اخبار و اطلاعیه

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ اگر می‌خواهید رزومه قوی‌تری داشته باشید اما زمان کافی برای چاپ مقاله در مجلات مرتبط با رشته خود را ندارید، می‌توانید مقاله خود را به کنفرانس‌های مرتبط با رشته خود، ارسال کنید.

اگرچه مقالات کنفرانسی اعتبار کمتری نسبت به مقالات ژورنالی دارند، اما می‌توانند رزومه شما را پربارتر کنند. همچنین، کنفرانس‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که با موضوعات جدید و افراد متخصص در حوزه تخصصی‌تان آشنا شده و تعامل کنید.

در ادامه به تشریح مقاله کنفرانسی و ژورنال می‌پردازیم و تفاوت‌های آن‌ها را شرح می‌دهیم با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

مقاله کنفرانسی چیست؟

کنفرانس مکانی است که در آن محققان برجسته حضور می‌یابند تا نتیجه تحقیقات خود را ارائه داده و در مورد آن بحث و گفتگو کنند. محققان مقالات خود را بر اساس دستورالعمل‌های مشخص و جداول زمانی معین که توسط کنفرانس تعیین‌شده، به کنفرانس ارسال می‌کنند. سپس مقاله آن‌ها، برای داوران کنفرانس ارسال می‌شود.

بعد از داوری، نتیجه به محققان اطلاع داده می‌شود. در صورت پذیرش مقاله، نویسندگان برای ارائه فراخوانده می‌شوند. مقالات کنفرانسی عمدتاً کوتاه بوده، چراکه معمولاً در مورد تعداد صفحات، محدودیت وجود دارد.

مقالات کنفرانسی معمولاً در مجموعه‌هایی بنام Proceedings منتشر می‌شوند. این مجموعه‌ها عمدتاً توسط انتشارات بزرگ، مطبوعات دانشگاه چاپ‌شده و یا به‌صورت آنلاین در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

مقاله ژورنالی چیست؟

ژورنال یا مجله، نشریه‌ای است که به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شود و شامل مجموعه‌ای از مقالات با داوری همتا Peer review و معتبر است. معمولاً ژورنال‌ها دارای ضریب تأثیر هستند که به‌ اندازه‌گیری میزان استنادها به یک مقاله کمک می‌کند. در مجله دیگر نیاز به ارائه مقاله نمی‌باشد.

بعد از ارسال مقاله به مجله، داوری انجام می‌شود. اگر داور نیاز به اعمال تغییر در متن مقاله را لازم بداند، متن برای محقق ارسال می‌شود. بعد از اعمال تغییرات و در صورت تائید داوران مجله، مقاله منتشر می‌شود.

در مقایسه با کنفرانس، برای چاپ مقاله، جدول زمانی مشخصی وجود ندارد و ممکن است از زمان داوری تا انتشار مقاله فاصله زمانی زیاد به طول بیانجامد.

تعداد دفعات چاپ در سال برای هر ژورنال متفاوت است؛ می‌تواند ماهیانه و یا سالیانه باشد. همچنین، مقالات منتشرشده در ژورنال نسبت به مقالات کنفرانسی مفصل‌تر و با جزئیات بیشتری است.

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

شباهت‌های کنفرانس و ژورنال:

  1. هر دو مقاله کنفرانسی و ژورنالی منجر به افزایش دانش کسانی می‌شود که یا در کنفرانس شرکت کرده و یا مقالات چاپ‌شده در ژورنال را می‌خوانند.
  2. مقالات کنفرانسی و ژورنالی هر دو توسط محققان، دانشمندان و دانشجویان پیگیری می‌شوند و می‌توانند منجر به پیشرفت در علم و فناوری گردند.

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

  1. دریافت بازخورد در مقالات کنفرانسی بسیار سریع‌تر از مقالات ژورنالی است چراکه تعامل مخاطبان در کنفرانس‌ها بیشتر و مؤثرتر است. درحالی‌که در مجلات هیچ‌گونه تعاملی با مخاطب وجود ندارد و به همین دلیل بازخوردی هم دریافت نمی‌شود.
  2. به دلیل وجود محدودیت‌های زمانی در کنفرانس، مقالات کنفرانسی کوتاه و دقیق هستند؛ اما مقالات ژورنالی عموماً مفصل و دارای جزئیات زیادی هستند.
  3. یکی دیگر از تفاوت‌ها در نحوه انتشار مقالات است. فرایند چاپ مقاله در کنفرانس بسیار آسان‌تر است و از دستورالعمل مشخصی پیروی می‌کند؛ اما فرایند چاپ مقاله در ژورنال بسیار پیچیده است؛ به‌طوری‌که در بعضی از مواقع نویسندگان به علت شرایط دشوار چاپ، مقالات خود را به ژورنال‌های با رتبه پایین‌تر که فرایند ساده‌تری دارند، ارسال می‌کنند. این مسئله منجر به کسب اعتبار و ضریب تأثیر کمتر برای مقالات آن‌ها می‌شود.
  4. در مقالات کنفرانسی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌اندازه مقالات ژورنالی بررسی نمی‌شود. در مقالات ژورنالی، روش تحقیق، ابزار مورداستفاده و بررسی‌های بازار به‌خوبی توضیح داده‌شده که منجر به توصیف عمیق مسائل و شکل‌گیری افکار و عقاید جدید می‌شوند.
  5. نحوه ارائه مقالات در کنفرانس و ژورنال متفاوت است. در کنفرانس‌ها نحوه ارائه مقاله شامل پوسترها، بحث عمومی و ارائه شفاهی با پاورپوینت می‌باشد؛ اما در ژورنال، نحوه ارائه درواقع همان مقاله‌ای است که در ژورنال منتشر می‌شود.
  6. سررسید یا ددلاین ارسال مقاله در کنفرانس و ژورنال متفاوت است. برای ارسال مقاله در کنفرانس می‌بایست در بازه تعیین‌شده، مقاله برای داوری ارسال شود؛ اما در ژورنال بازه مشخصی برای ارسال مقاله وجود ندارد. سررسید یا ددلاین موردتوجه در ژورنال، مدت‌زمانی است که صرف داوری و چاپ مقاله می‌شود.
  7. موضوع مقاله: به‌طورکلی مقالات کنفرانسی، موضوعات به‌روز و کارهای پژوهشی بسیار جدید را شرح می‌دهند، اما مقالات منتشرشده در ژورنال‌ها معمولاً به بسط موضوعات از قبل مطرح‌شده می‌پردازند.

QuillBot یک ابزار بازنویسی مقاله است که می توان به عنوان یک افزونه در هر مرورگر وب و ویرایشگر متن مانند Microsoft Word و Google docs برای بازنویسی، پارافریز و تغییر ساختار محتوا استفاده کرد.

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

به‌طور صریح  باید عنوان کرد با وجود اینکه  هر دو مقاله ژورنالی و کنفرانسی دارای اعتبار هستتند و باعث بالابردن دانش و  پیشرفت علم و فناوری می‌گردند؛ این دو نوع مقاله از جهات مختلفی باهم متفاوت هستند که درادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- از شاخص‌ترین تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی باید به زمان ارسال مقاله‌ها اشاره کرد. مجله‌ها و نشریات برای ارسال مقاله دارای محدودیت زمانی نیستند و می‌توان در هر بازه زمانی برای آنها به نگارش و فرستادن مقاله اقدام کرد، درحالی‌که مقاله‌های کنفرانسی برای ارسال مقاله از محدودیت زمانی برخوردار هستند. به‌طوری‌که هر کنفرانس یک بازه زمانی مشخص به‌عنوان مثال مهلت زمان یک هفته را برای ارسال مقالات درنظر می‌گیرد که اگر مقاله‌ای بعد از اتمام مهلت زمانی ارسال شود، دیگر تحت داوری قرار نگرفته و رد می‌شود.

2- مقاله‌های ژورنالی پس از تایید نهایی در مجلات منتشر می‌شوند، در مقابل مقالات کنفرانسی در کنفرانس‌ها به صورت شفاهی و به حالت بحث و تبادل نظر با دیگر اساتید و پژوشگران  ارائه می‌شوند یا ممکن است به صورت پوستر در کنفرانس‌ها در معرض نمایش قرار گیرند.

3- بین مقاله‌های‌ ژورنالی و کنفرانسی نسبت به تعداد صفحات مقاله تفاوت محسوسی وجود دارد؛ بدین‌گونه که تعداد صفحه‌ها در مقاله‌های ژورنالی بسته به موضوع و نوع محتوا بیش‌تر از کنفرانسی است. در مقاله‌های کنفرانسی تعداد صفحات را آیین‌نامه  برگزارکننده کنفرانس تعیین می‌کند، ولی به‌طور معمول صفحات در مقاله‌های کنفرانسی محدود به 4 تا 10 صفحه است.

4- همان‌طور که گفته شد، مقاله‌ها هم در مجلات و هم در کنفرانس‌ها قبل از پذیرش نیاز به یک فرآیند بررسی و داوری توسط کمیته بررسی دارند، به‌طوری‌که در مقاله‌ ژورنالی مدت زمان بررسی و داوری بسیار سخت‌گیرانه‌تر، جزئی‌تر و طولانی‌تر از مقاله‌ کنفرانسی که حتی ممکن است این بررسی به بیش از یک‌سال به طول بیانجامد و در طول این مدت مقاله مورد نظر از سوی هیئت داوران چندین مرتبه برای ویرایش و بازبینی به  نگارنده مقاله ابلاغ شود. در مقابل، این فرآیند در مقاله‌های کنفرانسی خیلی کلی است و در طی مدت زمان کمی، نتایج نهایی داوری این مقالات اعلام می‌شود.

5- از دیگر تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی می‌توان به این مورد مهم اشاره کرد که ساختار و قالب نگارش این دو مقاله باهم متفاوت است.

6- به علت اینکه در مقاله‌های کنفرانسی محدودیت تعداد صفحات وجود دارد؛ محتوای مقاله‌ها فقط به ایده و یافته‌های اولیه محدود می‌شود یا به‌عبارتی کل مقاله و روش‌های تحقیق آن به‌صورت خلاصه آورده می‌شود و به جزئیات در آن پرداخته نمی‌شود، از سوی دیگر، در مقاله‎‎‌های ژورنالی، مقاله و روش‌های تحقیق با تمام جزئیات ذکر می‌شود و نتایج حاصله جامع‌تر و کامل‌تر قید می‌شود؛ به همین دلیل است که در این‌گونه مقالات محدودیت تعداد صفحه وجود ندارد.

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

7- محقق یا پژوهش‌گر باید برای انتشار مقاله در مجلات هزینه بیش‌تری نسبت به کنفرانسی بپردازد.

8- مقاله کنفرانسی در یک کنفرانس چند روزه به نمایش گذاشته می‌شود که نویسنده باید درآن حضور فیزیکی داشته باشد تا بتواند مقاله خود را به صورت سخنرانی یا به صورت پوستر ارائه کند. در این کنفرانس محققان و پژوهشگران مختلف که در زمینه‌های تحقیقاتی مشابه هستند؛ می‌توانند باهم به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند و راه‌حل‌های نوآورانه خلق کنند؛ درحالی‌که در مقاله ژورنالی امکان ایجاد چنین بستر و امکاناتی وجود ندارد.

9- به‌طور کلی می‌توان اذعان داشت که مقاله چاپ شده در مجلات ایرانی در اکثر زمینه‌ها و رشته‌ها به لحاظ اعتبار علمی از ارزش بیشتری نسبت به مقالات کنفرانسی برخوردار است که علت آن تا حدود زیادی مربوط می‌شود به نحوه داوری و دقت و سخت‌گیری که در صحت و سقم مقاله، دستاوردها و  نتایج آن صورت می‌گیرد.

10- از دیگر تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی باید به این نکته اشاره کرد که مقاله‌های ژورنالی به دلیل اینکه باید از نظر موضوع، ایده و پرداخت به آن بسیار کامل با سطح نوآوری بالا و نتایج دقیق باشند در اغلب موارد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و رد می‌شوند، در حالی‌که چنین بررسی کاملی در مقاله‎‎‌های کنفرانسی وجود ندارد به همین خاطر می‌توان ادعا کرد که همه مقاله‌ها تا حد امکان پذیرفته می‌شوند.