اخبار و اطلاعیه

آموزش کار با Turnitin

آموزش کار با Turnitin

تشخیص سرقت ادبی (پلاجیاریسم) برای نویسندگان عزیز و یا مراکز آموزشی پژوهشی بسیار مهم است. یکی از بهترین سایت های تشحیص و بررسی سرقت ادبی Turnitin یا ترنیتین می باشد. در این مقاله از گروه گرامرلی قصد داریم آموزش کار با Turnitin را مورد بحث قرار دهیم.

چه مواردی به عنوان سرقت ادبی شناخته می شود؟

یک متن سرقت ادبی محسوب می شود، اگر…

  • تغییر نام کار دیگران به عنوان کار خودتان.
  • بدون اطلاع صاحب اثر و بدون پرداخت هزینه، نظرات، بیانیه ها، پست ها و ایده های دیگران را کپی کنید.
  • استفاده بخشی و یا کپی کردن تمام نوشته ها ، بیانیه ها و ایده های افراد دیگر بدون استفاده از علائم ویژه نگارشی نظیر نقل قول ( “” ).
  • اطلاعات نادرست درباره متن نقل شده به مخاطب ارائه دهید.
  • بدون پرداخت هزینه و گرفتن مجوز از صاحب اثر، کلمات متن نقل شده را تغییر دهید.
  • از منابع دیگر کپی برداری شود، بدون آنکه منبع آن ها کر شود.

چگونه درصد مشابهت مقاله خود را قبل از ارسال به مجله متوجه شویم؟

با پیشرفت فناوری، امکان سرقت علمی از مقالات افزایش یافته است. سرقت علمی اولین دلیل رد (reject) مقالات از ژورنال های بین المللی است.

سردبیران و داوران مجلات معتبر علمی ابتدا درصد مشابهت مقاله را بررسی می کنند. در صورت شناسایی سرقت ادبی حتی در مقادیر کم روند بررسی مقاله متوقف می شود. بنابراین در صورت تشخیص سرقت ادبی، حتی به مرحله بررسی محتوای علمی نیز نمی رسد و به اصطلاح مقاله ریجکت خواهد شد.

سرقت ادبی ممکن است ناخواسته و غیر عمدی اتفاق بیفتد. بهترین راه، بررسی سرقت علمی مقالات ISI توسط نویسنده مقاله پیش از ارسال به مجله برای طی کردن روند داوری است.

تشخیص کپی بودن مقاله فقط از طریق نرم افزارهای بررسی سرقت علمی امکان پذیر است.

معمولاً به دلیل محدودیت ها و هزینه های بالا و خصوصاً اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران ، استفاده از نرم افزار بررسی سرقت ادبی در دسترس نویسندگان و محققان ما نیست ، یا بسیار گران است.

آموزش کار با Turnitin

نرم افزار Turnitin چیست؟

بی شک کار با Turnitin ، با دسترسی به اطلاعات بیش از 530 ناشر بزرگ دنیا، 90000 ژورنال مهم از طریق Cross Check، پایان نامه ها از طریق ProQuest و سایر منابع اطلاعاتی علمی بهترین و امن ترین نرم افزار برای بررسی درصد سرقت ادبی مقالات انگلیسی است.

این موضوع سبب شده است که ناشران بزرگ دنیا همانند Elsevier، Springer،Wiley Blackwell و Nature، که بیش از 90 درصد مجلات علمی دنیا را چاپ می کنند، از نرم Turnitinبرای بررسی اصالت مقاله و یا احتمال وجود سرقت ادبی در مقالات ارسال شده به مجلات خود استفاده کنند.

ترنیتین یا تورنیتین (Turnitin) که برای تعیین مقدار پلجریسم با ترنیتین بکار می رود یک سرویس تجاری پیشگیری از سرقت ادبی مبتنی بر اینترنت است که توسط شرکت iParadigms LLC تأسیس شده و نخستین بار در سال ۱۹۹۷ راه اندازی شد. ترنیتین Turnitin یکی از سایتهای تشخیص سرقت ادبی انلاین می باشد.

به طور معمول، دانشگاه ها و دبیرستانها لایسنس سرویس ترنیتین را خریداری می کنند تا بتوانند مقالات مورد نظر خود را در وب سایت Turnitin سابمیت کنند. نتایج به دست آمده از آنالیز ترنیتین برای تشخیص شباهت ها یا سرقت ادبی با منابع موجود مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین می تواند در ارزیابی ساختاری مقالات نوشته شده توسط دانشجویان و دانش آموزان برای کمک به آنان در زمینه نحوه اجتناب از سرقت ادبی و بهبود توان نگارش آنان بکار رود.

در این فرایند از دانشجو خواسته می شود تا به عنوان یک روش بازدارنده از سرقت ادبی، مقالات خود را در وبسایت Turnitin سابمیت کند. این مقالات در یک پایگاه داده که برای بررسی سرقت ادبی استفاده می شود ذخیره می شوند. سپس Turnitin مقالات سابمیت شده را با استفاده از یک الگوریتم اختصاصی، با چندین پایگاه داده برای کشف احتمال محتوای تقلبی، مقایسه می کند. این سرویس علاوه بر اسکن پایگاه داده های خود، دارای توافق نامه های و مجوزهای لازم با پایگاه های داده های اختصاصی علمی بزرگ می باشد و آنها را نیز برای تشخیص درصد پلجریسم اسکن می کند.

این فرآیند دانشجویان یا هر فرد دیگری را از استفاده از مقاله شخصی دیگر با شناسایی متون همسان در محتوای مقالات، باز می دارد. شرکت مذکور با استفاده از یک ربات خزنده بطور مداوم علاوه بر مقالات دانشجویی، یک کپی از مطالب قابل دسترس عمومی در اینترنت را نیز در آرشیو پایگاه داده تورنیتین ذخیره می کند و همچنین دارای صفحات محتوای تجاری و یا کپی رایت شده از کتاب ها، روزنامه ها، نشریات و غیره می باشد.

آشنایی بیشتر با Turnitin و آموزش کار با Turnitin

Turnitin یک سرویس آمریکایی بررسی سرقت ادبی یا Plagiarism Checker مبتنی بر دیتابیس های اینترنت است. بسیاری از دانشگاه ها، مدارس و حتی افراد با خرید اکانت Turnitin صحت مقالات خود را بررسی و سرقت ادبی آن ها رو تشخیص میدهند.

نتایج میتواند شباهت ها را با منابع موجود شناسایی کند. همچنین میتواند با به دانشجویان و دانش آموزان کمک کند تا از سرقت ادبی جلوگیری کنند و مهارت های نوشتاری خود را ارتقاء دهند.

کار با Turnitin با دسترسی به اطلاعات و مقالات بیش از 530 ناشر بزرگ و 90000 ژورنال مهم دنیا، از بهترین و امن ترین نرم افزار ها برای بررسی درصد سرقت ادبی در مقالات است. دیتابیس بزرگ اکانت Turnitin باعث شده مجله های مهمی مانند Nature برای بررسی سرقت ادبی مقالات ارسال شده از آن استفاده کنند.

در ابتدا به عنوان یک روش بازدارنده از سرقت های ادبی، Turnitin از دانشجو میخواهد تا نسخه ای از مقاله خود را در برنامه بارگزاری کند. سپس اکانت Turnitin با الگوریتم اختصاصی خود، مقاله دانشجو را با مقالات و منابع در دیتابیس خود مقایسه میکند.

لازم به ذکر است که کار با Turnitin به غیر از دسترسی به تعداد زیادی از مقالات، به کتب و منابع نوشتاری دیگر نیز دسترسی دارد و مقاله دانشجو با کتاب ها نیز مقایسه میشود.

پروسه گفته شده از سرقت های ادبی جلوگیری میکند. اگر چه تفاوت زیادی در شباهت های مفهومی و شباهت های پلاجیاریسم وجود دارد اما هر دو به یک نتیجه ختم میشوند و به عنوان یک سرقت ادبی تلقی میشوند.

البته سخت گیری های هر مجله و ژورنال متفاوت است. پس از مشخص شدن سرقت ادبی مقاله دانشجو، یا مقاله باید بازنگری شود و یا باید از ابتدا نوشته شود و قوانین ژورنال مورد نظر را رعایت و خواسته های آن را برآورده کند.

به طور مثال اگر مدرسی تصمیم بگیرد که از turnitin برای دوره ی آموزشی یا تکلیف خاصی استفاده کند، در ابتدا یک وظیفه ترنیتین را در wattle ایجاد می کند. سپس دانشجویان تکالیف خود در داخل wattle قرار می دهند تا برای بررسی و تطبیق متن به ترنیتین ارسال شود.

بعد از این مراحل turnitin برای مقایسه متن ارسال شده توسط دانشجو، آن متن را با بایگانی اطلاعات اینترنتی، داده های اینترنتی موجود در وب سایت ها، بایگانی مقالاتی که قبلا ارسال شده و بایگانی اشتراک نشریات و نشریات متناسب با موضوع تکلیف، مطابقت می دهد. در نهایت ترنیتین یک گزارش اصالت ایجاد می کند که هم توسط دانشجویان و هم توسط اساتید قابل مشاهده است.

این گزارش اصالت مشخص می کند که مقاله ارسالی توسط دانشجو با مقالات موجود در بایگانی ترنیتین چند درصد مطابقت دارد.

درصد مطابقت هرچه کمتر تکالیف و مقالات دانشجویان با منبع بایگانی اشتراک Turnitinبه معنای کپی نبودن آن و در نتیجه اصالت آن است. این درصد برای افراد معمولی 19% و برای ناشران سطح بالا زیر 15% است.

آموزش کار با Turnitin

پلاجیاریسم چکر یا Plagarism Checker:

دیتابیس بسیار زیادی از بانک های اطلاعاتی معتبر دارد ، با کار با Turnitin میتوانید از پیش نیاز های ژورنال ها و مجلات مختلف مطلع شوید و مقاله را طبق استاندارد های مجله اصلاح کنید.

آموزش کار با Turnitin

1.مرحله اول وارد حساب Turnitin خود شوید.

2. در تب All Classes، روی پیوند کلاس مربوطه کلیک کنید.

3. یکی از نمونه ها را انتخاب کنید. روی دکمه submit یا resubmit کلیک کنید.

4. اسم عنوان و محل ارسال فایل خود را وارد کنید.

5. بعد از انتخاب فایل خود روی آپلود کلیک کنید.

6. جزئیات لیست شده را بررسی کنید و در صورت صحت روی Confirm کلیک کنید.

7. و در آخر روی view کلیک کنید. به شما نشان می دهد که گزارش شما چقدر سرقت ادبی دارد، اگر می خواهید گزارش را دانلود کنید روی نماد دریافت کلیک کنید.

فرمت های مورد قبول فایل های ارسالی در سایت برسی سرقت ادبی Turnitin :

  • مایکروسافت ورد (DOCX , DOC)
  • Corel WordPerfect
  • HTML
  • Adobe PostScript
  • متن ساده (TXT)
  • فرمت متن غنی (RTF)
  • فرمت سند قابل حمل (PDF)
  • مایکروسافت پاورپوینت (PPS , PPT , PPTX)
  • هانگول (HWP)

نکته قابل توجه در مورد  فرمت فایل ها این است که اگر فایلی را با فرمت خاصی بارگذاری کردید و مورد قبول این سرویس نبود، می توانید از تکنیک کپی، پیست برای تحویل تکالیف خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط