اخبار و اطلاعیه

راهنمای انتخاب عنوان مقاله

انتخاب عنوان مقاله

برای نوشتن عنوان مقاله باید قادر باشید به این سوال که “چه چیزی را مورد مطالعه قرار داده اید” پاسخ دهید و البته قطعا پاسخ این سوال اساسی را قبل از انجام مطالعه در ذهن دارید. بنابراین باید سعی کنید ویژگی های کلیدی مطالعه خود را در عنوان بگنجانید به گونه ای که صریح و واضح گویای مطالعه و تحقیق شما باشد. برای مطالعه راهنمای انتخاب عنوان مقاله با گرامرلی تا انتهای مقاله همراه باشید.

در عنوان مقاله به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به گفته هیرستون و کین (Hairston and Keene)، برای نگارش مقاله‌ای حرفه‌ای باید به ۴ نکته توجه داشته باشید:

  • عنوان مقاله تحقیقاتی شما باید محتوای مقاله پژوهشی شما را پیش‌بینی کند.
  • باید برای خواننده جالب باشد.
  • باید لحن نوشته را منعکس کند.
  • باید حاوی کلمات کلیدی مهمی باشد که یافتن مقاله‌تان را در طول جست و جو آسان‌تر می‌کند.

عنوانی مناسب محسوب می‌شود که هر ۴ معیار بالا در آن‌ رعایت شده باشد. برای این که بیشتر با این معیارها آشنا شوید، ۴ عنوان زیر را مشاهده کنید. هر چهار عنوان ممکن است که مطالعات بسیار مشابهی را توصیف کنند؛ شاید حتی آن‌ها عناوینی برای یک مطالعه باشند! اما همانگونه که می‌بینید، این عنوان‌ها برداشت‌های متفاوتی را نیز به همراه دارند.

عنوان مقاله را چگونه تنظیم کنیم ؟

  • دستورالعمل های موجود در کتابچه راهنمای انتشارات انجمن روانشناسی آمریکا (APA) را دنبال کنید.این دفترچه راهنما ، استفاده از عبارات ساده ومختصر را در تنظیم عنوان سفارش می کند.علاوه بر این ،دوری از کلماتی که بار معنایی کمی دارند و یا بی معنا هستند را توصیه می کند زیرا این کلمات باعث افزایش طول عنوان و سخت شدن مرتب سازی عنوان می گردد.
  • از نوشتن عنوان های طولانی اجتناب کنید.بهتر است در طول عنوان از بیش از 12 کلمه استفاده نگردد.عنوان های طولانی به سختی در ذهن می مانند و همچنین مقالاتی با عنوان کوتاه تر نسبت به عناوین طولانی بیشتر جستجو و دانلود می شوند.
  • کلمات اختصاری را بدون هجی کردن در عنوان مقاله استفاده نکنید. خوانندگانی که با معنای آنها آشنا نیستند ممکن است به سادگی از آن بگذرند حتی اگر عنوان شما مرتبط با جستجوی انها باشد.
  • استفاده از طنز و جناس در عنوان مقاله باعث می شود شما خوانندگان و مخاطبان بیشتری را به مقاله ی خود جذب کنید. مشکل اینجاست که ممکن است این عبارات (طنز و جناس) توسط خوانندگانی که مقاله به زبان مادریشان نیست و درک نشوند . علاوه بر این اگر شما تصمیم بگیرید به جای کلمات اصلی از عبارات طنز امیز استفاده کنید ، مقاله شما ،احتمالا موقع جستجو کمتر رویت شود.
  • نوشتن چند عنوان: سعی کنید چند تا عنوان برای مقاله ی خود بنویسید تا بتوانید با آنالیز و ترکیب آنها یک عنوان مناسب تر را انتخاب کنید.این کار باعث می شود تجربه ی شما زیاد شده و گاهی اوقا ،فقط با یک نگاه به چند عنوان ،عنوان بهتر را تشخیص دهید و یا به یک ایده ی جدیدی برسید.

انتخاب عنوان مقاله

انواع عنوان مقاله

عنوان مقالات انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • عنوان توصیفی: در این نوع عنوان موضوع مقاله به شکلی ظریف، اما بدون مشخص شدن نتیجه‌گیری نهایی توضیح داده می‌شود. عنوان توصیفی بسیار رایج است و معمولا نویسندگان مقالات استفاده از این نوع عنوان را ترجیح می‌دهند.
  • عنوان اعلانی: در عنوان اعلانی از نتیجه‌گیری اصلی مقاله استفاده می‌شود. در این نوع عنوان اطلاعات بیشتری به خواننده منتقل می‌شود و اغلب در مقالات پژوهشی از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • عنوان سوالی: در عنوان پرسشی موضوع مقاله به صورت سوالی طرح می‌شود که معمولا برای مقالات نقد ادبی مناسب است و در سایر مقالات چندان رایج نیست.

انتخاب نوع عنوان بستگی به مقاله شما دارد و شما باید بر مبنای اهداف خود عنوانی متناسب با محتوای مقاله‌تان انتخاب کنید.

اصول نوشتن عنوان مقاله

برای نوشتن مقاله ISI قوی و باکیفیت بهتر است اصول آن را کاملا دقیق اجرا کنید که از مهمترین اصول نوشتن مقاله می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عنوانی کوتاه انتخاب کنید؛ یعنی بین هفت تا 12 کلمه. عنوان‌های بیشتر از 20 کلمه جزء عنوان‌های مناسب نیستند و عنوانی ضعیف تلقی می‌شوند.
  2. عنوان مقاله شما باید رسا، گویا و بدون ابهام باشد و از جذابیت خوبی برخوردار باشد تا نظرات را به خود جلب کند.
  3. عنوانی خاص برای مقاله‌تان انتخاب کنید و موضوع مقاله خود را به صورتی مشخص و خاص بیان کنید و از اشاره کلی و عمومی به موضوع بپرهیزید.
  4. در عنوان باید متغیرهای اصلی تحقیقات‌تان را بیاورید؛ چه متغیرهای وابسته و چه متغیرهای مستقل.
  5. از علائم اختصاری و فرمول در عنوان مقاله‌تان استفاده نکنید. کلمات را در عنوان کامل بنویسید و کلمات اختصاری را اولین جایی که در متن ذکر شده، داخل پرانتز بیاورید تا خواننده با آن‌ها آشنا شود.
  6. از آوردن کلمات اضافی یا مترادف در عنوان مقاله‌تان خودداری کنید، زیرا به فهم بهتر عنوان کمکی نمی‌کنند، به ویژه کلماتی اضافه که در ابتدای عنوان به طور معمول و فراوان استفاده می‌شود؛ مانند: بررسی، مقایسه، مطالعه‌ای درباره و…
  7. زمان و مکان مطالعات خود را در عنوان بیان نکنید، اما دقت کنید این مورد در عنوان‌های توصیفی یا در مواردی که زمان یا مکان مطالعه جزء مسئله اصلی پژوهش باشد، مستثناست و در این نوع موضوعات باید زمان و مکان تحقیقات را در عنوان مشخص کنید.

ویژگی های که در انتخاب عنوان مقاله باید به آن توجه کنیم

۱- عنوان باید خاص باشد:

عنوان پژوهشی شما باید محدود و خاص باشد. برای مثال به این دو عنوان توجه کنید: “نقش استفاده از مهارت زبان بدنی و حل مسأله در بهبود روابط اجتماعی” و عنوان دوم “عوامل موثر بر بهبود روابط اجتماعی”. همانگونه که مشخص است موضوع اول به خوبی محدود شده است اما موضوع دوم عمومی است.

۲- عنوان باید حاوی متغیرهای اصلی پژوهش باشد:

اگر به مثال بالا توجه کنید مشاهده می‌شود که در عنوان اول  هر سه متغیر اصلی پژوهشی که یکی متغیر وابسته و دیگری متغیر مستقل است در عنوان مقاله آورده شده‌اند اما در عنوان دوم متغیرهای اصلی پژوهش وجود ندارد.

۳- عدم استفاده از فرمول و علائم اختصاری:

شما نباید در عنوان مقاله از علائم اختصاری همانند MS و یا فرمول‌ها استفاده کنید. علایم اختصاری باید در عنوان به صورت کامل آوره شوند و در اولین جایی از متن که مورد استفاده قرار گرفته‌اند اختصار آن‌ها داخل پرانتز ذکر گردد. بنابراین این عنوان غلط است: “بررسی علایم بیماری MS در بیماران ایرانی” و این عنوان صحیح‌تر است “علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس در بیماران ایرانی”.

انتخاب عنوان مقاله

۴- عنوان باید کوتاه باشد:

در انتخاب عنوان مقاله توجه به کوتاه بودن آن ضروری است. معمولاً اگر عنوان پژوهش در حدود ۷ یا ۸ تا ۱۲ کلمه باشد بسیار مناسب است. همچنین عنوان دارای بیش از ۲۰ کلمه ضعیف به شمار می‌آید:

عنوان بسیار کوتاه: پوسیدگی دندان کودکان.

عنوان بسیار بلند: اثرات تغذیه نامناسب، فرهنگ مسواک نزدن، استفاده از نخ دندان و آموزش‌های نامناسب والدین بر پوسیدگی دندان‌های شیری کودکان مدارس ابتدایی!

عنوان استاندارد: عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر پوسیدگی دندان کودکان.

۵- عنوان باید روشن و بدن ابهام باشد و همچنین جذابیت داشته باشد.

۶- اجتناب از آوردن کلمات اضافی: آوردن کلماتی که هیچ کمکی در فهم عنوان ندارند در ابتدای هنوان مناسب نیست. برای مثال کلمات “بررسی، مقایسه، مطالعه‌ای در زمینه، پژوهی در حیطه و …” در ابتدای عنوان اضافی هستند و حذف آن‌ها بهتر است. به این دو مثال توجه کنید: “بررسی اثربخشی درمان با داروی هالوپریدوال در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک” و عنوان دوم” اثر هالوپریدول در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک”. عنوان دوم به دلیل عدم استفاده از “بررسی اثربخشی” صحیح تر است.

۷- زمان و مکان مطالعه:

اگر پژوهشی شما از نوع توصیفی است زمان و مکان مطالعه آورده می‌شود ولی برای سایر انواع پژوهش این کار ضرورتی ندارد. برای مثال اگر می‌خواهید میزان شیوع یک بیماری یا آگاهی مردم را مطالعه کنید مکان و زمان آورده شود. مثال صحیح: “میزان شیوع بیماری دیابت در میان روستائیان شهر تهران در سال ۱۳۹۳″.  مثال غلط: “اثربخشی درمان دارویی بر بهبود کارکرد کلیه در بیماران شهر تهران در سال ۱۳۹۳″.

برای خرید اکانت Prowritingaid – دو ماهه کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین نکات برای نگارش عنوان مقالات علمی و تخصصی پرداختیم. البته نوشتن عنوان، ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های خاص خودش را دارد. بهترین راه برای آشنایی با این ظرافت‌ها این است که به عناوین مقالات نگاه کنید و آن‌ها را با دیدی منتقدانه بررسی کنید. با انجام این کار و تمرین، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا عنوان‌هایی حرفه‌ای بنویسید.

مطالب مرتبط