اخبار و اطلاعیه

تفاوت iThenticate با Turnitin چیست؟

تفاوت iThenticate با Turnitin

تفاوت iThenticate با Turnitin چیست؟ این روز ها در ایران و جهان اخبار زیادی در مورد کپی نمودن مقالات و چاپ آنها و سرقت ادبی و فروش آن به گوش می رسد.گاهی اوقات این موارد خیلی اتفاقی و دور از ذهن می باشد . دفاتر مجلات و مراکز ارزشیابی علمی تقریبا هر روز با انواعی از این سرقتهای ادبی مواجه میشوند و صد افسوس اینکه طرف مقابل ما یک عضو فرهیخته از جامعه دانشگاهی ماست که متاسفانه تنها و تنها بدلیل “عدم آگاهی” و کاملا “غیرعمد” در دام این موارد گرفتار میشود. به منظور افزایش آگاهی و تعریف مصادیق مجرمانه در قدم اول میخواهیم به معرفی یکی از دقیقترین و کاملترین ابزارهای تشخیص دزدی ادبی بپردازیم. سپس روش کار آن را توضیح می دهیم .

در حالی که iThenticate و Turnitin در تکنولوژی و محتویات پایگاه داده مورد بررسی یکسان است، طراحی، تجربه کاربر و نتیجه آنها برای پاسخگویی به نیازهای دو نوع بسیار متفاوت از کاربران طراحی شده است. Turnitin برای دانش آموزان در یک محیط کلاس درس طراحی شده است. iThenticate برای دانشگاهیان و محققانی طراحی شده است که نیاز به سازماندهی و به اشتراک گذاری کار خود را در یک سیستم مبتنی بر پوشه مشابه با Google Docs دارند. برای بررسی تفاوت iThenticate با Turnitin و آشنایی با نحوه کار این نرم افزار تا پایان با گروه گرامرلی امیر کبیر همراه باشید.

تفاوت iThenticate با Turnitin در تشخیص سرقت ادبی

تفاوت iThenticate با Turnitin – همانطور که در پست های قبلی توضیح داده شده، گرامرلی اکانت سایت iThenticate و اکانت سایت Turnitin را بفروش می رساند. یکی از مهمترین سوالاتی که پرسیده می شود تفاوت iThenticate با Turnitin در پلاجیاریسم است. مهمترین تفاوت iThenticate با Turnitin در گروه هدف است.

سایت آیدنتیکیت برای چک کردن مقالات اساتید و دانشجویان فارغ التحصیل شده و سایت Turnitin برای دانشجویان در حال تحصیل می باشد. با این حال هر دو سایت iThenticate و Turnitin توسط یک شرکت طراحی شده است. همچنین پایگاه داده مورد بررسی هر دو انها یکسان است. حتی شخصا ده مقاله را با هر دو ابزار آیتنتیکیت و ترنیتین چک کردم و درصد تشابه هر دو دقیقا یکسان اعلام شد. حتی قسمتهای highlight شده و میزان درصد تشابه هر منبع کاملا یکسان بود.

تفاوت iThenticate با Turnitin

 iThenticate چیست؟

iThenticate یک بستر اینترنتی است که می تواند سند بارگذاری شده را با میلیون ها مقاله و صفحات وب مقایسه کرده و میزان تطابق آن ها را نشان دهد. در حال حاضر کلیه پایگاه های IEEE، Wiley ، Nature، Springer،Elsevier  و غیره از این سرویس استفاده می کنند و مقالاتی که برای این مجلات ارسال می شود قبل از ارسال به چرخه داوری از نظر سرقت ادبی و همپوشانی توسط این سرویس چک می گردد.

هنگامی که یک مقاله یا کار تحقیقاتی و علمی به iThenticate ارسال  می شود، با 49 میلیون مقاله تحقیقاتی منتشر شده از بیش از 590 ناشر علمی ، فنی و پزشکی و همچنین 105 میلیون عنوان تحقیق از پایگاه های داده و ارائه دهندگان محتوا مقایسه می شود. بنابراین، با توجه به این پایگاه داده های بسیار قوی که تقریبا حاوی تمام مقالاتی است که از سوی مجلات علمی معتبر پذیرفته و چاپ شده اند، می توان گفت، iThenticate یکی از بهترین نرم‌افزارها در حوزه بررسی سرقت ادبی و همپوشانی مقالات است.

کاربرد نرم افزار iThenticate 

iThenticate به سر دبیران، نویسندگان و محققان کمک می کند تا با مقایسه نسخه های پیش نویس مقاله خود با بیش از ۲۴میلیارد صفحات وب و ۱۲۲ میلیون آیتم های محتوایی، از جمله ۳۲ میلیون اثر منتشر شده از بیش از ۳۰۰ انتشارات علمی ، از سوء رفتار درمورد سرقت ادبی جلوگیری کنند.

مزایای نرم افزار iThenticate 

با کمک این بانک اطلاعاتی گزارش دقیق درصد سرقت ادبی با ارایه مستندات کامل از منبعی که کپی برداری صورت گرفته است، در زمانی کوتاه و در ابتدای ورود مقاله انجام میشود.

 نرم افزار iThenticate چگونه میزان سرقت ادبی یک مطلب را تشخیص می دهد؟

نرم افزار iThenticate  با دسترسی به بیش از 80،000،000 صفحه وب و  150،000،000 محتوای علمی و همچنین 2،000 ناشر Cross Cross دقیق ترین درصد شباهت و همپوشانی متنی را گزارش می دهد.

iThenticate ، مانند سایر نرم افزارهای بررسی سرقت علمی ، قابل نصب بر روی رایانه نیست. برای استفاده از آن باید به سایت وارد شوید و یکی از پلن های آن را خریداری کنید. استفاده از نرم افزار iThenticate تنها بصورت آنلاین امکان پذیر است.

سیاست اصلی تولید کننده نرم افزار iThenticate، ارائه خدمات به ناشران، سازمان ها و دانشگاه ها به صورت اشتراک سازمانی است. بنابراین خریداری اشتراک این نرم افزار بررسی سرقت علمی بصورت تکی بسیار گران است.

تفاوت iThenticate با Turnitin

چرا نرم افزارهای بررسی سرقت ادبی رایگان استفاده نکنیم؟

  • نرم افزارهای رایگان بررسی سرقت ادبی معمولا دیتابیس ضعیفی دارند. بنابراین درصد کشف سرقت علمی پایینی دارند.
  • نرم افزار های رایگان بررسی سرقت علمی به فول تکست مجلات و مقالات علمی دسترسی ندارند.
  • نرم افزاری های رایگان بررسی سرقت ادبی، فایل مقاله شما را ذخیره سازی می کنند. احتمال سرقت مقاله شما نیز وجود دارد.

خدمات کنترل سرقت علمی- ادبی (ترنیتین Turnitin)

گزارش بررسی درصد سرقت ادبی مقاله

در گزارش بررسی درصد سرقت ادبی مقاله، ضمن تعیین دقیق درصد تشابه، به صورت دقیق و واضح، تمام بخش هایی که از سایر منابع برداشته شده و سرقت علمی محسوب می شوند با ذکر منابع انها مشخص می گردد. نوینسنده گان می توانند قبل از ارسال مقاله به مجلات با بازنویسی (Re-writing) و ویرایش نیتیو (Native Edit) این بخش ها، با کاهش درصد تشابه، از سرقت علمی جلوگیری کنند.

پلاجیاریسم چک: پیش نیاز قبولی و استمرار نمایه شدن در بانک های اطلاعاتی معتبر

این بررسی ها بعد از نمایه شدن مجله نیز استمرار دارد و یکی از مهمترین معیارها در ارزیابی کیفی مجلات میزان پایبندی ناشر مجله به رعایت اصول اخلاق در نشر است که در حال حاضر کمیته اخلاق در نشر COPE نظارت بر این موارد را به طور رسمی انجام میدهد.

تعیین مقدار پلجریسم با ترنیتین

خدمات تعیین مقدار پلجریسم با ترنیتین که برای اولین بار در ایران توسط گروه گرامرلی امیر کبیر ارائه می گردد شما را در برابر خسارات ذکرشده مصون می نماید. شما می توانید با استفاده از این خدمات ابتدا مقدار مشابهت یا به اصطلاح سرقت ادبی (پلجریسم) آن را مشخص نموده و سپس با استفاده از خدمات پارافریزینگ پیشرفته ، درصد مشخص شده را تا سطح اطمینان کافی کاهش دهید و آنگاه با قابلیت اعتماد بالا ، مقاله خود را در مجله مورد نظر سابمیت کنید.

چگونگی بر طرف کردن سرقت ادبی مقاله

به منظور بر طرف کردن مشکل سرقت ادبی لازم است این موارد صورت گیرد.

1.بخش هایی که در صد تشابه آنها بیشتر از 2 درصد است، باید بازنویسی دقیق گردد.

2.بخش هایی که در صد تشابه آنها کمتر از 2 در صد است، باید با تغییر کلمات و یا جملات تشابه را کم کنیم.

3. منابع و رفرنس هایی که در گزارش به عنوان منبع سرقت ادبی معرفی شده اند، به لیست منابع مقاله اضافه گردد.

تفاوت iThenticate با Turnitin

گزارش iThenticate چیست؟

iThenticate یک گزارش شباهت و همچنین درصد شباهت کلی را برای گزارش ایجاد می کند. ممکن است تصور شود درصدهای پایین تر ، از مقبولیت بیشتری برخوردارند، اما درصد قابل قبول از یک سند به دیگری متفاوت خواهد بود. توجه به بخش های مشابه در گزارش از اهمیت بالایی برخوردار است. گزارش مشابهت، با کمک رنگ ها و اعداد میزان تطابق سند ارائه شده را با کارهای منتشر شده در پایگاه داده iThenticate انشان می دهد.

رنگ ها و اعداد به منابعی که در سمت راست یا پایان سند ارائه شده اند اشاره دارند. بخش هایی از متن که رنگی نیست هیچ شباهتی را با منابع موجود در پایگاه های مورد بررسی نشان نداده است. این اعداد و رنگ ها به کاربر کمک می کنند به سرعت بتواند حوزه های مشابه و مشکل ساز را مد نظر قرار دهد. شاخص شباهت کلی برای تمام متن معمولا در بالا و سمت راست مشاهده می گردد.
درصد متوسط تا بالا (بالای 20 درصد) نیاز به توجه بیشتری دارد. درصد بالاتر می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  1. نقل قول زیاد و مکرر از یک منبع واحد ؛ یا
  2. ترکیبی از نقل قول های کوتاهتر از منابع متعدد.

هر دوی این موارد با توجه به زمینه و کاربرد قابل قبول هستند. یک مقاله انگلیسی در مورد یک شعر یا رمان به احتمال زیاد به طور گسترده  ای از متن اصلی نقل قول می کند، در حالی که یک مرور نظام مند در پزشکی یا علوم ممکن است به طور مختصر از منابع مختلف نقل قول کند. اما حتی اگر همه موارد مشابه به درستی نقل شده باشند، درصد بالای گزارش بیانگر عدم تطابق سند با استانداردهای دانشگاهی برای اصالت ایده ها، استدلال ها یا اکتشافات جدید خواهد بود.

A   :  جمله ای که به طور صحیح بازنویسی شده است و در نتیجه متن مطابقت ندارد.  بنابراین iThenticate این جمله را بصورت رنگی نشان نداده و نیاز به انجام کار خاصی برای این جمله نیست.

B  :  دو بخش از متن با منبع شماره 1 که در سمت راست دیده می شود تطابق داشته اند. هیچ منبع برای نمونه اول ارائه نشده است، که تقریباً یک جمله کامل است و به نظر می رسد از متن اصلی دقیقا کپی شده باشد. این بدترین حالت سرقت ادبی است و با درج علامت نقل قول و استناد قابل رفع خواهد بود. بخش دوم از همان منبع 1 (خط آخر پاراگراف) به نقل قول اشاره کرده اما بازنویسی این قسمت به خوبی انجام نشده و هنوز هم تعداد زیادی از متن اصلی قابل مشاهده است. در چنین شرایطی باید بخش مورد نظر را مجددا بازنویسی کرد و بهبود بخشید.

C  :  بخشی از متن داخل نقل قول به عنوان مشابهت ذکر شده است. این از جانب نویسنده اثر فوق یا نویسندگانی که از آن ها نقل قول شده سرقت ادبی به شمار نمی آید و در چنین مواردی نیاز به اقدام خاصی نیست.

D  : در این مورد، بخش رنگی با متن داخل نرم افزار اندنوت که منابع را نشان می دهد هماهنگی و شباهت دارد. برای برطرف ساختن این مشکل باید منابع را از بررسی خارج کرد زیرا در مرجع نویسی معمولا از یک سبک مشابه استفاده و مشابهت گزارش می شود.

E  :  تعداد کلمات مشابه را نشان می دهد.

F  :  امکان فیلتر متن را فراهم می کند. به این ترتیب، می توان متن را به شیوه های مختلف تنظیم کرد تا امکان بررسی انواع مختلف موضوعات باشد.

G  :  امکان تهیه نسخه pdf از گزارش را می دهد.

میزان مجاز شباهت از یک مجله به دیگری متفاوت است.

مطالب مرتبط