دسته‌بندی نشده

لیست مجلات معتبر علمی جهت ارسال مقاله

لیست مجلات معتبر علمی

لیست مجلات معتبر علمی جهت ارسال مقاله: تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دغدغه‌های چاپ مقاله باخبر‌ هستند. از نظر بسیاری از آن‌ها چاپ مقاله، یکی از چالش‌برانگیزترین تجربیات دوران تحصیل است. چراکه یک مقاله­‌ی علمی حاصل زحمات و تلاش­‌های چندین ساله­ محققین است و حتی تصور رد شدن آن نیز دلهره‌آور است.

اما خیلی جای نگرانی نیست! چراکه ترجمه صحیح مقاله و انتخاب یک ژورنال علمی معتبر، شانس قبول شدن مقاله را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. از این رو، در این مطلب به معرفی لیست مجلات معتبر علمی جهت ارسال مقاله خواهیم پرداخت. با گروه گرامرلی همراه باشید.

چرا چاپ مقاله در یک ژورنال‌ معتبر علمی تا این اندازه مهم است؟

پیش از هر چیز باید به سوالی مهم پاسخ دهیم: اهمیت چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی در چیست؟ پاسخ این سوال بسیار مفصل است، اما به طور خلاصه می‌توان این‌طور گفت: از نقطه ‌­نظر فردی، مقاله در واقع یک هدف بسیار مهم دارد. این هدف بی‌بدیل، معرفی شما به جامعه‌­ علمی است. ساده بگویم، مقاله ویترینی از فعالیت‌های علمی شماست.

بدون چاپ مقاله‌های معتبر، شما اعتبار زیادی در جامعه علمی کسب نخواهید کرد

چاپ مقاله در ژورنال­‌های علمی معتبر، مسیر ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌­ها و مراکز تحقیقاتی دنیا را هموار می‌کند. از این طریق، فرصت‌های زیادی برای همکاری با افرادی که علایق علمی مشترکی با شما دارند خواهید داشت.

چطور ژورنال‌­های علمی معتبر برای ارسال مقاله را پیدا کنم؟

تا اینجا با دلیل چاپ مقاله آشنا شدیم. حال نوبت به یکی از مهم‌ترین مراحل فرآیند چاپ مقاله یعنی انتخاب ژورنال علمی معتبر می‌­رسد.

شاید فکر کنید این مرحله خیلی هم آسان است! چراکه در فضای علمی امروز، هزاران ژورنال تخصصی وجود دارد. بنابراین انتخاب یکی از این ژورنال‌ها و ارسال مقاله به آن، نباید آن چنان دشوار باشد. اما واقعیت این‌طور نیست. در حال حاضر تقریبا بیش از ۳۰ هزار ژورنال علمی معتبر در سرتاسر دنیا وجود دارد. بنابراین، انتخاب یک ژورنال معتبر مناسب خسته­‌کننده و شاید گاهی گیج­‌کننده باشد.

امروزه انتشار مقالات علمی صرفاً یک موضوع علمی نیست، بلکه به یک صنعت با گردش مالی بالا مبدل شده است! حتما شنیده­‌اید که هرجا پول باشد، متقلبین هم همان­جا هستند. صنعت بزرگ چاپ و انتشار مقاله نیز از این قاعده مستثنی نیست. ژورنال‌­های علمی نامعتبر و فاقد اصالت، تهدیدی برای جامعه‌ی علمی به حساب می­‌آیند. پس اگر به این فکر می‌کنید که مقاله‌­‌تان را در کدام ژورنال سابمیت کنید؟ پیش از هر چیز به از اعتبار و اصالت ژورنال دقت کنید.

لیست مجلات معتبر علمی

ویژگی مجلات معتبر

  • مجلات معتبر معمولا در فهرست مجلات ISI  نمایه می‌شوند.
  • مجلات معتبر دارای ضریب تاثیر بالا هستند.
  • مجلات معتبر دارای هیئت داورانی بسیار قوی و سرشناس هستند.

این موارد را در انتخاب مجلات معتبر در نظر بگیرید. ضمن اینکه باید حواستان باشد که مجلاتی انتخاب کنید که با زمینه کاری‌تان در هماهنگی هستند. مواردی مانند دقت به مدت زمان بررسی مقاله برای پذیرش هم از نکاتی است که نباید از نظرتان دور بماند. برای مثال، اگر فرایند بررسی مقالات در یک ژورنال طولانی است و عجله دارید باید به فکر انتخاب گزینه‌ای دیگر باشید. آشنایی با فهرستی از مجلات معتبر، کارتان را برای بررسی راحت‌تر می‌کند و به شما در تسریع فرایند انتخاب مجله و ارسال کمک خواهد کرد.

اعتبار سنجی مجلات معتبر

برای اینکه از اعتبار و نمایه مجلات اطمینان پیدا کنید، باید به سایت رسمی آنها مراجعه فرمایید. هرمجله ای دارای شماره شناسه (ISSN) مختص به خود می باشد که با سرچ آن در پایگاه مربوطه می توان اعتبار آن را سنجید. با مراجعه به آدرس هر سایت می‌توانید با وارد نمودن عنوان و issn مجلات از اعتبار آنها اطمینان حاصل فرمایید. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که لیست مجلات هر سال به روز رسانی می‌شوند و باید همیشه لیست جدید و به روز را در اختیار داشته باشید.

لیست مجلات معتبر علمی جهت ارسال مقاله

پایگاه تامسون رویترز (ISI)

پایگاه تامسون رویترز از بزرگترین پایگاههای مرتبط به چاپ مقالات و کتاب می باشد. این پایگاه که به مجلات ISI مرتبط می باشد جهت چاپ مقاله در بین محقیقن پرطرفدار می باشد. پذیرش مقالات این حوزه به صورت انگلیسی می‌باشد و در تمامی زمینه های علمی مقاله پذیرش می‌کنند. مرحله داوری ژورنالها کمی دشوار است و پذیرش ممکن است کمی طولانی شود.

اعتبار سنجی مجلات موسسه تامسون رویترز (ISI) با مراجعه به آدرس سایت زیر می‌باشد که می‌توانید با وارد کردن عنوان و یا ISSN مجلات مورد نظرتان از معتبر بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

  http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/#journal_lists

پایگاه اسکوپوس (SCOPUS)

اسکوپوس بعد از پایگاه تامسون رویترز دومین رتبه علمی در دنیا را به خود اختصاص داده است و مجلات این پایگاه همانند تامسون رویترز در تمامی زمینه های علمی مقاله پذیرش می‌کنند. این مجله نیز مانند ای اس اس دارای رتبه بندی بوده و در سالهای اخیر توسط محققان جهت چاپ مقاله در آن ها، استقبال بیشتر شده است.

برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در اسکوپوس می‌توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php   

پایگاه پابمد (PUBMED)

پابمد بانک اطلاعاتی رایگانی است که امکان دسترسی به مقالات و مجلات بیومدیکال و چکیده‌های تهیه شده توسط کتابخانه ملی پزشکی امریکا را میسر می‌سازد. این پایگاه از سال 1997 اقدام به گردآوری اطلاعات در زمینه علوم پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و سایر رشته های مرتبط با مسائل پزشکی نموده است.

برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در PubMed می‌توانید شماره شناسه آن را در سایت زیر بررسی نمایید:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/

پایگاه ای اس سی (ISC)

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(Islamic World Science Citation Center) سومین پایگاه محبوب در ایران در زمینه نمایه نشریات، کنفرانس ها و… می باشد که 57 کشور در آن مشارکت داشته و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود و توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه شده است.

برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در ISC می‌توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en 

لیست مجلات معتبر علمی

هزینه چاپ مقاله در مجلات معتبر

نشریات مختلف داخلی و خارجی به دو شکل رایگان یا با دریافت هزینه، اقدام به چاپ مقالات پذیرش‌شده متقاضیان می‌کنند. مجلات داخلی هزینه‌ای از چند صدهزار تومان تا چند میلیون تومان (از ۲۰۰ هزار تومان تا حدود یک میلیون‌ تومان) دریافت می‌کنند و مجلات خارجی هم چندین میلیون تومان (بیش از ۱۰ میلیون)‌ دریافت می‌کنند و از آنجا که این هزینه باید به ارزهای خارجی پرداخت شود، معمولا فشار مالی زیادی به دانشجویان وارد می‌کند. ضمنا برای پرداخت این هزینه هم نیاز به استفاده از واسطه‌هایی است که می‌توانند از طریق کارت‌های اعتباری و حساب‌های خارجی خود، هزینه را به ارزی خارجی به دست مجلات برسانند.

برای خرید اکانت های پرمیوم پژوهشی می توانید به فروشگاه گرامرلی مراجعه کنید.

در آخر

توجه به اعتبار مجلات در انتخابشان برای ارسال مقالات بسیار حائز اهمیت است. با ارسال مقالات خود به ژورنالی علمی در حال خلق رزومه خود هستید پس نهایت دقتتان را در انتخاب مجله مناسب به کار بگیرید و یادتان باشد که رعایت تناسب میان اعتبار مجله و کیفیت کاری شما هم در تسریع فرایند انتشار آن نقش دارد. پس بی‌گدار به آب نزنید و با دقت برای چاپ مقاله در مجلات معتبر تلاش کنید.

مطالب مرتبط