اخبار و اطلاعیه

هوش مصنوعی (AI) چیست؟ آشنایی با مزایا و کاربردها

هوش مصنوعی (AI)

اگر کمی هم به تکنولوژی، صنعت، علم و حتی هنر علاقه‌مند باشید، حتما عبارت هوش مصنوعی را در سال‌های اخیر شنیده‌اید. در پاسخ به سوال هوش مصنوعی (AI) چیست؟ در پاسخ باید گفت که این رشته شاخه‌ای گسترده از علوم کامپیوتر محسوب می‌شود که به‌طورخلاصه و ساده، هدفش تولید سیستم‌های هوشمند قادر به انجام فعالیت‌های نیازمند به هوش انسانی است. این فعالیت می‌تواند از نگارش همین محتوایی که در حال مطالعه هستید تا جراحی یا حتی آهنگسازی‌های ساده را در بر بگیرد.

به‌طور حتم در سال‌های آینده، هوش مصنوعی قطعا نقش فعال‌تری در زندگی روزمره‌ی ما بازی خواهد کرد. بنابراین آشنایی با ماهیت، انواع، مزایا و دیگر جزئیات مربوط به آن می‌تواند جذاب و حتی ضروری باشد. در این مقاله، ضمن بررسی کلی این تکنولوژی و معرفی جوانب آن به بیان کاربردها، مفاهیم، مزایا و غیره می‌پردازیم. با ما همراه شده و با یکی از انقلابی‌ترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا آشنا شوید با گرامرلی همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر میکنند و تصور میکنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد.

هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence که به طور مخفف آن را AI نیز می نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

امروزه شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می کنیم وجود نداشته باشد اما باز هم بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می دهیم، مانند جستجوی اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه های اجتماعی و غیره، همه متاثر از هوش مصنوعی است و در حقیقت در این مواقع داریم از آن استفاده می کنیم.

انقدر این استفاده نا ملموس است و به آن عادت کرده ایم که در آن لحظه حس نمی کنیم که داریم از هوش مصنوعی استفاده می کنیم. دلیل اصلی آن این است که نمی دانیم هوش مصنوعی واقعا چیست و چه کارهایی انجام می دهد. از آنجایی که آینده ازآن هوش مصنوعی خواهد بود بهتر است به جای نگران بودن در مورد هوش مصنوعی یاد بگیریم که چه کارهایی را می توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این زمینه بیشتر کنیم. پس بیایید از ابتدا ببینیم هوش مصنوعی چیست.

تعریف هوش مصنوعی

هنوز تعریف دقیقی که تمامی دانشمندادن بر روی آن توافق داشته باشند از هوش مصنوعی ارائه نشده ولی اکثر تعریف ها را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد.

  • مانند انسان فکر می کند
  • منطقی فکر می کند
  • مانند انسان عمل می کند
  • منطقی عمل می کند

دو تعریف اول مربوط به فرآیندهای تفکر و استدلال است، در حالی دو تعریف دیگر با رفتار سر و کار دارند.

تعریف ساده ای از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که بگونه ای همانند ذهن انسان عمل می کنند و می توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

تاریخچه مختصری از هوش مصنوعی

منشا هوش مصنوعی چیست و تاریخچه هوش مصنوعی به کجا باز میگردد؟ در زیر مختصری از پیشینه هوش مصنوعی بیان شده است.

  1. دهه ۱۹۵۰: شروع تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی با پیشنهاد مدل‌های محاسباتی و تئوری ماشین‌ها توسط آلن تورینگ و جان مک‌کارتی.
  2. دهه ۱۹۶۰: پدیدآوری اصول شناختی و یادگیری ماشینی توسط فرهنگ راسترو و دونالد میش.
  3. دهه ۱۹۷۰: پیشرفت‌های مهم در حوزه منطق فازی و سیستم‌های خبره.
  4. دهه ۱۹۸۰: ظهور روش‌های پردازش زبان طبیعی و شبکه‌های عصبی مصنوعی.
  5. دهه ۱۹۹۰: پیشرفت در تصویربرداری کامپیوتری و سیستم‌های تشخیص الگو.
  6. دهه ۲۰۰۰ به بعد: افزایش توانایی‌های هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری عمیق، تولید متن و تصویر و توسعه روبات‌ها و ماشین‌های هوشمند.

هوش مصنوعی شامل چیست؟

هوش مصنوعی (AI) شامل مجموعه گسترده از تکنیک‌ها، مدل‌ها و الگوریتم‌های کامپیوتری است که سیستم‌های کامپیوتری را قادر می‌سازد تا وظایفی را انجام دهند که به نظر ممکن می‌آید که نیاز به هوش و تفکر انسانی داشته باشند. در کل Artificial Intelligence شامل موارد زیر می‌شود:

  • یادگیری ماشینی (Machine Learning): سیستم‌های AI به توانایی یادگیری از داده‌ها و تطبیق با الگوها و تغییرات در داده‌ها توسط خود می‌پردازند.
  • شبکه‌های عصبی مصنوعی (Artificial Neural Networks): این ساختارها مدل‌های محاسباتی از سیستم‌های عصبی انسانی هستند و در بسیاری از وظایف مانند تصویربرداری کامپیوتری و پردازش زبان طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing): این حوزه به تفکیک و تحلیل متن و گفتار انسانی توسط سیستم‌های کامپیوتری می‌پردازد و در کاربردهایی مانند ترجمه ماشینی و تحلیل احساسات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بینایی ماشین (Computer Vision): این فناوری به کامپیوترها اجازه می‌دهد تا تصاویر و ویدیوها را تحلیل کرده و اطلاعاتی از آنها استخراج کنند که در روباتیک، خودروهای هوش مصنوعی و تشخیص الگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رباتیک (Robotics): ربات‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی برای انجام وظایف مختلفی از جمله تولید، حمل و نقل و پزشکی استفاده می‌شوند.
  • منطق فازی (Fuzzy Logic): این مفهوم به سیستم‌هایی اشاره دارد که می‌توانند با استفاده از مفاهیمی مثل نسبتاً بزرگ یا نسبتاً کم تصمیم‌گیری کنند.
  • تولید متن و تصویر: سیستم‌های AI می‌توانند متون و تصاویر تولید کنند که در تولید محتوا و هنر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال ربات ChatGpt و یا گوگل بارد از این دسته ابزارهای هوش مصنوعی هستند،
  • هوش مصنوعی قدرتمند (AGI): این مفهوم به هدف ساخت سیستم‌های هوش مصنوعیی اشاره دارد که به مانند انسان‌ها توانایی عمومی در تفکر و یادگیری را داشته باشند.

هوش مصنوعی در حال توسعه و پیشرفت مستمر است و کاربردهای هوش مصنوعی را میتوان در صنایع و زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، اتوماسیون صنعتی، خودروهای هوش مصنوعی، امور مالی و غیره مشاهده کرد.

هوش مصنوعی (AI)

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

اجرای هر تکنولوژی هوش مصنوعی به برنامه‌نویسی به این زبان نیاز دارد. برنامه‌نویسی AI شامل سه بخش اصلی زیر است:

  • یادگیری؛ در این بخش، قوانین و نحوه‌ی عملکرد یک سیستم AI در قالب الگوریتم‌های آن گنجانده شده و کل سیستم بر اساس الگوریتم‌هایش عمل می‌کند.
  • استدلال؛ این بخش از برنامه‌نویسی AI تعیین می‌کند که کدام الگوریتم برای چه منظوری باید راه‌اندازی شود.
  • اصلاح؛ این بخش از برنامه‌ی نوشته‌شده، خطاهای الگوریتم‌ها را تشخیص داده و بر ارائه‌ی هرچه دقیق‌تر جواب‌ها در هر بار استفاده متمرکز است.

آموزش هوش مصنوعی با پایتون و R جاوا اسکریپت و دیگر زبان‌های برنامه نویسی انجام می‌شود.

هوش مصنوعی قوی یا ضعیف

اما منظور از قوی (Strong) و ضعیف (Weak) در هوش مصنوعی چیست؟ در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد.

AI قوی چیست؟

هوش مصنوعی قوی یا Strong AI ماشینی است که می‌تواند روی مسائل یا مشکلاتی کار کند که برای آن‌ها آموزش ندیده یا برنامه‌ریزی نشده است. این تکنولوژی، هوش مصنوعی را هرچه بیشتر به انسانی شبیه کرده که می‌تواند در لحظه با هر مسئله‌ای دست‌وپنجه نرم کند. به این شاخه از AI، هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence) یا به‌اختصار AGI گفته می‌شود.

هدف اصلی AGI به‌طورخلاصه، تکرار و شبیه‌سازی توانمندی‌های شناختی مغز انسان است. توانمندی‌های شناختی مغز مبتنی بر منطق فازی (Fuzzy Logic) بوده و برای انتقال دانش حل مسئله از یک زمینه به زمینه‌ی دیگر استفاده می‌شوند. حتما می‌پرسید که معیار قوی بودن یک ماشین هوش مصنوعی چیست؟ در حالت تئوری، فرض دانشمندان بر این است که اگر ماشینی بتواند دو آزمون تورینگ یا بازی تقلید (Turing Test) و اتاق چینی (Chinese Room) را پشت سر بگذارد، می‌توان آن را AI‌ قوی قلمداد کرد. این دو تست برای ارزیابی میزان و قدرت هوش مصنوعی کامپیوترها و الگوریتم‌های آن‌ها طراحی شده‌اند.

AI قوی را اکنون باید تنها در شخصیت‌های فیلم‌های علمی‌تخیلی مانند شخصیت Data در Star Track ببینیم. دانشمندان در آزمایشگاه به نتایج محدودی درباره‌ی این تکنولوژی رسیده‌اند. آن‌ها اما مانند بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، امید دارند که AI قوی نیز قطعا روزی به واقعیت بدل شود. بسیاری نیز نگران نتایج غیرقابل‌کنترل اعمال ماشین‌هایی هستند که با موفقیت در راه‌اندازی کامل این تکنولوژی، ممکن است اتفاق بیفتد.

AI ضعیف چیست؟

اما نوع ضعیف هوش مصنوعی چیست؟ تابه‌امروز هر استفاده‌ای که از هوش مصنوعی کرده‌ایم، مربوط به این حوزه بوده است. به این شاخه، هوش مصنوعی باریک (Narrow AI) و Specialized AI نیز گفته می‌شود . منظور از AI ضعیف، کاربرد این تکنولوژی در شاخه‌ای خاص از تکنولوژی، صنعت، پزشکی یا هر زمینه‌ی دیگری است.

یک ماشین مجهز به هوش مصنوعی ضعیف، تنها قادر است که ذهن انسان را در رابطه با مهارت، چالش یا موضوعی خاص شبیه‌سازی کرده و بر اساس الگوریتم‌هایش مدل‌سازی کند. نمونه‌هایی از هوش مصنوعی ضعیف عبارتند از:

  • سیری و الکسا و کلیه Assistant‌ های هوشمند
  • ماشین‌های خودران
  • جستجوی گوگل
  • ربات‌های مکالمه‌ای
  • فیلترهای اسپم ایمیل
  • پیشنهاددهنده‌های محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و گوگل

کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟

کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف بسیار گسترده و تنوع‌بخشی هستند. در زیر، ۱۰ مورد از این کاربردها آورده شده است.

هوش مصنوعی در پزشکی

هوش مصنوعی در پزشکی می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها از تصاویر پزشکی کمک کند، توصیه‌گرهای درمانی شخصی‌سازی شده ایجاد کند و در تحلیل داده‌های پزشکی برای پیش‌بینی اپیدمی‌ها و تحقیقات بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

اتوماسیون صنعتی

در صنعت، هوش مصنوعی می‌تواند به کنترل و مدیریت فرایندهای تولیدی کمک کند، از جمله روبات‌های خودران و ماشین‌های CNC (کنترل عددی رایانه‌ای) برای تولید محصولات دقیق و بهینه.

خودروهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی برای توسعه خودروهای خودران و سیستم‌های کمک رانندگی مانند ردیابی و پارک خودکار استفاده می‌شود.

تجارت الکترونیک

سیستم‌های پیشنهاد محصولات، تشخیص تقاضا و تحلیل داده‌های مشتریان به کسب و کارهای آنلاین کمک می‌کنند تا تجارت خود را بهبود ببخشند.

هوش مصنوعی (AI)

بانکداری و مالی

هوش مصنوعی در تحلیل ریسک اعتباری، مدیریت سرمایه، تجارت الگوریتمی و تصمیم‌گیری‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیریت منابع انسانی

از هوش مصنوعی در انتخاب و استخدام کارمندان، تحلیل عملکرد کارکنان و بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی استفاده می‌شود.

پردازش زبان طبیعی

این تکنولوژی در ترجمه ماشینی، تحلیل متن و خلاصه‌سازی متون مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مثال در ربات‌های گفتگوی یا چت بات های هوش مصنوعی.

تحقیقات و توسعه داروها

هوش مصنوعی در شناسایی ترکیبات دارویی، شبیه‌سازی آزمایش‌های دارویی و کاهش زمان تحقیق و توسعه داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازی‌های ویدیویی

هوش مصنوعی در ساخت دشمنان و محیط‌های بازی در بازی‌های ویدیویی و افزایش تجربه کاربری استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در آموزش

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در ایجاد محتوای آموزشی، تشخیص نیازهای آموزشی فردی و توصیه بهترین روش‌های آموزش مورد استفاده قرار گیرند.

ترنتین (Turnitin/Ithenticate) یکی از بهترین و معتبرترین سایت های بررسی سرقت ادبی و علمی و بررسی مشابهت متنی در جهان می­ باشد. تقریباً همه مراکز علمی و مجلات معتبر دنیا، با استفاده از این ابزار، مقالات و متون علمی را بررسی و به لحاظ مشابهت امتیازگذاری می کنند.

مزایای هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها تحقق رویاهای دیرینه انسان را بیش‌ازپیش به واقعیت نزدیک کرده است. بودجه‌های هنگفت صرف‌شده برای آن در چند سال اخیر، گواه این موضوع هستند. از مهم‌ترین مزایای این تکنولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی پردازش حجم بسیار زیاد اطلاعات در مدت‌زمان بسیار اندک
  • پردازش و نتیجه‌گیری از اطلاعات با دقتی بسیار بالاتر از هر ماشین و تکنولوژی دیگر
  • توانایی پیش‌بینی بسیار بالا
  • تسهیل زندگی روزمره و توسعه‌ی جهانی رفاه انسانی
  • کمک به شفافیت اطلاعات

به‌عنوان مثال درحال‌حاضر در صنعت بانکداری، بیش از نیمی از شرکت‌های خدمات مالی از هوش مصنوعی برای مدیریت دارایی‌ها، درآمدزایی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی، هزینه‌های آن‌ها را در این زمینه‌ها به‌شدت کاهش می‌دهد. در صنعتی پزشکی نیز AI در کشف و توسعه واکسن‌ها، تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها و توسعه سیاست‌های بهداشتی کاربردهای فراوانی پیدا کرده است. رسانه‌ها و پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی نیز از هوش مصنوعی با هدف جلوگیری از سرقت ادبی و بهبود ویژگی‌های گرافیکی‌شان بهره می‌برند.

مطالب مرتبط