اخبار و اطلاعیه

با مقالات ژورنالی آشنا شوید

مقالات ژورنالی

در این مقاله درباره انواع مقالات ژورنالی ، اهمیت نوشتن آن صحبت می‌کنیم و می‌خوانید که چگونه و با توجه به نیاز خود مقاله ژورنالی موردنظرتان را بنویسید. تا انتها با گرامرلی همراه باشید.

مقالات ژورنالی چیست؟

مقاله ژورنالی یا مقاله علمی یک نوع نوشته تخصصی است که توسط پژوهشگران و علمای متخصص در زمینه های مختلف تولید می‌شود. این نوع مقاله ها به منظور گسترش دانش و اطلاعات در یک حوزه خاص از علم و ترویج ایده های نو و نوآوری ها استفاده می‌شوند. مقاله ژورنالی ها به طور معمول در ژورنال های تخصصی منتشر می‌شوند که به عنوان منابع معتبر جهت عرضه دانش و گزارش نتایج پژوهش ها به شمار می‌روند.

مقالات ژورنالی به صورت روزنامه های علمی عمل می‌کنند که مقالات تحقیقاتی جدید را در حوزه های مختلف به صورت منظم و مرتب منتشر می‌کنند. این مقالات توسط پژوهشگران مستقل نوشته می‌شوند و پس از ارزیابی و تصحیح توسط همتایان تخصصی، به ژورنال ها ارسال می‌شوند. مقالاتی که توسط ژورنال ها پذیرفته می‌شوند، منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرند و از طریق کتابخانه ها و بانک های اطلاعاتی علمی قابل دسترسی هستند.

مقالات ژورنالی دارای ساختار و قالب خاصی هستند که برای ارائه دقیق و منظم نتایج پژوهش و تحلیل های علمی استفاده می‌شوند. این ساختار عموما شامل مقدمه، روش تحقیق، نتایج، بحث و نتیجه گیری است. مقالات ژورنالی همچنین باید به تمام جزئیات و روش های استفاده شده در تحقیقات اشاره کنند تا دیگران قادر به تکرار آزمایش ها و تجزیه و تحلیل ها باشند.

مقالات ژورنالی برای ترویج دانش علمی و تبادل اطلاعات بین پژوهشگران بسیار مهم هستند. این مقالات به عنوان منابع معتبر و قابل اعتماد در علم به شمار می‌روند و توسط سایر پژوهشگران مورد مطالعه و استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، انتشار مقالات ژورنالی به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا نتایج تحقیقات خود را به جامعه علمی ارائه کنند و تأثیرگذاری خود را در حوزه های مختلف علمی افزایش دهند.

در نهایت، مقالات ژورنالی به عنوان ابزاری برای ارزیابی علمی پژوهشگران نیز استفاده می‌شوند. این مقالات توسط همتایان تخصصی بررسی و ارزیابی می‌شوند و اگرکه پذیرفته شوند، به دلیل کیفیت و اهمیت علمی آنها، قابل توجه و تحسین هستند. در نتیجه، انتشار مقالات ژورنالی برای رشد و توسعه علمی جوامع علمی بسیار اساسی و حیاتی است.

مقالات ژورنالی

انواع مقالات ژورنالی

برای تقسیم‌بندی انواع مقالات ژورنالی معیارهای مختلفی مطرح می‌شود؛ برای مثال، می‌شود معیار ایرانی بودن یا خارجی بودن مقالات را در نظر گرفت. در تقسیم‌بندی دیگر، از نوع دسترسی برای ملاک طبقه‌بندی ژورنال‌ها استفاده می‌شود و مجلات به دو نوع دسترسی آزاد یا Open access و بدون دسترسی یا Close access تقسیم می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، مقالات ژورنال‌های Open access به صورت رایگان در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرند، اما برای مطالعه مقالات ژورنال‌های Close access باید هزینه تعیین‌شده توسط آن مجلات را پرداخت کرد.

تقسیم‌بندی رایج‌تر انواع مقالات ژورنالی بر اساس ساختار مقاله و همچنین بر مبنای محل انتشار آن انجام می‌شود؛ بدین ترتیب انواع مقالات ژورنالی بر اساس ساختار و نوع عبارت‌اند از:

مقالات ژورنالی پژوهشی (Original research)

مقاله‌ای که محتوای آن شامل یافته‌های جدیدی است که حاصل تحقیقات پژوهشگر و نویسنده آن است، مقاله پژوهشی نامیده می‌شود. در این نوع مقالات باید دقت شود که سرقت ادبی صورت نگیرد و به موضوعی نو یا دیدگاهی جدید پرداخته شود. البته بهره بردن از دستاوردهای دیگران با ذکر منبع و نام مولف یا محققانش برای ادامه مسیر پژوهشی در حوزه‌ای خاص و تخصصی امر متداولی است. همچنین می‌توان از نقل قول در فرآیند نگارش مقاله استفاده کرد. ساختار مقاله پژوهشی را بخش‌های عنوان، اسامی نویسندگان، چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، ادبیات پژوهش، روش تحقیق، نتایج و یافته‌ها، سپاسگزاری و نیز منابع تشکیل می‌دهند.

مقالات ژورنالی تحلیلی (Analytical article)

مقاله تحلیلی به مقالاتی گفته می‌شود که مولف نظریه‌های پیشین درباره موضوعی خاص را به طور مستدل و مستند بسط و گسترش دهد و با تحلیل درست و قوی به شرح آن‌ها بپردازد و البته دست نویسندگان این نوع مقالات برای نقد و بررسی نظریه‌ها و تحقیقات گذشته نیز باز است.

مقالات ژورنالی مروری (Review article)

به مقالاتی که شامل خلاصه و مروری کلی از پژوهش‌های پیشین درباره موضوعی خاص باشد و به تجزیه و تحلیل آن موضوع بپردازد، مقاله مروری اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر، مقالات مروری منبعی از داده‌های معتبر و گوناگون درباره موضوعی خاص‌اند و به همین دلیل بسیار زیاد مورد استناد قرار می‌گیرند، اما معمولا دستاورد جدیدی در آن‌ها ارائه نمی‌شود و این ویژگی موجب استقبال قشر دانشجو و پژوهشگران به مقالات مروری شده است.

البته در این نوع مقالات می‌توان علاوه بر بررسی وضعیت گذشته و فعلی موضوع مورد بحث، جایگاه آتی آن نیز به چالش کشیده شود. گفتنی است برای نگارش مقاله مروری اغلب باید پیش‌نویسی از آن را برای مجله مورد نظرتان بفرستید و پس از دریافت دعوت‌نامه‌ای از سوی مجله آن را بنویسید. مقالات مروری از بخش‌های مختلف عنوان، چکیده، مقدمه، روش انجام کار، یافته‌ها، نتیجه‌گیری، تقدیر و تشکر و فهرست تشکیل می‌شوند.

مقالات گزارشی یا نامه کوتاه (Short letters or reports)

مقالات گزارشی یا نامه کوتاه به مقالاتی گفته می‌شود که خلاصه‌ای از مقاله‌ای پژوهشی را در بر می‌گیرند و گزارش کوتاهی از مقاله پژوهشی هستند. در واقع، این نوع مقاله پس از نگارش مقاله‌ای پژوهشی و بر مبنای محتوای آن نوشته می‌شود و ساختاری مشابه آن دارد.

مقاله نظری (Opinion article)

در مقاله نظری نویسنده با بررسی پژوهشی خاص به تجزیه و تحلیل آن می‌پردازد و در محتوایی به‌نسبت کوتاه می‌تواند تئوری آن مقاله یا ایده‌ها و نظریه‌های اثبات‌شده در آن را با دلایل علمی و قابل استناد نقد و ارزیابی کند یا نقاط ضعف و قوتش را شرح دهد و نظریه‌ای تازه ارائه کند. ساختار مقالات نظری هم شامل چکیده، مسئله و موضوع تحقیق، منابع و نتیجه‌گیری می‌شود.

نقد کتاب (Book review)

نقد کتاب نوعی مقاله ژورنالی است و همان‌طور که از نامش برمی‌آید به نقدی کوتاه از یک اثر می‌پردازد تا نویسنده بتواند نظرات خود را درباره آن بیان کند. مقالات نقد کتاب اغلب توسط پژوهشگران تازه‌کار برای تقویت رزومه‌شان نوشته می‌شوند و البته در به‌روز بودن محققان بسیار موثر است.

مطالعات موردی (Case-study)

به مقالاتی که درباره موردی خاص از پدیده‌ای نو می‌پردازد، مطالعات موردی گفته می‌شود و بیشتر در حوزه علوم پزشکی رواج دارد که به بررسی مواردی ناشناخته و خاص از یک بیماری یا بیمار و مسائل پیرامون آن اختصاص می‌یابد تا به مسیر رشد علمی در آن زمینه کمک کند. این مقالات اغلب توسط پژوهشگران مجرب نوشته می‌شوند و بسیار کاربردی و عمیق‌اند.

مقالات ژورنالی

نکاتی برای مقاله ژورنالی نویسی

  • اطمینان حاصل کنید که زمان زیادی را برای نوشتن مقاله خود اختصاص می دهید. چندین ایده برای نوشتن ایجاد کنید. به یاد داشته باشید، شما برای یک خواننده ناشناخته که دارای تخصص خاصی است مشغول نوشتن خواهید بود؛ اما لزوماً دانش خاصی درباره موضوع شما ندارد.
  • با فکر کردن در مورد محتوا شروع کنید. نمودارها و تصاویری را که استفاده خواهید کرد دسته‌بندی و تعداد آن‌ها را محدود کنید. تمام اطلاعات بصری باید به وضوح هدف مقاله را منعکس کنند. و همه‌ی آنها بایستی به صورت متوالی شماره گذاری شوند.
  • برای تسهیل در نوشتن، یک طرح کلی ایجاد کنید. نقاط قوت مقاله خود را یادداشت کرده و آن را پرورش دهید.
  • پس از نگارش مقاله و اعمال تغییرهای نهایی، متن خود را به خوبی ویرایش کنید؛ اگر در این زمینه مهارت کافی را ندارید این کار را به افرادی که در زمینه ویرایش متخصص هستند و از ساختار رسمی برای مرتب سازی آگاهی دارند، بسپارید یا از نرم افزار های ویرایش متن استفاده کنید.
  • بین همه ایده ها و مطالب پیوند ایجاد کنید. به طوری که یک جریان منطقی را برای استدلال خود ایجاد کنید.
  • سعی کنید در یک زمینه مقاله بنویسید و از موضوعات نامربوط استفاده نکنید. از تکرار استدلال ها و عقاید قبلی که بیان شده است ، خودداری کنید و موضوع جدیدی را بیان کنید، یعنی متفاوت از آنچه در گذشته نوشته شده است، بنویسید. هر مقاله‌ای که از طرف مجلات برای چاپ قبول می‌شود ارزشی به آن افزوده می‌شود.
  • هر مقاله‌ای که نوشته می‌شود، به یک عنوان خوب، چکیده، معرفی و بحث و نتیجه گیری نیاز دارد. برای راهنمایی بیشتر در مورد ساخت بدنه مقاله، طیف وسیعی از مقاله‌های ژورنال‌ها و مجلات را بخوانید تا با ساختارهای پذیرفته شده را در رشته خود آگاهی شوید.