اخبار و اطلاعیه

پاب مد (Pubmed) چیست؟

پاب مد (Pubmed) چیست؟

پاب مد (Pubmed) چیست؟ همیشه برای انجام کارهای پژوهشی نیاز به منابع معتبر و مرتبط با موضوع تحقیقتان دارید. هرچه منابعی که به کار می­برید از درجه و اعتبار بالاتری برخوردار باشند، مقاله و پایان نامه شما نیز امتیاز بالاتری خواهد گرفت. بخصوص اگر موضوع شما یک مبحث پزشکی باشد بهتر است به دنبال مقالاتی بگردید که در مجلات Pubmed منتشر شده اند. برای بررسی بیشتر این موضوع تا پایان مقاله با گرامرلی همراه باشید.

پاب مد (Pubmed) چیست؟

اطلاعات پزشکی هر ۵ سال دوبرابر می­ شود، این مساله کار را برای افرادی که در زمینه پزشکی فعالیت می ­کنند دشوار می ­سازد چرا که باید همیشه با جدیدترین اطلاعات روز پیش بروند و به منابعی دسترسی داشته باشند که به آن ها کمک می­ کند بهترین تصمیمات پزشکی را بگیرند و به روز بمانند. نام این منبع، پاب مد است.

بیست سال پیش، پاب مد یک سیستم اعتبارنامه بود که بعنوان یک درگاه آنلاین به سوی دیتابیس مدلاین (Medline) عمل می­ کرد. اما پیشرفت این سیستم موجب شد خیلی سریع به یک دیتابیس تبدیل شود.

مدلاین دیتابیس کتابخانه ملی پزشکی (NLM) است که در آن تمامی اطلاعات و مطالعات پزشکی منتشر شده در زمینه ­های مختلف وجود دارد. این دیتابیس روزانه آپدیت می­ شود و بیش از 11 میلیون رفرنس در آن پیدا می ­شود که مربوط به سال­های 1960 به بعد هستند. در این دیتابیس بیش از 4000 مجله از 70 کشور جهان ثبت شده است.

پاب مد

زمینه فعالیت پاب مد

این پایگاه عمدتاً در زمینه‌ زیست‌پزشکی و سلامتی و رشته‌های مرتبط با آن‌ها مانند علوم زندگی، علوم رفتاری، علوم شیمی و زیست‌مهندسی فعالیت می‌کند و منبع بسیار خوبی برای جستجوی آثار علمی توسط محققان و دانشجویان پزشکی و علوم مربوطه است.

منابع تأمین‌کننده داده‌های پاب مد

یکی از مسائلی که در رابطه با پاب‌مد وجود دارد این است که گاهی افراد این پایگاه را با منابع تأمین‌کننده اطلاعات و زیر‌مجموعه‌های آن مانند مدلاین یا پاب‌مد سنترال اشتباه می‌کنند. به همین دلیل در ادامه به تشریح زیر‌مجموعه‌های پاب‌مد خواهیم پرداخت که عبارتند از:

medline  چیست؟

مدلاین یکی از بزرگترین و معتبرترین بانکهای اطلاعاتی پزشکی جهان است که بصورت آنلاین و رایگان در اختیار همه قرار دارد.

در مدلاین می توان بانک اطلاعاتی مقالات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، بهداشتی، علوم پایه و سایر حیطه های علوم پزشکی را یافت در این بانک اطلاعاتی مقالات بیش از 4950 مجله معتبر پزشکی که در ۷۰ کشور جهان منتشر می شود وارد می گردد. مجموع رکوردهای این بانک اطلاعاتی بالغ بر ۱۴ میلیون مقاله از سال ۱۹۵۰ تا کنون می‏باشد.

بانک اطلاعاتی مدلاین در واقع همان نسخه الکترونیک ایندکس مدیکوس چاپی است  که به صورت نسخه سی دی و یا وب منتشر می شود. رکورد های اطلاعاتی قبل ار سال ۱۹۷۵ فاقد چکیده است اما از سال ۱۹۷۵ تا۱۹۸۴ بیش ار ۴۷ در صد رکورد های اطلاعاتی به این بانک افروده می شود و تقریبآ۷۵ در صد منابع به زبان انگلیسی هستند اطلاعات کتاب شناختی و چکیده مقالات بیش از ۴۶۰۰ موجه پرشکی و علوم وابسته به آن که در امریکا و بیش از ۷۰ کشور جهان چاپ و منتشر می شود .

پوشش موضوعی آن متون پیرا پزشکی ؛پزشکی حرفه ای ,پزشکی بالینی ,کالبد شناسی و تشریح ,فار ما کو لرژی ,دارو شناسی ,دندان پزشکی ,پرستاری ,روانشناسی ,بیماری های رفتاری اختلال های روانی , بهداشت عمومی ,دامپزشکی ,تغذیه ,آسیب شناسی ,آناتومی ,فیزیولوژی, میکروب شناسی , انگل شناسی ,سم شناسی قلب شناسی ،عصب شناسی غدد درون ریز جراحی,بیهوشی,مراقبت های بهداشتی ,علوم زیستی ,جمعیت و تولید مثل ,کتابداری و اطلاع رسانی در زمینه پزشکی است که بیش از ۱۲ میلیون رکورد را در بر می گیرد.

تفاوت بین مدلاین و سایت علمی پابمد چیست؟

مدلاین بزرگ ترین جز پاب مد است. پاب مد بانک اطلاعاتی رایگان مجلات بیومدیکال و چکیده هایی است که توسط کتابخانه ملی پزشکی امریکا تولید می شود. یک وجه مشخصه بارز مدلاین این است که رکوردها با دایره لغات کنترل شده توسط کتابخانه ملی پزشکی  ایندکس می شوند چیزی که به آن مش (Medical Subject Headings – Mesh) می گویند

 پابمد سنترال( PMC or Pubmed Central) چیست؟

پابمد سنترال (PMC or Pubmed Central) در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک آرشیو رایگان از متن کامل (full- text) مقالات مجلات بیومدیکال و علوم طبیعی می‏باشد PMC در حقیقت بخش دیجیتال کتابخانه ملی آمریکا می‏باشد. این بانک اطلاعاتی در حقیقت به عنوان یک Repository در جمع آوری مقالات منتشر شده از سوی ناشرین و مقالاتی است که از سوی موسسه ملی سلامت آمریکا منتشر می‏شود. بعضی مجلات PMC در مدلاین نیز نمایه می‏باشند. ناشرین می‏توانند با رعایت قوانین مقالات خود را در این بانک نمایه سازند.تمامی مجلات کاندید باید از نظر علمی مقبول کتابخانه ملی پزشکی آمریکا NLM باشند.

اگرچه سیاست دسترسی (Free access) یک نیاز اولیه برای نمایه شدن در PMC محسوب می‏گردد، اما ناشرین می‏توانند با تاخیر کوتاهی مقالات خود را در این بانک اطلاعاتی نمایه سازند. برخی محتویات PMC همانند مرور کتاب (Book Review) در پابمد نمایه نمی‏شوند. ارجاعات پابمد از سه محل تامین می‏شود: ۱) مجلات مدلاین، ۲) مجلات PMC، ۳) کتب NCBL هر دو بانک مدلاین و PMC دارای لینک به تمام متن مقالات می‏باشند.

در مجموع هر دو مورد مدلاین و PMC  در پابمد دیده و مشاهده و جستجو می‏شوند. مجلات نمایه شده در PMC به دلیل وجود متن کامل مقالات با فرمت استاندارد، ارجاع (Citation) بیشتری نسبت به مقالات مجلات نمایه شده در مدلاین به خود اختصاص می‏دهند. از سوی دیگر دریافت رایگان متن کامل مقالات یکی از مهمترین دلایل افزایش چشمگیر ضریب نفوذ (Impact Factor) مجلاتی است که در PMC نمایه می‏شوند.

بوک‌شلف (Bookshelf)

سومین بخش تشکیل‌دهنده پاب‌مد بوک‌شلف است که اطلاعات استنادی برخی کتاب‌ها یا تعدادی از فصول کتاب‌های حوزه پزشکی را فراهم می‌کند. در واقع، بوک‌شلف آرشیوی از متن کامل برخی کتاب‌ها، گزارش‌ها، داده‌ها و سایر اسناد مربوط به زیست‌پزشکی، بهداشت و علوم زندگی است.

نحوه جستجو در پاب مد

همانند هر موتور جستجوی دیگر، در پاب مد نیز جستجو بر اساس کلمات کلیدی انجام می­ گیرد. فقط کافیست وارد سایت Pubmed شوید و موضوع یا عنوان مورد نظرتان را در باکس جستجوی بالای صفحه وارد کنید. شما همچنین می ­توانید انتخاب کنید جستجو در کدام دیتابیس انجام بگیرد. به طور پیش فرض جستجو در Pubmed صورت می­ گیرد.

پس از اینکه موضوعی را جستجو کردید به نتایج بسیاری خواهید رسید که شاید انتخاب در بین آن ­ها برایتان کمی گیج کننده باشد. بنابراین می ­توانید در سمت چپ صفحه در قسمت publication dates انتخاب کنید که مقالات و گزارش ­های پزشکی چند سال گذشته را می ­خواهید ببینید در اینجا گزینه 5 سال، 10 سال و گزینه محدوده ­ی تاریخی را دارید.

مثلا مقالات مربوط به یک بیماری خاص بین سال­های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴.

فرمت مقالات نیز قابل تغییر است، می ­توانید انتخاب کنید مقالات پیدا شده به صورت خلاصه نشان داده شوند یا چکیده ­ی آن­ ها برای انتخاب کردنشان کار را ساده تر می­ کند. همچنین مقالات به ترتیب جدیدترین (Most Recent) در صفحه نمایش داده می­ شوند که این را نیز می­ توانید تغییر دهید و انتخاب کنید مثلا مقالاتی که بیشترین تشابه را با کلیدواژه ­ی جستجوی شما را دارند در صفحه نمایش داده شوند.

چطور بدانیم مجله مورد نظرمان نمایه پاب مد را دارد؟

این را در نظر داشته باشید، اگر مجله ­ای نمایه Pubmed را داشته باشد و توسط پاب مد تایید شده باشد، مورد بررسی ­های بسیار پیچیده و سخت گیرانه ­ای قرار گرفته است و از هر نظر می ­تواند یک منبع معتبر برای جستجوی مقاله شما باشد.

ساده ­ترین کار اینست که به پایین ­ترین قسمت مجله یا «درباره ما» دقت کنید تا ببینید آیا لوگوی Pubmed/Pubmed Central در آن قرار گرفته است یا خیر. یا به سایت پاب مد بروید ور در قسمت More Resources به دنبال مجله مورد نظرتان بگردید.

نحوه دانلود مقاله از پاب مد

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، پاب‌مد تنها خلاصه‌ مقالات را در اختیار افراد قرار می‌دهد. اما اگر دسترسی رایگان به متن کامل مقاله در سایت دیگری وجود داشته باشد، پا‌ب‌مد لینک آن را در اختیار شما می‌گذارد. اگر متن کامل مقاله در پاب‌مد سنترال موجود باشد، این موضوع را با درج عبارت رنگ قرمز «Free PMC article» در پایین عنوان مقاله نمایش می‌دهد.

برای دسترسی به متن کامل یک مقاله، ابتدا باید روی عنوان مقاله مورد‌نظر که در فهرست یافته‌ها نمایش داده شده است، کلیک کنید.

هنگامی‌که به صفحه مخصوص آن مقاله وارد شدید، باید به قسمت پایین صفحه مراجعه کنید. در گوشه سمت چپ، قسمتی به‌نام «LinkOut – more resources» وجود دارد که اولین زیر‌مجموعه آن «Full Text Sources» است. در این قسمت لینک پایگاه‌هایی که متن کامل مقاله را در اختیار دارند، قرار داده شده است که با کلیک روی هر یک از آن‌ها به صفحه مربوط به متن کامل مقاله در آن پایگاه منتقل خواهید شد.

پاب مد

سخن پایانی

توضیحاتی که در این مقاله ارائه شد، تنها برای جستجوی بخشی از منابع مورد‌نیاز برای نگارش مقاله بود. پس از جمع‌آوری منابع مورد‌نیاز، لازم است که محقق به ترجمه مقاله‌ها و سایر منابع بپردازد. پس از این مرحله نیز فرآیند نگارش مقاله به زبان فارسی یا انگلیسی باید انجام گردد تا مقاله برای ارسال به مجلات آماده شود. بنابراین مشاهده می‌کنید که فرآیند مقاله‌نویسی، یک فرآیند چالش‌بر‌انگیز است.

برای مقاله نویسی اصولی می توانید از سایت های Ginger ، QuillBot و …کمک بگیرید که می توانید اکانت آن ها را از گرامرلی تهیه کنید.