اخبار و اطلاعیه

بهترین نرم افزار های بررسی سرقت ادبی

بهترین نرم افزار های بررسی سرقت ادبی

معرفی بهترین نرم افزار های بررسی سرقت ادبی : استفاده از نوشته‌ها، ایده‌ها و دستاوردهای دیگران بدون اجازه آن‌ها سرقت ادبی یا plagiarism نامیده می‌شود. سرقت ادبی معضل مهمی است که همیشه در جامعه علمی و ادبی درباره آن بحث و نگرانی وجود داشته و امروزه با پیشرفت علم و فناوری این مشکل نیز افزایش پیدا کرده است. البته سرقت ادبی همواره آگاهانه و عمدی نیست و به دلیل گستردگی جامعه جهانی و دسترسی سریع و آسان به اطلاعات در بسیاری موارد به شکل ناخواسته رخ می‌دهد و نویسنده ناآگاهانه متهم به سرقت ادبی می‌شود که این اتهام می‌تواند منجر به خسارت یا ضررهای جبران‌ناپذیری شود.

بر همین اساس، لازم است پژوهشگران و نویسندگان با مسئله سرقت ادبی و راهکارهای پیشگیری از آن آشنا شوند. به همین دلیل ما در این مطلب سعی می‌کنیم این موارد را توضیح دهیم و سپس با معرفی و مقایسه بهترین نرم افزار های بررسی سرقت ادبی به شما کمک کنیم تا در دام این معضل دردسرساز نیفتید با گرامرلی همراه باشید.

سرقت ادبی یا سرقت علمی چگونه انجام می شود؟

شاید برای شما هم سوال باشد که سرقت علمی چیست و چگونه انجام می شود که با توجه به این موضوع در ادامه به صورت خلاصه سرقت ادبی را بررسی می کنیم. plagiarism یا همان سرقت علمی به استفاده بدون اجازه از مطالب، نظرات، دستاوردها و ایده های سایرین اشاره دارد که ممکن است از روی عمد یا غیر عمدی اتفاق افتاده باشد که در هر دو صورت یک نوع پلاجیاریسم تلقی می شود.

سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی به معنای استفاده از ایده ها، مطالب، عبارات یا کلیاتی از یک نوشته یا آثار دیگران، بدون اجازه یا اعتبار به آنها نسبت داده شده است. به عبارت دیگر، سرقت ادبی به هر گونه استفاده غیرمجاز از محتوای خلاقانه و فردی که در یک نوشته یا آثار دیگران وجود دارد، اشاره دارد.

plagiarism در ادبیات، رسانه ها، تحقیقات علمی، محتوای وب، و همچنین در زمینه های مختلفی از جمله سخنرانی ها، پروژه های دانشجویی و حتی نام تجاری وجود دارد. در بعضی موارد، پلاجریزم ناخودآگاه صورت می گیرد، اما در بسیاری از موارد، فردی که پلاجریزم انجام می دهد، قصد دارد که به شکلی غیرمجاز از آثار دیگران بهره ببرد.

به عنوان مثال، سرقت ادبی می تواند شامل کپی برداری از یک نوشته، استفاده از عبارات و اصطلاحات خاص، که بدون اعطای اعتبار به مولفان اصلی آنها استفاده می شود، یا استفاده از ایده ها و مطالب دیگران به نحوی که به شکل ناعادلانه ای از این موارد بهره برده شود، می باشد.

پلاجریزم مشکل جدی ای برای نویسندگان است، زیرا این موضوع می تواند باعث کاهش اعتماد و خلاقیت آنها شود. بنابراین، بهتر است هرگونه استفاده از محتوای دیگران، با اعطای اعتبار به آنها و در قالب قانونی مناسب انجام شود.

 نرم افزار های بررسی سرقت ادبی چه می‌کنند؟

نرم‌افزارهایی برای بررسی و تشخیص سرقت ادبی وجود دارند که با رصد و جست‌وجو در هر متن متوجه می‌شوند که کدام بخش‌های آن از منبعی دیگر کپی‌برداری شده است.

این نرم‌افزارها دارای پایگاه‌های داده‌ای هستند که می‌توانند با مقایسه یک متن و آثار موجود در پایگاه خود به شباهت‌ها میان آن متن و گزینه‌های دیگر پی ببرند. بدیهی است که هرچقدر، پایگاه داده این نرم‌افزارها غنی‌تر باشد، صحت بررسی سرقت ادبی انجام‌گرفته از سوی آنها هم قابل‌قبول‌تر خواهد بود. نرم‌افزارهای سرقت ادبی در قالب رایگان و غیررایگان و آنلاین یا آفلاین فعالیت می‌کنند. اجازه بدهید که هر یک از این موارد را در ادامه شرح بدهیم:

 نرم افزار های بررسی سرقت ادبی

 نرم افزار های بررسی سرقت ادبی آنلاین

گفتیم که به کمک نرم‌افزارهای سرقت ادبی مشخص می‌شود که کدام بخش‌های یک اثر شبیه آثاری است که قبل از آن تولید شده‌اند. برخی نرم‌افزارها به شکل آنلاین فعالیت می‌کنند و در واقع، زمانی که متنی به آنها سپرده می‌شود، با بررسی پایگاه‌ داده‌ای درونی‌شان یا بررسی محتوایی که شباهت‌هایی با متن در سطح اینترنت دارد، اقدام به بررسی شباهت‌ها می‌کنند.

برای استفاده از این دست از نرم‌افزارها باید آنلاین باشید. این موارد می‌توانند با جست‌وجویی که در سطح اینترنت انجام می‌دهند، به‌طور دقیق و گسترده سرقت ادبی را در هر اثر شناسایی کنند.

 نرم افزار های بررسی سرقت ادبی آفلاین

نوع دیگری از نرم‌افزارهای سرقت ادبی وجود دارد که به طور آفلاین فعالیت می‌کنند. یعنی برای استفاده از آنها نیازی به اتصال به اینترنت ندارید و دارای پایگاه داده‌ای درونی هستند که با سپردن هر متن به آن، شروع به مقایسه شباهت‌ها میان داده‌های درونی‌شان با متن شما می‌کنند.

این نرم‌افزارها می‌توانند غنی باشند و مفید واقع شوند اما چنانچه دسترسی به اینترنت هم داشته باشند و بتوانند محتوای وسیع‌تری را با هر متن مقایسه کنند، قطعا کارایی بیشتری خواهند داشت.

نرم افزار های بررسی سرقت ادبی رایگان

در میان نرم‌افزارهای سرقت ادبی تعدادی خدمات رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برخی هم خدمات‌شان را در قالب رایگان با سرویس‌های کمتر و غیررایگان با سرویس‌های تکمیلی ارائه می‌کنند.

بدیهی است که نرم‌افزارهای غیررایگان دقیق‌ترند و به‌واسطه هزینه‌ای که دریافت می‌کنند، خدمات کامل‌تری ارائه می‌دهند. این نکته را هم باید بدانید که برخی از نرم‌افزارهای رایگان متن و محتوایی را که به آن می‌سپارید در خود بی‌اجازه ذخیره می‌کنند و پایگاه داده‌شان را به این شیوه پُر و غنی می‌سازند.

به‌طور کلی هم پایگاه داده‌شان پر از آثار تصادفی و نه‌چندان دقیق است و نمی‌توان به نتایجی که ارائه می‌کنند، دقیق و بااطمینان اعتماد کرد. پس یادتان باشد که منبع داده و جست‌وجوی نرم‌افزارها و برنامه‌های شناسایی سرقت ادبی مهم هستند و ضمنا نباید محتوایی که به آنها وارد می‌کنید، بدون اجازه در پایگاه‌شان ذخیره کنند. در این صورت، امنیت اطلاعات‌تان به خطر می‌افتد.

نرم افزار های بررسی سرقت ادبی غیر رایگان 

نرم‌افزارهای غیررایگان برای ارائه خدمات‌شان از کاربران هزینه دریافت می‌کنند. معمولا هزینه‌ای که می‌پردازید، ارزش نتیجه‌ای را دارد که دریافت می‌کنید. البته بیشتر نرم‌افزارهای پولی دارای نسخه‌های رایگان هم هستند که تاحدودی همان ساختار و کیفیت نسخه‌های پولی را دارند.

باوجود نکاتی که تا به اینجا مطرح شد، حتما دریافتید که نرم‌افزارهای سرقت ادبی آنلاینی که به شکل آفلاین هم قابل‌دسترسی‌اند، پایگاه داده‌ای غنی دارند و به شکل پولی خدمات‌شان را ارائه می‌کنند، معمولا قابل‌اعتمادتر هستند. البته در میان گزینه‌های دیگر هم می‌توان موارد مناسبی پیدا کرد. در ادامه از تعدادی نرم‌افزار سرقت ادبی مشهور برایتان خواهیم گفت.

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی Grammarly

این نرم‌افزار یکی از کاربردی‌ترین و دقیق‌ترین نرم‌افزارهای تشخیص سرقت ادبی است که از دیتابیسی قدرتمند برخوردار است و به‌سادگی و به‌سرعت همه مطالب شما را بررسی و اصلاحات لازم را مشخص می‌کند. گرامرلی ویرایش‌کننده‌ای حرفه‌ای است که برای اصلاح اشکالات ساختاری متون استفاده می‌شود، اما این ابزار رایگان نیست.

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی Doccop

Doccop نرم‌افزاری کاربردی است که با بررسی متون، موارد سرقت ادبی یا اقتباس آثار را تشخیص و گزارش‌های کاملی از آن‌ها ارائه می‌دهد. این ابزار رایگان است.

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی iThenticate

این ابزار مقالات ‌شما را کامل، سریع و همه‌جانبه بررسی می‌کند و بسیار معتبر و گزارش‌هایش دقیق و قابل اعتماد است، به  طوری که می‌توان آن را از قوی‌ترین دیتابیس‌های بررسی سرقت ادبی دانست. این ابزار رایگان نیست.

برای خرید اکانت Turnitin/ithenticate – شش ماهه کلیک کنید.

 نرم افزار های بررسی سرقت ادبی

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی Anticutandpaste

نرم‌افزار آمریکایی آنتی پلیجریست از قالب‌های مختلف متنی (داک، PDF، HTML و…) پشتیبانی می‌کند و با مقایسه متون و بررسی دقیق‌شان مشابهت‌ها را گزارش می‌کند. بخشی از این نرم‌افزار به طور رایگان قابل استفاده است، اما برای استفاده از تمام ویژگی‌هایش باید نسخه کاملش را از طریق وبسایتش خرید.

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی Viper

Viper از بهترین نرم‌افزارهای این حوزه است که به صورت آنلاین است و نسخه رایگان دارد که البته در نسخه پولی آن امکانات بیشتری در دسترس است. این ابزار علاوه بر سرعت، قدرت و دقت بالا امکان آپلود مستقیم متن را به کاربر می‌دهد. همچنین به کمک این ابزار قوی، کاربر امکان دسترسی به مقالات مشابه را خواهد داشت.

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی DupliCheker

DupliCheker یکی از سایت‌های خوب تشخیص سرقت ادبی است که به دو شکل رایگان و پولی استفاده می‌شود، اما در نسخه رایگان محدودیت‌هایی دارد. این ابزار کاربردی سریع و دقیق است و امکان بارگذاری انواع فایل‌ها با فرمت‌های مختلف (PDF، URL، TXT و HTML) را دارد و گزارشی کامل از بررسی مطالب ارائه می‌دهد؛ برای مثال، لینک سایتی را که مقاله از آن کپی شده، اعلام می‌کند.

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی Plagiarisma

نرم‌افزار پلاجیاریسما ابزاری است که از 190 زبان پشتیبانی می‌کند و بسیار دقیق محتوا را بررسی می‌کند و سریع گزارش می‌دهد. البته رابط کاربری این ابزار چندان قوی نیست.

نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی Smallseotools

اسمال تولز از قوی‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه است که بسیاری از دانشجویان از آن استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار با بررسی مقاله شما و جستجوی دقیق در میان مطالب وب به‌راحتی اصیل بودن یا کپی بودن آن را گزارش می‌دهد و رایگان است.

در آخر

مقوله سرقت ادبی بسیار حساس و چالش‌برانگیز است و اگر در انتشار محتوا به آن دقت نداشته باشید، امکان دارد که متهم شوید و عواقب ناخوشایندی به سراغ‌تان بیاید. پس بهتر است که با آشنایی با مصادیق سرقت ادبی و دانستن راه‌های رهایی از آن، حرفه‌ای عمل کنید و خیالتان راحت باشد.

در این زمینه، گروه گرامرلی امیرکبیر هم در کنارتان است تا بتوانید به‌سادگی از نرم‌افزارهای بررسی سرقت ادبی معروفی مانند آی‌تنتیکیت با هزینه‌ای بسیار معقول و در فرایندی بی‌دردسر بهره ببرید. البته نرم‌افزارهای مختلف و متنوعی برای شناسایی سرقت ادبی در هر متنی وجود دارند که آی‌تنتیکیت یکی از بهترین‌ها در میان آنهاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید