اخبار و اطلاعیه

روش های کاهش درصد همانندجویی

کاهش درصد همانندجویی

یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از دانشجویان و محققان، کاهش درصد همانندجویی پروپوزال، مقاله یا پایان نامه است. همانطور که می دانید همانندجویی ابزاری است که از آن برای تشخیص درصد سرقت ادبی یا علمی استفاده می شود. هرچه درصد همانندجویی بیشتر باشد میزان سرقت ادبی یا سرقت علمی در محتوا نیز بیشتر خواهد بود. عدم سرقت ادبی موضوع بسیار مهمی است که تمام اساتید، دانشجویان و محققان باید آن را رعایت نمایند. گرچه سرقت ادبی گاهی عمدی است اما بیشتر اوقات محقق ناخواسته و بدون اینکه متوجه شود دچار سرقت ادبی می شود.

سرقت ادبی چه عمدی باشد یا سهوی می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بنابراین، باید همواره سعی کنید که با رفع پلاجیاریزم و کاهش درصد همانندجویی مانع از سرقت ادبی یا علمی شوید. اما سوال اینجاست که چطور می توان از همان ابتدا درصد همانندجویی مقاله، پروپوزال و پایان نامه را کاهش داد و مانع از بروز سرقت ادبی شد. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله می خواهیم روش های مختلف کاهش درصد همانندجویی مقاله، پروپوزال و پایان نامه را به شما بیاموزیم. اگر شما نیز مایلید تا درصد همانندجویی پایان نامه خود را کاهش دهید تا انتهای این مقاله با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه شوید.

همانندجویی چیست؟

همانندجویی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. کپی کامل متن: کپی کردن یک متن به طور کامل بدون ارجاع به منبع اصلی.

2. کپی قسمتی از متن: کپی بخشی از یک متن بدون استفاده از نقل قول و ارجاع به منبع.

3. تغییرات کوچک: ارائه تغییرات جزئی در متن اصلی و استفاده از آن در پژوهش.

4. استفاده کامل از تحقیقات قبلی: استفاده بدون ارجاع از پایان‌نامه‌ها، پروپوزال‌ها یا مقالات قبلی که توسط دیگران نوشته شده‌اند.

البته این تصور که اگر ما از متن یه تحقیق استفاده کنیم ولی به آن ارجاع دهیم باعث افزایش درصد همانندجویی نمی شود، کاملا اشتباه است و علی رقم اینکه به آن منبع ارجاع داده شود شامل همانندجویی می شود. لذا شما فقط تا یک درصد خاص و مشخص مجاز به کپی یک مطلب هستید.

همانندجویی و مشابهت یابی نه تنها در دانشگاه‌ها و محیط های تحصیلی بلکه در هر زمینه‌ای نظیر ادبیات، رسانه‌ها و حتی در محیط کار نیز غیرقابل قبول است. آنچه که در پایان‌نامه‌ها، پروپوزال‌ها و مقالات مورد انتظار است، ارائه یک متن  اصیل، مبتنی بر تحقیق و یافته‌های جدید و حاصل کار پژوهشگر است که با استناد و ارجاع مناسب به منابع و ایده‌های دیگران صورت می‌گیرد.

اما بر هیچ کس پوشیده نیست که با توجه به رشد سریع مجامع علمی و تحقیقات روز افزون در هر موضوعی بی شک تداخلات تحقیقی به لحاظ محتوایی در هر پایان نامه یا پروپوزال که موجب افزایش درصد همانندجویی می شود، وجود دارد.

 کاهش درصد همانندجویی

انواع سرقت ادبی

سرقت ادبی انواع مختلفی دارد. سرقت ادبی می‌تواند در حوزه هنر، رسانه، ادبیات و پژوهش‌های دانشگاهی و علمی صورت بگیرد. در ادامه برای روشن تر شدن موضوع و افزایش آگاهی شما از وجود سرقت ادبی در پایان نامه تان، به توضیح چند مورد از انواع سرقت ادبی می‌پردازیم.

1) سرقت ادبی مستقیم

در این نوع از سرقت ادبی، فرد سارق کل اثر را، بدون ذره ای تغییر، از آن خود می‌خواند و مدعی می‌شود که این اثر تماما متعلق به اوست.

2) سرقت ادبی در بازنویسی

این نوع از سرقت ادبی در میان دانشجویان بسیار رایج است. در این نوع از سرقت ادبی، فرد به تغییر کلمات و عبارات متن اقدام می‌نماید و بعد از انجام یک سری تغییرات کلی، اثر را به نام خود ثبت می‌کند. در این حالت اگر چه جملات و عبارات به شکل دیگری بیان شده اند، اما ایده و محتوای اصلی به سرقت رفته است.

3) سرقت ادبی موزاییکی

در این نوع از سرقت ادبی نویسنده محتوای آثار دیگران را با محتوای متن خود تلفیق می‌کند. در این حالت تشخیص دزدی ادبی در پایان نامه به سختی انجام میشود و جملات سرقتی از متن نوسینده قابل شناسایی نیست.

4) سرقت ادبی سایه ای

این حالت در زمانی است که فردی به شخص دیگری سفارش می‌دهد تا برای او کتاب، مقاله یا پایان نامه بنویسد و بعد از اتمام کار اسم فرد سفارش دهنده بر روی اثر چاپ می‌شود.

روش های کاهش درصد همانندجویی

در این بخش به بررسی راهکارهایی به منظور کاهش درصد همانند جو در اسناد متنی و پایان نامه ها می پردازیم.

چگونه درصد همانند جو را کم کنیم؟ این سؤالی است که اکثریت دانشجویان از خودشان در هنگام نگارش پایان نامه و رساله های دکتری می پرسند. ما برای کاهش درصد همانند جو سایت های آنلاین و دیگر نرم افزار های مرتبط را پیشنهاد می کنیم. اما روش های کاهش درصد همانند جو وجود دارد که به شرح زیر است.

هر بخشی از محتوا را رفرنس دهی داخلی کنید.

اگر به یک مقاله علمی و پژوهشی نگاهی بی اندازید، متوجه می شوید به منظور کاهش درصد همانند جو، هر یک از خطوط متنی، با یک منبع درون متنی رفرنس دهی شده است. حتی اگر بخشی از محتوای عیناً از یک مقاله کپی شده باشد، رفرنس دقیق آن ذکر شده است.

این دسته از اقدامات معروف به راهکارهای چگونه همانند جو را کم کنیم، هستند. لذا شما به منظور کاهش درصد همانند جویی باید منبع اصلی را ذکر کنید.

 درک خودتان را از فایل بنویسید!

یکی از روش های کاهش درصد همانند جو، نگارش درک خود از متن موردنظر در پایان نامه و مقاله است. به عبارت دیگر، شما متن مرتبط با موضوع پژوهش را مطالعه کرده و آنگاه درک خود از آن را در کار پژوهشی تان ذکر می کنید. این امر باعث کاهش درصد همانند جو می شود.

 از محتوای اینترنت استفاده نکنید.

در عصر اینترنت، محتوای اینترنتی سهم بالایی از درصد همانند جو را به خود تخصیص داده اند. درنتیجه اکیداً پیشنهاد می کنیم که هیچ کلمه و حتی پاراگرافی را از فضای اینترنت کپی و پیست نکنید. استفاده از محتوای اینترنت درصد همانندی پژوهش تان را بالا می برد.

اگر تمایل دارید که از محتوای اینترنتی استفاده کنید، حتماً باید آدرس اینترنتی صفحه منبع را در پایان نامه برای رفع مشکل همانندی ذکر کنید.

حتی عکس های پایان نامه را رفرنس دهی کنید.

هر چند در گزارش های همانندی، شباهت ها و فرمول ها و معادلات قابل شناسایی نیستند، بهتر است حتی برای عکس ها و تصاویر نیز منبع آن را ذکر کنید (بر اساس حق کپی راست تصاویر، حق تألیف کتب، مجله ها، وب سایت ها، ویدئو و امثالهم).

دیتا آماری را نیز رفرنس دهی کنید.

دیتا آماری همان اطلاعات حساسی هستند که نیاز دارد در هر پژوهش، مطالعه ای رفرنس دهی گردند. رفرنس دهی دیتا آماری به اعتبار و درستی محتوای پژوهش تان می افزاید.

از فرد دیگری درخواست نکنید که پایان نامه، پروپوزال تان را بنویسید!

یکی از اشتباهات بزرگ و رایجی که پژوهشگران و دانشجویان مرتکب می شوند، برون سپاری پایان نامه یا پروپوزال به یک فرد است که وی با کپی برداری از فضای اینترنت، مقاله ها و کتب در دسترس عموم عمل نگارش پایان نامه را به اتمام می رساند.

این امر 100 درصد باعث افزایش درصد همانند جو می شود.

 کاهش درصد همانندجویی

کاهش درصد همانندجویی مقاله با روش پارافریزکردن (Paraphrasing)

بسیاری از افراد تصور می کنند که پارافریز همان بازنویسی است. گرچه این دو شباهت های زیادی بهم دارند اما با هم یکسان نیستند و دو مفهوم بسیار متفاوت دارند. ایده پشت پارافریز این است که شما متنی که قبلا توسط نویسنده دیگری گفته شده را دوباره به زبان خود بیان می کنید. اما ایده اولیه نویسنده باید حفظ شود. به عبارتی شما با جمله ای کوتاه تر و به زبان خودتان ایده نویسنده را به دیگران منتقل می کنید. در عوض موارد حاشیه ای را حذف کرده و اصل مطلب را بیان می نمایید. با پارافریز جملات ساده تر و کوتاه تر بیان می شوند. در واقع، پارافریز راهی برای ساده تر بیان کردن ایده هاست.

QuillBot یک ابزار بازنویسی مقاله است که می توان به عنوان یک افزونه در هر مرورگر وب و ویرایشگر متن مانند Microsoft Word و Google docs برای بازنویسی، پارافریز و تغییر ساختار محتوا استفاده کرد.

پارافریز کردن شامل کارهای مختلفی است که هر کدام باید به دقت انجام شوند. از جمله مواردی که در هنگام پارافریز باید آنها را به درستی انجام دهید عبارتند از:

  • ذکر منابع در فرمت بندی صحیح
  • استفاده مناسب از نقل قول ها در متن
  • اجتناب از بکار بردن نقل قول به شکل افراطی
  • ترجمه نیتیو مقاله
  • عدم کپی برداری
  • فرمت بندی اصولی و ویرایش ساختاری صحیح
  • بازنویسی متن
  • استفاده از جملات و کلمات مترادف مناسب
  • تغییر ساختار جملات

کاهش درصد همانندجویی با برنامه تشخیص سرقت ادبی

در آخرین مرحله پس از کاهش درصد همانندجویی لازم است تا با استفاده از برنامه یا نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی مقاله خود را بررسی کنید. ترنتین (Turnitin/Ithenticate) یکی از بهترین و معتبرترین سایت های بررسی سرقت ادبی و علمی و بررسی مشابهت متنی در جهان می­ باشد. تقریباً همه مراکز علمی و مجلات معتبر دنیا، با استفاده از این ابزار، مقالات و متون علمی را بررسی و به لحاظ مشابهت امتیازگذاری می کنند.

مطالب مرتبط