اخبار و اطلاعیه

بهترین نرم افزار های ویراستار

بهترین نرم افزار های ویراستار

مقاله بهترین نرم افزار های ویراستار : نرم‌افزارهای خودکار ویرایش متن و یا proofreading ابزارها یا سایت‌هایی هستند که می‌توانند یک متن را از نظر دستوری، املایی و رعایت‌ علامت‌های نگارشی، بررسی و اصلاح کنند. این کار برای هر متن امری ضروری است؛ زیرا ابزار نگارش بر روی تفکر ما تأثیر می‌گذارند. پس لازم است که وقتی متنی را می‌نویسید، حتماً آن را در نهایت ویرایش کنید. یک مطلب ویرایش شده می‌تواند اعتبار علمی شما را نزد مخاطب افزایش بدهد و او را به خواندن مطلب شما تا انتها ترغیب کند.

امروزه ابزارهای آنلاین و آفلاین بسیاری را برای ویرایش متون در دسترس داریم که این کار را در زمانی کوتاه و با هزینه‌های کمتر انجام می‌دهند؛ اگر چه تعداد نرم‌افزارهای فارسی هنوز کمتر از نرم‌افزارهایی هستند که متون انگلیسی را می‌توانند ویرایش کنند. در ادامه این مقاله به تعدادی از بهترین نرم افزار های ویراستار اشاره می‌کنیم که اگر قصد دارید ویرایش مقاله یا ویرایش پایان نامه خود را انجام بدهید می‌توانید از آنها استفاده کنید. با گرامرلی همراه باشید.

نرم‌افزار ویرایش متن چیست؟

همه ما اشتباه می‌کنیم و این امری طبیعی است. اما وقتی حرف از نوشتن می‌شود، باید دانست که ویرایش، بخش مهمی از نوشتن است و نمی‌توانید بدون ویرایش، نوشته را به حال خود رها کنید. ویرایش به شما در تشخیص و اصلاح اشتباهات موجود در محتوایتان کمک می‌کند.

نرم افزار ویرایش متن همانطور که نام آن گویای کاربردش است، نوعی برنامه رایانه‌ای است که متن ساده را ویرایش می‌کند. ویراستارهای متن معمولاً به صورت پیش فرض روی سیستم عامل‌ها قرار داده شده‌اند و یا به صورت بسته‌های توسعه نرم افزاری ارائه می‌شوند و می‌توانند برای تغییر پرونده‌هایی مانند پرونده‌های پیکربندی، پرونده‌های مستندات و کد منبع زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرند. مثل Notepad، WordPad و…

برنامه‌های بسیاری وجود دارند که ادعا می‌کند به شما کمک می‌کنند تا بهتر بنویسید. علاوه بر گرفتن اشتباهات شما، برنامه‌های ویرایش متن ادعا می‌کنند که می‌توانند سبک شما را بهبود ببخشند و شما را به نویسنده بهتری تبدیل کنند.

از طرفی در دنیای تکنولوژی، برای نویسندگان نیز دشوارتر می‌شود تا بین ابزارهای دیجیتالی موجود که در واقع نوشتن را بهبود می‌بخشد، تمایز قائل شوند و بهترین نرم افزار ویرایش را انتخاب کنند.

بهترین نرم افزار های ویراستار

بهترین نرم افزار های ویراستار کدام اند؟

نرم افزار تصحیح متن Grammarly

اگر به‌عنوان یک محقق نیازمند نگارش تخصصی برخی پروژه‌های خود به زبان خارجی ازجمله انگلیسی می‌باشید. یکی از بهترین نرم افزارهای ویراستار متن و اصلاح علائم نگارشی در مقالات انگلیسی، نرم‌افزار گرامرلی خواهد بود. این نرم‌افزار به‌نوعی با اصلاح خطاها و دستور زبان‌ها درصدد است یک متن دقیق و حساب‌شده به شما داده تا به‌نوعی به اصلاح گرامر واژگان بپردازد. جالب است بدانید بسیاری از مترجمان تخصصی که اقدام به ترجمه می‌نمایند درصورتی‌که نیاز داشته باشند تا مقالات خود را ویراستاری کنند Grammarly بسیار به کارشان خواهد آمد.

نرم افزار ProWriting Aid از بهترین نرم افزار های ویراستار

ProWriting Aid به‌عنوان یکی دیگر از مواردی است که باعث تقویت نوشتار شما خواهد شد. طبق شعار سایت این نرم‌افزار دستور زبان و وام‌واژه‌های تخصصی متون را در کلاس جهانی و با ارائه گزارش دقیق بررسی می‌کند. جای تعجب نیست برای استفاده از این نرم‌افزار بایستی حتماً به اینترنت متصل باشید. هوش مصنوعی قدرتمند زمانی که به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شود، قادر است خطایابی آنلاین را بر اساس بروزترین ویرایش‌ها انجام دهد.

2- LanguageTool

ابزار LanguageTool یکی از ابزارهایی است که ادعا می‌کند می‌تواند ویرایش متن‌هایی از  زبان‌های مختلف را انجام بدهد. برای مثال از زبان‌های انگلیسی، لهستانی، چینی، اوکراینی، ایتالیایی، روسی، عربی و فارسی پشتیبانی می‌کند؛ ولی به نظر می‌رسد هنوز در زمینه اصلاح متون فارسی چندان کاربردی نیست و نمی‌تواند غلط‌ها و فاصله‌گذاری‌ها را تشخیص بدهد. در نظر داشته باشید که حتی در زمینه متن‌هایی با زبان انگلیسی، این ابزار برای اصلاح متون ساده می‌تواند کاربردی باشد؛ ولی ممکن است نتواند برای متون تخصصی آن‌طور که لازم است کارایی داشته باشد.

 Hemingway Editor از بهترین نرم افزار های ویراستار

برنامه همینگوی، نرم افزار ویرایش متن است که نوشته را پررنگ و واضح می‌کند. برخلاف سایر ویرایشگرهای متن (مانند Grammarly)، برنامه همینگوی به طور عمیق وارد جزئیات گرامری نمی‌شود؛ اما خوانایی کلی کار را مورد ارزیابی قرار داده و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه می‌کند. این برنامه جملات طولانی، پیچیده و خطاهای رایج را با هایلایت‌های رنگی مشخص می‌کند:

  • اگر جمله را با رنگ زرد مشخص کند، یعنی لازم است که جمله کوتاه‌تر بیان شود یا به چند بخش تقسیم شود.
  • اگر با رنگ قرمز مشاهده شود، جمله بسیار متراکم و پیچیده است که خوانندگان را برای پیروی از منطق پیچیده آن سر درگم می‌کند. سعی کنید جمله را ویرایش کنید تا رنگ قرمز حذف شود.
  • می‌توانید از کلمه کوتاه‌تری به جای کلمه‌ای که با رنگ بنفش مشخص شده‌است، استفاده کنید. برای راهنمایی نشانگر ماوس را روی آن قرار دهید.
  • قیدها و عبارات ضعیف با رنگ آبی نشان داده می‌شود.
  • عبارات به رنگ سبز برای نشان دادن افعال مجهول علامت گذاری شده‌اند.

به طور کلی دو روش اصلی برای استفاده از خدمات بهترین نرم افزار ویرایش وجود دارد:

  1. ویرایشگر همینگوی: خدمات ویرایش آنلاین رایگان که نیاز به ایجاد حساب کاربری ندارد. این نسخه رایگان همینگوی در تمام مرورگرهای وب استاندارد مانند کروم، سافاری و فایرفاکس کار می‌کند.
  2. برنامه همینگوی: نسخه‌های قابل دانلود همینگوی، با پرداخت یکباره. این نسخه پرداختی همینگوی با ویندوز و مک سازگار است. که بدون اتصال به اینترنت قابل استفاده است. بنابراین نسخه دسکتاپ ویرایشگر همینگوی، می‌تواند بر روی هر کامپیوتری استفاده شود و اجازه دسترسی به قالب‌بندی و ویژگی‌های نشر مستقیم را فراهم می‌کند.

نحوه استفاده از ویرایش متن Hemingway Editor و مزایای آن

همونطور که پی بردید نرم افزار ویرایش متن، از ضروریات یک نویسنده است، نویسنده وبلاگ، کتاب، مقاله، پایان نامه و ….. فرقی ندارد مهم نویسنده هر نوع محتوایی که هستید، متنی که می‌نویسید نیاز به ویرایش دارد تا خواننده آن با مشکل مواجه نشود.

مزایای استفاده از برنامه همینگوی

  • درک و استفاده آسان است.
  • باعث می‌شود نوشته شما بهتر ادا شود.
  • برای همه کار می‌کند.
  • مقرون به صرفه است.
  • مهارت‌های شما افزایش می‌یابد.
  • هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.
  • امکان ویرایش متن فارسی نیز وجود دارد.

نرم‌افزار ویراستیار

نرم‌افزار فارسی ویرایش متن با نام ویراستیار به‌عنوان یک افزونه خوب برای نرم‌افزار Microsoft Word بوده که پس از نصب بر روی آن می‌توانیم به‌صورت آفلاین از قابلیت‌های ویرایش متن بر اساس اصول سئو بهره ببریم. لازم به ذکر است استفاده از نرم‌افزار ویراستیار کاملاً رایگان و متن‌باز بوده که با سرعت بسیار بالایی قابلیت خطایابی و اصلاح نگارشی را دارا است. امروزه نرم‌افزار virastyar تنها برای نسخه‌های قدیمی Word ازجمله 2003 تا 2013 کاربرد دارند؛ اما اگر می‌خواهید برای نسخه‌های جدیدتر این نرم‌افزار را نصب کنید راهکاری هستند که می‌توانید با نصب و تغییر در رجیستری سیستم آن را حتی بر روی نسخه 2019 نصب بفرمایید. غلط‌یاب املایی ویراستیار علاوه بر کارایی و سرعت خوبی که در اختیار دارد قادر به انجام برخی موارد زیر خواهد بود.

  • پیوسته نویسی
  • ارائه لیست‌های پیشنهاد واژه‌ها
  • اصلاح غلط‌های املایی
  • اصلاح فاصله در میان واژه‌های هدف
  • امکان نادیده گرفتن یک مورد غلط و اصلاح نکردن آن

بهترین نرم افزار های ویراستار

نرم افزار پاکنویس

پاکنویس به‌عنوان یک نرم‌افزار جدید و توسعه‌یافته نرم‌افزار قبلی یعنی همان ویراستیار فارسی خواهد بود. به دلیل نیاز به به‌روزرسانی درداده اطلاعات، پاکنویس امروزه به شما کمک می‌کند تا اصول بهینه نویسی و استاندارد محتوایی را رعایت کرده و سهمی در تولید یک محتوای نوشتاری خوب خصوصاً به‌عنوان یک مدیر سایت داشته باشید.

طبق شعاری که سایت پاکنویس مطرح می‌کند ممکن است بیش از 10 هزار نفر کاربر از این افزونه Word استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این نرم‌افزار این است که به‌صورت نسخه آزمایشی بوده و تنها بر اساس آنلاین بوده شما در دسترس است. دقت اصلاح متون کمی بهتر از نرم‌افزار ویراستیار بوده و اینکه کاربران می‌توانند واژه‌های پیشنهاد خود را برای برنامه نویسان این نرم‌افزار ارسال کرده تا در نسخه‌های جدید کلمات جدید گنجانده شود.

One Look Reverse Dictionary

یکی از مشکلات عمده نویسندگان و تولید کنندگان محتوا، استفاده از کلمات تکراری در نوشتن یک متن است. کلمات تکراری به‌شدت از کیفیت متن شما می‌کاهد. این سایت، همانطوری که از اسمش پیداست همانند یک دیکشنری عمل می‌کند و مترادف‌های مناسبی را برای غنای متن شما پیشنهاد می‌کند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله به معرفی چندین نرم‌افزار ویرایش متن پرداختیم. لازم به ذکر است در این مقاله با موضوع بهترین نرم افزارهای ویراستار سعی کردیم بی‌طرفانه برخی از خصوصیات آن‌ها را بیان کنیم. اگر به‌عنوان یک محتوا نویس و یا ویراستار نرم‌افزار مناسبی می‌شناسید که ازقلم‌افتاده خوشحال خواهیم شد تا آن‌ها را از بخش نظرات برای ما ارسال نموده تا در لیست خود بروز رسانی کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید