اخبار و اطلاعیه

روش های نقل قول از نویسندگان در مقاله

شیوه نقل قول از نویسندگان در مقاله

روش های نقل قول از نویسندگان در مقاله : یکی از مهم‌ترین نکات نگارش پایان نامه و مقاله، استناددهی به منابع و ماخذ معتبر است. هر محققی برای معرفی موضوع پژوهش و اعتبار بخشیدن به نتایج کار خود، باید از یافته‌های محققان دیگر استفاده کند.

برای استفاده از ایده‌ها و نظریات موجود در منابع دیگر، ۳ روش وجود دارد. این روش‌ها عبارت‌اند از: پارافریز، خلاصه‌نویسی و نقل قول.

در میان این سه روش، به روش‌های نقل قول کردن  کمتر پرداخته شده است. از این رو، قصد داریم در ادامه شما را با شیوه استاندارد نقل قول کردن  آشنا کنیم. اگر شما هم در حال نوشتن مقالات ISI یا پایان‌نامه‌ هستید، با گروه گرامرلی امیر کبیر همراه باشید.

انواع نقل قول

انواع نقل قول مستقیم:

اگر نوشته یا سخن یک فرد بدون تغییر  در یک متن آورده شود، آن جمله را نقل قول مستقیم می گویندکه بایستی در داخل “Quotation mark” نوشته شود و معمولا کلمۀ اول با حرف بزرگ شروع می شود. این نوع نقل قول معمولا به ندرت در متون علمی لستفاده می شود، مگر زمانی که نیاز مبرم به استفاده از آن باشد. در این صورت بایستی عین آن جمله را بدون هیچ تغییری داخل گیومه (یعنی علامت« ») در تحقیق خود ذکر نمایید و آن را پانویس کنید. هرگز در استفاده از نقل قول مستقیم زیاده روی نکنید، زیرا ارزش کار و نوشته شما را کم می کند.

انواع نقل قول غیر مستقیم:

بسیاری از موارد، زمانی که می خواهیم، از گفتار و نوشته های دیگران در نوشته های خود استفاده کنیم،  برای آنکه نوشته ما از سرقت ادبی در امان بماند، جمله را تغییر داده و بصورت ویرایش شده در متن استفاده می کنیم. به این حالت نقل قول غیر مستقیم می گویند. در واقع برخی کلمات در داخل جمله با کلمات متراف خود جایگزین می شود تا جمله از حالت کپی خارج شود. در این نوع جملات دیگر نیازی به کوتیشن نمی باشد.

اما بر خلاف تصور برخی افراد که فکر می کنند با تغییر در جمله دیگران می توانند آنن را منحصر به خود بدانند و نیازی به ذکر منبع نیست، تحت هر شرایطی، هر جمله ای که مطعلق به شما نمی باشد، با وجود تتغییرات فراوان در آن، باز هم بایستی به منبع اصلی آن ارجاع دهید تا مطلب اصالت و اعتبار خود را حفظ نماید.

کجا از انواع نقل قول استفاده کنیم؟

کار شما پیداکردن نقل قول نیست. نقل قول­ ها چیزی هستند که شما در مرحله بررسی منابع مقاله­ تان به طور تصادفی با آنها برخورد می­ کنید.

مرحله بررسی منابع شامل تحلیل و بررسی منابع موجود برای پیداکردن منبع مرتبط با مقاله­ تان است که کمک می­ کند مفهوم چیزی که می­ خواهید بگویید کامل­ تر ارائه شود و نظریه­ ای که دارید حمایت گردد.

تحلیل و پردازش منابع موجود یکی از اصلی ترین قسمت هاییست که شما بر اساس آن ارزیابی می­شوید، بنابراین خیلی مهم است که هر منبع را با دقت کامل تجزیه تحلیل کنید. در این مرحله، شما متوجه می­شوید یک منبع خاص یا بخشی از یک مقاله وجود دارد که می­تواند به نوشته شما ارزش بیشتری ببخشد.

این منابع و قسمت­ هایی از نوشته هستند که در نهایت به صورت خلاصه نویسی، پارافریز یا نقل قول در مقاله شما استفاده می­ شوند.بنابراین باید با دقت منابعی که استفاده می­ کنید و قسمت های خاصی از یک نوشته که فکر می­ کنید می­ تواند در آینده بعنوان نقل قول درنوشته شما مورد استفاده قرار بگیرد یادداشت برداری کنید.

شیوه نقل قول از نویسندگان در مقاله

سه دلیل برای نقل قول کردن

  1. شما می­ توانید از نقل قول برای تعریف یک مفهوم استفاده کنید.

در قرن ۲۱، نگرانی­ های کاربران کامپیوتر درباره خطراتی نظیر سرقت هویت و هک شدن رو به افزایش است.”هک کردن تلاش برای استخراج اطلاعات از یک سیستم کامپیوتری یا یک شبکه خصوصی در یک کامپیوتر است. این کار دسترسی غیرقانونی به یک سیستم کامپیوتری و یا کنترل سیستم­ های امنیتی شبکه کامپیوتر به منظور استفاده­ های نادرست و غیرقانونی است” (Times Syndication Service ، ۲۰۱۸)

  1. شما می توانید از نقل قول زمانی استفاده کنید که پارافریز موجب شود کیفیت نوشته یا نظریه اصلی کاهش یابد.

حقوق مهاجرت در سیاست های قرن ۲۱ از اهمیت بالاتری برخوردار است. چنانچه، فعال سیاسی آنجلا دیویس اخیرا اشاره کرده است:” یکی از اصلی ­ترین مسائل حقوق بشر در قرن ۲۱ مربوط به حقوق مهاجران می­ شود. نه تنها در اروپا یا آمریکا، بلکه همه جا_ از آمریکای جنوبی گرفته تا آفریقا و استرالیا”( Mineo،۲۰۱۸).

  1. شما می توانید برای ارائه مدرک یا دفاع از یک نظریه از نقل قول استفاده کنید.

الیزابت بنت (Elizabeth Bennet) نشان می­ دهد­ که احترامش برای سلسله مراتب جامعه یک محدودیت دارد، چنانچه او در انتهای کتابش به منظور دفاع از صحبت­ هایش می­گوید:” من چنین چیزی نگفته ام. من فقط تصمیم گرفتم این چنین عمل کنم، که از نظر من، شامل شادی من می­ شود، بدون اینکه به شما یا هر شخص دیگری که کاملا به من نامرتبط است، ارتباطی داشته باشد “(Austen، ۱۸۱۳، صفحه ۳۱۳).

نکات لازم برای ارائه انواع نقل قول

پیش از هر چیز، توجه داشته باشید که آموزش نقل قول در این مقاله برای متون انگلیسی است، ولی برای فهم راحت‌تر، مثال‌ها به زبان فارسی نوشته شده‌ است. بااین‌حال، اصول آموزش داده‌شده برای هر دو زبان مشابه است و فقط استفاده از علائم کمی تفاوت دارد.

برای نقل قول صحیح از یک منبع باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • متن نقل قول شده باید با علائم نقل قول احاطه شوند (”…..“ برای متون انگلیسی و «….»  برای متون فارسی).
  • به نویسنده اصلی به‌درستی استناد شود.
  • متن نقل قول شده باید با اصل آن یکسان باشد (یا اگر تغییری در آن ایجاد گردید، به‌وضوح مشخص شود).

نحوه نوشتن یک نقل قول به طول آن و سبک استنادی مورد استفاده شماHarvard) ، Chicago، APA و MLA ) بستگی دارد.

نحوه معرفی کردن نقل قول

هر بار که در مقاله خود نقل قول می‌کنید، باید آن را معرفی کنید. معرفی کردن به‌معنای توضیح دادن درباره نقل قول است و به خواننده نشان می‌دهد که چرا شما از این نقل قول استفاده کرده‌اید و چه کمکی به اثبات استدلال شما می‌کند. سه روش عمده برای معرفی کردن نقل قول‌ها وجود دارد.

  • استفاده از جمله معرفی‌کننده
  • استفاده از عبارت معرفی‌کننده
  • ادغام در متن

استفاده از جمله معرفی‌کننده

شما می‌توانید نقل قول را به‌وسیله یک جمله کامل که علامت دو نقطه (:) به‌دنبال آن درج می‌شود، معرفی نمایید. به مثال زیر توجه کنید:

اغلب مشکلات روانشناختی، به‌طور مستقیم و یا غیر‌مستقیم با اختلالات شخصیتی در ارتباط می‌باشند: «۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که به متخصصان روان مراجعه می‌کنند، به اختلالات شخصیتی دچار هستند» (اشملسر، ۲۰۰۱).

استفاده از عبارت معرفی‌کننده

شما می‌توانید برای معرفی نقل قول  به‌جای جمله، از یک عبارت که به نویسنده یا منبع اشاره دارد، استفاده کنید. در این حالت، باید پیش از نقل قول، عبارت معرفی را همراه با علامت کاما (،) درج کنید. به مثال زیر دقت کنید:

بر اساس گزارش اشملسر (۲۰۰۱)، «۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که به متخصصان روان مراجعه می‌کنند، به اختلالات شخصیتی دچار هستند.»

همچنین می‌توانید از افعال گفتگو مانند استدلال کردن، ادعا کردن یا توضیح دادن استفاده نمایید.

اشملسر (۲۰۰۱) ادعا کرده است، «۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که به متخصصان روان مراجعه می‌کنند، به اختلالات شخصیتی دچار هستند.»

ادغام کردن در متن

این روش های نقل قول برای مواقعی است که شما می‌خواهید عبارتی که یک جمله کامل نیست را در مقاله خود نقل قول کنید. در این حالت، باید آن عبارت را به‌ شیوه مناسب در جمله خود ادغام کنید.

آمار‌ها حاکی از «تشخیص اختلالات شخصیتی در ۴۰ تا ۶۰ درصد از مراجعان به متخصصان روان» است که اهمیت بالای این اختلال روانشناختی را نشان می‌دهد (اشملسر، ۲۰۰۱).

چطور به یک نقل قول ارجاع دهیم؟

تمام نقل قول­های مستقیم( و نظریه­های پارافریز شده) باید استنادی به منبع اصلی داشته باشند. اگر به درستی به نقل قولی که استفاده کرده­ اید اشاره نکنید ممکن است شما دچار سرقت ادبی مقاله بشوید و این مساله عواقب جدی بهمراه خواهد داشت.

روش های نقل قول که با استفاده از آن به منبع اشاره می­ کنید بستگی به سبک نقل قولی که برای مقاله استفاده کرده ­اید دارد. بسیار مهم است که درباره قوانین خاص هر نوع نقل قول که استفاده می­ کنید آگاه باشید.

نمونه هایی از نقل قول درون متن:

سبک APA

یک فوتبالیست مشهور همیشه می­ گفت:” با هم فوتبال بازی کردن در یک ظهر یکشنبه زیبا بهترین چیزی است که وجود دارد”(Sneijder، ۲۰۱۳ ، صفحات ۲-۳).

سبک هاروارد

یک فوتبالیست مشهور همیشه می­ گفت،”با هم فوتبال بازی کردن در یک ظهر یکشنبه زیبا بهترین چیزی است که وجود دارد”(Sneijder،۲۰۱۳).

سبک شیکاگوA

یک فوتبالیست مشهور همیشه می­ گفت،” با هم فوتبال بازی کردن در یک ظهر یکشنبه زیبا بهترین چیزی است که وجود دارد.”۱

از چند نقل قول می­ توانیم استفاده کنیم؟

از آنجایی که استفاده بیش از حد از نقل قول ها، خوانایی مطلب شما را بالا نمی­ برد، بهتر است به طور مداوم در مقاله خود از نقل قول استفاده نکنید. بعلاوه، اگراز تعداد زیادی نقل قول استفاده کنید، به نظر می­ رسد شما خیلی تنبلی کرده اید و مطالب منبع را به درستی متوجه نشده اید یا کل متن را کامل نخوانده اید.

بسیاری از منابع علمی پیشنهاد می­ کنند که نقل قول ها فقط ۱۰% مقاله شما را در بر بگیرند؛ ما به شما پیشنهاد می­ کنیم کمتر از ۵% از آنها استفاده کنید. بنابراین باید استفاده از نقل قول را به زمان هایی که واقعا الزامی است محدود کنید. صدای خود شما باید بر کل متن و مقاله شما غالب باشد.

موضوع تحقیق شما نیز به روی اینکه چه تعداد نقل قول استفاده کنید تاثیردارد. برای مثال، نقل قول های بیشتری برای پژوهش های انسانی در قیاس با تحقیقات علمی که بیشتر به روی خلاصه سازی یا تحقیقات و نتایج تمرکز دارد، استفاده می ­شود.

حتما با دانشگاه و یا انتشارات مقاله خود درباره اینکه در مقاله خود چند درصد می­توانید از نقل قول ها استفاده کنید مشورت داشته باشید.

شیوه نقل قول از نویسندگان در مقاله

QuillBot یک ابزار بازنویسی مقاله است که می توان به عنوان یک افزونه در هر مرورگر وب و ویرایشگر متن مانند Microsoft Word و Google docs برای بازنویسی، پارافریز و تغییر ساختار محتوا استفاده کرد.

چطور پارافریز کنیم؟

نقل قول فقط یکی از روش ­هایی است که می­توانید از نظریه­ های پژوهشگران دیگر در مقاله­ تان استفاده کنید. یک ابزاری که بیشتر از نقل قول از آن استفاده خواهید کرد پارافریز یا بازنویسی کردن است، که شامل اشاره به نظریه شخص دیگر اما با کلمات خودتان می­ شود.

زمانی که به یک بخش طولانی از متن یا کل آن می­ رسید که می­ خواهید برای حمایت از نظریه و تحقیق خودتان از آن استفاده کنید، می توانید از خلاصه نویسی استفاده کنید.

مطالب مرتبط