اخبار و اطلاعیه

نکات کاربردی در نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

پایان نامه کارشناسی ارشد

پایان نامه ها نقش اساسی در تولید علم دارند چرا که درصد بالایی از تحقیقات دانشگاهی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا انجام و بسیاری از مقالات علمی، از همین پایان نامه ها و رساله ها استخراج می شوند.

پایان نامه ها نه تنها تمرین تحقیق و پژوهش برای دانشجویان می باشد بلکه خود یکی از مهمترین روش­ های تولید علم نیز به محسوب می شوند. به همین دلیل در نگارش پایان نامه باید به تمام جوانب آن، از جمله محتوا و شکل صحیح متن توجه ویژه نشان داد. یکی از علل تاکید بر این قضیه این است که ماحصل کار پایان نامه شما بایستی در قالب مقاله منتشر و به دست محققان در نقاط مختلف جهان برسد. هرچه پایان نامه شما پربارتر و با کیفیت تر نوشته شود، بالطبع مقاله خوبی نیز از آن استخراج خواهد شد و در مجلات خوبی نیز پذیرفته و به چاپ خواهد رسید.

در ادامه به یکسری نکات مهم و کاربردی که می تواند به شما در نگارش پایان نامه کمک نماید اشاره می کنیم با گروه گرامرلی همراه باشید.

ساختار کلی پایان نامه

پایان نامه کارشناسی از فصل‌های مختلفی تشکیل می‌شود که این ساختار برای پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری نیز با اندک تفاوت‌هایی به کار می‌رود. فصول پایان نامه کارشناسی به ترتیب زیر نام‌گذاری و تقسیم‌بندی شده‌اند:

  • فصل اول: مقدمه و بیان مسئله
  • فصل دوم: پیشینه تحقیق
  • فصل سوم: روش تحقیق
  • فصل چهارم: نتیجه‌گیری
  • فصل پنجم: بحث و پیشنهادها و جمع‌بندی
  • پیوست‌ها
  • جداول و نمودارها
  • فهرست منابع و ماخذ

 پایان نامه کارشناسی ارشد

فصول پایان نامه کارشناسی ارشد

پایان­ نامه­ های کارشناسی ارشد طبق استاندارد اکثر دانشگاه­ها شامل ۵ فصل می­شوند. این فصول به ترتیب موارد زیر را در بر می­ گیرند:

  • فصل اول: مقدمه و طرح مسئله ( کلیات تحقیق )
  • فصل دوم: مروری بر منابع یا روش تحقیق
  • فصل سوم: مدل­ها و ایده­ های تحقیق
  • فصل چهارم: نتایج تحقیق
  • فصل پنجم: نتیجه­ گیری جمع­ بندی و پیشنهادات

فصل اول : کلیات تحقیق

فصل اول پایان نامه با مقدمه آغاز می ­شود. برای نوشتن مقدمه باید بدانید باقی قسمت­ های پژوهش در مورد چه موضوعاتی هستند. پس بهتر است ابتدا بخش­ های دیگر پایان­ نامه را تکمیل کنید و پس از آن به نگارش بخش ­ها و زیرشاخه­ های مقدمه بپردازید.

جمله ­ی اول مقدمه بسیار مهم است، این جمله می­ تواند خواننده را برای خواندن ادامه پایان­ نامه متقاعد کند. پاراگراف­ های بعدی باید به موضوعاتی از جمله تحقیقات پیشین در زمینه موضوع پژوهش، افرادی که ایده اولیه این موضوع را مطرح کردند و همچنین جدیدترین مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته بپردازد. در نهایت باید توضیح داده شود که چرا مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

فصل دوم : روش تحقیق

در این فصل از پایان­ نامه اطلاعاتی ارائه می­شود که خواننده را متقاعد کند نتایج بدست آمده در این پژوهش درست است.همچنین به برخی سوالات نیز در این قسمت باید پاسخ داده شود. این بخش همچنین نشانگر پیشرفت اطلاعات و دانش پژوهشگر در یک رشته تحقیقاتی است. بنابراین باید سابقه موضوع به خوبی بررسی شود و متنی که ارائه می ­شود فواید زیر را داشته باشد:

  • افزوده شدن اطلاعات محقق در رابطه با مطالعه و تحقیقاتش
  • قرار گرفتن تجربیات دیگران در اختیار محقق
  • عدم انجام دوباره کاری
  • آشنایی محقق با انواع مختلف روش­ هایی که در آن تحقیق به کار می ­رود
  • آشکار شدن نقاط ضعف و نقص اطلاعات در رابطه با موضوع تحقیق
  • محقق می ­تواند آسان ­ترین روش تحقیق برای مساله مورد مطالع ه­اش را انتخاب کند.

فصل سوم: مدل ­ها و ایده ­های تحقیق

این فصل از پایان­ نامه نقش سرنوشت سازی را ایفا می­ کند. در این فصل متغیر معرفی می ­شود، متغیر در اصل خصوصیات و حالات مورد اندازه­ گیری است که می ­تواند تغییر کرده یا تغییر ایجاد کند بنابراین هنگام طرح و برنامه ریزی یک تحقیق مهم است که متغیرهایی که اندازه گیری ­خواهند شد انتخاب شده و تشریح شوند چرا که متغیرها با اهداف تحقیق ارتباط خواهند داشت.

فصل چهارم: یافته­ های تحقیق یا نتایج پایان­ نامه

فصل چهارم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی آن را قلب تپنده پایان­ نامه می­دانند چرا که در این قسمت، نتایج حاصل از حل معادلات، شبیه­ سازی یا انجام آزمایشات بیان می­شود و به طور کلی می­توان نتایج حاصل از تدوین پایان نامه را در این قسمت بدست آورد.

این فصل از پایان­ نامه جاییست که پاسخ­ها در آن قرار دارند بنابراین باید فقط محدود به ارائه داده­ ها باشد و در آن تفسیری صورت نگیرد.

  • نتایج تحقیق را می­توانید در قالب نمودار، آمار، جداول و شکل­ها ارائه دهید.
  • بازه تغییر و تفسیر اطلاعات را نیز مشخص کنید.
  • نتایج ردکننده فرضیات تحقیق و پژوهش را نیز مانند نتایج تاییدکننده فرضیات آن بیان کنید.
  • به قدری وارد جزییات شوید که دیگران نیز بتوانند تفسیر خودشان را داشته باشند و توضیحات خود را ارائه دهند.
  • نتایج کلیدی باید در جملات واضح و روان در ابتدای پاراگراف بیان شود.

فصل پنجم : خلاصه تحقیق و تفسیر نتایج

آخرین بخش از فضول پایان­ نامه بخشی است که در آن نتایج نهایی تفسیر و بررسی شده و پیشنهاداتی ارائه می ­شود. هدف از نگارش این فصل بازگشت به بیان مساله و هدف اصلی تحقیق است.

فصل پنجم می­تواند نقش فشرده­ای از تحقیق را برای کسانی که وقت خواندن تمام مطالب گزارش را ندارند ایفا کند. بنابراین، این بخش به طور خلاصه و اجمالی هر آنچه در فصل­های مهم گزارش تحقیق بیان شده است را بازگو می­کند.

برای ارائه این بخش سعی کنید از دید خواننده­ها فکر کنید. فصل چهار نتایج را ارائه می­ کند در حالی که فصل پنج معنای این نتایج را می­ گوید. در پایان این قسمت می ­توانید پیشنهادات خود را در رابطه با نتیجه تحقیق ارائه دهید و توصیه­ هایی برای انجام پژوهش­ های بیشتر داشته باشید.

 پایان نامه کارشناسی ارشد

نکات مهم در نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد عبارتند از:

  1. در ابتدا قبل از نوشتن پایان نامه، باید از سایت دانشگاه خود فرمت نگارش پایان نامه را دریافت کنید. این فایل حاوی اطلاعاتی مهمی از قبیل سایز و نوع فونت ­ها، فهرست بندی، صفحه بندی و… می باشد که در نگارش پایان نامه به آنها نیاز خواهید داشت.
  2. عنوان و موضوع پایان نامه را در صفحه نخست باید به صورت خوانا نوشت.
  3. نوشتن مقدمه و خلاصه ای از موضوع پایان نامه ضروری است.
  4. فصل اول شامل اطلاعاتی محتوایی از پروپوزال شما مانند اهداف، فرضیات و… می ­باشد.
  5. جدی گرفتن نقش استاد راهنما و مشاور از نکات مهم در انجام پایان نامه هاست. با مشورت از علم و تجربه آن­ها بهره بگیرید و با پیشرفت پایان نامه هر چند وقت یکبار آن را برای گرفتن نظر و اعلام صلاحیه ­ها برای استاد راهنما و مشاورتان بفرستید.
  6. قبل از شروع پایان نامه اقدام به یادگیری نرم افزارهای خاصی که انجام پایان نامه به آنها نیاز خواهید داشت، کنید. یادگیری چنین نرم افزارهایی علاوه بر کمک به انجام پایان نامه میتواند در آینده شغلی شما نیز بسیار تاثیر گذار باشد.
  7. شرایط کارگاهی و آزمایشگاهی خود را قبل از شروع پایان نامه مشخص کرده و در اولین فرصت اقدام به کسب مجوزها و تعیین وقت برای انجام کارهایتان کنید تا از زمان بندی پایان نامه عقب نمانید.
  8. اگر متن پایان نامه شامل کلمات یا اصطلاحات مخففی می­باشد باید معنی کامل آن­ها را در پاورقی بیاورید.
  9. فرمول­های مهمی که نتایج پایان نامه با آنها بدست آمده را در متن پایان نامه آورده و در صورت نیاز، اثبات و توضیح دهید.
  10. نوشتن چکیده به صورت فارسی و انگلیسی، نتیجه گیری، فهرست گذاری و ذکر دقیق منابع از ضروریات یک پایان نامه موفق می­باشد.
  11. سعی کنید بعد اتمام  و قبل از دفاع از پایان نامه، مقاله ای از تحقیقات خود استخراج و به مجلات و کنفرانس­های داخلی و بین المللی ارسال نمایید چرا که داشتن مقاله در زمان دفاع امتیاز مثبتی در نظر گرفته شده و تاثیر مستقیمی در بالاتر رفتن نمره قبولی شما خواهد داشت.

از جمله نرم افزار هایی که به ویرایش متن می پردازند می توان به Ginger، Prowritingaid ، Quillbot و … اشاره کرد که می توانید از آن ها در ویرایش و ترجمه پایان نامه خود کمک بگیرید.