اخبار و اطلاعیه

راهنمای تبدیل پایان نامه به مقاله

تبدیل پایان نامه به مقاله

پژوهشگران جهت تهیه و تدوین مقاله و ارسال آن به ژورنال های خارجی می توانند از دو طریق اقدام به گردآوری مقاله کنند. 1) نگارش صفر تا صد مقاله و انجام پژوهش های لازم 2) تبدیل پایان نامه به مقاله.

در این بخش از گروه گرامرلی امیرکبیر می خواهیم در رابطه با مورد دوم صحبت کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پایان‌نامه چیست؟

پایان‌نامه یا رساله یا تز نوشتاری است که دانشجو درباره موضوع خاص رشته تحصیلی خود، برای دریافت مدرک تحصیلی به کمک استاد راهنما نگارش می‌کند و در یک جلسه دفاع در قالب گزارش کار ارائه می‌دهد.

در پایان‌نامه دانشجو موضوع خاصی را بیان می‌کند و به بررسی و تجزیه‌وتحلیل آن می‌پردازد.

هر دانشجویی موظف به نوشتن پایان‌نامه با موضوع و محتوای جدید است و هیچ دانشجویی نمی‌تواند با عنوان و محتوای تکراری پایان‌نامه‌ای بنویسد.

هر پایان‌نامه بسته به دانشگاه دارای فصل‌بندی‌هایی شامل مقدمه، پیشینه تحقیق، روش کار، نتایج و بحث و منابع است.

مقاله چیست؟

مقاله علمی گزارشی است که نتایج تحقیق انجام‌شده را شرح می‌دهد. مقالات علمی انواع مختلفی دارند: مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی.

تبدیل پایان نامه به مقاله چه اهمیتی دارد؟

تبدیل پایان نامه به مقاله که اصطلاحا استخراج مقاله نام دارد مزایای زیادی دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم. بسیاری از دانشجویان می خواهند پایان نامه ای را که برای گردآوری آن سال ها زحمت کشیده اند با تبدیل کردن به مقاله و بعد ترجمه مقاله آن را جاودان سازند. از طرفی مجلات برای پذیرش و چاپ مقاله، معمولا فرمت خاصی را قبول می کنند و به همین خاطر نمی توان پایان نامه را به همان حالت مستقیما به مجله ارسال کرد بنابراین لازم است تا آن را ابتدا به فرمت مقاله تبدیل و سپس اقدام به سابمیت مقاله شود.

برای استخراج مقاله می بایست از یک متخصص با تجربه در این زمینه بهره ببرید تا یک مقاله باکیفیت و حرفه ای از پایان نامه تان استخراج شود. می توان گفت تعداد استخراج مقاله بستگی به نتایج پایان نامه شما دارد ولی از یک پایان نامه امکان استخراج حداقل 2 مقاله و حداکثر 4 مقاله وجود دارد.

تبدیل پایان نامه به مقاله

پایان‌نامه با مقاله چه تفاوت‌هایی دارد؟

همان‌طور که در ابتدا به تعریف پایان‌نامه و مقاله پرداختیم مشاهده شد که پایان‌نامه با مقاله باید تفاوت‌هایی داشته باشند، در ادامه به تفاوت‌های این دو می‌پردازیم:

هدف از نگارش پایان‌نامه و مقاله:

اولین تفاوت پایان‌نامه و مقاله در هدف از انجام آن شکل می‌گیرد. پایان‌نامه باهدف اخذ مدرک تحصیلی و ارزیابی میزان سواد دانشجو نوشته می‌شود. درحالی‌که هدف از ارائه مقاله، کمک به پیشرفت و بهبود سطح علمی است.

مخاطبان پایان‌نامه و مقاله:

مخاطب پایان‌نامه افراد متخصص و اساتید دانشگاهی است اما مقاله معمولاً قشر بیشتری از افراد جامعه را شامل می‌شود.

فرمت پایان‌نامه و مقاله:

هر پایان‌نامه باید به فرمت دانشگاه مقصد نوشته شود و به‌صورت چاپ و صحافی شده به دانشگاه تحویل داده شود. فرمت مقاله بر اساس فرمت درخواستی مجله تنظیم‌شده و به‌صورت فایل ورد برای مجله ارسال می‌شود.

حجم پایان‌نامه و مقاله:

اغلب پایان‌نامه‌ها بیشتر از 25000 کلمه را شامل می‌شوند و معمولاً محدودیتی برای حجم پایان‌نامه وجود ندارد؛ اما محدودیت تعداد کلمات برای مقالات که از طرف مجلات تعیین می‌شود اغلب 2500 تا 5000 کلمه است.

نحوه نگارش افعال:

افعال پایان‌نامه غالباً در زمان آینده و یا زمان گذشته نوشته می‌شود برای مثال: من تحقیق خواهم کرد یا من تحقیق کردم. درصورتی‌که در مقالات نویسندگان تمایل به توصیف مطالعه‌ای که قبلاً انجام‌شده است رادارند و بنابراین زمان‌ها بسیار مشخص‌تر می‌باشند و اشاره به نتایج حاصل‌شده دارند.

روش استخراج مقاله از پایان نامه چیست؟

اجازه بدهید که نحوه استخراج مقاله از پایان نامه را برایتان در طی گام‌هایی دقیق شرح بدهیم. با آگاهی از این موضوع دیگر استخراج مقاله از رساله دکتری یا پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کار دشواری نخواهد بود.

ژورنال علمی یا همان مجله مناسب را انتخاب کنید

برای اینکه بتوانید با استخراج مقاله از پایان نامه، رزومه‌تان را قوی کنید باید به دنبال ژورنالی مناسب باشید. ژورنالی انتخاب کنید که اهداف و چشم‌اندازی هم‌سو با موضوع تحقیقاتی‌تان دارد.

در این صورت است که بعد از نگارش مقاله از روی پایان‌نامه، امکان پذیرش مقاله‌تان وجود خواهد داشت. اگر همین‌طور بی‌برنامه و بدون آگاهی به سراغ نگارش مقاله و ارسال آن برای مجله‌ای بروید که با اهداف و اصطلاحا اسکوپ (scope) آن آشنا نیستید، امکان دارد که مقاله‌تان، ماه‌ها در صف بررسی قرار بگیرد و نهایتا هم پذیرش نشود.

آشنایی با مجلات مناسب قبل از دست به کار شدن برای نگارش مقاله از روی پایان‌نامه دید خوبی برای پیش‌برد درست کار در مسیری مناسب به شما خواهد داد.

حجم مطالب به کارگرفته شده از  پایان‌نامه باید در مقاله کاهش پیدا کند

یادتان باشد که حجم مقاله از پایان‌نامه خیلی کوتاه‌تر است و به همین خاطر باید به آن به چشم اثری کاملا مجزا از پایان‌نامه نگاه کنید.

قرار نیست که عینا جملات و عبارات پایان‌نامه را در مقاله کپی‌برداری کنید. بهتر است که جملات و عبارات موجود در پایان‌نامه را برای به کارگیری در مقاله، پارافریز کنید و به شکلی متفاوت بنویسید. ایده‌های موجود در پایان نامه را به شکل و شمائلی تازه در مقاله‌تان بنویسید. باید تلاش کنید تا بخش‌هایی از پایان‌نامه را در مقاله بیاورید که قرار است، حرف مهمی بزنند و برای مخاطب مفید و جذاب باشند.

Wordtune (وردتیون) در سال 2018 به عنوان یک نرم افزار ویرایشگر نوشتار ایجاد شد. این برنامه از ابزارهای هوش مصنوعی مدرن و مدل های زبانی استفاده می کند به همین دلیل است که می تواند متن را بفهمد و راه های مختلفی را برای بازنویسی یک جمله بدون تغییر معنای جمله پیشنهاد کند برای خرید اکانت wordtune – شش ماهه کلیک کنید.

مقدمه را به چکیده تبدیل کنید

چکیده‌ای که در مقالات عنوان می‌شود از مقدمه پایان‌نامه بسیار کمتر و در حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ کلمه است. اما باید حاوی تمام اطلاعات مهمی باشد که در مقدمه پایان‌نامه هم به آنها اشاره شده است. به مقدمه و بخش بحث (discussion) پایان‌نامه دقت کنید و از روی آنها چکیده‌ای مفید و مناسب بنویسید.

مقدمه را درست بنویسید

ممکن است که پایان‌نامه شما دارای بیش از یک فرضیه یا سوال باشد. در این صورت، لازم نیست تمام سوالات و فرضیات‌تان را در مقاله بیاورید. حتی ممکن است بتوانید از هر یک از پرسش‌ها و فرضیه‌هایی که مطرح می‌کنید، مقالات متفاوتی استخراج کنید.

گاهی‌اوقات هم می‌توانید گزینه دیگری را انتخاب کنید و اگر امکانش وجود داشته باشد، تمام پرسش‌ها را با هم ترکیب کنید و آنها را در قالب یک پرسش در مقاله‌تان بیاورید. مقدمه مقاله باید مختصر و مفید باشد و اگر می‌دانید که قرار است به چه ژورنالی اثرتان را ارسال کنید، حتما مقالات چاپ‌شده دیگر در آن را بررسی کنید و ببینید که به چه سبک و سیاقی بخش مقدمه‌شان را نوشته‌اند.

بخش متدولوژی یا روش‌شناسی را مختصر بنویسید

بخشی از مقاله که به گفتن از روش‌شناسی مرتبط است باید مختصرتر از پایان‌نامه باشد. لزومی ندارد که شرحی مبسوط از رویکرد به کار رفته در کار پژوهشی‌تان داشته باشید. برای نگارش این بخش هم قطعا مرور مقالات دیگری که در ژورنال علمی موردنظرتان به چاپ رسیده است، راه‌گشا و مفید خواهد بود.

نتایج اصلی را اعلام کنید

در بخش نتایج مقاله‌ای که از پایان‌نامه استخراج می‌کنید باید نتایج کاری را عنوان نمایید که فرضیه مربوط به آن را مطرح کرده بودید. یعنی اگر به فرض، مقاله‌تان فقط به یکی از موضوعات و پرسش‌هایی می‌پردازد که در پایان‌نامه‌تان مطرح شده، باید نتایج مرتبط با همان فرضیه و پرسش را هم مطرح کنید. نتایج تحقیق باید به دقت در مقاله هم عنوان شود.

مراقب باشید که بخش بحث (discussion) واضح و دقیق باشد

در مقاله باید شرحی از نتایج کارتان را ارائه دهید. لازم است به مخاطب بگویید که از خواندن مقاله، چه چیزهایی دستگیرش می‌شود. نتایج نباید در بخش بحث یا دیسکاشن مقاله تکرار شوند.

در استخراج مقاله از پایان نامه باید دقت داشته باشید که چشم‌اندازی از کارهای پیش رو به مخاطبان بدهید تا محققان دیگر در مسیر رشد عنوانی که مطرح کرده‌اید، قدم بردارند و مقالات دیگری بنویسند و کارهای تازه‌تری ارائه دهند. محدودیت‌هایی که در مسیر کارتان بوده هم اعلام کنید.

ارجاعات را محدود کنید

در مقالاتی که در ژورنال‌های علمی به چاپ می‌رسند نباید تعداد ارجاعات زیادی به کار رفته باشد. پس حواستان به این مطلب هم باشد. به سیستم منبع‌دهی و شکل ارجاعات در مجله مورد نظرتان هم دقت داشته باشید و بنا به قوانین آن، منابع و مراجع کار تحقیقاتی‌تان را مطرح کنید.

تبدیل پایان نامه به مقاله

روش تبدیل پایان نامه به مقاله

برای تبدیل پایان‌نامه به مقاله باید اشراف کامل به پایان‌نامه و موضوع موردتحقیق داشت. برای شروع استخراج مقاله از پایان‌نامه از قسمت مقدمه آن آغاز می‌کنیم و تا انتهای مقاله پیش می‌رویم. چکیده آخرین قسمتی از مقاله است که بعد از آماده شدن متن مقاله نگارش می‌شود.

 تعیین عنوان مقاله

عنوانی که برای مقاله استخراج‌شده از پایان‌نامه انتخاب می‌کنیم لزوماً نباید عین عنوان پایان‌نامه باشد بلکه بسته به حجم نتایج پژوهش و اینکه چه تعداد مقاله می‌خواهید از پایان‌نامه خود استخراج‌کنید می‌توانید عناوین مختلف و متفاوتی را برگزینید. عنوان انتخابی باید جذاب، گویا و بیانگر تغییرهای اصلی مقاله باشد.

 اسامی نویسندگان

ترتیب نوشتن اسامی نویسندگان بسته به میزان مشارکت افراد است. در مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌ها دانشجو به‌عنوان نویسنده اول و استاد راهنما در نقش نویسنده دوم ظاهر می‌شود.

 چکیده و کلمات کلیدی

چکیده‌ای که برای مقاله استخراج‌شده از پایان‌نامه نوشته می‌شود معمولاً کوتاه‌تر از چکیده پایان‌نامه است. چکیده این مقالات ممکن است خلاصه‌شده چکیده پایان‌نامه باشد اما باید توجه داشت که بین 150 تا 250 کلمه باشد.

کلماتی که بیشترین ارتباط معنایی با مقاله رادارند و معرف مفاهیم و موضوعاتی است که محتوای مقاله پیرامون آن نگارش شده است.

 مقدمه

در این بخش مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف آن ازنظر بنیادی و کاربردی به‌صورت مختصر بیان می‌گردد. مقدمه باید یک منطق اساسی را در مقاله بیان کند و به خواننده نشان دهد که چرا این تحقیق ادامه منطقی گزارش‌های پیشین است. در مقدمه ابعاد و شرایط دقیق مسئله بیان می‌شود به‌عبارت‌دیگر مسئله چه چیزی است، چرا به وجود آمده و چه شرایطی باعث به وجود آمدن آن شده است.

 روش کار

بخش روش و متد پژوهش در پایان‌نامه مفصل آمده است. شما می‌بایست با ذکر مراحل اصلی و بخش‌های مهم درروش اجرای پژوهش‌ آن را خلاصه کنید. معمولاً این بخش در قالب نیم یا یک صفحه در مقاله ذکر می‌شود.

 نتایج

بخش نتایج پایان‌نامه تعیین می‌کند چه تعداد مقاله می‌توان از پایان‌نامه استخراج نمود. برای نگارش این بخش می‌توانید از فصل چهارم پایان‌نامه استفاده کنید. سعی کنید از یافته‌هایی استفاده نمایید که مربوط به فرضیه یا سؤال پژوهش شماست.

 بحث و نتیجه‌گیری

ازجمله مهم‌ترین بخش‌های یک مقاله است. نوع نتیجه‌گیری به مهارت و تسلط پژوهشگر بستگی دارد حجم این بخش بسته به سؤالات و فرضیات مقاله متفاوت خواهد بود و به شکل متمرکز ارتباط بین مقدمه و نتایج را بیان می‌کند. نتیجه‌گیری خوب از مقاله به پذیرش راحت‌تر مقاله کمک می‌کند.

 رفرنس

آخرین بخش یک مقاله علمی را رفرنس‌های آن تشکیل می‌دهد. تمامی منابعی که در متن مقاله از آن‌ها استفاده‌شده است را باید در انتهای مقاله به‌صورت کامل جمع‌آوری کرد.

جمع بندی

پس از استخراج مقاله بر اساس ساختار کلی، می‌توان آن را به فرمت مجله درخواستی نیز تغییر داد. همان‌طور که عرض شد با استخراج یک ساختار کلی از مقاله را خواهید داشت و با انتخاب مجله می‌توان آن مقاله را بر اساس دستورالعمل اعلامی مجله فرمت بندی کرد. البته در نظر داشته باشید شما می‌توانید در ابتدا نیز یک مجله را انتخاب کرده و استخراج مقاله را از ابتدا بر اساس دستورالعمل اعلامی آن مجله انجام دهید.