اخبار و اطلاعیه

چکیده مبسوط چیست؟ نحوه نوشتن آن به چه صورت است؟

چکیده مبسوط

اگر شما هم قصد چاپ مقاله در مجلات علمی را دارید و مجله انتخابی‌تان نوشتن چکیده مبسوط را الزامی کرده است؛ اما نمی‌دانید چگونه شروع کنید، تا انتهای این بخش از گروه گرامرلی با ما همراه باشید؛ زیرا هر آنچه که نیاز است در خصوص چکیده مبسوط بدانید را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

چکیده مبسوط چیست؟

چکیده مبسوط از انواع چکیده در مقالات علمی می‌باشد که می‌توان گفت خلاصه شده کل مقاله است و مخاطب می‌تواند با صرف مدت زمان کمتری، اهداف، نتایج و تحقیقات به عمل آمده از مقاله را متوجه شود. همان‌طور که از نامش نیز پیداست، چکیده مبسوط به معنای بسط دادن و گسترش دادن مطلب است. درواقع چکیده مبسوط، نمونه کوچک شده کل متن مقاله است که بعد از چکیده اصلی مقاله قرار می‌گیرد و در مورد روش‌شناسی پژوهش و بخش بحث و تفسیر نتایج صحبت می‌کند. دقت داشته باشید که چکیده اصلی مقاله را با چکیده مبسوط اشتباه نگیرید.

آیا نوشتن چکیده مبسوط برای هر مقاله‌ای، الزامیست؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم، خیر نوشتن چکیده مبسوط برای هر مقاله‌ای الزامی نیست و بستگی به ژورنال انتخابی شما دارد. درواقع آنچه که باعث اکسپت و سپس چاپ مقاله در مجله می‌شود، در وهله اول محتوا و کیفیت مقاله است و در وهله دوم رعایت فرمت بندی مجله‌ است. اگر ژورنالی که شما انتخاب می‌کنید، در قسمت راهنمای نویسندگان و یا authors guide نگارش چکیده مبسوط را الزامی کرده باشد، شما به عنوان نویسنده مقاله موظف هستید که همراه با فایل اصلی مقاله، چکیده مبسوط را نیز به مجله ارسال کنید؛ اما اگر ژورنال انتخابی شما، درخصوص ارسال چکیده مبسوط، دستورالعمل و راهنمای خاصی را ذکر نکرده باشد، نیازی به ارسال و نگارش آن نمی‌باشد.

اهمیت نگارش چکیده مبسوط

همان‌طور که پیشتر بیان شداین چکیده به‌نوعی نمونه کوچک‌شده کل مقاله می‌باشد بنابراین نویسنده وقت و انرژی را که برای نگارش کل مقاله می‌گذارد، به همان میزان نیز صرف نوشتن چکیده مبسوط می‌کند و باعث می‌شود این نوع چکیده از اهمیت زیادی برخوردار باشد. در برخی از مجلات که نویسنده را ملزم به ارائه چکیده مبسوط می‌کنند، در سایت مجله و در قسمت راهنمای نویسندگان نیز به دستورالعمل نگارش آن اشاره می‌کنند و پژوهشگران باید طبق توضیحات ارائه‌شده در آن قسمت، اقدام به نگارش کنند.

معمولاً نویسندگان در هنگام نوشتن چکیده مقاله که باید کوتاه و مختصر باشد و از 250 کلمه تجاوز نکند، دچار مشکلات می‌شوند حال تصور کنید علاوه بر چکیده معمولی یک چکیده مبسوط هم اضافه شود. پس درواقع کسی که موفق به نگارش آن می‌شود هم از مهارت نویسندگی زیادی برخوردار است و هم به ساختار و اجزای پژوهشی که انجام داده است مسلط است. علاوه بر آن مخاطبانی که چکیده مبسوط یک مقاله را مطالعه می‌کنند، دیگر نیازی به خواندن کل مقاله ندارند زیرا بخش‌های مهم و حیاتی مقاله در چکیده مبسوط آورده می‌شود. پس بنابراین نگارش چکیده مبسوط به‌نوعی مقاله شمارا از سایر مقاله‌ها متمایز و دارای اهمیت زیادی می‌سازد.

سرویس ProWritingAid از دیگر سرویس‌های بررسی متن است که جذابیت‌های فراوانی دارد. بخصوص برای کسانی مثل تولیدکنندگان محتوا یا نویسندگان که فراتر از ایرادات به کیفیت نوشته خود هم اهمیت می‌دهند. برای خرید اکانت Prowritingaid – سه ماهه کلیک کنید.

چکیده مبسوط

چکیده مبسوط از چه اجزایی تشکیل می شود؟

همان‌طور که اشاره شد، مفهوم چکیده مبسوط این نیست که چکیده معمولی را با بسط دادن و افزایش جملات بازنویسی کرده و به عنوان چکیده مبسوط ارائه دهیم بلکه آن چیزی که باعث وجه تمایز بین چکیده معمولی با چکیده مبسوط می‌باشد، داشتن همین اجزا و ساختار جداگانه در چکیده مبسوط است. در ذیل می‌خواهیم به این بخش‌بندی‌ها بپردازیم:

عنوان مقاله

قبل از این‌که وارد بحث چکیده مبسوط شوید معمولاً عنوان مقاله آورده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید عنوان مقاله شما باید کوتاه، گویا، مختصر و مفید باشد. در انتخاب عنوان باید نهایت دقت را داشته باشید تا از عنوان‌های تکراری استفاده نکنید. عنوان مقاله شما باید معرف مقاله تان باشد و متغیرهایی را که در مقاله استفاده کرده‌اید را نشان دهد. عنوان مقاله را معمولاً به تابلوی ورودی یک مغازه تشبیه می‌کنند که محصولاتی که در آن مغازه به فروش می‌رسد را معرفی می‌کند. این بدان معنی است که باید با خواندن عنوان مقاله، به محتوای مقاله پی برد و تقریباً بتوان حدس زد که قرار است در این مقاله در مورد چه چیزی صحبت شود. از آنجا که معمولاً در سابمیت مقاله، آپلود اجزای مختلف مقاله مانند چکیده، کاورلتر و… به صورت جداگانه خواسته می‌شود، شما بایستی ابتدا عنوان مقاله را بنویسید سپس وارد چکیده مبسوط شوید.

اسامی نویسندگان و افیلیشن

در فایل چکیده مبسوط معمولاً پس از عنوان، اسامی نویسندگان به ترتیب و همچنین افیلیشن نوشته می‌شود. اگر تعداد نویسندگان بیش از یک نویسنده باشد، یا نویسندگان در بین خود جهت ترتیب اسامی، بنا بر میزان مشارکت به توافق رسیده و نوشته می‌شود و یا این که بر طبق حروف الفبا نوشته می‌شود. پس از آن به افیلیشن یا همان وابستگی سازمانی اشاره می‌شود؛ یعنی شما از سمت کدام مرکز علمی و دانشگاهی مقاله خود را به مجله ارسال کرده‌اید. پس از تکمیل این موارد حال نوبت آن است که وارد بخش‌های اصلی چکیده مبسوط شوید.

مقدمه

مقدمه این چکیده تفاوت زیادی با مقدمه اصلی مقاله ندارد. شما هر آن چیزی را که در مقدمه مقاله آورده اید باید آن را به طور خلاصه شده و مختصر و مفید در قسمت مقدمه مربوطه نیز بیاورید. به طور کلی مقدمه خود از سه بخش تشکیل می شود که شما در مقدمه مبسوط نیز باید به این سه بخش اشاره کنید اما به طور مختصرتر و کوتاه تر.

بند اول مقدمه معمولا با معرفی فرضیه موردنظر شروع می شود و پس از بررسی مسئله ای که پژوهش توسط آن شکل گرفته است، به مرور ادبیات یا پیشینه پژوهش پرداخته می شود. در این قسمت به پژوهش هایی که با تحقیق شما مرتبط است پرداخته می شود و به نواقصات آن ها و همچنین سهم مقاله شما در تکمیل این نواقصات اشاره می شود. در بند سوم مقدمه نیز معمولا کار تحقیقی موردنظر ارائه می شود.

هدف

در این قسمت شما باید به احساس نیازی که در قسمت مقدمه ایجاد کرده اید، پاسخ دهید به عبارتی باید هدف خود از انجام این پژوهش را در راستای آن نیاز توضیح دهید که اصلا چرا این پژوهش را شروع کرده اید؟ با انجام این تحقیق می خواهید چه مشکلی را رفع کنید و اگر پژوهش های پیشین دارای شکاف بوده اند تحقیق شما در رفع این شکاف چه سهمی خواهد داشت. درواقع شما در این قسمت از چکیده مبسوط، مخاطب و یا داوران مجله را می خواهید متقاعد کنید که به مطالعه شان در خصوص مقاله شما ادامه دهند پس باید تمامی مهارت های خود را به کار گیرید تا در چند سطر و به صورت کوتاه او را به این کار برانگیزید.

روش تحقیق

در قسمت روش تحقیق یا همان متدلوژی، شما باید به طور خلاصه نحوه انجام تحقیق خود را بیان کنید. یعنی به عبارتی برای رسیدن به نتیجه این تحقیق چه راه هایی را امتحان کرده اید. آیا از طریق انجام برخی آزمایش ها بوده است یا انجام برخی از محاسبات و فرمول های ریاضی. تمامی این موارد را باید در قسمت چکیده نیز شرح دهید. معمولا آوردن جداول و نمودار در این چکیده متداول نیست زیرا اگر در این کار زیاده روی شود نتیجه کار شما شبیه به یک چکیده گرافیکی خواهد بود نه چکیده مبسوط.

چکیده مبسوط

در قسمت بحث و نتیجه گیری درواقع شما مهارت نویسندگی خود را نشان می دهید و سعی می کنید به طور خلاصه نشان دهید که ارزش کار شما نسبت به تحقیقات انجام گرفته پیشین چه بوده است؟ اما سعی کنید در توصیف این بخش زیاده روی نکنید و ارزش تحقیقات پیشین را پایین نیاورید. همچنین می توانید اعتقادات و نظرات شخصی خود را در حیطه پژوهش انجام شده مطرح کنید برای مثال می توانید از کمبودها، فرصت ها و محدودیت هایی که در راه این تحقیق با موضوع خاص وجود دارد صحبت کنید.

منابع

برای رفرنس نویسی توصیه اکید می شود که به قسمت راهنمای نویسندگان در سایت مجله مراجعه کنید و از سبک رفرنس نویسی مطلع شده و سپس منابع خود را تنظیم کنید. معمولا در چکیده معمولی توصیه می شود که رفرنس خاصی در نظر گرفته نشود ولی در چکیده مبسوط به دلیل این که شما پیشینه پژوهش را می آورید نیاز به رفرنس دهی خواهید داشت. پس باید این قسمت را نیز با توجه به سبک گفته شده در مجله مانند رفرنس دهی ونکوور، شیکاگو، APA و… حتما ذکر کنید.

کلمات کلیدی

پس از نگارش سایر بخش های  در انتها نوبت به واژگان کلیدی می رسد. اهمیت کلمات کلیدی در دیده شدن و سایتیشن مقاله شما بسیار حائز اهمیت است پس بنابراین در انتخاب آن ها نهایت دقت و خلاقیت را به خرج دهید. کلمات کلیدی شامل 3 الی 6 عبارت موضوعی مهم است که باید مرتبط ترین آن ها را توجه به موضوع و عنوان مقاله خود انتخاب کنید. معمولا کلمات کلیدی نقش پررنگی در موتورهای جستجو ایفا می کنند و انتخاب هوشمندانه آن ها می تواند کمک بزرگی در جهت دسترسی سریع به متن مقاله شما بکند.