اخبار و اطلاعیه

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقالات علمی از جهت ارزش علمی و نحوه چاپ و محل انتشار، دارای تقسیم‌بندی‌های متفاوتی هستند. یکی از انواع تقسیم بندی مقالات که مقالات را بر اساس نوع محل انتشار تفکیک می‌کند، تقسیم مقالات به دو گروه مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی است. تشخیص تفاوت بین مقاله کنفرانسی و مقاله ژورنالی برای نویسندگان مقالات امری ضروری است؛ به این دلیل که مقالات بسته به نوع خود، دارای قالب‌ها و استانداردهای نگارشی متفاوتی هستند. در این مطلب قصد داریم به معرفی مقاله کنفرانسی بپردازیم و تفاوت آن را با مقاله ژورنالی بررسی کنیم با گروه گرامرلی همراه باشید.

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقالات کنفرانسی به مقالاتی اطلاق می‌شود که هدف اصلی در هنگام نگارش آنها، گرفتن پذیرش از یکی از کنفرانس‌های علمی بوده است. این کنفرانس‌ها معمولاً به صورت سالانه و یا هر دو سال یک بار برگزار می‌شوند و دارای حوزه تخصصی و علمی به خصوصی هستند. شما می‌توانید پس از گرفتن پذیرش از چنین کنفرانس‌هایی، مقاله خود را در حضور جامعه کنفرانس ارائه دهید. این ارائه می‌تواند به شکل شفاهی، با ارائه یک پوستر و یا به صورت بحث و گفتگو انجام گیرد. مقالات کنفرانسی به عنوان یک روش موثر برای تبادل ایده‌های جدید، معرفی کار تحقیقاتی برای اعضای دانشگاهی و قدرتمندتر، ساختن سوالات تحقیق و در کل آشنایی جامع‌تر با افراد هم حوزه، بسیار مفید باشد.

ارائه مقاله در یک کنفرانس علمی یک فرصت ایده‌آل برای کسب بازخوردهای ارزشمند از جانب جامعه آکادمیک است. با این روش شما می‌توانید توانایی‌های حرفه‌ایتان را در حوزه تخصصی خود گسترش دهید.

یک مقاله کنفرانسی معمولاً هم زمان شامل یک سند مکتوب و یک ارائه شفاهی خواهد بود. قبل از ارائه مقاله در یک کنفرانس، معمولاً از شما خواسته می‌شود تا یک کپی از کار خود را برای ویراستاران و داوران ارسال کنید.

جایگاه مقاله کنفرانسی در کنفرانس چیست؟

مقاله کنفرانسی اصلی‌ترین بخش یک کنفرانس است. تیم ارزیابی مقالات کنفرانسی معمولاً، این شروط را برای پذیرش مقاله کنفرانسی تعیین می‌کنند:

  • نویسنده باید مقاله را رویداد اصلی کنفرانس ارائه دهد.
  • مقاله باید در مجموعه مقالات منتشر شود.
  • در پاره‌ای موارد، از نویسنده خواسته می‌شود تا اطلاعات تفصیلی پژوهش خود را در قالب جزوه یا کتابچه در اختیار حضّار قرار دهد.
  • مقاله در قالب پوستر ارائه شود.

مقاله کنفرانسی چیست

انواع مقالات کنفرانسی کدامند؟

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، مقالات کنفرانسی در قالب‌های زیر ارائه می‌شوند:

  • ارائه شفاهی(oral)
  • ارائه پوستر(poster)
  • کارگاه‌ها (workshops)

ارائه شفاهی

در ارائه شفاهی که برای مقالات در کنفرانس‌ها در نظر گرفته می‌شود، نویسنده باید در مقابل افراد جمع حاضر شود و کار خود را در قالب پاورپوینت یا برنامه‌ای شبیه آن برای دیگران شرح بدهد.

این ارائه نباید چندان طولانی باشد و تقریبا برای هر شخصی حدود ۲۰ دقیقه زمان قائل می‌شوند. پس لازم است که پاورپوینت به بهترین و بهینه‌ترین شکل ممکن آماده شده باشد و محتوای موجود در مقاله را به زبانی واضح، مختصر و البته مفید بیان کند. استفاده از ویژگی‌های بصری نرم‌افزار پاورپوینت در ارائه مقاله می‌تواند کمک شایانی به انتقال درست پیام محتوای اثر به مخاطبان کند.

حدود ۵ دقیقه از زمان ارائه هم به پرسش‌وپاسخ اختصاص پیدا می‌کند و حضار کنفرانس اجازه دارند سوالات و نکاتی که پیرامون مقاله در ذهن‌شان ایجاد شده، مطرح نمایند.

ارائه پوستر

ارائه مقالات کنفرانسی در قالب پوستر هم شکل و شیوه دیگری است که در کنفرانس‌های گوناگون رواج دارد. یعنی شرکت‌کنندگانی که مقاله‌ای را به نگارش درآورده‌اند، این امکان را دارند که مقاله‌شان را به شکل پوستری آماده و طراحی کنند و در بخشی از کنفرانس برای مخاطبان ارائه دهند.

البته همیشه پوسترکردن یا ارائه شفاهی انتخاب نویسندگان مقالات نیست. به عبارت دیگر، در کنفرانس‌ها گاهی‌اوقات این حق که مقاله خود را به شکل پوستر ارائه دهید یا در شکل سخنرانی به خودتان بستگی دارد و انتخاب خودتان به عنوان نویسنده خواهد بود.

ولی گاهی هم در برخی از کنفرانس‌ها، بعد از اینکه مقاله به دبیرخانه تحویل شد، مسئولان کنفرانس هستند که با داوری اثر به این نتیجه می‌رسند که باید مقاله در قالب پوستر ارائه شود یا سخنرانی.

کارگاه‌ها

علاوه بر ارائه به شکل سخنرانی یا پوستر، برخی از مقالاتی که به کنفرانس‌ها ارسال می‌شوند در حاشیه برنامه و در کارگاه‌ها یا اصطلاحا ورک‌شاپ‌هایی ارائه خواهند شد که تعدادی محدود از افراد شرکت‌کننده در کنفرانس در آنها حضور دارند و امتیازاتی هم برای شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان آنها در نظر گرفته می‌شود که رزومه آنها را پربارتر می‌کند. این ورک‌شاپ‌ها به شکل‌های عملی یا تئوری هستند.

آشنایی با ساختار مقاله کنفرانسی

در زیر به صورت مختصر درباره اجزای تشکیل دهنده یک مقاله کنفرانسی توضیحاتی را بیان می‌کنم.

  1. چکیده: اولین قسمت از مقاله کنفرانسی چکیده می‌باشد. در این قسمت، پژوهش‌های شما به صورت خلاصه بیان می‌شود.

در چکیده مطالب اصلی و مهم مانند هدف، روش‌های استفاده شده برای انجام تحقیق، اطلاعات به دست آمده و نتایج بیان می‌شوند.

  1. بیان مسئله: در این قسمت به صورت کلی موضوع را بررسی کرده و مسئله خود را از نگارش مقاله کنفرانسی چیست باید بیان کنید.
  2. روش پیشنهادی و استفاده از ارقام: در این قسمت باید اطلاعات کافی درباره روش‌های به کار رفته و آمار و ارقام به دست آماده را در متن مقاله مکتوب کنید.
  3. انجام تجزیه و تحلیل: در این قسمت باید نتایج آزمون و داده‌ها را تجزیه و تحلیل نمایید.
  4. نتیجه‌گیری: در این بخش باید نتیجه کارهایی که برای حل مسئله انجام شده است را به صورت کامل بیان نمایید.
  5. ذکر منابع: حتماً در مقاله خود منابع استفاده شده را بیان کنید. اینطوری به سرقت ادبی محکوم نمی‌شوید.

Wordtune (وردتیون) در سال 2018 به عنوان یک نرم افزار ویرایشگر نوشتار ایجاد شد. این برنامه از ابزارهای هوش مصنوعی مدرن و مدل های زبانی استفاده می کند به همین دلیل است که می تواند متن را بفهمد و راه های مختلفی را برای بازنویسی یک جمله بدون تغییر معنای جمله پیشنهاد کند برای خرید اکانت wordtune – شش ماهه کلیک کنید.

چرا مقاله کنفرانسی مهم است؟

برای ارزیابی‌هایی نظیر مصاحبه‌های دکترا مقالات کنفرانسی، در مقایسه با مقاله‌های مجلات علمی، ضریب کمتری دارند. این موضوع شاید مقاله کنفرانسی را کم‌اهمیت‌تر از سایر مقالات جلوه دهد، اما درحقیقت، مقالات کنفرانسی مزایایی مختص به خود را دارند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین مزایای مقالات کنفرانسی اشاره خواهیم کرد:

  • فرصت تعامل با جامعه علمی: کنفرانس‌ها فرصت آشنایی با افراد فعال در حوزه‌های تخصصی مورد علاقه‌تان را فراهم می‌کنند. یک مقاله کنفرانسی می‌تواند بهانه‌ای برای آغاز یک همکاری علمی چندجانبه و طولانی‌مدت باشد.
  • آگاهی از موضوعات لبه فناوری: در کنفرانس‌ها غالباً آخرین یافته‌های دانشی در قالب مقالات کنفرانسی عرضه می‌شوند. آگاهی از چنین یافته‌هایی باعث می‌شود بینشی وسیع‌تری در مورد حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه‌مان به دست بیاوریم.
  • فرصتی برای چاپ مقاله کنفرانسی در مجلات معتبر علمی: برخی کنفرانس‌ها این فرصتی را فراهم می‌کنند تا مقالات برتر در مجلات معتبر علمی به چاپ برسند. چنین فرصتی قطعاً بر اعتبار کار پژوهشی‌تان می‌افزاید.
  • فرصتی برای دیده شدن: معمولاً کنفرانس‌ها از طریق پلتفرم‌های مختلفی، اعم از وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و حتی بازتوئیت موضوعات، در سطح وسیعی از جامعه علمی منتشر می‌شوند. چنین فرصتی برای نشر آثار علمی قطعاً در انتشار مقاله از طریق مجله فراهم نیست.

مقاله کنفرانسی چیست

مهمترین نکات در هنگام نوشتن مقاله کنفرانسی چیست؟

  • سبک بیان قابل فهم: نوع بیان و استفاده از جملات در نوشتن مقاله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گاهی اوقات بعضی از افراد در مقاله‌های خود از کلماتی استفاده می‌کنند که برای شنوندگان و خوانندگان قابل فهم نیست. در مقاله باید از جملاتی استفاده شود که برای همه قابل فهم باشند.
  • کوتاه و مفید: معمولاً متن مقاله‌های کنفرانسی بسیار طولانی نیست. به همین دلیل باید در متن آن مطالب به صورت مفید و مختصر بیان شود.
  • بیان سوالات تحقیقی: در مقاله کنفرانسی باید سوالات تحقیق به صورت واضح و شفاف بیان شود.
  • محورهای کلیدی کنفرانس را رعایت کنید: تمام قوانین و مواردی که در کنفرانس بیان شده است را باید حتماً رعایت کنید. این کار شانس پذیرش مقاله شما را بالا می‌برد.

مطالب مرتبط