اخبار و اطلاعیه

تفاوت تحقیق کمی و کیفی چیست؟

تفاوت تحقیق کمی و کیفی

بنیان هر جامعه علمی بر پایه پژوهش بنا می‌شود و پژوهش به دو شکل کمی و کیفی صورت می‌گیرد. شناخت انواع روش‌های پژوهش و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها و همچنین درک تفاوت پژوهش کمی و پژوهش کیفی به انتخاب روش درست و مناسب تحقیق توسط پژوهشگر کمک شایانی می‌کند و لازم است محققان با این مباحث کاملا آشنا باشند.

از این‌رو ما در این مطلب به توضیح و تعریف پژوهش کیفی و پژوهش کمی می‌پردازیم و علاوه بر معرفی انواع روش‌ها و خصوصیات آن‌ها، تفاوت پژوهش کمی و پژوهش کیفی را تشریح می‌کنیم تا شما بتوانید مسیر برتر و متناسب با تحقیقات‌تان را برگزینید و در گردآوری داده‌های مورد نیاز پژوهش خود بهتر و موفق‌تر عمل کنید. با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

تحقیق کیفی چیست؟

تحقیقات کیفی با کلمات بیان می شوند و از آنها برای درک مفاهیم، افکار یا تجربیات استفاده می شود. این نوع تحقیق شما را قادر می سازد بینش عمیقی درباره موضوعاتی که به خوبی درک نشده اند، ایجاد کنید.

روش های کیفی متداول شامل مصاحبه با سوالات باز، توصیف مشاهدات و بررسی محتوای موجود در مورد مفاهیم و نظریه هاست.

طراحی حرفه ای سوالات نظرسنجی می تواند به شما در انجام یک تحقیق کیفی معتبر کمک کند.

ویژگی های اصلی تحقیقات کیفی

  • درک درست از وقایع تنها با توجه به بستری که در آن اتفاق می افتند امکان پذیر است. بنابراین، یک محقق کیفی خود را در این بستر و در محیط طبیعی وارد می کند. زمینه ها و بستر تحقیق ساختگی نیست و کاملا طبیعی و واقعی است. هیچ چیز از پیش تعریف شده و مسلم فرض نمی شود.
  • محققان کیفی می خواهند افرادی که مورد مطالعه قرار می گیرند، خودشان صحبت کنند و دیدگاه های خود را با استفاده از کلمات و یا هر ابزار دیگری ارائه دهند. بنابراین، تحقیق کیفی فرایندی تعاملی است که در آن افراد مورد مطالعه با پژوهشگر در مورد جزئیات تجربه خود صحبت می کنند .
  • روش مطالعه در روند تحقیق تکامل یافته و با پیشرفت آن می تواند تنظیم شده یا تغییر کند.
  • برای یک محقق کیفی، واقعیت واحدی وجود ندارد، واقعیت با توجه به آنچه مشاهده کننده به وجود می آید.
  • نظریه، داده محور است و به عنوان بخشی از فرایند تحقیق شمرده می شود و همزمان با جمع آوری داده ها تکامل می یابد.

محدودیت های تحقیق کیفی

  • به دلیل زمان و هزینه های بالا، به طور کلی تحقیقات کیفی روی جامعه آماری محدودی اجرا می شود.
  • مسئله اعتبار یا قابلیت اطمینان کافی، یک انتقاد عمده است که به تحقیقات کیفی وارد می شود. به دلیل ماهیت ذهنی داده های کیفی و منشأ آن در متن های مجزا، استفاده از استانداردهای متعارف اعتبارسنجی  در مورد آنها دشوار است. به عنوان مثال، به دلیل نقش محوری محقق در تولید داده ها، امکان تکرار مطالعات کیفی وجود ندارد. همچنین، زمینه ها، موقعیت ها، رویدادها، شرایط و فعل و انفعالات به هیچ وجه قابل تکرار نیستند و نمی توان در زمینه گسترده تری از آنچه مورد مطالعه قرار گرفته است با اطمینان از تعمیم استفاده کرد.
  • مدت زمان لازم برای جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و تفسیر طولانی است. تجزیه و تحلیل داده های کیفی دشوار است و برای تفسیر داده های کیفی دانش تخصصی در یک زمینه خاص و دقت بسیار بالا مورد نیاز است. یک مثال بارز در این زمینه، مطالعه و تحقیق برای پیدا کردن علائم اختلالات روانی است.

نقاط قوت تحقیق کیفی

  • به دلیل دخالت مستقیم، محقق دیدگاه عمیقی نسبت به زمینه مورد تحقیق پیدا می کند. این موضوع به محقق امکان می دهد تا مسائل، ظرافت ها و پیچیدگی هایی را پیدا کند که معمولاً در تحقیقات کاملا علمی مورد توجه قرار نمی گیرند.
  • توصیفات کیفی می توانند نقش مهمی در مشخص کردن روابط احتمالی، علل، تاثیرات و فرآیندهای پویا داشته باشند.
  • تجزیه و تحلیل کیفی امکان ایجاد ابهامات / تناقض در داده ها را می دهد، که در واقع بازتاب واقعیت اجتماع است
  • تحقیق کیفی از سبک توصیفی، روایی استفاده می کند. این نوع تحقیق ممکن است به عنوان مثال برای یک پزشک بسیار مفید باشد زیرا  به این ترتیب می تواند برای کسب نوعی دانش که از هیچ راه دیگری قابل دسترسی نیست به گزارش های کیفی مراجعه کند و بدین ترتیب بینش جدیدی کسب کند.

تفاوت تحقیق کمی و کیفی

پژوهش کمی چیست؟

به تحقیقی که از طریق داده‌های عددی و اطلاعات آماری انجام می‌شود، پژوهش کمی می‌گویند. در این روش، متغیرهای تعریف‌شده تحقیق با تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام بررسی می‌شوند تا به کمک نتایج آماری داده‌ها بتوان فرضیه یا نظریه‌ای را تایید یا رد کرد. در این روش آنالیز اطلاعات به کمک نرم‌افزارهای پیشرفته به‌سرعت قابل انجام است و در کمترین زمان می‌شود داده‌های زیادی را تجزیه و تحلیل کرد و به تفسیرهای درست و شفافی دست یافت. گفتنی است پژوهش کمی نیازمند دقت بسیار بالای محقق و درستی و شفافیت اطلاعات است.

همچنین پژوهشگری که این روش را انتخاب می‌کند، باید بر علوم آنالیز آماری تسلط کافی داشته باشد تا نتایج تحقیق را به‌درستی ارائه دهد. دقت کنید که در پژوهش کمی برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر باید تحقیقات را در مقیاس بزرگ و نمونه‌های بیشتر انجام داد تا نتایج آن از اعتبار بیشتری برخوردار باشند.

ویژگی‌های پژوهش کمی

پژوهش کمی از چند ویژگی بارز و اصلی برخوردار است که عبارت‌اند از:

  • با اعداد و ارقام و به شکل جدول و نمودار بیان می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل آن با آنالیز آماری صورت می‌گیرد.
  • بر آزمایش نظریات و فرضیات پژوهش متمرکز است.
  • پرسش‌هایی کوتاه مطرح می‌کند.
  • به تعداد زیادی پاسخ‌دهنده نیاز دارد.

روش‌های پژوهش کمی

در پژوهش کمی از روش‌های زیر برای گردآوری داده‌های مورد نیاز محقق استفاده می‌شود:

  • مشاهده: ساده‌ترین روش جمع‌آوری اطلاعات مشاهده افراد در جامعه آماری است.
  • نظرسنجی: در این روش محقق باید تعدادی سوال مطرح کند و به صورت حضوری یا آنلاین در اختیار افراد جامعه آماری‌اش قرار دهد. بهتر است پرسش‌ها به شکل چندگزینه‌ای و البته کاملا شفاف و واضح باشند.
  • آزمایش: پژوهشگر در روش آزمایش باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کند که بتواند متغیرهای مد نظرش را کنترل کند تا روابط علت و معلول در آن موقعیت برقرار شود.

چه زمانی باید از تحقیق کیفی و چه زمانی باید از تحقیق کمی استفاده کرد؟

یک قانون کلی برای تصمیم گیری در مورد استفاده از داده های کمی یا کیفی عبارت است از:
· اگر می خواهید نظریه یا فرضیه ای را تایید یا آزمایش کنید، از تحقیقات کمی استفاده کنید،
· در عوض، زمانی که می خواهید مفاهیم، افکار و تجربیات را بفهمید، از تحقیقات کیفی استفاده کنید.
· برای اکثر موضوعات تحقیقاتی می توانید روش های کیفی، کمی یا ترکیبی را انتخاب کنید.
· اینکه کدام نوع از تحقیق را انتخاب می کنید، بستگی به چند موضوع دارد: اینکه آیا رویکرد تحقیق شما استقرایی است یا قیاسی؟، سوال(های) تحقیق شما چه است؟ آیا شما در حال انجام تحقیقات تجربی، همبستگی یا توصیفی هستید؟ و سایر ملاحظات عملی مانند زمان، پول، در دسترس بودن داده ها و دسترسی به پاسخ دهندگان مهم است.

تفاوت تحقیق کمی و کیفی

تحقیق کمی برای جمع‌آوری داده‌های واقعی و درست طراحی شده است. داده‌ها‌ی کمی از نوع، ساختار یافته و آماری هستند و برای بدست آوردن یک نتیجه‌ی کلی از تحقیق، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، تحقیق کیفی به جمع‌آوری اطلاعاتی می‌پردازد که بیشتر برای توصیف یک موضوع به آنها نیاز است. نظرسنجی کیفی به میزان کمتری ساختاریافته بوده و بیشتر به دنبال بررسی عمیق موضوعات در دسترس برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد نگرش، طرز تفکر و انگیزه‌ی افراد است. با این حال اگرچه این نوع نظرسنجی یک درک عمیق از پرسش‌های تحقیق ایجاد می‌کند، اما به همان نسبت تحلیل نتایج را نیز دشوارتر خواهد کرد.

فرمول‌بندی فرضیه‌ها:

تحقیق کیفی به شما کمک می‌کند که اطلاعات دقیق و جزئی را پیرامون یک موضوع جمع‌آوری کنید. شما می‌توانید با کشف مشکلات و فرصت هایی که مردم در مورد آن فکر می‌کنند، از این روش برای شروع تحقیق خود استفاده کنید. ایده‌ها و نظرات مردم می‌توانند همان فرضیه‌های تحقیق کیفی در نظر گرفته شوند.

تفاوت تحقیق کمی و کیفی ، اثبات فرضیه‌ها :

تحقیق کمی، اعدادی که برای تحلیل آماری جهت اثبات فرضیه‌ها به آنها نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد (به عنوان نمونه برای اثبات فرضیه‌ی “آیا مشکلاتی که مردم عنوان کرده‌اند، واقعیت دارد یا تنها یک دیدگاه شخصی است؟” به یک تحلیل آماری بر مبانی داده‌های تحقیق کمی نیاز داریم). حقایق بدست آمده از این تحقیق، به شما کمک می‌کند تا بر اساس مشاهدات عینی خود تصمیم‌گیری نمایید.

تفاوت تحقیق کمی و کیفی ، یافتن پاسخ‌های کلی:

تحقیقات کمی معمولاً تعداد پاسخ‌دهندگان بیشتری نسبت به تحقیقات کیفی دارند، زیرا طراحی یک نظرسنجی با سوالات چندگزینه‌ای به مراتب ساده‌تر از انجام تحقیقات کیفی (مانند مصاحبه‌هایی که در آن در مورد نظرات، دیدگاه‌ها و باورهای مردم سوال می‌شود) می‌باشد. بنابراین، تحقیقات کمی بطور قطع به شما کمک می‌کند تا پاسخ تعداد زیادی از پرسش‌ها را پیدا کنید. برای مثال پرسش‌هایی همچون: آیا مردم شما را به رقبایتان ترجیح می‌دهند؟ کدامیک از خدمات شرکت شما اهمیت بیشتری دارد؟ یا کدام تبلیغات برای مردم جذاب‌تر است؟

تفاوت تحقیق کمی و کیفی

گنجاندن ویژگی‌های فردی در تحقیق کمی و کیفی:

تحقیقات کیفی در آخرین مرحله‌ی پروژه نیز می‌تواند به شما کمک کند. پاسخ‌های بدست‌آمده از پرسش‌های تشریحی می‌تواند اطلاعات فردی اشخاص را نیز به داده‌های آماری موجود در نتایج تحقیق اضافه کند. مشتریان با پاسخ دادن به پرسش‌های تشریحی، به نوعی شرکت شما را به زبان خود توصیف کرده و پرده از حقایق پنهان کسب و کار شما برمی‌دارند. این حقایق از داده‌های کیفی استخراج می‌شوند.

برای اطمینان از سرقت ادبی در مقالات خود از Turnitin کمک بگیرید

Turnitin یکی از معتبرترین و محبوبترین ابزارهای تشخیص سرقت ادبی است که برای افرادی که مقالات و متون علمی و تحقیقاتی می‌نویسند بسیار مفید است. این ابزار قادر است به طور دقیق و کامل محتوای یک مقاله را بررسی کند و اگر محتوایی مشابه با مقالات دیگر یافت کند، به شما اطلاع دهد. از این روش برای جلوگیری از سرقت ادبی و همچنین بررسی اصالت مقاله استفاده می‌شود. اگر یک نویسنده مقاله خود را از منابع دیگری کپی کند و بدون اعلام این موضوع در مقاله‌اش منتشر کند، Turnitin قادر است این امر را شناسایی کند و به صورت خودکار به نویسنده و یا مدیریت نشر اطلاع دهد.

استفاده از Turnitin در واقع به نویسنده و محتوای او کمک می‌کند تا از سرقت ادبی جلوگیری کند و مطمئن شود که مقاله‌اش اصیل و از نظر قانونی مشکلی ندارد. همچنین برای انتشار مقالات در مجلات علمی و تحقیقاتی، استفاده از این ابزار الزامی است و مقاله‌هایی که از Turnitin عبور نکنند معمولاً توسط نشریات معتبر قبول نمی‌شوند. بنابراین، استفاده از Turnitin برای نویسندگان و پژوهشگران بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مقالاتی اصیل و با کیفیت تولید کنند و از دست خطرات سرقت ادبی در مقالات خود جلوگیری کنند. برای خرید اکانت Turnitin/ithenticate کلیک کنید.