آیا هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا میشود؟ حتما شما هم نام ChatGPT را شنیدهاید. این روزها بحث درباره هوش مصنوعی و محتواهای تولیدشده توسط آن افزایش یافته است. به تازگی OpenAI یک برنامه هوش مصنوعی برای محتوا به نام ChatGPT را معرفی کرده است که قابلیتهای پیشرفتهای دارد.
این برنامه پیشرفتهتر از سایر برنامههای هوش مصنوعی است و به سوالات کاربران، پاسخهای بهتری میدهد. همچنین به دنبال سوالات در مورد هوش مصنوعی، گوگل بالاخره تایید کرد که مهم نیست محتوا چگونه ایجاد میشود؛ کیفیت چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین بعضی شرکتها به فکر استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی افتادهاند.
پیشرفتهای فعلی هوش مصنوعی، نگرانیهای بسیاری را پیرامون بعضی حرفهها ایجاد کرده است. بعضی تحقیقات میگویند که تا سال ۲۰۲۵، هوش مصنوعی جایگزین شغل بیش از ۸۵ میلیوننفر میشود. نویسندگان و کارشناسان محتوا نیز درباره این موضوع نگران هستند. به همین علت در ادامه به بررسی ویژگیهای هوش مصنوعی و آیا اینکه هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا یا خیر، میپردازیم با گرامرلی همراه باشید.
مزایای اصلی هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا : هوش مصنوعی برای انسان مزایای فراوانی دارد که به طور خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اتمام وظایف پیچیده: با استفاده از هوش مصنوعی، انسانها قادر خواهند بود تا وظایف پیچیده و زمانبر را به سرعت و با دقت بالا انجام دهند. این فناوری قابلیت پردازش دادههای بزرگ را دارد و میتواند در تجزیهوتحلیل اطلاعات و گرفتن تصمیمهای هوشمند به انسان کمک کند.
افزایش کارایی و بهرهوری: با استفاده از هوش مصنوعی، امکاناتی را در اختیار خواهیم داشت که بهبود و افزایش کارایی و بهرهوری در صنایع و سازمانها را فراهم میکند. اتوماسیون فرایندها، بهینهسازی منابع، پیشبینیهای دقیق با استفاده از تحلیل دادهها و بهبود راهکارها از جمله این مزایاست.
ارتباطات و خدمات بهینه: هوش مصنوعی به ما این امکان را میدهد تا سامانههای بازاریابی، سیستمهای پشتیبانی مشتری و اعمال راهکارهای هوشمند برای بهبود تجربهٔ مشتری را به نتیجه برسانیم. این راهحلها میتواند در سهولت دسترسی و دریافت اطلاعات، پاسخگویی سریع و دقیق به نیازهای مشتریان و بهبود کیفیت خدمات ارائهشده مؤثر باشد.
کمک به تشخیص و درمان بیماریها: هوش مصنوعی میتواند به درمان پیشرفته و پزشکان کمک کند. الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند دادههای پزشکی را تحلیل کنند و در تشخیص و درمان بیماریها کمک کنند و بهبود تصویربرداری پزشکی و اشتراک دانش پزشکی در سراسر جهان را به نتیجهٔ مثبتی برسانند.
پیشرفت در امنیت و حفاظت: هوش مصنوعی میتواند در بهبود امنیت جامعه مؤثر باشد. از تشخیص تهدیدهای امنیتی، تحلیل رفتار مشکوک و پیشگیری از جرمها تا بهبود سامانههای پیشرفته کنترل و امنیت از جملهٔ این مزایاست.
ChatGPT چیست و چگونه کار می کند؟
شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ChatGPT چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ChatGPT نوعی فناوری پردازنده زبان طبیعی هست که از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تولید محتوا با کیفیت در مدت زمان کم استفاده می کنه. میشه از این فناوری برای تولید مقاله ها، پست های وبلاگ، توضیحات محصول، بررسی و موارد دیگه استفاده کرد. این ربات هوش مصنوعی از ورودی های کاربران مثل عنوان ها، کلمات کلیدی یا بخش ها برای تولید محتوای متناسب با نیاز اون ها استفاده می کنه و اینجاست که تاثیر ChatGPT در تولید محتوا کار خودش رو نشون میده. شما هم می تونین از این فناوری برای تولید محتوا بهره ببرین.
جالب اینجاست که بدونین ربات هوش مصنوعی یا ChatGPT به منظور دستیار تولیدکننده محتوا راه اندازی شده. این ربات ورودی رو از کاربر می گیره و از الگوریتم های خودش برای تولید محتوا اصلی و با کیفیت استفاده می کنه. توجه داشته باشین که ChatGPT می تونه از عناوین و کلمات کلیدی ارائه شده به وسیله کاربر برای تولید محتوا استفاده کنه و یا می تونه محتوا رو از ابتدا خلق کنه. زمانی که محتوای به وجود اومد، کاربر می تونه اون رو ویرایش و تغییر بده و به عبارتی دیگه اون رو به یه محتوای انسانی تغییر بده.
آیا محتوای نوشتهشده توسط هوش مصنوعی قابل شناسایی است؟
یکی از نگرانیهای مشاغل و افراد مختلف این است که آیا راهی برای شناسایی محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی وجود دارد یا خیر؟ بله، سایتهایی وجود دارند که با بررسی محتوا، با دقت نسبتا خوبی میگویند که آیا محتوا توسط هوش مصنوعی نوشته شده است یا خیر. از جمله این سایتها میتوان به استفاده از سایتهایی مانند GPTZero ،Openai ،contentatscale و … اشاره کرد.
البته بدون ابزارهای خاص نیز تا حدودی میتوان محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص داد. یکی از راهکارهای تشخیص این دسته از محتواها، زبان ماشینی آنها است. معمولا در محتواهایی که توسط انسانها نوشته میشود، صمیمیت بیشتری به چشم میخورد.
یک نکته دیگر هم این است که گاهی محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی بیش از حد طولانی میشود. برای مثال در بعضی موارد، مفهومی را که یک نویسنده زبردست با دو جمله میرساند، هوش مصنوعی با یک پاراگراف به خواننده منتقل میکند.
چه مشاغلی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار میگیرند؟
یکی از سوالات پرتکرار این روزهای افراد این است که هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا می شود ؟ و قرار است که به کجا برسد و با توجه به پیشرفتهای هوش مصنوعی، آینده مشاغل چه میشود؟
با توجه به «گزارش آینده مشاغل ۲۰۲۰» مجمع جهانی اقتصاد، انتظار می رود هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ جایگزین ۸۵ میلیون فرصت شغلی در سراسر جهان شود. اگرچه این ترسناک به نظر می رسد اما در ادامه این گزارش آمده است که این فناوری باعث ایجاد ۹۷ میلیون فرصت شغلی جدید نیز خواهد شد.
در مقالهای که مشترکا توسط محققان OpenAI ،OpenResearch و دانشگاه پنسیلوانیا نوشته شده است، به آینده شغلی مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی اشاره شده است. بر طبق این پژوهش مشاغل افرادی مانند ریاضیدانان، تحلیلگران مالی، نویسندگان، طراحان رابط وب و … به صورت جدی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار میگیرند.
اما نکتهای که وجود دارد این است که هنوز آینده مشاغل و هوش مصنوعی دقیقا مشخص نیست. خبر خوب هم این است که هوش مصنوعی قرار نیست که تمام کارهایی را که انسانها انجام میدادهاند، انجام دهند. این مطالعات نیز احتمالاتی هستند که مطرح میشوند.
در سال ۱۹۶۵ پیشبینی شده بود که تا ۲۰ سال بعد ماشینها قادر خواهند بود که هر کاری که انسانها انجام میدهند، انجام دهند ولی این اتفاق رخ نداد. به همین علت، باید منتظر ارائه اطلاعات بیشتری باشیم.
مزایا و معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا می شود: نکته مهم این است که هوش مصنوعی آن هیولای بزرگی نیست که شما فکر می کنید. این سلاح خلاص شدن از موانع، محدودیتها و نقصهایی است که بازاریابان محتوایی در کار روزانه خود با آن روبرو بودهاند. در واقع هوش مصنوعی نیز احتمالا به ابزاری برای افزایش کیفیت پروژههای محتوایی تبدیل خواهد شد.
مزایای تولید محتوا با هوش مصنوعی
تولید محتوا با هوش مصنوعی چه مزایایی دارد؟ از جمله مهمترین ویژگیهای مثبت تولید محتوا با هوش مصنوعی میتوان به به دست آوردن نتایج سریع بر اساس حقایق، تسلط به گرامر انگلیسی و شبیهسازی سناریوهای مختلف اشاره کرد.
ارائه نتایج سریع بر اساس حقایق
شکی نیست که هوش مصنوعی توانایی تولید مقالاتی را برای طیف وسیعی از موضوعات دارد. این فناوری نوین، از الگوریتمهایی برای دریافت، تجزیه و تحلیل دادهها استفاده میکند و در چند ثانیه، نتایج چشمگیری بر اساس واقعیتها را به شما ارائه میدهد.
تسلط به گرامر انگلیسی
مولدهای هوش مصنوعی حتی از پس چالشهای سخت دستورزبانی در زبان انگلیسی نیز برمیآیند. برای درک گرامر، تفاوت امتیاز بین انسان و هوش مصنوعی چندان زیاد نیست. همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که حتی گاهی بهترین نویسندگان نیز اشتباهات نگارشی و ویرایشی دارند. با توجه به این موضوع تسلط هوش مصنوعی به ساختارهای زبانی و دستور زبان یکی از نقاط قوت آن است.
برای خرید اکانت ProWritingAid کلیک کنید.
شبیهسازی سناریوهای مختلف
اگرچه فقط انسانها توانایی درک زمینه استراتژی محتوا را دارند، ممکن است که از هوش مصنوعی برای شبیهسازی سناریوهای مختلف استفاده شود و به شما در درک بهتر مخاطبان هدف کمک کند. به سادگی به هوش مصنوعی بگویید که با تمام جزئیات مانند یک شخصیت خاص عمل کند و از آن بپرسید که در شرایط خاص چگونه پیش می رود.
برای مثال برای یک چالش خاص کسب و کارتان، به هوش مصنوعی اطلاعات لازم را توضیح دهید. سپس از آن بخواهید که که به عنوان شخصیتی فرضی عمل کند تا درباره اینکه خریداران شما برای حل مشکلاتشان چگونه عمل میکنند، ایده یابید.
اگرچه هر خریدار منحصربهفرد است اما هوش مصنوعی میتواند بینشهایی را در مورد زندگی و شیوه عملکرد افراد به شما ارائه دهد.
معایب هوش مصنوعی
عوامل مهم متعددی برای تولید محتوای با کیفیت وجود دارد که هوش مصنوعی از پس آنها بر نمی آید. در واقع بعضی از این نقاط قوتی را که تنها نویسندگان ماهر انسانی دارند، نمیتوان با هوش مصنوعی جایگزین کرد.
ماشینی به نظر رسیدن محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی
گاهی مواقع متنهای نوشتهشده توسط هوش مصنوعی، بیش از حد ماشینوار به نظر میرسد. یکی از اصول تولید محتوا توجه و استفاده از لحن و سبک مناسب با توجه به پرسونای مخاطبان مختلف است. این مسالهای است که تا حدودی در محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی به چشم نمیخورد.
شما به خواندن محتوایی علاقه دارید که زبان و لحنی ماشینوار دارد؟
استفاده نکردن از خلاقیت در تولید محتوا
در حالی که هوش مصنوعی از جملات تکراری و عبارات رسمی سختگیرانه استفاده میکند، نویسندگان توانا خارج از چارچوب فکر میکنند تا تا محتوایی منحر به فرد بسازند. هوش مصنوعی فاقد توانایی ارائه محتوای جذاب و متمایز است که طنز و سایر احساسات را برای حفظ توجه خواننده در خود جای دهد.
فعلا هوش مصنوعی در ارائه محتواهایی که در آنها از طنز استفاده شده باشد و خلاقانه باشد، ضعفی جدی دارد.
درک بهتر شرایط و وظایف توسط نویسندگان انسانی
روشن است که انسانها توانایی بهتری در درک وظایف و به ثمر رساندن آنها دارند. تلاش برای به دست آوردن نتایج مناسب توسط هوش مصنوعی، ممکن است که فرایندی چالشبرانگیز باشد. این به ویژه برای کارهای پیچیدهتر صادق است.
ضعف در درک و ارتباط با مخاطبان
به عنوان یک نویسنده، باید حداقل تصوری از این که خوانندگان شما چه افرادی هستند، چه افرادی را میخواهید جذب کنید و با محتوا به چه اهدافی دست یابید، داشته باشید. شما باید بتوانید سطح تخصص مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و مقاله را بر اساس آن تنظیم کنید.
عدم توانایی ایدهپردازی
فعلا فقط ذهن انسان میتواند موضوعات مختلف را درک کند و بین ایدههای پیچیده ارتباط ایجاد کند. ایدهپردازی یکی از نقاط قوت اساسی نویسندگان است، کاری که فعلا برای هوش مصنوعی دشوار و تقریبا غیر ممکن است.
آیا ChatGPT آینده شغل تولید محتوا را تهدید می کند؟
احتمالا از خودتون بپرسین که آیا هوش مصنوعی جایگزین کارشناس تولید محتوا می شود؟ قطعا خیر! بر اساس مشاهدات، محتوایی که توسط ChatGPT تولید میشه، نمی تونه جایگزین مناسبی برای محتوای تولید شده توسط انسان بشه. محتوایی به درد کسب و کارها می خوره که بتونه مخاطب رو درگیر کنه. پشت محتوایی که انسان تولید می کنه، احساس مخفی شده. مخاطب متوجه میشه در حال شنیدن صحبت های ینفره، چون ما می تونیم احساس، شخصیت و شوخ طبعی خودمون رو در محتوا نشون بدیم.
شاید بعضی از کسب و کارها دوست داشته باشن تا برای کاهش هزینه های بازاریابی به ChatGPT دل ببندن، ولی با توجه به تجربیات به دست اومده، میشه گفت در حال حاضر محتوای تولید شده توسط این ربات هوش مصنوعی به تعامل کاربر باعث نمیشه، ولی می تونه به عصای دست شما برای تولید محتوا تبدیل بشه و با کمک اون در زمان صرفه جویی کنین و خیلی سریع تر محتوا رو تولید کنین.
جمع بندی مقاله هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا
ما سعی کردیم در مقاله آیا هوش مصنوعی جایگزین کارشناس تولید محتوا می شود؟ اطلاعاتی در مورد هوش مصنوعی یا ChatGPT به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا بپردازیم و آینده تولید محتوا با هوش مصنوعی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ChatGPT نوعی فناوری پردازنده زبان طبیعی هست که از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تولید محتوا با کیفیت در مدت زمان کم استفاده می کنه. توجه داشته باشین که هیچ وقت ChatGPT جایگزین کارشناس تولید محتوا نمی شود.