اخبار و اطلاعیه

تفاوت مجلات JCR و ISI چیست؟

تفاوت مجلات JCR و ISI

تفاوت مجلات JCR و ISI چیست؟ تفاوت مجلات isi و jcr یکی از معضلات اخیر دانشجویان و پژوهشگران عزیز می باشد. در این مقاله می خواهیم به بیانی ساده به فرق مجلات آی اس آی و جی سی آر بپردازیم. قبل از اینکه به تفاوت این دو بپردازیم امیدواریم که مقاله خود را تهیه کرده باشید. قبل از اقدام برای پذیرش و چاپ مقاله jcr و همچنین پذیرش و چاپ مقاله isi ابتدا در مورد تفاوت ها اطلاعات کسب نمایید

در این مقاله به طور کاملا ساده به تفاوت ها و شباهت های این دو نوع مجله می پردازیم. آیا مجلات جی سی آر همان مجلات آی اس آی هستند؟ آیا مجلات isi listed با مجلات jcr تفاوت دارد. با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

مجلات معتبر isi

موسسه اطلاعاتی تامسون رویترز وظیفه گرد آوری اسناد و مجلات معتبر از سطح جهان را دارد.معتبر ترین مجلاتی که در سطح دنیا وجود دارند و مقالات بسیار  معتبر را پذیرش می‌کنند می‌توانند عضو موسسه تامسون رویترز شوند البته این موسسه همه ساله مجلات را بررسی و بازبینی می‌کند و چنانچه شاهد افت اعتبار یک مجله شود حتما آنرا از بین لیست مجلات خود حذف خواهد کرد.

چاپ مقاله در این مجلات کار چندان ساده ای نیست و کاملا سختگیرانه می‌باشد.این مجلات داوری بسیار سختگیرانه و زمانبری دارند.هم اکنون مجلات isi هیچ رقیب جدی در سطح دنیا ندارند و هدف نهایی اکثر پژوهشگران چاپ مقاله در این مجلات می‌باشد.مقالاتی که در این مجلات چاپ می‌شوند باید خصوصیات زیر را دارا باشند:

  • دارای عنوان و موضوع کاملا ناب و جدید باشند.
  • به صورت کاملا تخصصی و با کیفیت بسیار بالا ترجمه شده باشند.
  • به صورت کاملا صحیح و اصولی فرمت بندی شوند.
  • هیچ گونه سرقت ادبی و یا تشابهات ادبی در متن مقاله وجود نداشته باشد.
  • مقاله کاملا علمی و به روز باشد و موضوع تکراری نداشته باشد.

خرید اکانت Turnitin/ithenticate – یک ساله

مجلات معتبر jcr

اغلب پژوهشگران موسسه تامسون رویرتز را با نام isi می‌شناسند غافل از اینکه این موسسه دسته دیگری از مجلات را نیز دارد که با نام jcr شناخته می‌شوند.مجلات jcr اعتبار و امتیاز بسیار بیشتری نسبت به مجلات isi دارند و داوری این مجلات به مراتب سختگیرانه تر می‌باشد.مجلات jcr نیز هر ساله از طرف موسسه تامسون رویترز مورد سجش قرار می‌گیرند و ممکن است یک مجله چندین سال در این لیست قرار بگیرد ولی سال بعد به دلیل افت اعتبار از این لیست خارج شود بنابر این باید همیشه لیست به روز و جدید را در اختیار داشته باشید و بررسی کنید.

تفاوت مجلات JCR و ISI

مجلات jcr مجلات دارای ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور  می‌باشند.ضریب تاثیر (impact factor (IF)) یک ژورنال علمی،بیانگر میانگین تعداد استنادها (مرجع خوردن یا citations) مقالات آن ژورنال درسایر ژورنال ها و مراجع علمی است (روش محاسبه آن در ادامه  خواهد آمد).ولذا این ضریب در واقع بیانگر اعتبار آن ژورنال در زمینه پژوهشی خود در میان سایر ژورنال ها می‌باشد.(ژورنالی با IF بالاتر اهمیت بیشتری نسبت به ژورنالی با IF پایین تر دارد).ضریب تاثیر IF توسط Eugene Garfield بنیانگذار موسسه Institute for Scientific Information (که با نام ISI شناخته می‌شود) تعریف و تدوین شد.هرچند که در سال ۱۹۹۲ با خریداری این موسسه توسط شرکت Thomson Scientific & Healthcare به نام Thomson ISI شناخته می‌شود.

تفاوت مجلات JCR و ISI چیست؟

یکی از اصلی ترین مباحث و معضلات در بین دانشجویان و اساتید، تفاوت isi و jcr با یکدیگر است. این موضوع یک مسئله‌ ی بسیار مهم برای تعیین قیمت و هزینه از سوی موسساتی که وظیفه انجام پروژه دانشجویی ارشد و انجام پروژه دانشجویی دکتری را برعهده میگیرند، است. ما در این قسمت مقاله قصد داریم با ساده ترین حالت ممکن به بیان تفاوت ‌های بین jcr و isi بپردازیم.

1.      بررسی تفاوت مجلات isi و jcr از نظر اعتبار و فرآیند داوری

بررسی تفاوت مجلات isi و jcr از نظر اعتبار و فرآیند داوری بسیار حائز اهمیت است. همانطور که اشاره کردیم مجلات isi و jcr هر دو توسط موسسه تامسون رویترز منتشر میشوند با این حال در بسیاری از موارد فرق jcr با isi مشهود و مشخص است. از جمله مهم ترین این فرق‌ها، تفاوت این دو مجله از نظر اعتبار و فرآیند داوری است که تفاوت های اساسی و بسیار مهمی با یکدیگر دارند.

به عبارت ساده ‌تر میتوان اینطور گفت که اخذ پذیرش و چاپ مقاله در مجلات jcr بسیار سخت تر بوده و همچنین پروسه داوری این مجلات نیز طولانی تر است. زیرا مجلات jcr از لحاظ داشتن اعتبار بالا بصورت تضمینی با هیچ موسسه ای کار نکرده و 70 الی 80 درصد داوری خود را بر پایه بار علمی مقالات ارسالی انجام میدهند. در نتیجه میتوان این طور گفت که مجلات jcr محتوی محور هستند. سایر تفاوت های مابین مجلات isi و jcr از نظر اعتبار و فرآیند داوری شامل موارد اشاره شده در زیر است.

  1. اعتبار و امتیاز مجلات jcr نسبت به مجلات isi بسیار بیشتر است.
  2. مدت زمان لازم برای فرآیند داوری در مجلات jcr به مراتب طولانی تر از مجلات isi است.

تفاوت مجلات JCR و ISI

2.     فرق مابین مجلات isi و jcr از نظر هزینه پذیرش و چاپ

مجلات jcr و isi از نظر هزینه ‌های لازم برای چاپ مقاله نیز با یکدیگر تفاوت‌ های دارند که ما در ادامه به بیان این نوع از تفاوت‌ ها پرداخته ایم.

  1. پذیرش و چاپ مقاله در اکثر مجلات isi به صورت پولی بوده و با پرداخت هزینه همراه هستند که از جمله فرق jcr با isi پرداخت این هزینه ها است.
  2. پذیرش و چاپ مقاله در مجلات jcr کاملاً رایگان است.
  3. دسترسی به مقالات در مجلات isi رایگان بوده و به عبارتی open access هستند.
  4. دسترسی به مقالات در مجلات jcr در اکثر موارد پولی بوده و close access  هستند.

3.    تفاوت مجلات jcr با مجلات isi از نظر ساختار و فرمت مقاله

هر مقاله جی سی آر حتما باید جهت پذیرش و چاپ در مجلات jcr اصول خاصی را رعایت کند. در غیر این صورت متاسفانه کار پذیرش گرفتن آن مقاله با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد و به یک فرآیند دشوار تبدیل میشود. علاوه بر این در نهایت به دلیل اصلاحیه های مکرر امکان ریجکت شدن مقاله شما افزایش خواهد یافت.

4.     تفاوت مجلات isi و jcr از نظر تضمین در پذیرش و چاپ

از جمله تفاوت های عمده بین مجلات آی اس آی و جی سی آر با یکدیگر، این است که چاپ مقاله در مجلات isi به صورت تضمینی است اما چاپ مقاله در مجلات jcr ها به هیچ وجه تضمینی نیست. با اینکه چاپ مقاله در مجلات isi به صورت کاملا تضمینی است، اما فرآیند داوری در مجلات isi به صورت بسیار سختگیرانه ای انجام میشود. بنابراین تنها در صورتی که مقاله ی ارائه شده دارای یک موضوع ناب و جدید باشد در این مجلات پذیرفته و به صورت تضمینی چاپ میشود. از جمله فرق jcr با isi در فرآیند پذیرش مقاله این است که چاپ مقاله در مجلات jcr به هیچ عنوان تضمینی نبوده و همه چیز کاملاً بستگی به نظرات داوران مجله دارد و تضمینی برای پذیرش مقالات به افراد داده نمیشود.

سرنوشت مقالات jcr به طور صد در صدی در مرحله داوری مشخص خواهد شد. از آنجایی که داوران مجلات jcr بسیار سخت گیر هستند و فرآیند داوری این مجلات بسیار طولانی و کاملاً وابسته به سطح علمی مقاله است، پس ضروری است که در این مسیر بسیار صبور باشید. همچنین قبل از اینکه مقاله خود را به مجلات jcr ارسال و اصطلاحاً سابمیت کنید ابتدا از کیفیت آن اطمینان حاصل کرده، به تمامی موارد اشاره شده در سایت این مجلات توجه کنید و سپس اقدام به سابمیت کردن مقاله کنید.

چند نکته مهم در مورد مجلات جی سی آر و آی اس آی

  •  با اینکه برای چاپ مقاله در مجلات isi و jcr باید مقاله شما کیفیت بسیار بالایی داشته باشد اما از مقاله ای که از پایان نامه استخراج و یا تهیه کرده اید نیز میتوانید استفاده کنید و آنرا ترجمه و ویرایش کنید و به مجله مورد نظرتان سابمیت کنید. مقالات استخراج شده از پایان نامه اعتبار کافی برای چاپ شدن در تمامی مجلات داخلی و خارجی معتبر را دارند.
  • با فرق ها و شباهت های چاپ مقاله در مجلات isi و jcr آشنا شدید و اکنون میتوانید به سادگی اقدام به چاپ کنید
  • یکی از فاکتورهایی که احتمال پذیرش در مجلات jcr غیرتضمینی را افزایش می دهد اینست که نویسندگان محترم حتما بخش “دستورالعملهایی برای نویسندگان” را با دقت مطالعه نموده و محتوا و فرمت بندی محتوایی مقاله خود را مطابق با درخواست مجله تنظیم نمایند.