اخبار و اطلاعیه

نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI

سابمیت مقاله در مجلات ISI

ممکن است پژوهشگرانی که مقاله خود را نگارش می کنند با روند ارسال و یا سابمیت مقالات در مجلات ISI آشنا نباشند. دانستن روند درست سابمیت مقاله در مجلات ISI می تواند شانس افراد را برای موفقیت در پذیرش و چاپ مقالات افزایش دهد. بنابراین در این بخش به آموزش گام به گام سابمیت مقاله در مجلات IsI (آی اس آی) می پردازیم با گروه گرامرلی همراه باشید.

مجلات ISI چه نوع مجلاتی هستند؟

“Institute for Scientific Information” یا همان موسسه اطلاعات علمی نامی آشنا در جامعه علمی است که هر دانشجو یا پژوهشگری حداقل یک‌بار اسم آن را شنیده است. موسسه اطلاعات علمی یا ISI در سال 1960 با هدف ارزیابی و علم سنجی انتشارات علمی تاسیس شده است. پس از مرگ موسس آن، در سال 1992 شرکت چند ملیتی تامسون رویترز این پایگاه را خریداری کرد. به عبارتی امروزه این موسسه را باید با نام Thomson Scientific بشناسیم اما به دلیل محبوبیت و شهرت ISI همچنان نام قدیمی آن به کار می‌رود. مجلاتی که دارای ایندکس یا نمایه ISI هستند به اصطلاح مجلات ISI نام دارند.

ارزیابی مجلات و ایندکس کردن آن‌ها توسط زیر مجموعه دیگری به نام (WOS (WEB OF SCIENCE که در شرکت تامسون رویترز فعالیت دارد صورت می‌گیرد. در واقع مجلات به وسیله پارامترهایی چون سطح کمیته علمی مجله، نشر به‌موقع شماره‌های مجله، رعایت استانداردهای پایگاه ISI و… سنجیده می‌شوند و در صورت داشتن صلاحیت، در ISI نمایه می‌شوند. اگر بخواهیم به طور دقیق مجلات ISI را دسته بندی کنیم می‌توان آن‌ها را در دو گروه در نظر گرفت. دسته اول مجلاتی هستند که دارای ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور می‌باشند و با نام JCR شناخته می‌شوند معمولاً این نوع مجلات داوری سخت گیرانه ای دارند و باید بار علمی و محتوایی مقاله بسیار قوی باشد تا موفق به چاپ در این مجلات شود. دسته دوم مجلاتی هستند که فاقد ضریب تاثیرند و اصطلاحاً ISI LISTED نام دارند. بدیهی است چاپ مقاله در دسته اول ارزش و اعتبار بیشتری برای نویسنده خواهد داشت.

منظور از سابمیت مقاله به مجلات isi چیست؟

مجلات ISI معتبرترین و پرطرفدارترین مجلات در جهان می‌باشند که پذیرش و چاپ مقاله در این مجلات امتیاز ومزایای پژوهشی بالایی نسبت به بقیه مجلات دارند. ISI درواقع یک مرجع تعیین استاندارد و معتبر بودن نشریان علمی در سراسر جهان است بدین معنا که صلاحیت نشریات مختلف بررسی‌شده و در صورت داشتن اعتبار علمی و رعایت اصول فنی چاپ نشریه، در لیست نشریات این موسسه قرار می‌گیرد؛ بنابراین زمانی که می‌گوییم مقاله را به مجله isi سابمیت می‌نماییم درواقع مقاله موردنظر به یک مجله‌ای که نمایه isi دارد سابمیت و یا به زبان عامیانه ارسال می‌شود. برای سابمیت یک مقاله به یک ژورنال، باید به سایت ژورنال مراجعه کرده و از قسمت مربوط به سابمیت اقدام نمایید.

سابمیت مقاله در مجلات ISI

چه مواردی را باید قبل از سابمیت مقاله در مجلات ISI رعایت کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید برای تهیه مقاله دو راه وجود دارد:

1) نگارش و گردآوری مقاله

2) استخراج مقاله از پایان‌نامه

شما به هر طریقی که به تهیه و تنظیم مقاله خود پرداخته باشید باید اصول و قوانین آن را رعایت کنید تا یک مقاله با کیفیت ارائه دهید. حال فرض کنید پژوهش‌ها و تحقیقات شما به اتمام رسیده و مقاله شما آماده است سوال اینجاست که آیا می‌توانید مستقیماً و بدون اعمال تغییرات خاصی آن را به سردبیر مجله ارسال کنید؟ مسلماً خیر. بایستی مقاله از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد و شرایط لازم جهت ارسال به مجله را داشته باشد. در ذیل به اقداماتی که باید قبل از سابمیت مقاله انجام دهید اشاره می‌کنیم:

 انتخاب مجله مناسب

پس از اینکه تصمیم گرفتید مقاله خود را در پایگاه ISI به چاپ برسانید بایستی مجله‌ای را از این پایگاه برگزینید که با عنوان و موضوع مقاله شما همخوانی داشته باشد. پس از انتخاب صحیح مجله بایستی به سراغ راهنمای نویسندگان در سایت مجله بروید و دستورالعمل‌های مربوط به فرمت مقاله را به دقت مطالعه کنید تا طبق اصول گفته شده در آن بقیه مراحل را پیش ببرید.

ویرایش تخصصی مقاله

ویرایش تخصصی مقاله باید توسط یک ویراستار متخصص که با رشته و حوزه تخصصی مقاله شما آشناست صورت بگیرد. نویسندگان مقاله به دلیل اینکه مدت زیادی را جهت نوشتن مقاله خود صرف کرده‌اند و هم اینکه به نوعی به متن خود دلبستگی دارند، ممکن است متوجه اشتباهات فنی و تخصصی موجود در متن مقاله خود نشوند بنابراین نیاز است آن را به یک ویراستار متخصص بسپارند تا ایرادات موجود در آن را رفع کرده و یک مقاله با کیفیت ارائه دهند.

 پارافریزنویسی و رفع تشابهات متنی

پارافریزنویسی درواقع به معنای بازنویسی متنی است که می‌خواهید از آن در مقاله خود استفاده کنید. به عبارتی شما با استفاده از لحن و کلام خود به بازنویسی مجدد نوشته مربوطه می‌پردازید. در تفسیر ایده‌های دیگران معانی منبع اصلی باید حفظ شود اما اصطلاح‌ها باید از خود شما باشد پس در روند این کار، شما نوشته دیگران را می‌خوانید، درک می‌کنید و با زبان خود به رشته ‌تحریر درمی‌آورید. سرقت ادبی موضوع مهمی است که درواقع خط قرمز داوران بین المللی است و شما بایستی در این مورد دقت بیشتری داشته باشید.

ترجمه تخصصی مقاله

در ترجمه تخصصی، مقاله شما بایستی توسط مترجمی که با موضوع تخصصی مقاله و رشته تحصیلی شما آشناست انجام شود؛ زیرا مقالات علمی معمولاً دارای عبارات و اصطلاحات تخصصی و پیچیده‌ای هستند که معانی آن‌ها در ترجمه تخصصی و عمومی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال کلمه “cavity” در ترجمه عمومی به معنای سوراخ می‌باشد ولی در ترجمه تخصصی رشته دندانپزشکی به معنای کرم خوردگی دندان است. پس مترجم متخصص باید در حوزه متنی که ترجمه می‌کند باید دارای اطلاعات زیادی باشد.

فرمت بندی تخصصی مقاله

اگر شما فرمت بندی مجله را رعایت نکنید، مقاله شما حتی قبل از رسیدن به دست داوران ریجکت خواهد شد. در فرمت بندی مقاله به مرتب سازی بخش‌های مختلف مقاله مانند نوع فونت، سایز فونت، میزان فاصله از طرفین صفحه، نوع نوشتن منابع، میزان کلمات چکیده مقاله، نوع نگارش افیلیشن و… پرداخته می‌شود.

فرم های مورد نیاز برای سابمیت مقاله در مجلات ISI

دستورالعمل کلی مجلات برای تنظیم مقالات تقریباً مشابه است. صفحه عنوان، چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، مواد و روش‌ها، نتایج، بحث، نتیجه‌گیری و مراجع، بخش‌هایی هستند که حتماً باید وجود داشته باشند، علاوه بر موارد ذکرشده گاهی برخی از مجلات علاوه بر مقاله اصلی، مواردی دیگری همچون cover letter، copyright و tilte page را نیز از نویسنده مقاله می‌خواهند. برای آشنایی با محتویات این فایل‌ها، هرکدام را در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم.

صفحه عنوان title page

ازآنجاکه مجلات مختلف دستورالعمل‌های گوناگونی برای تنظیم این قسمت در نظر می‌گیرند، در اینجا نیز باید به راهنمای نویسندگان مجله مراجعه کنید. به‌طورکلی صفحه عنوان، دربردارنده عنوان مقاله در بالا و اسامی نویسندگان در پایین می‌باشد. نام و نام خانوادگی کامل نویسندگان، بالاترین درجه علمی، سِمت، موقعیت آکادمیک، آدرس و نام گروه یا مؤسسه‌ای که پژوهش در آنجا انجام‌شده است باید ذکر گردد. قسمت پایین صفحه به مشخصات نویسنده مسئول مکاتبات، شامل نام و نام خانوادگی، درجه علمی، آدرس دقیق پستی، تلفن، فکس (با ذکر کد بین‌المللی کشور) و پست الکترونیک آکادمیک تعلق دارد.

نامه همراه مقاله cover letter

کاور لتر نوشته‌ای است که معمولاً هنگام سابمیت مقاله باید به همراه مقاله خود به مجله ارسال نمایید. درواقع کاور لتر اولین نوشته ایست که ادیتور آن‌ها مطالعه و بررسی می‌کند و درواقع بر اساس همین نامه هست که ادیتور درباره مقاله شما تصمیم و نسبت به انتخاب داور اقدام می‌کند. با توجه به اینکه تهیه کاور لتر نقش مهمی درروند بررسی مقاله شما ایفا می‌کند، درنتیجه دانستن نکات مهم در نوشتن آن کمک شایانی به شما خواهد کرد.

فرم copyright

برخی از مجلات از نویسندگان می‌خواهند تا فرم مخصوصی بنام copyright (برای هر مجله متفاوت است و در سایت مجله قابل دانلود است) را تکمیل کرده و همراه فایل مقاله ارسال نمایند. در این فرم یکسری اطلاعات در مورد محتوای مقاله (عنوان، تعداد کلمات مقاله، کپی بودن یا نبودن اشکال و نمودارها، مشخصات نویسندگان و …) از شما خواسته می‌شود و همچنین درخواست می‌شود که این فرم توسط نویسنده مسئول و یا تمامی نویسندگان امضا شود. این فرم copyright برای برخی مجلات بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ بنابراین در تکمیل آن دقت کامل داشته باشید.

سابمیت مقاله در مجلات ISI

مراحل سابمیت مقاله در مجلات ISI

در این قسمت سعی کردیم به یکی از رایج‌ترین روش‌های سابمیت مقاله که همان سابمیت از طریق سیستم مکانیزه و پنلی می‌باشد اشاره‌کنیم. برای ارسال از این طریق، نخست شما در وب‌سایت مجله ثبت‌نام کرده و نام کاربری و کلمه عبور دریافت می‌کنید. سپس به صفحه پروفایل خود وارد می‌شوید و گام‌های زیر را یک‌به‌یک طی می‌کنید:

مرحله اول

عنوان مقاله و چکیده را در قسمت تعیین شده وارد نمایید. زیرا مجلات اغلب چکیده را بصورت جداگانه از کاربر دریافت می کنند.

مرحله دوم

نام مؤلفین را به ترتیب اسامی ثبت کرده و وابستگی آن ها یعنی سازمانی که در آن مشغول به کار هستند را مشخص نمایید.

مرحله سوم

نویسنده مسئول را مشخص نمایید. زیرا تمام اطلاعات به حساب کاربری نویسنده مسئول ارسال شده و ادامه مراحل تنها برای نویسنده مسئول امکان پذیر خواهد بود.

مرحله چهارم

در این مرحله موافقت با قوانین مجله از جمله عدم چاپ مقاله در سایر مجلات یا کپی برداری از نتایج دیگران را تأیید نمایید.

مرحله پنجم

نامه انگیزشی یا کاور لتر را در قسمت که برای آن مشخص شده است بنویسید. که این نامه شامل معرفی نویسندگان و موضوع مقاله می باشد.

مرحله ششم

در مرحله بعد باید فایل متن، فایل جداول و یا تصاویر را به صورت کاملا جداگانه آپلود نمایید. در نظر داشته باشید که نباید نام نویسندگان را در فایل های آپلود شده درج کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله دو گزینه pdf و html نمایش داده می شود که با انتخاب هر کدام، فایل مقاله ارسالی به همان فرمت به شما نشان داده خواهد شد. پس از تأیید فایل مقاله، گزینه Submit فعال می شود.

مرحله هشتم

که در این مرحله روی گزینه سابمیت کلیک کرده و مقاله به دفتر مجله ارسال می گردد. که بعد از تایید، دیگر امکان اعمال تغییرات روی مقاله وجود نخواهد داشت.

مرحله نهم

در آخرین مرحله یک کد یا Manuscript number برای شما ارسال می شود که برای شناسایی مقاله شما از میان صد ها مقاله ارسال شده دیگر به مجله است. که برای هر نوع مکاتبه و انجام اصلاحات روی مقاله باید از این کد استفاده نمایید.