دسته‌بندی نشده

چرا باید از نرم افزار ویرایش متن استفاده کنیم؟

نرم افزار ویرایش متن

چرا باید از نرم افزار ویرایش متن استفاده کنیم؟ همه می‌دانید که فناوری در دهه‌های اخیر، انقلاب بزرگی را در تمام حوزه‌های زندگی بشر رقم زده است و حوزهٔ ویرایش هم با نرم‌افزار ویرایش دستخوش این تغییرات شده است.

تحولات صنعت تایپ و چاپ هم از این تغییرات نرم‌افزارهای ویرایشی تأثیر گرفته است و نوشته‌های انسان‌ها در سال‌های اخیر با کیفیت بصری بیشتری ارائه شده و روان‌بودن متن‌ها با استفاده از غلط‌یاب‌های خودکار بسیار افزایش یافته است.

در این مطلب متوجه می‌شوید که یک نرم افزار ویرایش متن چه تغییراتی روی کیفیت نوشته شما ایجاد می‌کند و چه مزایایی را به شما ارائه می‌دهد. با گرامرلی همراه باشید.

نرم‌افزار ویرایش متن چیست؟

همه ما اشتباه می‌کنیم و این امری طبیعی است. اما وقتی حرف از نوشتن می‌شود، باید دانست که ویرایش، بخش مهمی از نوشتن است و نمی‌توانید بدون ویرایش، نوشته را به حال خود رها کنید. ویرایش به شما در تشخیص و اصلاح اشتباهات موجود در محتوایتان کمک می‌کند.

نرم افزار ویرایش متن همانطور که نام آن گویای کاربردش است، نوعی برنامه رایانه‌ای است که متن ساده را ویرایش می‌کند. ویراستارهای متن معمولاً به صورت پیش فرض روی سیستم عامل‌ها قرار داده شده‌اند و یا به صورت بسته‌های توسعه نرم افزاری ارائه می‌شوند و می‌توانند برای تغییر پرونده‌هایی مانند پرونده‌های پیکربندی، پرونده‌های مستندات و کد منبع زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرند. مثل Notepad، WordPad و…

برنامه‌های بسیاری وجود دارند که ادعا می‌کند به شما کمک می‌کنند تا بهتر بنویسید. علاوه بر گرفتن اشتباهات شما، برنامه‌های ویرایش متن ادعا می‌کنند که می‌توانند سبک شما را بهبود ببخشند و شما را به نویسنده بهتری تبدیل کنند.

از طرفی در دنیای تکنولوژی، برای نویسندگان نیز دشوارتر می‌شود تا بین ابزارهای دیجیتالی موجود که در واقع نوشتن را بهبود می‌بخشد، تمایز قائل شوند و بهترین نرم افزار ویرایش را انتخاب کنند. در این مقاله ما قرار است با معرفی نرم افزار ویرایش متن این انتخاب رو برایتان راحت‌تر کنیم.

چند مورد از تأثیرات نرم‌افزارهای ویرایش روی متن

کارهای انسانی همیشه به دلیل مشکلات و موانع مختلف، با خطاهای زیادی روبه‌رو می‌شوند ولی در عصر مدرن، فناوری به کمک انسان آمده است تا با استفاده از چارچوب‌های مشخص، تعداد خطا را پایین بیاورد، کیفیت را افزایش دهد و سرعت را زیاد کند.

نرم‌افزارهای غلط‌یاب متن هم از این قاعده پیروی می‌کنند و کار را برای نوقلمان، نویسندگان، ناشران، مترجمان، کارمندان و حتی ویراستاران راحت‌تر می‌کنند و سرعت آن را افزایش می‌دهند. در ادامه مهم‌ترین تأثیرات نرم‌افزار ویرایش متن فارسی را می‌خوانید.

 نرم افزار ویرایش متن

غلط‌یابی متن ، نوشته را روان‌تر می‌کند

فرض کنید در خانهٔ بسیار گران‌قیمت، نوساز، باکیفیت و با امکانات زندگی می‌کنید ولی داخل این خانه پر است از وسایل کثیف، چیدمان نامرتب و شلختگی. آیا زندگی در چنین خانه‌ای دل‌نشین و آرامش‌بخش است؟

ویرایش متن و نوشته هم حکم تمیزکاری نوشته‌مان را دارد؛ یعنی اگر یک نوشته و محتوای مفید و جدید تولید کنید یا بنویسید ولی ظاهر متن سازمان‌یافته و بی‌غلط نباشد، کسی نوشته‌تان را نمی‌خواند.

مهم‌ترین وظیفهٔ نرم‌افزارها و افزونه‌های ویرایش متن این است که نوشتهٔ شما را غلط‌یابی کند. بسیاری از نرم‌افزارهای ویرایش متن انگلیسی مثل گرامرلی، به‌خوبی از عهده پیداکردن غلط املایی در متن انگلیسی برمی‌آیند.

پس یکی از تأثیرات نرم‌افزار غلط‌یاب روی نوشتهٔ شما این است که غلط املایی را تا حد ممکن کم می‌کند و ازبین‌بردن غلط املایی تا حد زیادی مساوی است با روان‌شدن متن.

افزایش سرعت با ویرایش خودکار

در گذشته، وقتی نویسنده‌ای کتاب یا مقالهٔ خود را به پایان می‌رساند باید آن را به ویراستار می‌سپرد تا در مرحلهٔ اول، ویرایش صوری را روی متن اعمال کند. یکی از مشکلاتی که در این مرحله گریبان‌گیر نویسنده یا ناشر می‌شد، سرعت انجام کار بود؛ یعنی گاهی اوقات ویرایش متن نسبت به نوشتن متن، فرایند طولانی‌تری داشت.

یکی از قابلیت‌های شگفت‌انگیز این نرم‌افزارها این است که فرایند غلط‌یابی انسانی ۱ماهه را در مدت ۱ دقیقه برای شما انجام می‌دهد و تا حد قابل‌قبولی نوشته را عاری از غلط می‌کند. ویراستار انسانی قبلاً زمان زیاد و انرژی بسیاری را صرف می‌کرد تا بتواند خطاهای متن را حذف کند و برخی از غلط‌ها را هم به‌طورکلی از قلم می‌انداخت.

اما ویراستارهای خودکار یا آنلاین در عرض چند ثانیه غلط‌های املایی متن را برای شما تصحیح می‌کنند، بدون این که تناقضی در املا به وجود بیاید.

افزایش کیفیت متن

افزایش کیفیت کلی متن یکی از مواردی است که این نرم‌افزارها برای شما به ارمغان می‌آورند. اگر کمی در مورد نوشتن و درست‌نویسی اطلاعات داشته باشید می‌دانید که کیفیت متن فقط و فقط به بی‌غلط نبودن آن نیست و مشکلات بسیاری باعث کاهش کیفیت متن شما می‌شود.

اغلب نرم‌افزارهای ویرایش خودکار، مواردی مثل تصحیح تاریخ، جای‌گذاری علائم نگارشی، فارسی‌نویسی، اصلاح فاصله‌گذاری و … را روی متن شما اجرا می‌کنند و تمام این مراحل در چند دقیقه یا حتی ثانیه اتفاق می‌افتد.

این وظایف اصلی و کلی چنین نرم‌افزارهایی، کیفیت و روان بودن متن شما را تا حد بسیار زیادی متحول می‌کند.

کاهش هزینه‌های ویرایش متن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزارهای متنی این است که هزینهٔ چاپ کتاب، مقاله و … را بسیار کاهش می‌دهد و بار سنگینی را از دوش ویراستار انسانی برمی‌دارد.

در بسیاری از موارد ممکن است که حق‌الزحمهٔ ویراستار بخش بزرگی از صرفهٔ اقتصادی چاپ آن کتاب را کاهش دهد ولی با روی کار آمدن ویراستار خودکار، در زمان کوتاهی کیفیت ویرایشی متن خود را افزایش دهید و پس ‌از آن، ‌ بسته به اهمیت نوشته، می‌توانید از ویراستار انسانی هم کمک بگیرید اما نکته اینجاست که به دلیل روان‌بودن و بی‌غلط‌بودن متن، ویراستار هم حق‌الزحمهٔ کمتری از شما دریافت خواهد کرد.

برای بسیاری از متن‌ها مانند نامه‌های رسمی و اداری هم با بهره‌گیری از ویراستار خودکار، دیگر به ویرایش انسانی نیازی ندارید و بخش بزرگی از هزینه‌های شما کاهش می‌یابد.

 نرم افزار ویرایش متن

استفاده و کاربری آسان

اکثر این نرم‌افزارهای محبوب و معروف، رابط کاربری ساده و روانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. هدف از طراحی و توسعهٔ چنین نرم‌افزارهایی این که تمام قشرهای جامعه با هر سطح سوادی بتوانند از آن استفاده کنند.

پس برای استفاده از این نرم‌افزارها به دانش و تخصص خیلی زیادی در زمینهٔ رایانه و فناوری نیاز نخواهید داشت و فقط با چند کلیک می‌توانید نرم‌افزار را روی رایانهٔ خود اجرا کنید و پس از آن فقط چند کلیک سادهٔ دیگر با یک متن روان و ویراسته فاصله دارید.

سایت و نرم افزار ویرایش متن با هوش مصنوعی

ویرایش متن با استفاده از هوش مصنوعی، بهره گیری از قدرت یادگیری و پردازش ماشین بوده که مطالعه خودکار محتوا به رفع ایرادات آن به صورت هوشمندانه و حرفه ای می پردازد. کاربر با استفاده از این ابزار با کمترین وقت لازم به رفع ایرادات محتوای نوشته شده پرداخته و آن را اطلاح می کند.

سایت Grammarly

از ابزارهای برتر در زمینه ویرایش استفاده از هوش مصنوعی Grammarly بوده که در نسخه وب نیز ارائه شده است. این بستر قابلیت اصلاح و ادیت آنلاین محتوا را در اختیار کاربر قرار داده و به رفع خطاهای املایی، مشکلات نگارشی و موارد دیگر می پردازد. این سایت به نشانی grammarly.com در اختیار کاربران قرار داده شده.

سایت prowritingaid

Prowritingaid در راستای رقابت با گرامرلی موفق عمل کرده و در ویرایش محتوای انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه با بهره مندی از هوش مصنوعی در کمترین زمان ممکن و به صورت خودکار متن را اصلاح کرده و به ادیت آنلاین آن می پردزاد. لینک ورود به سایت prowritingaid در زیر درج شده و آدرس آن به نشانی prowritingaid.com می باشد.

برای خرید اشتراک prowritingaid کلیک کنید.

سایت paperrater

بستر اینترنتی paperrater یک ابزار ویرایش متن انگلیسی با استفاده از هوش مصنوعی بوده که در راستای کمک به دانش آموزان در نوشتن مقالات کمک می کند. این سایت دارای معایب زیادی از قبیل عدم پیشنهاد اصلاحات، ارائه گزارش های ضعیف و غیره می باشد. این سایت به نشانی paperrater.com در اختیار کاربران قرار داشته است.

سایت LanguageTool

سایت LanguageTool بستر اینترنتی تصحیح گرامر انگلیسی بوده که اغلب به صورت افزونه در مرورگرها مورد استفاده قرار می گیرد. این بستر از هوش مصنوعی برخوردار بوده، اما به صورت ضعیف عمل می کند. افراد از ابزار LanguageTool جهت پردازش متن انگلیسی استفاده کرده و به ویرایش متون می پردازند.

سایت Notion

سایت Notion یک بستر اینترنتی بهره مند از هوش منصوعی بوده که در پردازش متن انگلیسی موفق عمل می کند. این سایت قابلیت رفع مشکلات املایی، اصلاح نگارش متن و ترجمه متن را در اختیار کاربران قرار می دهد. بستر اینترنتی Notion به نشانی notion.so در دسترس بوده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید