اخبار و اطلاعیه

نحوه کاهش تعداد کلمات مقاله

نحوه کاهش تعداد کلمات مقاله

همان‌طور که می‌دانید هر مجله جهت یکپارچه سازی فرآیند داوری مقالات و چاپ آن‌ها قوانینی را وضع می‌کند که پژوهشگران مستلزم به رعایت هستند تا شانس خود را جهت اکسپت افزایش دهند. یکی از آن قوانین تعداد کلمات مجاز در هر بخش از مقاله می‌باشد که جز موارد مهم در نوشتن مقاله محسوب می‌شود. در این بخش از گروه گرامرلی می‌خواهیم در خصوص کاهش تعداد کلمات مقاله صحبت کنیم با ما همراه باشید.

کاهش کمیت مقاله به چه معناست؟

کاهش کمیت مقاله راه‌حلی سریع و آسان جهت مناسب‌سازی محتوا و کمیت مقاله طبق استاندارد مجله می‌باشد. زمانی که شروع به نگارش مقاله می‌کنیم بیشتر تمایل داریم تا مفهوم را گسترده‌تر توضیح دهیم که مطلب نگارش شده در ذهن مخاطب جا افتاده باشد؛ با وجود اینکه این امر کمک خوبی برای درک موضوع اصلی مقاله می‌کند اما ممکن است خواننده را از خواندن کل مقاله منصرف کند. به فرآیند کاهش مفید تعداد کلمات مقاله بطوریکه به اجزا و اطلاعات اصلی مقاله لطمه و آسیبی نرسد و در عین حال از حجم آن کم شود و مطابق با فرمت مجله باشد. کاهش کمیت مقاله گفته میشود.

کاهش تعداد کلمات مقاله

 اجزای یک مقاله از چه قسمتهایی تشکیل میشود؟

ارائه یک مقاله خوب نیازمند آشنایی با فرمت مقاله نویسی میباشد و نویسنده باید با همه جزئیات و بخش های مقاله آشنا شود که بتواند یک مقاله تخصصی و با کیفیت ارائه کند.

عنوان(title): اولین قسمت مقاله عنوان میباشد. عنوان مقاله باید شفاف و روشن در اولین بخش پژوهش قید شود. عنوان نباید تکراری باشد و همچنین در برگیرنده کلمات کلیدی باشد.

نویسنده یا نویسنده ها(author): نویسنده و همکاران او در نگارش مقاله معرفی می‌شوند. ضمن اینکه افیلیشن، مدرک تحصیلی و مرکز آموزشی فعالیت نویسندگان هم ذکر می‌شود.

چکیده(abstract):اولین متنی که قرار خواهد گرفت چکیده است. چکیده توضیح مختصری در مورد بخش های مهم تحقیق میباشد و از اهمیت بالایی برخوردار است چون اولین بخشی که مخاطبین با آن مواجه خواهند شد چکیده میباشد.

کلید واژه ها(keywords): کلمات مهم و مرتبط با مقاله قید می شوند تا یافتن اثر از سوی محققان دیگر ساده شود.

مقدمه(Introduction):در اینجا موضوع پژوهش و روش و ادبیات به‌کار رفته در مقاله عنوان می‌گردد. که بهترین مقدمه از لحاظ اندازه معمولا 1 الی 1،5 صفحه است.

روش‌شناسی(Methodology): روش شناسی تحقیق یا متدولوژی روشی نظام مند برای حل یک مساله تحقیقاتی است که از طریق جمع آوری داده ها و با استفاده از تکنیک های مختلف انجام میشود.

یافته ها(results/findings): نتایج تحقیق در این بخش به شکل توصیف یا تحلیل به نمایش گذاشته می شود.

بحث و نتیجه گیری(conclusion/discussion):نتایج پژوهش تحلیل می شود و با نتایج تحقیقات دیگر مقایسه می گردد.

منابع(references): رفرنس ها یا همان منابع استفاده شده در جریان تحقیق در این بخش عنوان می شوند

کاهش تعداد کلمات مقاله چه اهمیتی دارد؟

هنگام نوشتن مقاله معمولاً مولفان تمایل دارند تا با بسط دادن مطلب مورد نظر و توضیح بیشتر در مورد آن موضوع موردنظر را بیشتر در ذهن مخاطب جا بیندازند و او را با مطلب آشنا سازند؛ اما واقعیت امر این است که بسط بیشتر موضوع و طولانی‌تر کردن آن همیشه هم خوب نیست و ممکن است مهارت نویسندگی شما را زیر سوال ببرد. مخصوصاً اگر هدف شما نوشتن مقاله است. مطمئن باشید که کسانی مقاله شمارا مطالعه می‌کنند که از لحاظ سطح دانش و تسلط به موضوع تحقیق با شما هم‌ردیف هستند پس توضیح اضافی و تکرار مکررات صرفاً حوصله مخاطب را سر خواهد برد.

از طرفی اگر شما تعداد کلمات مجاز را رعایت نکنید ممکن است از سوی داوران موفق به گرفتن پذیرش مقاله نشوید و مقاله شما ریجکت شود. در این حالت باید به کاهش تعداد کلمات بپردازید به این فرآیند اصطلاحاً کاهش کمیت گفته می‌شود. کاهش کمیت مقاله را باید کسی انجام دهد که در این حوزه باتجربه و متخصص باشد و بدون آسیب رساندن به محتوای اصلی مقاله، تعداد کلمات آن را به طور تخصصی کاهش دهد.

چه راه هایی برای کاهش تعداد کلمات مقاله وجود دارد؟

اگر تعداد کلمات موجود در مقاله شما بیشتر از حد مجاز تعیین شده در مجله باشد شما مستلزم به کاهش آن از طریق روش های اصولی هستید که در عین حال که به کاهش کمیت می پردازید به بدنه اصلی مقاله نیز آسیبی نرسد. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد که به مهمترین آن ها در ذیل اشاره می گردد:

حذف اطلاعات پایه و بدیهی

معمولا در بخش های مقدمه و یا بحث و نتیجه گیری مقاله، به توضیح بیشتر درمورد بدیهیات پرداخته می شود. بهتر است از آوردن آن ها در صورت امکان اجتناب کنید. برای مثال فرض کنید مقاله شما در مورد بیماری دیابت است و در قسمت مقدمه مقاله جملاتی مانند جمله زیر می آورید:

“همانطور که می دانید دیابت نوعی بیماری است که در آن افراد از قند خون بالا رنج می برند”

دقت داشته باشید مخاطبان مقاله شما در درجه اول داوران بین المللی و در درجه دوم مخاطبانی هستند که از حوزه تخصصی مقاله شما شناخت و آگاهی دارند. برای مثال یک دانشجوی مهندسی امکان اینکه مقاله شما که در مورد دیابت است را مطالعه کند نزدیک به صفر است. بنابراین گروه های مشترکی هم که به مطالعه مقاله درمورد دیابت می پردازند، خودشان با بدیهیات آشنایی دارند و نیازی به تکرار مجدد آن ها نیست.

حذف عبارات طولانی

برخی از عبارات مخصوصا در زبان انگلیسی وجود دارند که آوردن آن ها در جمله منجر به طولانی شدن آن می شود. به جای استفاده از این عبارات بهتر است از جایگزین آن ها استفاده کرد. به مثال های زیر دقت کنید:

عبارت های جایگزین

عبارت های طولانی

several

therefore

whereas

owing to

a number of

as a result

on the other hand

as a consequence of

حذف افعال مجهول

درست است که توصیه می شود در بخش های مختلف مقاله مانند چکیده از افعال مجهول استفاده کنید اما اگر با گرامر زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که جملات با افعال مجهول حاوی تعداد کلمات بیشتری نسبت به جملات با افعال معلوم می باشند. بنابراین در قسمت هایی که می توانید و مقدور است جملات مجهول را به جملات معلوم تبدیل کنید مانند مثال زیر:

8 کلمه

Written informed consent was given by all patients

6 کلمه

All patients gave Wwritten informed consent was given by all patients

استفاده از عبارات خط تیره دار

کلماتی که دارای خط تیره هستند، یک کلمه به شمار می آیند اگر در قسمت شمارشگر نرم افزار word نیز مقایسه کنید خواهید دید که شمارشگر عبارات خط تیره دار را یک کلمه به شمار می آورد. بنابراین می توانید با استفاده از لغت نامه و یا مراجعه به مقالات پیشین ببینید کدام عبارت ها را می توان به صورت خط تیره دار نوشت آن ها را تغییر دهید. به مثال زیر توجه کنید:

9 کلمه

After rehabilitation, the patients came to rely on themselves

6 کلمه

After rehabilitation, the patients became self-reliant came to rely on themselves

حذف عبارت های غیر ضروری

سعی کنید جملات و عباراتی که معمولا برای توضیح بیشتر و در ابتدای جمله می آیند و پس از آن به مطلب اصلی می رسند را حذف کنید.

عبارات فارسی مانند:

عبارات انگلیسی مانند:

  • “البته قابل ذکر است که…”
  • “ناگفته نماند که…”
  • “بنابراین نتیجه می گیریم که…”
  • “در این مقاله می خواهیم بگوییم که…”
  • “…its my opinion that…”
  • “I have concluded that”
  • “The main point supporting my view concerns”
  • “certainly there is little doubt as to”

به مثال های زیر دقت کنید:

17 کلمه

I have concluded that the incidence of Alzheimer’s disease increases with age (Rogue et al., 2004)

15 کلمه

It has been concluded that The incidence of Alzheimer’s disease increases with age (Rogue et al., 2004).

مخفف نویسی

مخفف نویسی روش موثری در کاهش تعداد کلمات مقاله می باشد به اینصورت که شما می توانید نام محصول، نام سازمان و یا موسساتی که شناخته شده هستند و نیازی به آوردن نام کامل آن ها نیست را به صورت اختصاری و مخفف شده بنویسید. به مثال های زیر دقت کنید.

17 کلمه

The samples were analyzed on the ABC spectrophotometer (Zhejiang Scientific, Zhejiang, China) to determine the xyz values

15 کلمه

The samples were analyzed on the ABC spectrophotometer to determine the xyz values (ABC spectrometer; Zhejiang Scientific, Zhejiang, China)

استفاده از فرم فعلی

تا جایی که می توانید از فرم فعلی کلمات به جای فرم اسمی آن ها استفاده کنید. معمولا اسم سازی منجر به طولانی شدن کلمات و عبارات می شود. به مثال های زیر دقت کنید:

12 کلمه

A diagnosis of cancer was made on the basis of the findings

9 کلمه

A diagnosis of Cancer was diagnosed made on the basis of the findings

نحوه کاهش تعداد کلمات مقاله

در اینجا 10 روش کاهش تعداد کلمات در مقاله تان بیان می شود:

  • از شر عبارت های مقدماتی غیرضروری خلاص شوید.
  • نام های محصول را در پرانتز قرار دهید.
  • از اسمی سازی اجتناب کنید.
  • مقادیر را در پرانتز قرار دهید.
  • جملات بدیهی و پایه ای را حذف کنید.
  • از عبارت های طولانی خودداری کنید.
  • از ساختارهای بیضوی و از تکرار کردن افعال خودداری کنید.
  • تا آنجاییکه امکان دارد از کلمات با خط تیره استفاده کنید.
  • تا آنجاییکه امکان دارد از فعل معلوم استفاده کنید.
  • از ساختارهای ملکی of خودداری کنید.

چیزهایی که باید بخاطر بسپارید:

  • هنگام استفاده از این فنون، بافت را در ذهن داشته باشید. کورکورانه از آنها استفاده نکنید.
  • تکه های کاغذ خود را برش ندهید تا طول آن کاهش یابد. محتوای تحقیق شما مهم است.
  • مقاله خود را بارها و بارها بخوانید و تا آنجاییکه امکان دارد آن را بهبود دهید.
  • به مقدمه و نتیجه گیری خود توجه کنید. به احتمال زیاد جملات و توصیف های اضافی در این بخش ها زیاد است.
  • تمرین، تمرین و تمرین کنید! ساده نویسی سبک نوشتاری تان را دقیق تر می سازد.