اخبار و اطلاعیه

نحوه نگارش مقدمه مقاله isi

مقدمه مقاله isi

بعد از عنوان و چکیده، مقدمه مقاله isi مورد بعدی است که مخاطبان شما می خوانند. بنابراین شروع آن به شدت حیاتی است. نگارش مقدمه مقاله isi  این فرصت را به شما می دهد تا به خوانندگان و داوران نشان دهید که چرا موضوع تحقیق شما ارزش خواندن دارد و چرا مقدمه مقاله isi شما توجه آنها را جلب می کند. وقتی شروع به نگارش مقاله isi می کنید، مقدمه باید از اولین مواردی باشد که برنامه ریزی می کنید. مقدمه به عنوان نقشه راه مقاله isi  شما عمل می کند. با بیان واضح پیش زمینه، اهداف و فرضیه و سوال تحقیق، مقدمه مقاله isi می تواند شما را هنگام نوشتن بقیه مقاله راهنمایی کند. در واقع نوشتن مقدمه مقاله isi  بخش بسیار مهمی است که باید برای هر چه که در ادامه می آید و همینطور چاپ مقاله isi زمینه سازی کند. با گروه گرامرلی همراه باشید.

تعریف مقدمه مقاله isi چیست؟

به طور خلاصه، در بخش مقدمه مقاله isi  شما باید به سوال “چرا” پاسخ دهید و دلایل خود را در مورد انتخاب آن موضوع برای تحقیق، اهمیت آن، روش ها یا رویکردهای تحقیق خود و غیره روشن کنید. در بخش مقدمه مقاله isi، شما همچنین مقداری اطلاعات پیش زمینه را ارائه می دهید و زمینه توصیف مسئله یا سوال تحقیق را تعیین می کنید. در اینجا می توانید به خلا دانش برای پر کردن بقیه مقاله isi خود اشاره کنید.

در آغاز مقدمه مقاله isi، بهتر است به صورت کلی صحبت شود و جزئیات و موضوع اصلی تحقیق به تدریج توضیح داده شود. در این بخش، شما باید تحقیق و نتایج بدست آمده در گذشته، کمبودهای آنها و سپس روش مورد استفاده برای نوشتن مقاله isi را شرح دهید. پاراگراف آخر بخش مقدمه، ساختار کلی مقاله و موضوعاتی را که باید در بخش های بعدی بحث شود، بیان می کند. زمان های فعل استفاده شده در این بخش ترکیبی از حال و گذشته است.

عملکرد مقدمه مقاله ISI چیست؟

اگر خیلی ساده بخواهیم پاسخ دهیم باید بگوییم مقدمه به چراها پاسخ می‌دهد. چرا این موضوع برای مقاله انتخاب شده است؟ چرا این موضوع مهم است؟ چرا از این روش یا رویکرد خاص استفاده کردید؟ و همینطور چراهایی از این دست. در واقع بخش مقدمه  شکاف علمی موجود در آن حوزه علمی را تشریح می‌کند. یا به بیان دیگر موقعیت شما به واسطه این مقاله ISI در آن حوزه وسیع علمی را نشان می‌دهد.

عملکرد دیگر بخش مقدمه مقاله ISI ارائه پس‌زمینه علمی و بیان زمینه علمی حاضر است. برای انجام این کار مسئله تحقیقی مورد نظرتان را تشریح کنید. البته در قسمت متن اصلی مقاله خود راه حل این مسئله را ارائه می‌دهید. همچنین در قسمت مقدمه می‌توانید راه‌حل‌ها و رویکردهای دیگر که مربوط به گذشته هستند را مرور کنید.

به یاد داشته باشید که در تز یا پایان‌نامه یک قسمت جداگانه به نام مرور آثار گذشته (literature review) وجود دارد. اما در یک مقاله ISI این قسمت بصورت خلاصه‌وار در بخش مقدمه آورده می‌شود.

حال که شما درباره تاریخچه تحقیق گفتید و زمینه تحقیق را مشخص کردید به قسمت آخر بخش مقدمه  می‌رسیم. در انتهای مقدمه باید اهداف آزمایش یا تحلیل مطالعه موجود در مقاله را مشخص کنید. موارد گفته‌شده را بهتر است در چند مرحله تشریح کنیم تا درک آن راحت شود.

 مقدمه مقاله isi

ساختار مقدمه مقاله ISI

در نگارش مقاله این نکته را از یاد نبرید که مقدمه نیز فصلی مهم با بخش‌های معینی است که باید در آن به مباحثی همچون بررسی کلیت پروژه، مفاهیم، انواع تعاریف، فرمول‌ها، فرضیه‌ها و مبانی نظری پیرامون موضوع مقاله پرداخته شود و سپس درباره ضرورت پژوهش، اهداف، استراتژی‌ها و پرسش‌های اصلی تحقیق و کاستی‌های پژوهش‌های گذشته شرح داده و نیز به طور کلی، درباره کاربردهایش در جامعه اشاره شود. در واقع، در بخش‌بندی مقدمه باید به ارائه اطلاعات زمینه‌ای در مورد موضوع پژوهش، طرح تحقیق و متغیرها پرداخت، چراکه مقدمه مقاله شما ماهیت اصلی، ضرورت تحقیق و همچنین اهداف پژوهش‌تان را مشخص می‌کند.

به طور کلی، مقدمه را به بخش‌های زیر تقسیم می‌کنند:

  • پیشینه‌ای مختصر از مطالعات برای شرح حوزه کلی پژوهش
  • بیان مسئله برای توضیح مشکل یا مسئله اصلی تحقیق
  • سوالات تحقیق که شما در صدد یافتن پاسخ آن‌ها هستید.
  • اهمیت مطالعات و کاربردشان و ارزش یافته‌های شما

بایدها و نبایدها در نوشتن مقدمه مقاله ISI

درباره نوشتن مقدمه مقاله ISI و بایدها و نبایدهای آن نکات متعددی وجود دارد، اما ما در این قسمت مهمترین آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • حجم مقدمه متغیر است و میزان مطالب مقدمه به عوامل مختلفی مانند موضوع یا حجم کلی مقاله بستگی دارد، اما بهتر است مقدمه‌ای کوتاه بنویسید تا خوانندگان‌تان را خسته نکنید.
  • برای نوشتن مقدمه مقاله ISI زمان بیشتری صرف کنید و حساس‌تر باشید، چون نخستین بخشی است که افراد آن را مطالعه خواهند کرد و در جلب توجه خوانندگان‌تان بسیار تاثیرگذار است.
  • در نوشتن مقاله ISI باید به شیوه‌ای رسا، شفاف و کاملا واضح مباحث را بیان و سعی کنید بیشتر از جملات کوتاه و گویا استفاده کنید.
  • در توضیح مباحث مختلف سعی کنید از بحث‌های کلی به سمت موارد جزئی بروید و منطقی و به ترتیب مسائل را تخصصی کنید.
  • در مقدمه نباید از کلمات به شکلی اغراق‌آمیز و بیش از حد لازم یا غیرمرتبط استفاده کنید؛ برای مثال، از آوردن کلماتی مانند اولین بار، نخستین، بدیع یا تکان‌دهنده خودداری کنید.
  • نوشتن مقدمه مقاله خود را به پس از اتمام نگارش سایر بخش‌ها موکول کنید تا بر قسمت‌های مختلف مقاله اشراف کامل داشته باشید و پس از بررسی دقیق و کامل موضوع مقاله‌تان بتوانید مقدمه‌ای جامع‌تر و بهتر بنویسید.
  • در بیان موضوعات مختلف به همه جوانب و ابعاد دقت کنید و از هیچ مسئله مهمی گذرا و سطحی عبور نکنید.
  • سیر مطالب مقاله خود را منطقی بچینید تا انسجام محتوای شما حفظ شود. در این چینش به پیوستگی جملات و مفاهیم واژگان دقت کنید.
  • تمام مطالب شما باید مستند و معتبر باشند، به همین دلیل از بیان مطالب پراکنده بدون سند و مدرک علمی بپرهیزید.
  • از توضیح جزئیات غیرضروری خودداری کنید و مطالب غیرمرتبط با موضوع اصلی مقاله و پژوهش‌تان را حذف کنید.

4 گام برای نوشتن بخش مقدمه مقاله ISI

به عنوان یک قانون بخش مقدمه شامل 10% از کل کلمات موجود در یک مقاله ISI است. مثلا یک مقاله ISI 4000 کلمه‌ای دارای یک مقدمه 400 کلمه‌ای است. با آگاهی از این قانون حال بیایید نحوه نوشتن گام به گام بخش مقدمه مقاله ISI را با هم مرور کنیم.

 مقدمه مقاله isi

1-تاریخچه را ارائه دهید و زمینه را مشخص کنید

این بخش اولیه در مقدمه مقاله ISI خوانندگان را برای اطلاعات و مطالب دقیق‌تر بخش‌های بعدی آماده می‌کند. جملات اولیه معمولا کلی هستند.

در پایین چند مثال از این نوع جملات را مشاهده می‌کنید:

  • به عنوان مثال مقدمه مقاله ISI در رابطه با مواد ارگانیک در خاک را اینگونه می‌توان آغاز کرد:

Sustainable crop production is a function of the physical, chemical, and biological properties of soil, which, in turn, are markedly affected by the organic matter in the soil.

  • یا بخش مقدمه مقاله ISI در رابطه با نقش مفید باکتری‌ها در درمان سرطان را اینطور می‌توان آغاز کرد:

The role of bacteria as an anticancer agent was recognized almost a hundred years back.

  • همچنین مقدمه مقاله ISI در رابطه با باتری‌های لیتیومی را اینطور می‌توان آغاز کرد:

The rapid growth of lithium-ion batteries and their new uses, such as powering electric cars and storing electricity for grid supply, demands more reliable methods to understand and predict battery performance and life.

البته در عین حال جملات ابتدایی نباید خیلی کلی باشند. دقت کنید در مثال‌های بالا در رابطه با سرطان، کشاورزی یا کلیت باتری‌ها مطلبی بیان نشد. بلکه در عین کلی بودن جملات باید در همان حوزه باشند.

وقتی جملات اولیه کلیت موضوع را مشخص کردند جملات بعدی باید کمی دقیق‌تر باشند. در مثال‌ سوم در بالا جملات بعدی را با صحبت درباره تکنیک‌های عکس‌برداری سه بعدی برای بررسی ساختار باتری‌ها در مقیاس نانو می‌توان ادامه داد. همانطور که مشاهده می‌کنید جملات بعدی کاملا تخصصی و مربوط به موضوع خاص تحقیق هستند. در نظر داشته باشید این مثال‌ها از مقالات چاپ‌شده اتخاذ شده‌اند.

2-سوژه تحقیق خود را معرفی کنید و اهمیت آن را توضیح دهید

همانطور که از مثال‌های بالا مشخص است مولفان به تدریج سوژه اصلی تحقیق را معرفی می‌کنند. اکنون در ادامه می‌توانید با ارائه اطلاعات آماری اهمیت سوژه تحقیق و جدیت موضوع را نشان دهید.

در ادامه چند مثال برای این قسمت را مشاهده می‌کنید:

  • در مقاله‌ای که درباره کنترل مالاریا با اقدامات پیشگیرانه است با ذکر تعداد افراد مبتلاشده، تعداد افراد فوت‌شده در ساعت، یا هزینه درمان بیماری می‌توان اهمیت و جدیت موضوع تحقیق را نشان داد.
  • مقالاتی که درباره کشت بذر با مصرف کم آب هستند می‌توانند درباره دفعات خشکسالی‌های شدید یا کاهش کشت به واسطه خشکسالی اهمیت و جدیت موضوع را بیان کنند.
  • مقاله ISI درباره روش‌های موثر حمل و نقل از موارد زیر می‌توانند برای ادامه بخش مقدمه استفاده کنند:

گستردگی آلودگی هوا به واسطه دود خروجی از اگزوز ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها

یا نسبت رو به کاهش بین تعداد اتومبیل‌ها و طول جاده‌ها

راه دیگر برای نشان‌دادن اهمیت تحقیق بیان مزایای حل مساله مورد نظر است. این مزایا عبارتند از کاهش هزینه، تولید بیشتر، تجهیزات با عمر بیشتر، و غیره. در این رویکرد بر جنبه‌های مثبت این موارد تاکید می‌شود.

به عنوان مثال بجای بیان اینکه چه مبلغی هر ساله برای مالاریا خرج می‌شود بروی میزان صرفه‌جویی مالی ناشی از پیشگیری مالاریا تمرکز می‌شود. یا اینکه چه مبلغی به واسطه کشاورزی کم آب ذخیره می‌شود. همچنین می‌توان گفت هر ساله جان چند انسان به واسطه پیشگیری از مالاریا حفظ می‌شود. در هر زمینه علمی مواردی از این دست زیاد هستند.

3-تلاش‌های قبلی برای حل مسئله را بیان کنید

در بخش مقدمه مقاله ISI باید به کارهای گذشته اشاره کنید. همچنین باید تفاوت و مزیت تحقیق خودتان نسبت به کارهای قبلی را شرح دهید. دقت کنید زیاده‌گویی یا تکرار در مقاله خود نداشته باشید. محل تمایز تحقیق شما با تحقیقات پیشین برای شما که مولف مقاله هستید بسیار آشکار است. تفاوت در آزمایشات انجام‌شده، تفاوت در روش‌های اتخاذ‌شده و غیره مواردی از این دست هستند. در ادامه دو مثال برای نوشتن این قسمت از مقدمه مقاله ISI را مشاهده می‌کنید.

Although these studies were valuable, they were undertaken when the draft genome sequence had not been available and therefore provide little information on the evolutionary and regulatory mechanisms.

Plant response is altered by insect colonization and behavior but these aspects have been studied mostly in sole crops, whereas the present paper examines the relationship between crops and their pests in an intercropping system.

4-با ذکر اهداف تحقیق خود در قسمت مقدمه مقاله ISI، نتیجه‌گیری کنید

پاراگراف‌های قبلی مقاله شما باید به طور منطقی به اهداف خاص تحقیق شما ختم شوند. توجه کنید که این قسمت از مقدمه مقاله ISI جزئیات دقیقی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال در قسمت‌های قبلی مقدمه درباره اهمیت پیشگیری از مالاریا صحبت شد. در این قسمت از مقدمه باید روش‌های بکارگرفته‌شده در این تحقیق برای پیشگیری را بیان کرد. همچنین نحوه ارزیابی نتایج را باید شرح داد. البته از ارائه جزئیات کامل پرهیز کنید. جزئیات کامل برای بخش روش‌ها در یک مقاله ISI است.