویسنده ابتدا باید پیشینه تحقیق را جمع آوری کرده و آن ها را ارائه کند. سپس با یک تحلیل دقیق و شفاف از این اطلاعات نتیجه بگیرد. سپس دیدگاه یا نظریه خود را بیان نماید.

تفاوت تحقیق و مقاله

  • یکی از مواردی که باعث تفاوت تحقیق و مقاله می شود، حجم صفحه است.
  • تحقیق ها معمولا از نظر حجم بین 5 تا 20 صفحه هستند.
  • در انتهای بیشتر متون تحقیقی نظریه یا ادعایی مطرح می شود.
  • در بعضی مواقع تحقیق ها پایه و مبنای انجام سمینار ارشد می باشند.
  • همه فرمت های رفرنس دهی مانند(MLA ،Chicago و APA) در انجام تحقیق های دانشجویی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پرهیز از هرگونه جانب داری که بتواند بر نتیجه گیری یا دیدگاه نویسنده اثرگذار باشد.
  • در متون تحقیقی می توان از دیگر پروژه های تحقیقاتی به عنوان رفرنس استفاده کرد.

نکات یک تحقیق دانشجویی خوب چیست؟

  • ایده های خود را برای انجام تحقیق دانشجویی لیست کنید.
  • تمام مسائلی که باعث حواس پرتی شما می شود را از بین ببرید.
  • یک تحقیق کارآمد و مفید بنویسید.
  • برای کشف حقایق تحقیق دانشجویی وقت بگذارید.
  • برای تمامی تحقیقات دانشجویی خود یک چکیده حرفه ای بنویسید.
  • حتما بعد از اتمام نوشتن تحقیق، کل متن را ویراستاری معنایی، ویرایشی، نگارشی و ساختاری کنید.
  • از منابع معتبر و موثق استفاده کنید.

مقاله چیست؟

انجام مقاله را عموما فردی که در یک زمینه علمی تخصص دارد می نویسد و فرد دیگری که در همان زمینه علمی تخصص دارد بازبینی و نظارت می کند. مقالات علمی نسبتا کوتاه هستند و آن ها را در مجلات یا کنفرانس ها و غیره چاپ می کنند. در بیشتر مقالات علمی به تحقیقاتی که تا آن زمان پیرامون موضوع مقاله انجام شده است اشاره می شود. این تحقیقات می توانند شامل ابداعات و نوآوری های اخیر، بررسی یک روش تازه علمی یا یک محصول جدید و غیره باشند. در بعضی مواقع برای مقالات خود باید اقدام به سفارش پاورپوینت حرفه ای کنید تا یک ارائه منحصر به فرد در کنفرانس ها داشته باشید.

برترین ژورنال های علمی از نظر رتبه بندی کدام اند؟

نام سه ژورنال برتر عبارت است از:

  • .Ca-A Cancer Journal for Clinicians
  • .MMWR Recommendations and Reports
  • .Nature Reviews Molecular Cell Biology

جدیدترین تفاوت بین مقالات علمی و انجام تحقیق چیست؟

تحقیق و مقاله دو نوع متن علمی هستند که بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه آن ها را مطالعه می کنند تا نکات تازه ای را درباره یک موضوع خاص بیاموزند. برای آنکه بتوانیم این دو نوع متن علمی را بهتر مقایسه کنیم، خوب است ابتدا ویژگی های اصلی هر یک را بدانیم. در ادامه درباره تحقیق دانشجویی و مقاله بیشتر خواهید خواند.

7 تفاوت تحقیق با مقاله

حال پس از اینکه به مفهوم تحقیق و مقاله آشنا شدیم به بررسی تفاوت تحقیق با مقاله میپردازیم. بطورکلی تفاوت تحقیق و مقاله را در موارد زیر میتوان دسته بندی کرد:

1- تحقیق توسط دانش آموز و یا دانشجو نوشته می شود در حالیکه مقاله عمدتا توسط دانشجویان خبره، محققان و دانشمندان نوشته می شود.

2- تحقیق تحت نظارت معلم مدرسه و یا استاد دانشگاه نوشته میشود. درحالیکه مقاله با همکاری محققان و دانشمندان دیگر و یا با همکاری اساتید دانشگاه نوشته می شود.

3- معمولا تحقیق بر سوالات و اهداف پژوهشی تمرکز دارید درحالیکه دامنه مقاله بسیار وسیع تر است.

4- مقاله لیست مراجع گسترده و زیادی دارد در صورتیکه در تحقیق اینگونه نیست.

5- تحقیق منحصرا برای اهداف مدرسه و یا دانشگاه نوشته می شود و نهایتا ممکن است یک ارائه شفاهی در حد کلاس درس داشته باشد. ولی مقاله با هدف انتشار در مجلات معتبر داخلی و جهانی مانند مجلات ISI و ISC نوشته می شود.

6- معمولا تعداد کلمات تحقیق بیشتر از مقاله است.

7- تحقیق با هدف آموزش دانش آموز و دانشجو در مورد نحوه نوشتن واضح و موثر پیرامون یک موضوع نوشته میشود. امام مقاله با هدف آموزش خواننده در مورد یک موضوع نوشته می شود.

تفاوت تحقیق و مقاله

اعتبار مقاله علمی بیشتر است یا تحقیق علمی؟

از آنجایی که محققان متون تحقیقاتی را به صورت سازمان دهی شده می نویسند، بنابراین صحت داده هایشان با روش های مطمئن سنجیده می شود، معمولا در همایش های علمی معتبرند. مقالات علمی نیز اطلاعات سودمندی را در اختیار خواننده می گذارند و بیشتر اوقات این اطلاعات پشتوانه علمی محکمی دارند. اما دیدگاه نویسنده نیز بر مقالات علمی اثرگذار است. بنابراین هنگام استفاده از اطلاعات آن ها باید با احتیاط بیشتری عمل کرد.

برای نوشتن مقالات علمی می توانید از Wordtune کمک بگیرید

Wordtune یک ابزار قدرتمند است که به کاربران امکان می دهد تا متون خود را بهبود بخشند و بهترین نسخه را ارائه دهند. این ابزار با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، به کاربران کمک می کند تا بهترین واژگان و جملات را انتخاب کنند و متن خود را به شکلی قابل فهم و جذاب تر ترتیب دهند. با استفاده از  خرید اکانت wordtune ، کاربران می توانند متن خود را به سرعت و به صورت افتراقی بهبود بخشیده و به نتیجه دلخواه خود برسند.

استفاده از Wordtune برای نوشتن مقالات بسیار مفید است. این ابزار به کاربران امکان می دهد تا به راحتی و با کمک پیشنهادات ویرایشی آن، متن خود را به شکلی بهتر و قابل فهم تر نوشته و ارائه دهند. همچنین، Wordtune می تواند به کاربران کمک کند تا متون خود را بهبود بخشند و بهترین نسخه ممکن را ارائه دهند. این ابزار می تواند به کاربران کمک کند تا به سرعت و با دقت، مقالاتی با کیفیت بالا بنویسند و وقت خود را صرف نوشتن ویرایش متون کمتر کنند. به طور کلی، Wordtune یک ابزار کارآمد و موثر برای نوشتن متون حرفه ای است که به کاربران کمک می کند تا بهترین نتیجه را بدست آورند.

کلام آخر

در این مطلب ابتدا به معرفی تحقیق و مقاله پرداختیم و در انتها 7 تفاوت تحقیق و مقاله را معرفی کردیم. چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، خوشحال می شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات و تجربیات خود را درباره نوشتن تحقیق و مقاله در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. سعی کردیم به تمام سوالاتی که ممکن است در ذهن شما باشد پاسخ دهیم. اگر فکر می‌کنید نکته‌ای را جا انداخته‌ایم، حتما با ما درمیان بگذارید. مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.