اخبار و اطلاعیه

نرم افزار Ithenticate راهی برای جلوگیری از سرقت ادبی

نرم افزار Ithenticate

کلمه سرقت معنایی گسترده دارد و فقط به‌معنای برداشتن اموال فیزیکی یک شخص بدون اجازه او نیست. برای مثال استفاده از دستاوردهای علمی، پژوهشی و مقالات یک شخص بدون اشاره نام و ذکر منبع، سرقت به‌شمار می‌آید. استفاده از این موارد با نام سرقت ادبی شناخته می‌شود. پلاجیاریسم یا سرقت ادبی یکی از مشکلات حال حاضر برای نویسندگان، محققان، اساتید و دانشجویان در زمینه‌های مختلف است. سرقت ادبی بسیار گسترده می‌باشد و انواع مختلفی دارد اما برای جلوگیری از این مشکل چه باید کرد؟ استفاده از نرم افزار Ithenticate باعث جلوگیری از بروز پلاجیاریسم می‌شود. در این مطلب با این نرم‌افزار آشنا می‌شویم. با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

معرفی نرم افزار Ithenticate

نرم‌افزار معتبر آی‌تنتیکیت (iThenticate) از سوی بسیاری از مجلات و نشریات بین‌المللی استفاده می‌شود. این مجلات، مقالات ارسال شده را پیش از شروع فرآیند داوری با این نرم‌افزار بررسی می‌کنند و چنانچه مشابهت بالایی گزارش شود، مقاله را رد یا ریجکت می‌کنند. ما با استفاده از دسترسی مستقیم و سازمانی به این نرم‌افزار، مقالات شما را بررسی و میزان مشابهت مقاله را استخراج می‌کنیم.

البته نرم‌افزارهای متعددی وجود دارند که به طور رایگان یا پولی برای کاربران مختلف، بررسی سرقت ادبی را انجام می‌دهند. مثلا پلاجریزم‌چکر، گرامرلی و… در دسته این نرم‌افزارها قرار دارند. اما از میان این برنامه‌ها، آی‌تنتیکیت یکی از بهترین‌ها یا شاید بهترین نرم‌افزار بررسی سرقت ادبی است.

علت اعطای عنوان بهترین به این نرم‌افزار در آن است که از سوی بسیاری از ژورنال‌های علمی معتبر برای بررسی شباهت مقالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریبا ۹۰ درصد از مجلات علمی معتبر دنیا برای تشخیص پلاجیاریسم از آی‌تنتیکیت استفاده می‌کنند. در واقع، یکی از نخستین گام‌های بررسی هر مقاله ارسالی به ژورنال‌های علمی معتبر، بررسی موضوع مقاله و همخوانی آن با اسکوپ و حیطه کاری آن مجله است و در قدم بعدی، داور از نرم‌افزار آی‌تنتیکیت هم بهره می‌برد تا بداند که درصد سیمیلاریتی مقاله با مقالات و متون دیگری که در پایگاه داده غنی نرم‌افزار موجودند، چه میزان است.

اگر درصد شباهت‌ها زیاد باشد، این موضوع به اطلاع نویسنده مقاله می‌رسد و باید برای پارافریز و رفع سرقت ادبی اقدامات لازم را پیگیری کند. پس استفاده از این نرم‌افزار قبل از ارسال مقالات خود به ژورنال‌های مختلف کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

نرم افزار Ithenticate چه ویژگی‌هایی دارد؟

نرم‌افزار Ithenticate با دیتا بیس قوی که برای آن طراحی شده است به بیش از 80 هزار میلیون صفحه وب، 1500 میلیون محتوای علمی و 2 هزار ناشر دسترسی دارد و با دقتی فراوان درصد شباهت متن را بررسی می‌کند و گزارش می‌دهد. این نرم‌افزار نسخه ویندوز ندارد و برای استفاده از آن باید به وبسایت اصلی Ithenticate مراجعه و با تهیه یکی از اشتراک‌های آن می‌توان به‌صورت آنلاین از آن استفاده کرد.

نرم افزار Ithenticate مناسب چه افرادی است؟

با پیشرفت علم، سرقت ادبی افزایش چشم‌گیری داشته است. به‌همین دلیل سخت‌گیری‌ها برای ارائه یک مقاله و تحقیق منحصر به فرد بیشتر شده است. مقاله‌ها اگر دارای شباهت‌های محتوایی با یکدیگر باشند، هرگز در ژورنال‌ها و سایت‌های معتبر منتشر نخواهند شد.

دانشجویان بیشترین استفاده را از نرم‌افزار پرکاربرد Ithenticate دارند زیرا عده‌ای از دانشجویان که برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مختلف بین‌المللی اقدام می‌کنند برای نگارش انگیزه‌نامه و محتواهای درخواستی باید نسبت به سرقت ادبی حساس باشند و آن را رعایت کنند. در صورتی که پلاجیاریسم در محتواهای متنی دانشجویان رعایت نشده باشد، نوشته‌ها از سمت هیات علمی دانشگاه مقصد بی‌اعتبار شناخته شده و درخواست دانشجو برای اپلای رد می‌شود.

همچنین دانشجویان برای نگارش پایان‌نامه خود حتما باید متن نگارش شده خود را از نظر سرقت ادبی بررسی کنند تا پایان‌نامه توسط داوران ریجکت نشود. دانشجویان با استفاده از این نرم‌افزار پرکاربرد می‌توانند پایان‌نامه خود را از لحاظ سرقت ادبی بررسی کنند زیرا ممکن است به صورت ناخواسته دچار این مشکل بشوند.

نرم افزار Ithenticate

عواقب و مجازات سرقت ادبی چیست؟

تفاوتی ندارد که نویسنده چقدر به زبان انگلیسی مسلط است و در نگارش متون و مقالات تخصص و تجربه دارد. دچار شدن به سرقت ادبی می‌تواند خواسته یا ناخواسته رخ دهد و عواقب ناخوشایندی برای نویسنده به بار آورد. اگر مقاله به‌درستی نگارش و بازنویسی نشده باشد منجر به رد شدن مقاله، خدشه‌دار شدن اعتبار علمی و حتی در شرایطی مجازات نویسنده خواهد شد.

در ایران هم مجازاتی برای سرقت ادبی در نظر گرفته می‌شود. مجازات‌های مختلفی در انتظار کسانی خواهد بود که خواسته یا ناخواسته متهم به پلاژیاریسم می‌شوند. برای مثال، پرداخت جریمه‌ها و هزینه‌های نقدی یا ممانعت‌هایی برای دفاع از پایان‌نامه‌ها و دریافت مدارک فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان و همین‌طور سلب‌شدن امکان ارتقای علمی اساتید از جمله مجازات‌هایی هستند که انتظار سارقان ادبی را می‌کشند.

البته مخدوش‌شدن اعتبار افراد در جوامع علمی و تخصصی از بدترین عواقب سرقت ادبی است.

نحوه تشخیص سرقت علمی

با پیشرفت تکنولوژی و جریان آزاد اطلاعات امکان وقوع سرقت علمی بیشتر شده و همین امر یکی از دلایل اصلی رد شدن یا ریجکت شدن مقالات در دوره‌ی اخیر است.

سردبیران و مسئولان مجلات معتبر علمی، در قدم اول به بررسی سرقت ادبی مقالات پرداخته و در صورت تشخیص سرقت علمی حتی به مقدار کم، این فرآیند متوقف شده و حتی به مرحله بررسی علمی نخواهد رسید و به اصطلاح مقاله رد یا ریجکت خواهد شد.

از آن جایی که ممکن است سرقت ادبی به صورت ناخودآگاه و غیر عمدی رخ داده باشد بهترین انتخاب، بررسی سرقت علمی مقالات ISI و بررسی کپی بودن مقاله پیش از ارسال به داوری توسط نویسنده بوده تا در صورت تشخیص سرقت علمی، این موارد بازنویسی و برطرف گردند.

معمولا به علت محدودیت و هزینه‌های بالا و علی‌الخصوص اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، استفاده از نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی برای نویسندگان و پژوهشگران ما فراهم نیست و یا بسیار گران است.

نرم افزار Ithenticate چند نوع اکانت دارد؟

دانشجویان می‌توانند با مراجعه به وبسایت اصلی Ithenticate اشتراک‌های این نرم‌افزار را مشاهده کنند. این وبسایت با شعار “پکیج مناسب خود را انتخاب کرده و آثار خود را با اطمینان منتشر کنید” سه نوع اشتراک را در دسترس کاربران خود قرار داده است.

انواع اشتراک‌های این نرم‌افزار عبارتند از:

  • سینگل: این اشتراک که با هزینه 100 دلار قابل خرید است، برای یک سند تا 25 هزار کلمه قابل استفاده می‌باشد. اشتراک سینگل اعتبار یک ساله دارد
  • چندگانه: این اشتراک برای حداکثر 3 نسخه خطی تا 75 هزار کلمه قابل استفاده است و اعتباری 12 ماهه دارد. هزینه خرید این اشتراک بیش از 100 دلار است
  • سازمانی: این نوع اشتراک برای سازمان‌هایی طراحی شده است که دغدغه اصلی آن‌ها نوشتن محتواهای یونیک می‌باشد. این اشتراک نیز 12 ماه اعتبار دارد و می‌توان با مراجعه به وبسایت نرم‌افزار آن را تهیه کرد

کدام پلتفرم‌ها از نرم افزار Ithenticate پشتیبانی می‌کنند؟

نرم‌افزار Ithenticate بسیار پرکاربرد و مورد تایید است اما تنها از طریق نسخه وبسایت و به‌صورت آنلاین قابل استفاده است. این نرم‌افزار در تمام دستگاه‌هایی که قابلیت دسترسی به اینترنت را دارند، قابل استفاده است. هیچ‌گونه اپلیکیشن و نسخه ویندوزی برای نرم‌افزار Ithenticate ساخته نشده و فروشندگان این ورژن‌ها قابل اعتماد نیستند. کاربران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت اصلی خود نرم‌افزار مراجعه کنند تا از ایجاد هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

بررسی سرقت ادبی مقاله با نرم افزار iThenticate

کامل‌ترین، معتبرترین و بهترین نرم افزار تشخیص سرقت ادبی مقالات، نرم افزار iThenticate است که مورد استفاده سردبیران و مسئولان انتشارات معتبری مانند ScienceDirect ،Wiley ،Springer ،Taylor and Francis و… بوده و میزان دقیق همپوشانی مقالات را گزارش می‌دهد.

سایت تشخیص سرقت ادبی iThenticate با دسترسی به بیش از ۴۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ صفحه وب و بیش از ۱۲۲٫۰۰۰٫۰۰۰ محتوای علمی از بیش از ۳۰۰ ناشر عضو Cross Check دقیق ترین میزان تشابه متنی و همپوشانی را گزارش می‌دهد.

iThenticate مانند دیگر نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی مقالات قابل نصب روی کامپیوتر نیست و برای استفاده از آن باید وارد سایت شوید و پلن های آن را خریداری نمایید. آیتنتیکیت به صورت آنلاین میزان سرقت علمی را گزارش می‌دهد.

سیاست اصلی شرکت سازنده، ارائه خدمات به ناشرین، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها به‌صورت گروهی بوده و استفاده موردی بسیار محدود و پر هزینه است. هم اکنون هزینه بررسی سرقت ادبی در سایت اصلی برای هر مقاله حدود ۱۰۰ دلار است که ما با داشتن دسترسی‌های سازمانی از خارج از کشور این سرویس را با هزینه مناسب‌تری در اختیار کاربران خود قرار داده‌ایم.

نرم افزار Ithenticate

منابع و دیتابیس آیتنتیکیت چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نوشته هم ذکر شد، منبع و دیتابیس نرم‌افزار آی‌تنتیکیت بسیار قوی است. یعنی تقریبا هر مقاله مهم و معتبری که در ژورنالی علمی به چاپ رسیده و منتشر شده در پایگاه داده این نرم‌افزار وجود دارد. بنابراین، مقایسه مقاله‌تان در آن با داده‌های موجود در پایگاهش می‌تواند بخش‌هایی از کارتان را که به مقاله‌ای در آنجا شباهت دارد، به‌خوبی شناسایی کند.

این شناسایی به شما کمک خواهد کرد تا اثرتان را بازنویسی یا پارافریز کنید و مانع از ایجاد هرگونه شباهتی میان متن خودتان و متنی دیگر شوید. استناد ژورنال‌های بزرگ علمی به این نرم‌افزار هم نشان می‌دهد که استفاده از آن برای بررسی سرقت ادبی می‌تواند ایده بسیار عقلانی و خوبی باشد.

چرا مقالات باید قبل از ارسال برای داوری از لحاظ سرقت ادبی بررسی گردند؟

۱ – پیشگیری از رد شدن یا ریجکت مقاله توسط ناشر

۲ – پیشگری از خدشه دار شدن اعتبار علمی

۳ – پیشگیری از مجازات ها و جرایم مختلف

چرا نباید به نرم افزار های بررسی سرقت ادبی رایگان اعتماد کرد؟

۱ – محدودیت نرم افزار های رایگان در جستجوی کلمات و عبارات سرقت شده

۲ – عدم دسترسی به منابع و اسناد علمی از پایگاه های علمی معتبر

۳ – محدود بودن بررسی سرقت ادبی به منابع رایگان و Open Access

۴ – گزارش دهی جزیی و ناقص و درصد خطای بالا

۵ – ذخیره سازی فایل های ارسالی برای استفاده در موارد غیرقانونی

مطالب مرتبط