اخبار و اطلاعیه

نکات مهمی که برای چاپ مقاله در مجلات

چاپ مقاله در مجلات

ماه‌ها و گاهی سال‌ها زمان می برد تا یک کار پژوهشی انجام شود. پس اتمام تحقیقات، قدم بعدی آماده کردن یک مقاله علمی و چاپ آن در مجلات معتبر دنیا است. حتی اگر فرد خبره ای در زمینه چاپ مقاله باشید، باز هم جمع آوری اطلاعات و نگارش مقاله علمی باکیفیت، کاری بزرگ و پرپیچ و خم است. پس در این مطلب با گروه گرامرلی همراه باشید تا نکات مهم چاپ مقاله در مجلات را با هم بررسی کنیم.

برای چاپ مقاله در مجلات علمی معتبر دنیا، ابتدا باید مطالب تحقیق و پژوهش در قالب یک مقاله علمی نوشته شود. پس از آن است که قدم بعدی برای چاپ مقاله برداشته می شود. در این مطلب نکات مهمی که اغلب محققان و دانشجویان با نادیده گرفتن آنها باعث ریجکت مقاله شان میشود را بررسی می کنیم و می آموزیم چگونه بتوانیم مقاله خود را در کمترین زمان در مجله با کیفیتی به چاپ برسانیم.

روند چاپ و انتشار مقاله علمی در مجلات

اجازه بدهید که از ابتدای کار شروع کنیم و به شما بگوییم که وقتی مقاله می‌نویسید، چه مسیری مقابل چشم‌های‌تان خواهد بود.

شما باید با انواع مقالات آشنا باشید. مقالات از منظرهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. مثلا از نقطه‌نظر محلی که منتشر می‌شوند و ژورنالی که آنها را می‌پذیرد، دسته‌بندی‌هایی برای‌شان در نظر گرفته می‌شود. نوع دیگری از دسته‌بندی هم وجود دارد که به کمک آن، مقالات از نقطه‌نظر ساختاری و محتوای‌شان دسته‌بندی می‌شوند.

از مقالاتی که در دسته‌بندی اول جای می‌گیرند باید به مقالات isi، isc یا اسکوپوس اشاره کرد. از نوع دسته‌بندی دوم هم مقالاتی مانند مقالات مروری، پژوهشی و… را داریم. پس شما به عنوان یک محقق باید بدانید که می‌خواهید چه نوع مقاله‌ای را نگارش کنید. ضمن اینکه قواعد و اصول نگارش هر مقاله را یاد می‌گیرید باید به مراحل بعدی آن هم فکر کنید. یعنی آماده‌سازی مقالات برای ژورنال‌های داخلی و خارجی. در ادامه برای‌تان از آماده‌سازی و روند آن خواهیم گفت.

 چاپ مقاله در مجلات

نکات مهم در چاپ مقاله در مجلات

نکات مهم در چاپ مقاله در مجلات : ژورنال مناسبی انتخاب کنید

بسیاری از مقالات به این دلیل رد می‌شوند که موضوعشان در محدوده موضوعات ژورنال مورد نظر نیست. هر ژورنالی مخاطب خاص خود را دارد و اگر مقاله شما برای آن مخاطب مناسب نباشد، رد خواهد شد. این نکته‌ایست که بسیاری از محققان در نظر نمی‌گیرند. هنگامیکه می‌خواهید برای چاپ مقاله خود مجله‌ای انتخاب کنید، حوزه موضوعات آن را بررسی کنید.

 از خدمات ویراستاری مقالات علمی استفاده کنید

چه قبلا مقاله‌ای به چاپ رسانده باشید یا یک محقق تازه کار هستید، بسیار مهم است که مقاله شما توسط ویراستاران حرفه‌ای و تخصصی بررسی شود. ویراستاری تخصصی مقاله شما موجب می‌شود مقاله نهایی کاملا بی نقص باشد. ویرایش تخصصی به روی نکات گرامری، ساختار جملات، دستور زبان و موارد این چنینی صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، موضوع علمی نیز از دید مخاطب بررسی می‌شود و اگر نامفهوم بود با هماهنگی نویسنده اصلاح می‌شود تا برای مخاطبان بیشتری قابل فهم باشد. چرا که در نهایت یک محقق می‌خواهد مقاله علمی او توسط اشخاص بیشتری خوانده شود، بنابراین مهم است که نگارش مقاله از نظر دستوری نیز طوری باشد که برای افراد بیشتری قابل فهم باشد.

یک کاورلتر متقاعد کننده برای معرفی مقاله خود تهیه کنید

تمامی مقالات ژورنالی باید همراه با یک کاورلتر برای مجله ارسال شوند. کاورلتر فرصت شما برای انتقال اهمیت مطالعه علمی و تاثیر احتمالی آن در زمینه تحقیقات دیگر است. یک کاورلتر متقاعد کننده کمک می‌کند مقاله شما با اعتبار بیشتری معرفی شود. برای نوشتن یک کاورلتر خوب و متقاعد کننده نیز می‌توانید از برخی از شرکت‌های ویراستاری کمک بگیرید.

نکات مهم در چاپ مقاله در مجلات : انتظار تغییرات در نوشته خود را داشته باشید

حتی اگر مقاله شما رد نشود نیز باید این انتظار را داشته باشید که سردبیر و منتقدان از شما بخواهند قسمت‌هایی از مقاله را تغییر دهید. بنابراین پس از دریافت پاسخ از سوی سردبیر مجله، کاملا به نکاتی که گفته شده دقت کنید و سعی کنید تا جای ممکن انتقادات را پذیرفته و تغییرات مورد نظر را در مقاله خود اعمال کنید.

آماده‌سازی مقالات برای ارسال به مجلات داخلی و خارجی

برای اینکه مقاله‌تان را در ژورنالی بین‌المللی به چاپ برسانید یا آن را برای مجلات داخلی معتبر ارسال کنید باید با قواعد نگارش و ویرایش صحیح هم آشنا باشید.

اگر بنا دارید که مقاله‌تان را برای ژورنال‌های داخلی بفرستید باید از نظر رعایت ویراستاری کاملا به آن توجه کنید. یعنی لازم است، مقاله‌ای بنویسید که از سه منظر ویرایشی مشکلی در آن نیست:

  • ویرایش فنی و ظاهری؛
  • ویرایش دستوری و گرامری؛
  • ویرایش محتوایی.

ویرایش فنی و ظاهری به معنای آن است که مقاله‌تان عاری از هرگونه اشتباه در علائم نگارشی باشد، بندها در آن به‌درستی قرار گرفته باشند، رسم‌الخط واژه‌ها درست باشد و مواردی از این دست.

ویرایش دستوری و گرامری هم به معنای این است که رعایت قواعد مختلف مانند ساختار جمله، استفاده از افعال درست و… در مقاله وجود داشته باشد.

ویرایش محتوایی هم یعنی متن با چنان قدرتی از نویسندگی و چیره‌دستی در نگارش تولید شده باشد که پیام و محتوایش کاملا برای مخاطب ملموس و درک‌کردنی باشد.

چه زمانی مقاله آماده سابمیت به مجلات می باشد؟

مقالات باید بعد از اتمام نگارش هر چه سریع تر به ژورنال های معتبر سابمیت شوند تا در اختیار تمام دنیا قرار گیرند اما طی فرایند چاپ مقاله نیاز به تخصص و زمان دارد هر مقاله باید مراحل تخصصی خاصی را پشت سرگذارد تا در ژورنال های معتبر چاپ شود. مراحل سابمیت و چاپ مقاله به ترتیب زیر می‌باشد:

  • ترجمه تخصصی برای پذیرش مقاله به مجلات خارجی
  •  ویرایش فنی و ادبی مقاله
  • پارافریز و رفع هر گونه تشابه و یا سرقت ادبی موجود در مقالات
  • انتخاب مجله معتبر برای مقاله متناسب با زمینه نگارشی مقاله و سطح علمی مقاله
  • فرمت بندی مقاله و تبدیل ساختار مقاله به ساختار و فرمت تعیین شده از طرف مجله
  • سابمیت مقاله به مجله مورد نظر

 چاپ مقاله در مجلات

روش های سابمیت مقالات

برای ارسال مقالات به مجلات باید قواعد دستوری و نوشتاری که توسط آن مجله تعیین شده است را مطالعه کرده و مقاله خود را بر اساس آن تنظیم نماییم. با این کار در ارزیابی مقالات در مرحله اول داوری مقاله شما با مشکلی مواجه نخواهد شد. اما برای ارسال و یا سابمیت مقالات به دو شیوه می توانید اقدام کنید که در زیر به آنها اشاره شده است.

ارسال مقاله از طریق ایمیل

برای ارسال مقاله از طریق ایمیل بعد از اینکه مقاله خود را مطابق دستورالعمل مجله تهیه کرده اید، به ایمیل مجله ارسال می کنید. گاهی پس از ارسال ایمیل، برای مقاله شما یک کد یا Manuscript Number در نظر گرفته می شود که شما در صورت نیاز می توانید با استفاده از این کد با سردبیر مجله مکاتبه نمایید.

ارسال مقاله از طریق مکانیزه

امروزه بسیاری از مجلات از سیستم مکانیزه برای دریافت مقالات استفاده می کنند که این سیستم آنلاین تا حدود زیادی توانسته است ارسال مقاله و پیگیری امور مربوط به آن را آسان تر کند. ارسال آنلاین مقاله توانسته از بسیاری از مشکلات مربوط به سایر روش های ارسال را کم رنگ تر کند. همچنین، با این روش نویسندگان می توانند بعد از سابمیت مقاله با مراجعه به سیستم مکانیزه ارسال ،در جریان وضعیت کنونی مقاله خود در مجله قرار گیرد.

منظور از اکسپت مقاله چیست؟

اکسپت (accept) کلمه ای انگلیسی به معنی پذیرش است. اکسپت مقاله به این معنی است که یک مقاله پس از ارسال به یک نشریه مورد داوری قرار گرفته و اگر معیارهای مد نظر آن نشریه را داشته باشد اکسپت و چاپ می‌شود و در غیر این صورت مجله قادر به پذیرش مقاله مورد نظر نخواهد بود. هر نشریه پس از طی یک سری مراحل تصمیم نهایی خود را در مورد پذیرش یا رد یک مقاله به نویسنده ابلاغ می‌کند. مقاله اگر مراحل فوق را با کیفیت و دقت پشت سر گذارد یقینا درمرحله داوری فورا پذیرفته و چاپ خواهد خواهد شد.

در کل می توان بیان کرد که مقاله بعد از بخش داوری چندین وضعیت دارد که به شرح زیر می‌باشند:

  •  اکسپت مقاله
  •  ریجکت مقاله
  •  نیاز به بررسی مجدد

اکسپت مقاله خوشبینانه ترین حالتی می‌باشد که بعد از داوری پیش می‌آید که نیازمند دقت بالا و کنترل با کیفیت مقاله است که باید به صورت دقیق بررسی شود و ایرادات آن اصلاح شود تا در مرحله داوری پذیرفته شود. ایرادات جزئی در هر مرحله عامل ریجکت می‌باشند. برای دریافت اکسپت تضمینی از ژورنالهای معتبر بهتر است از افراد با سابقه و ماهری کمک بخواهید که قبلا در این حوزه فعالیت داشته اند و مهارت انجام این کار را دارند.

مطالب مرتبط