اخبار و اطلاعیه

چگونه پارافریز کنیم؟

چگونه پارافریز کنیم؟

چگونه پارافریز کنیم؟ پارافریز (Paraphrase) مهم­ ترین ابزار برای به کارگیری تحقیقات دیگران در مقاله یا نوشته شماست. وقتی بازنویسی می­ کنید، شما نظریه و ایده شخص دیگری را با کلمات خودتان بیان می­ کنید.

در کنار پارافریز، دو روش دیگر برای اشتراک­ گذاری نظریه دیگران در پایان نامه یا مقاله شما وجود دارد: نقل قول و خلاصه سازی

در ادامه با انجام پارافریز و تفاوت آن با نقل قول و خلاصه سازی آشنا می شوید با گرامرلی تا پایان مقاله همراه باشید.

پارافریز چیست و به چه روش‌های انجام می‌گیرد؟

پارافریز مقاله زمانی رخ می‌دهد که سعی کنید بدون آنکه دچار سرقت ادبی شده باشید، ایده‌ای که در سر دارید را روی کاغذ بیاورید. برای مثال، ممکن است که برای نوشتن یک پاراگراف در مقاله خود ده‌ها مقاله خوانده باشید. می‌خواهید تا از هر کدام از این مطالعات ایده، مفهوم یا نتیجه‌ای را گزارش کرده و در قالب یک پارگراف منسجم ارائه دهید. به طور کلی پارافریز چند روش متفاوت دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چگونه پارافریز کنیم؟

چگونه پارافریز کنیم : تغییرات در بخش‌های مختلف جمله

این تغییرات شامل ایجاد تغییر و جابه‌جایی در افعال، اسامی، صفات و قیود است. برای مثال جمله «در هر روز حدود دو میلیون متر معکب آب با سرعت بسیار بالا وارد مخزن می‌شود.» به جمله «ورودی روزانه آب مخزن (که سرعت بالایی دارد) نزدیک به دو میلیون متر معکب تخمین زده می‌شود.». این کار جهت روان‌تر شدن فهم متن صورت می‌گیرد.

چگونه پارافریز کنیم : تغییر در ساختار جملات

مرسوم‌ترین تغییری که در ساختار جملات صورت می‌گیرد، تبدیل جملات غیرمجهول با مجهول یا بالعکس می‌باشد. تغییر در ساختار دلایل متعددی دارد. برای مثال، این تغییر ممکن است به این دلیل صورت گیرد که تمامی جملات یک پاراگراف با فاعل شروع نشوند. علاوه بر آن، با مجهول کردن جملات مفاهیم در قالب عام‌ و غیرشخصی‌تری منتقل می‌شوند.

برای مثال جمله «محققان انگلیسی به این نتیجه رسیدند که جهش ژنتیکی در بروز سرطان سینه نقش دارد.» به جمله «مشخص شده است که جهش ژنتیکی در بروز سرطان سینه نقش دارد.» تبدیل می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، برعکس این مورد نیز ممکن است.

چگونه پارافریز کنیم : کاهش طول جملات

به عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت که هرچقدر طول یک جمله بیشتر باشد، درک آن نیز سخت‌تر می‌شود. پارافریز کردن به شما کمک می‌کند تا جمله را به دو یا چند جمله کوتاه‌تر تبدیل کرده و بدین شکل متن خود را روان‌تر کنید.

این جمله را در نظر بگیرید «نتایج مطالعه با استفاده از بکارگیری رویکردهای تجربی و اجتماعی حاکی از اهمیت بالای نقش تربیتی والدین در رشد مغزی و فکری کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله‌ای است که از مدرسه اخراج شده‌اند.»

همانطور که شما هم می‌بینید، جمله مربوطه طولانی شده و در فهم مخاطب سخت جای می‌گیرد. حالا این جمله را بنگرید: «رویکردهای تجربی و اجتماعی جهت به دست آوردن نتایج استفاده شدند. نتایج نشان می‌دهد رشد مغزی و فکری کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله (که از مدرسه اخراج شده‌اند) تحت تأثیر روش‌های تربیتی والدین است.» بهتر نیست؟

چگونه پارافریز کنیم : استفاده از کلمات هم‌معنی

گاهی نیاز است کلمات جایگزین عبارات هم‌معنی شوند تا وزن کلی نوشته تغییر یابد. برای مثال ممکن است بخواهید که متن حالت رسمی‌تر یا دوستانه‌تر پیدا کند. این جمله را در نظر بگیرید: «یکی از مصاحبه‌شوندگان که مردی چاق و پیر بود در میان مصاحبه انصراف داد و رفت.».

خب! شاید نیاز باشد جمله قبلی رسمی‌تر نوشته شود، بنابراین از کلمات و عبارت هم‌معنی استفاده می‌کنیم: «یکی از مصاحبه‌شوندگان که مردی با اضافه وزن و پا به سن گذاشته بود، با اعلام انصراف، محل مصاحبه را ترک کرد». این یکی از کاربردی‌ترین روش‌های پارافریز است.

QuillBot یک ابزار بازنویسی مقاله است که می توان به عنوان یک افزونه در هر مرورگر وب و ویرایشگر متن مانند Microsoft Word و Google docs برای بازنویسی، پارافریز و تغییر ساختار محتوا استفاده کرد.

تفاوت میان پارافریز کردن، خلاصه‌نویسی و نقل‌قول کردن

حالا که می‌دانید پارافریز کردن دقیقاً یعنی چه، بیایید با تفاوت آن با خلاصه‌نویسی و نقل قول آشنا شوید.

در این بخش هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

نقل قول

  • تمام کلمات عیناً مشابه منبع اصلی است.
  • معمولاً بخش‌های کوتاهی از متن را نقل قول می‌کنیم.
  • متن کپی شده را در علامت نقل قول ” ” (Quotation mark) قرار می‌دهیم.
  • حتماً باید رفرنس بدهیم.

⏰ چه موقع از نقل قول استفاده می‌کنیم؟

🔵 هر وقت متن اصلی، موضوع و ایدۀ مورد نظر شما را در بهترین شکل توضیح داده باشد و کلمات نویسنده مهم هستند.

🔵 نقل قولی شناخته شده باشد؛ مثلا نقل قول “من می‌اندیشم، پس هستم” از دکارت را هیچکس به وجود دارم چون هنوز هم می‌توانم فکر کنم، تغییر نمی‌دهد.

🔵 پارافریز کردن آن سخت باشد. خب این یعنی چه؟ یعنی نتوانیم کلمات مناسبی برای جایگزینی در متن پیدا کنیم و تغییر متن به هر روشی، معنای آن را عوض کند.

🔵 برای تایید موضوعات مقاله‌تان از زبان دیگری؛ در واقع این اصلی‌ترین دلیل استفاده از نقل قول است.

خلاصه‌نویسی

  • کلمات آن مشابه منبع نیست.
  • فقط ایده‌های اصلی و کلیدی را می‌آوریم.
  • یک مرور کلی است و به تبع کوتاه‌تر از منبع اصلی است.
  • حتماً باید رفرنس دهیم.

پارافریز کردن

  • بازنویسی متن با کلمات خود شماست و کلمات آن با منبع اصلی بیشترین تفاوت را دارد.
  • معنا، مفهوم و جزئیات متن اصلی حفظ می‌شود.
  • در پارافریز کردن تلاش بر این است که کمترین شباهت را به منبع اصلی داشته باشیم.
  • باید به منبع رفرنس دهیم. (جلوتر دربارۀ رفرنس برای شما توضیح خواهم داد.)

⏰ چه موقع از پارافریز کردن استفاده می‌کنیم؟

🔵 وقتی که متن برای نقل قول کردن خیلی طولانی باشد

🔵 وقتی توضیحات نویسنده برای بخش مورد نظر شما واضح نیستند و شما بهتر می‌توانید آن‌ها را بیان کنید.

آموزش قدم به قدم چگونه پارافریز کنیم؟

  1. مطلب را چندبار بخوانید تا کاملا متوجه آن شوید.
  2. مفاهیم اصلی که مورد نیازتان است را یادداشت کنید.
  3. بدون نگاه کردن به متن اصلی چیزی که متوجه شدید را بنویسید.
  4. نسخه نوشته شده توسط خودتان را در قیاس با نوشته اصلی بخوانید و اگر قسمت هایی از آن خیلی مشابه است تغییر دهید.
  5. اصلاحات مورد نیاز را روی متن انجام دهید. ممکن است نتوانید تمام عبارات و جملات را تغییر دهید.
  6. منبعی که از آن استفاده کردید و هر اطلاعاتی که برای استناد به آن نیاز دارید را در متن خود اشاره کنید.

چگونه پارافریز کنیم

تکنیک پارافریز

این مراحل به اندازه کافی ساده هستند اما اینکه بدانید از کجا باید نوشتن یک نظریه به شکلی متفاوت تر از نسخه منتشر شده را شروع کنید می­ تواند دشوار باشد.

اما ترفندهایی وجود دارد که می ­تواند به شما در این کار کمک کند.

با یک مثال دیگر شروع می­ کنیم.

نوشته اصلی :

“But the hearing was about more than Facebook; it exposed a critical turning point as the power, sophistication and potential exploitation of technology outpaces what users, regulators or even its creators expected or seem prepared to handle” (Roose & Kang, 2018, para. 11).

متن پارافریز شده :

The hearing made it apparent that the expectations of creators, regulators and users have been rapidly eclipsed by technology in general, not only Facebook. Such technologies now extend beyond what these parties are able to manage, due to their immense influence, potential for exploitation and sophistication (Roose & Kang, 2018, para. 11).

جمله اول خود را از یک نقطه متفاوت از منبع اصلی آغاز کنید

در این مثال، شما می ­توانید ببینید که ما با معرفی موضوع اصلی(the hearing) آغاز کرده ایم که به دنبال آن به آخرین بخش از جمله اصلی می رسیم:

the expectations of creators, regulators and users. In fact, the key pieces of information are mentioned in a completely different order.

تا جایی که می ­توانید از کلمات هم معنی استفاده کنید

در حالیکه قسمت هایی در متن اصلی وجود دارد که نمی ­توان آن ها را با کلمه هم معنی ایده آلی جایگزین کرد (همانند the hearing; creators, regulators and users; technology)، کلمات و جملات دیگر با هم معنی ها جایگزین شده اند. برای مثال :

exposed a critical turning point → made it apparent

outpaces → rapidly eclipsed

power → immense influence

ساختار جمله را تغییر دهید

مثلا اگر جمله به شکل معلوم بیان شده است آن را به جمله مجهول تبدیل کنید.

جمله معلوم زمانی به کار می ­رود که یک فاعل وجود دارد( چیزی که کاری را انجام می­ دهد). زمانی که مفعول( چیزی که کار به روی آن انجام می­ شود) هدایت جمله را در دست می گیرد، آن جمله به شکل مجهول بیان می شود.

در این مثال، technology فاعل است و the expectations of creators, regulators and users مفعول هستند.

بنابراین، جمله اصلی به شکل معلوم نوشته شده و جمله بازنویسی شده شکل مجهول به خود گرفته است.

اطلاعات را به چند جمله تقسیم کنید

اگرچه در بازنویسی معمولا باید تعداد کلمات با تعداد کلمات متن اصلی یکی باشد اما شما می ­توانید با تعداد جملات بازی کنید تا نوشته ­تان را متفاوت کنید.

در این مثال، یک جمله طولانی به دو جمله تقسیم شده است.

عکس این مساله نیز صدق می­ کند، مثلا اگر متن اصلی از دو جمله تشکیل شده شما می ­توانید اطلاعات دوجمله را در یک جمله بیان کنید.

چرا پارفریز کردن یک متن اهمیت دارد؟

کسی را می‌شناسید که با ریجکت شدن مقاله‌ای که مدت‌ها برای آن زحمت کشیده است، مشکلی نداشته باشد؟ پروسه داوری مقالات علمی شوخی‌بردار نیست و کوچک‌ترین تخطی از قوانین، مقاله علمی شما را راهی سطل زباله می‌کند!

از دلایل رایج ریجکت مقاله علمی، سرقت ادبی یا علمی است. با پارافریز کردن متن، خود را این فاجعه نجات خواهید داد و به دوران نشان می‌دهید که منبع را به اندازه کافی درک کرده‌اید تا بتوانید آن را با کلمات خود بنویسید.

 

مطالب مرتبط