اخبار و اطلاعیه

انواع روش های رفرنس دهی در مقالات

انواع روش های رفرنس دهی

انواع روش های رفرنس دهی در مقالات : در هنگام نگارش مقاله یا کتاب لازم هست از آثار افراد دیگری نیز استفاده گردد ؛ برای استفاده از این آثار حتما باید به نویسندگان آن ارجاع داده شود. ارجاع دادن به آثار دیگران وجه علمی و تحقیقی دارد که نشانگر مطالعه و تسلط محقق به مطالعات پیشین می باشد برای بررسی بیشتر با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

شرایط منبع نویسی در پایان نامه چیست؟

  • انتخاب نوع رفرنس در پایان نامه با توجه به شیوه نامه دانشگاه انجام می شود.
  • توصیه می شود تعداد منابع به کار رفته برای انجام سمینار کارشناسی ارشد و پایان نامه منطقی و استاندارد باشد.
  • مراجعی که به زبان انگلیسی هستند، بدون اینکه ترجمه شوند وارد پایان نامه شوند.
  • در هنگام انجام پایان نامه، رفرنس در انتهای فهرست مطالب قرار می گیرد.
  • همه رفرنس های ظاهر شده در متن باید در انتهای آخرین فصل پایان نامه در قسمت منابع ذکر شوند.
  • اگر یک جمله در متن از چند منبع مختلف ذکر شده باشد، ذکر تمامی منابع الزامی است.
  • رفرنس دهی در شکل ها، نمودار و جداول الزامی است.

انواع روش های رفرنس دهی

انواع روش های رفرنس دهی در مقالات

 روش APA

روش رفرنس دهی (American psychological association) توسط انجمن روانشناسی کشور آمریکا برای موسسات دانشگاهی بوجود آمد.این روش بیشتر برای کارهای پژوهشی و تحقیقات اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد.در این روش از هر چهار گوش کاغذ یک اینچ که حدود 2.54 سانتیمتر است ، فاصله اعمال میشود.فونت مورد استفاده معمولا  times new roman میباشد.در این روش ، ارجاع دهی بخشی از اطلاعات در متن نوشته میشود و شکل کامل شده مشخصات منابع در انتهای فایل متنی یا همان منابع قید میشود.

برای مثال اگر قسمتی از نوشته‌ی یک کتاب را مورد استفاده قرار می‌دهیم، بعد از اتمام جمله درداخل پرانتز، نام کتاب- نام نویسنده و سال انتشار را به عنوان رفرنس آن نوشته می‌آوریم. اگر متن استفاده شده ۲ نویسنده داشت نام هر دو را در پرانتز قید می‌کنیم و اگر بیش از ۲ نویسنده داشت، به نوشتن نام اولین نویسنده «و همکاران»، در داخل متن اکتفا می‌کنیم.

روش MLA

این روش معمولا برای نوشته های مربوط به شاخه های ادبیات و علوم انسانی ، مورد استفاده قرار می گیرد.در اکثر موارد که منبع ما کتاب است از این روش استفاده میکنیم.برای استناد برای هر منبع ، این روش نیاز به دو قسمت دارد.یکی در متن اصلی و دیگری در بخش منابع یا ارجاعات.. در متن اصلی دقیقاً بعد از تمام شدن متن استناد شده از کتاب، در داخل پرانتز، نام خانوادگی نویسنده با یک فاصله و شماره‌ی صفحه قید می‌شود؛ مثل (محمودی 45 )، و مابقی اطلاعات مربوط به کتاب در قسمت انتهایی یا همان منابع، آورده می‌شود.

روش AMA

این سبک برای تحقیقات و مقالات پزشکی مرسوم است و هر منبع به یک شماره نسبت داده می‌شود و با آوردن این شماره‌ها در متن نوشته، به منبع مورد نظر اشاره می‌کنیم. در بخش منابع یا ارجاعات هم یک لیست شماره‌گذاری شده از رفرنس‌ها به همراه کلیه‌ی اطلاعات، در اختیار خواننده قرار می‌دهیم.

رفرنس نویسی IEEE:

جمله ای که از یک منبع مشخص گرفته شده است، در داخل براکت با شماره به منبع ارجاع داده می شود. دقت نمایید که شماره ارجاع دهی در آخر جمله قرار داده می شود و نقطه پایان جمله پس از ارجاع قرار می گیرد.
تمامی ارجاعات به یک منبع در کل متن، فقط با یک شماره یکسان ارجاع داده می شود.
هنگامی که لازم باشد به صورت همزمان به چند منبع ارجاع داده شود، شماره آنها در داخل یک براکت قرار گرفته و با کاما جدا می شود. و اگر شماره آنها پشت سر هم باشد، یک خط منها بین شماره اول و آخری قرار داده می شود. مثل: [1,3,5] یا [5-1].

مرجع دهی درمتن باید بترتیب از ۱ و فصل اول شروع شود. صفحات قبل از فصل اول مرجع نمی گیرد. در صورتیکه در ادامه متن مجددا نیاز به مرجعی دارید که قبلا استفاده شده است، همان شماره قبلی را استفاده کنید.
شماره مرجع پس از یک فاصله در کروشه قرار می گیرد. اگر در وسط جمله باشد، مجددا یک فاصله بعد از کروشه نوشته می شود.

اگر در آخر جمله باشد، بدون فاصله بعد از کروشه نقطه گذاشته می شود.
معمولا نیازی به درج نام نویسنده در متن نیست مگر تاکید خاصی باشد.
از بکار بردن لقب ها مانند دکتر، پروفسور و یا آقای … خودداری نمائید.
چنانچه مایل بودید نام نویسنده مرجع را در متن بیاورید و در صورتیکه حداکثر دو نفر باشند، نام هر دونویسنده را  را بنویسید. ولی اگر بیش دو نفر هستند،  فقط نام نویسنده اول و همکاران “et al.” را ذکر کنید.
برای مرجع دهی به یک مقاله نیازی نیست که در متن  بنویسید “ [in reference [25 …بلکه می توانید بنویسید “[in [25…”

سرویس ProWritingAid از دیگر سرویس‌های بررسی متن است که جذابیت‌های فراوانی دارد. بخصوص برای کسانی مثل تولیدکنندگان محتوا یا نویسندگان که فراتر از ایرادات به کیفیت نوشته خود هم اهمیت می‌دهند.

انواع روش های رفرنس دهی به سبک APA

APA یکی از محبوب­ ترین روش­ های استناد دهی درنوشته­ های علمی است. روش رفرنس نویسی به سبک APA توسط انجمن روانشناسی آمریکا (American Psychological Association) ایجاد شد و بیشتر در علوم اجتماعی و روان شناسی مورد استفاده قرار می ­گیرد.

امروزه بسیاری از تخصص ­های دیگر نیز از این روش برای استناد به منبع استفاده می­ کنند.

روش APA از سیستم نویسنده-تاریخ پیروی می کند، روشی که در آن به شکل اختصاری و درون متن به منبع اشاره می کنید و در فهرست منابع تمام مرجع ­ها را به طول کامل لیست می­کنید.

انواع روش های رفرنس دهی به سبک هاروارد (Harvard)

روش هاروارد اغلب در علوم اقتصاد مورد استفاده قرار می­ گیرد. هیچ راهنمای رسمی برای این سبک وجود ندارد، بدین معنا که فقط چند تغییر کوچک وجود دارد. چند سازمان که یک راهنما برای این سبک ارجاع دهی ارائه کرده اند:

  • موسسه استاندارد بریتانیا (British Standards Institution)
  • خدمات انتشارات دولتی استرالیا (Australian Government Publishing Service (AGPS))

همانند روش APA ، هاروارد نیز از سیستم نویسنده-تاریخ پیروی می­ کند. همین مساله، ارجاع دهی به روش هاروارد را بسیار شبیه به APA می­ سازد.

انواع روش های رفرنس دهی

انواع روش های رفرنس دهی به سبک ونکور (Vancouver)

سبک ونکوور توسط کمیته بین المللی ویراستاران مجله پزشکی (ICMJE) ارائه شد و بیشتر در دنیای پزشکی مورد استفاده قرار می­ گیرد. به جای استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ، در سبک ونکوور از سیستم عددی استفاده می­ شود. در نوشته، منبع با یک شماره مشخص می­ گردد در حالیکه جزییات منبع در یک لیست کامل در فهرست منابع قرار می­ گیرد.

انواع روش های رفرنس دهی به سبک شیکاگو (Chicago)

روش شیکاگو توسط راهنمای سبک شیکاگو (The Chicago Manual of Style) منتشر می­ شود و در علوم انسانی مورد استفاده قرار می­ گیرد. این سبک دو نوع مختلف دارد:

  • شیکاگوA : شما منبع را با اطلاعات کامل در پاورقی یا ته­ نویس و در فهرست کتب مربوطه اشاره می­ کنید.
  • شیکاگوB : شما منبع را به شکل اختصاری، با فرمت نویسنده-تاریخ ، در نوشته و یا در فهرست کتب به صورت لیستی کامل از منبع می­ نویسید.

ارجاع دهی به سبک Turabian

Turabian نوعی ارجاع دهی است که بسیار به سبک شیکاگو شباهت دارد. این نوع ارجاع دهی اختصاصا برای دانشجویانی که مقالات تحقیقاتی می ­نویسند یا اقدام به ترجمه مقاله می کنند طراحی شده است.

درست همانند سبک شیکاگو، Turabian نیز از سیستم نشانه­گذاری و نویسنده-تاریخ پیروی می کند. سیستم نشانه­گذاری در علوم انسانی (همانند ادبیات، تاریخ و هنر) و سیستم نویسنده-تاریخ در علوم اجتماعی استفاده می ­شوند.

نکات مهم هنگام رفرنس دهی در پایان نامه کدامند؟

  • معنی رفرنس ارجاع به متن یا اطلاعات دیگر است و می تواند به منابع مکتوب (کتاب، پایان نامه و مقالات معتبر) باشد.
  • اگر نحوه رفرنس نویسی را به درستی اجرا نکنید، پروژه شما می تواند یک تحقیق سرقت ادبی قلمداد شود.
  • متن های عمومی به عنوان اطلاعات کاربردی محسوب می شوند و نیازی به رفرنس نیست.
  • دادن اطلاعات تخصصی چه در پایان نامه و چه در هنگام انجام پاورپوینت دفاع، حتما باید همراه با رفرنس معتبر باشد.
  • رفرنس همیشه در پایان جمله و قبل از پایان نقطه می آید.