اخبار و اطلاعیه

انواع فرمت های ‌تولید محتوا و کاربردهای آن‌ها

انواع فرمت های ‌تولید محتوا

انواع فرمت های ‌تولید محتوا و کاربردهای آن‌ها : برای تولید بهترین محتوا، ابتدا بهتر است با انواع محتواها آشنا باشیم. به‌این‌ترتیب، می‌‌‌توانیم بهترین آن‌ها را مطابق با نیاز و سلیقه مخاطبان تولید کنیم. وقتی‌که شما به تولید محتوا از هر نوعی می‌‌‌پردازید، مخاطب از آن برای افزایش دانش خود یا به‌عنوان سرگرمی استفاده می‌کند. یک محتوا می‌‌‌تواند در قالب یک مقاله علمی، فیلم آموزشی یا پادکست به مخاطب عرضه شود. در این مطلب با انواع محتوا آشنا می‌‌‌شویم و پی خواهیم برد که بهترین محتوا کدام است با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

معرفی انواع فرمت های ‌تولید محتوا

وقتی صحبت از انواع محتوا  به میان می‌آید ذهن اکثر ما به سمت انواع فرمت محتوا می‌رود. اما محتوا در هر 5 ویژگی خود تقسیم بندی‌هایی دارد. البته که فرمت محتوا بسیار مهم است. اما کسی که به طور تخصصی کار تولید محتوا انجام می‌دهد، بهتر است با تمام تقسیم بندی‌های محتوایی آشنا شود. پس در ادامه ما محتوا را از نظر مخاطبان، هدف، کانال انتشار و فرمت به انواع مختلف تقسیم کرده و هرکدام را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

انواع فرمت های ‌تولید محتوا از نظر مخاطبان

محتوا از جنبه مخاطبان به دو دسته تقسیم می‌شود. محتوا برای عوام و محتوا برای قشری خاص

محتوای عامه پسند

محتوایی که برای همه افراد تولید می‌شود باید تا حد ممکن برای همه رده‌های سنی با هر تحصیلات و شغلی که دارند مفید و در عین حال ساده و قابل فهم باشد. برای مثال دستور پخت یک غذا می‌تواند مخاطبان بسیاری از زن و مرد، شاغل و دانشجو، نوجوان و کهنسال داشته باشد. چنین محتوایی باید به دور از هرگونه پیچیدگی و مرحله به مرحله اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهد. محتوای خبری و طنزی و … نیز در این دسته جای می‌گیرد.

محتوا برای قشری خاص

یک مهندس کامپیوتر را تصور کنید که هر چه می‌آموزد و تجربه می‌کند روی بلاگ شخصی ‌اش به صورت محتوا با سایرین به اشتراک می‌گذارد. قطعا این محتوا برای مهندسین یا دانشجویان کامپیوتر جذاب و مفید خواهد بود.

این نوع محتوا تخصصی است و باید از جنبه‌های مختلف یک موضوع بررسی شود تا کاربران بتوانند برای تحقیقات یا مطالعات خود از آن استفاده کنند. مقالات علمی نمونه‌ای رایج از این نوع محتوا هستند.

انواع فرمت های ‌تولید محتوا

انواع فرمت های ‌تولید محتوا از نظر هدف

تولید محتوا یک هدف کلی و بزرگ دارد و آن هدف چیزی جز ارزش آفرینی نیست. اما این هدف می‌تواند به هدف‌های کوچک تقسیم شده یا خود زیرمجموعه‌ای از یک هدف بزرگتر باشد.

برای مثال کسب و کاری اینترنتی را تصور کنید که به دنبال مشتریان بیشتر است. این کسب و کار با تولید محتوا و ارزش آفرینی برای کاربران قصد دارد فروش خود را افزایش دهد. پس این جا ارزش آفرینی و کمک به مخاطبان زیر مجموعه هدفی دیگر است.

انواع فرمت های ‌تولید محتوا از نظر نحوه انتشار

محتوا از نظر نحوه انتشار نیز دسته‌بندی می‌شود. برای مثال یک مقاله ممکن است در یک مجله علمی چاپ شود یا روی یک وبلاگ علمی یا وبلاگ شخصی نویسنده قرار بگیرد.. اطلاعات ممکن است در قالب یک کتاب چاپ شوند. یک فرد ممکن است ویدئوهای آموزشی خود را در آپارات بگذارد یا از تولید محتوا در اینستاگرام و … استفاده کند. یا ممکن است اطلاعات در تلویزیون و رادیو پخش شود.

برای انتشار اطلاعات روش‌های مختلفی وجود دارد. ولی در این مقاله تمرکز ما روی اطلاعاتی است که در فضای اینترنت منتشر می‌شوند. به این نوع محتوا، محتوای دیجیتال یا الکترونیکی می‌گویند.

انواع فرمت های ‌تولید محتوا از نظر فرمت

این دسته‌بندی مهمترین و رایجترین نوع دسته بندی است. محتوا از نظر فرمت یا طراحی به انواع، متنی، صوتی، تصویری، ویدئویی یا ترکیبی از این موارد تقسیم می‌شود. در ادامه هر کدام از این انواع را بررسی می‌کنیم.

  • محتوای متنی: در سال‌های ‌اخیر، با وجود پیشرفت تکنولوژی، هنوز هم محتواهای متنی جایگاه خود را در میان مخاطبان به‌خصوص جوامع علمی حفظ کرده‌اند و محتواهای ویدئویی یا تصویری نتوانسته‌اند جایگزین آن‌ها شوند. برای مثال، یک مقاله علمی که در آن استانداردهای لازم حفظ شده است، می‌‌‌تواند به یک مرجع معتبر تبدیل شود. از این رو، در پاسخ به این پرسش که بهترین محتوا کدام است؛ شاید بتوان از محتوای متنی نام برد
  • محتوای تصویری: این محتوا در قالب‌های ‌گوناگونی تولید می‌‌‌شود. از جمله بسترهای مهم برای انتشار محتواهای تصویری، شبکه‌های ‌اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک هستند. به‌طورکلی، تولید محتوای تصویری ساده‌تر و در عین حال جذاب‌تر از محتواهای متنی است. اینفوگرافیک از جدیدترین انواع محتوای تصویری به شمار می‌آید.
  • محتوای صوتی: محتوای صوتی نیز یکی دیگر از بهترین انواع محتوا است. وقتی‌شما به یک کاست قدیمی از خواننده محبوب خود گوش می‌‌‌کنید، حسی نوستالژیک در شما تداعی می‌‌‌شود که تجربه‌ای شیرین را برای شما رقم خواهد زد. محتوای صوتی یکی از قدیمی‌ترین انواع محتوا نیز به شمار می‌‌‌آید که با پیدایش رادیو، اولین نمونه‌های ‌محتوای صوتی نیز منتشر شد
  • محتوای ویدئویی: در سال‌های ‌اخیر و با گسترش اینترنت، تولید محتواهای ویدئویی رشدی چشمگیر داشته‌ و جای خود را در میان مخاطبان باز کرده‌اند. از این رو، محتوای ویدئویی به یکی از بهترین انواع محتوا تبدیل شده است. مهم‌ترین وجه تمایز محتواهای ویدئویی نسبت به سایر انواع محتوا، جذابیت بیشتر آن‌ها است؛ طوری که سلایق تمامی گروه‌های ‌سنی را پوشش می‌‌‌دهد

تولید کدام فرمت محتوا درآمد بیشتری دارد و آشنایی با مشخصات بهترین فرمت

تولید کدام فرمت محتوا درآمد بیشتری دارد و مشخصات محتوای بهینه شده چیست. این مسئله که بدانید فرمت‌ های محتوا باید چه مشخصاتی داشته باشند تا درآمد زیادی برایتان رقم بزنند بسیار مهم است. یونیک و منحصر به فرد بودن محتوا یکی از مهم‌ ترین نکاتی است که اهمیت دارد. زمانی که شما نتوانید محتوا های اختصاصی را تهیه کنید بهتر است که از شغل تولید انواع محتوا خارج شوید. کاربر پسند بودن محتوا به عنوان یکی دیگر از مشخصات محتواهای بهینه شده شناخته می ‌شود.

هدف اصلی از نوشتن محتوا این است که مشکلات کاربران را رفع کنید. در مقالات باید نیاز کاربران را برطرف نمایید و دانش آنها را افزایش دهید. این مسئله که محتواهای تولید شده در فرمت‌ های گوناگون دقیقا مطابق با موضوع باشند بسیار مهم است. کلماتی که در یک متن مورد استفاده قرار می‌ گیرند باید با کلمه کلیدی اصلی ارتباط داشته باشند. بسیاری از نویسنده‌ ها مایل هستند جهت افزایش محتواهای خود موضوعاتی که از موضوع اصلی دور هستند را به کار بگیرند که این مسئله اشتباه است.

انواع فرمت های ‌تولید محتوا

بررسی انواع محتوا از لحاظ هزینه؛ بهترین محتوا از این حیث کدام است

چنانچه قصد داشته باشید بهترین محتوا را برای وب سایت خود تولید کنید، مسلما باید هزینه بیشتری را نیز برای این کار در نظر بگیرید. از این حیث تولید محتوای ویدئویی بسیار هزینه‌برتر از سایر محتواها از جمله محتوای متنی است. در عین حال تهیه یک محتوای ویدئویی به زمان بیشتری نیز نیاز دارد. بنابراین، اگر کسب‌وکار خود را به تازگی شروع کرده‌اید و به دنبال ارائه یک محتوای مقرون‌به‌صرفه هستید، محتوای متنی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. اگر باز هم می‌خواهید در هزینه‌ها صرفه‌جویی بیشتری داشته باشید می‌توانید از سبک بازنویسی محتوا استفاده کنید.

بررسی انواع محتوا از نظر صرف زمان

یکی از راه‌های ‌بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو، تولید انواع محتوا در حجم بالا است. این موضوع در مورد کسب‌وکارهایی که به‌تازگی وب سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اهمیتی دوچندان پیدا می‌‌‌کند. بنابراین، طبیعی است که این قبیل وب سایت‌ها باید محتوای خود را در کوتاه‌ترین زمان و در حجم بالا تولید کنند. در این مورد، در پاسخ به پرسش بهترین محتوا کدام است، می‌‌‌توان محتوای متنی را انتخاب کرد. چرا که برای تولید یک محتوای خوب و باکیفیت، نیاز نیست زمان زیادی صرف کنید؛ در حالی که برای تولید یک محتوای ویدئویی باید دست کم یک هفته زمان صرف کرد.

بررسی انواع محتوا از لحاظ رتبه‌بندی در موتورهای جستجو

اگرچه موتورهای جستجو از جمله گوگل انواع محتوا را پوشش می‌‌‌دهند؛ اما به نظر می‌‌‌رسد که محتوای متنی برای موتورهای جستجو در اولویت قرار دارد. چرا که تشخیص محتوای متنی برای آن‌ها آسان تر است و با استفاده از الگوریتم های هوشمند خود می‌‌‌توانند محتوا را از نظر یونیک بودن بسنجند.