اخبار و اطلاعیه

بررسی سرقت ادبی متون با استفاده از اکانت ترنیتین

اکانت ترنیتین

بررسی سرقت ادبی متون با استفاده از اکانت ترنیتین : چطور متوجه شویم که سرقت ادبی در یک مقاله اتفاق نیفتاده است؟ این سوال بسیاری از دانشجویان و محققان است. سرقت ادبی یا Plagiarism  زمانی اتفاق می‌افتد که مقاله یک نویسنده یا محقق شباهت بسیار زیادی با دیگر مقالات داشته باشد. همچنین استفاده از دیگر مقالات، نقل قول‌ها و عبارات از دیگر مقاله‌ها بدون ذکر منبع نیز سرقت ادبی به‌شمار می‌آید. در حال حاضر نرم‌افزارهای بسیاری برای بررسی سرقت ادبی در متون مختلف در دسترس هستند که یکی از آن‌ها نرم‌افزار ترنیتین است. با استفاده از اکانت ترنیتین به‌راحتی می‌تواند مورد بروز سرقت ادبی را تشخیص دهید.

نکته مهم در این مساله این است که اگر دسترسی نویسنده به منابع و دیگر مقالات بیشتر باشد امکان بروز سرقت ادبی افزایش می‌یابد. غیر از نرم‌افزارها، سایت‌هایی نیز برای تشخیص سرقت ادبی وجود دارند اما بهترین و موثرترین روش، خرید اکانت Turnitin  است. در این مطلب با اکانتTurnitin  آشنا می‌شویم با گروه گرامرلی امیرکبیر  همراه باشید.

سرقت ادبی یا پلاجیاریزم چیست؟

به طور کلی سرقت ادبی یا پلاجیاریزم به عنوان کپی کردن کار شخص دیگری یا قرض گرفتن ایده اصلی شخص دیگری بدون رفرنس دهی مناسب تعریف می‌شود. با این حال، وقتی صحبت از محتوای سرقت شده در مقالات تحقیقاتی باشد به این معناست که حاصل تحقیقات شخص دیگر استفاده است.

سرقت ادبی در این نوع محتواها می‌تواند به خاطر نقل‌قول ناقص و استفاده نکردن از علامت‌های نقل‌قول به وجود بیاید. یکی از دلایل پلاجیاریسم، اراده اطلاعات نادرست درباره منبع استفاده شده و استفاده از شکل، ویدئو یا صورت یک محتوا بدون استناد مناسب می‌باشد.

 اکانت ترنیتین

سرقت ادبی یا پلاجیاریزم چگونه بر جامعه پژوهشی تأثیر می‌گذارد؟

با توجه دیجیتالی شدن و استفاده مجدد و نامناسب از منابع اینترنتی، سرقت علمی یا ادبی تا حد زیادی بر تحقیقات دانشگاهی تأثیر می‌گذارد. در زمان‌های قدیم تشخیص سرقت ادبی آسان‌تر بود، اما با افزایش استفاده از رسانه‌های الکترونیکی و مجلات آنلاین، تشخیص عدم صداقت و تقلب دانشگاهی دشوار است.

این امر باعث لطمه زدن به اخلاقیات و صداقت تحقیق می‌شود، اعتبار پژوهشگران، اساتید یا دانشجویان را زیر سؤال می‌برد و می‌تواند منجر به مجازات شدیدی مانند تعلیق و اخراج جامعه پژوهشی شود.

با همه این تفاسیر، نرم‌افزارها و ابزارهای بررسی و تشخیص سرقت ادبی یا پلاجیاریسم نیز افزایش یافته است که می‌تواند به محققان، اساتید و دانشجویان در شناسایی محتوای کپی شده کمک کند. این نرم‌افزارها به خوبی آزمایش شده، به طور گسترده در دسترس، مقرون به صرفه و برای ما آسان هستند. علاوه بر این، این نرم‌افزار می‌تواند به کاربران کمک کند تا محتوای سرقت‌شده خود را که خودشان از آن آگاه نیستند، شناسایی کنند.

بهترین نرم افزار تشخیص سرقت ادبی کدام است؟

در این بخش می خواهیم به یکی از کامل ترین و بهترین نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی یعنی iThenticate اشاره کنیم. این نرم افزار با دقت بسیار بالایی میزان کپی و یا عدم کپی بودن مطلبی که در اختیار آن قرار می دهید را به شما اعلام می کند. نرم افزار iThenticate بهترین نرم افزاری است که می توانید برای بررسی تشابه مقاله از آن استفاده کنید.

 اکانت ترنیتین چیست؟

سرویس آمریکایی Turnitin با تکیه بر دیتابیس‌های اینترنت در بررسی سرقت ادبی به نویسندگان کمک می‌کند. افراد زیادی مانند دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان برای اطمینان از درستی مقاله خود از اکانت Turnitin استفاده می‌کنند. این سرویس با دسترسی به منابع زیادی از ناشران و ژورنال‌های مهم در سراسر جهان به یکی از بهترین و مهم‌ترین منابع برای جلوگیری از سرقت ادبی تبدیل شده است. امکانات این اکانت باعث شده تا تعداد زیادی از مجلات مهم در سراسر دنیا برای بررسی مقالات ارسال شده از آن استفاده کنند. برای مثال مجله Nature به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مجلات در دنیا برای بررسی مقالات دریافتی خود این نرم‌افزار را انتخاب کرده است.

روش استفاده از اکانت ترنیتین چگونه است؟

در ابتدای کار با برنامه Turnitin این برنامه از نویسنده می‌خواهد که مقاله خود را بارگزاری کند. سپس این نرم‌افزار با توجه به الگوریتم‌های خود مقاله بارگزاری شده را با دیگر مقالات در پایگاه اطلاعاتی خود مقایسه می‌کند. دیتابیس این سیستم نه تنها به مقالات و کتب ناشران بلکه به تعداد بسیار زیادی از منابع دیگر نیز دسترسی دارد.

درست است که تفاوت‌هایی در مفهوم پلاجیاریسم وجود دارند اما در کل به‌عنوان سرقت ادبی شناخته می‌شود. همچنین درجه سخت‌گیری هر مجله متفاوت است اما بعد از مشخص شدن سرقت ادبی، مقاله یا باید از نو نوشته شود و یا مورد بازنگری قرار گیرد تا قوانین مورد نظر رعایت شوند.

برخی از ویژگی‌های نرم‌افزار Turnitin نیز عبارتند از:

  • دیتابیس غنی
  • اطلاعات معتبر
  • استاندارسازی مقاله
  • جلوگیری از سرقت ادبی

 اکانت ترنیتین

نحوه خرید اکانت پریمیوم ترنیتین

اکانت ترنیتین با حدود 16 میلیون کاربر فعال بزرگ‌ترین مرجع تشخیص سرقت ادبی به‌شمار می‌رود. دیتابیس‌ این سیستم آمریکایی به‌قدری قدرتمند است که در طی کمتر از دو سال بیش از صد میلیون مقاله برای بررسی در آن بارگزاری شده است.  این سرویس که در سال 2000 تاسیس شد، امروزه به یکی از غنی‌ترین پایگاه‌‌های اسناد علمی تبدیل شده است. شرکتی که برای افراد تحصیل‌کرده ارزش ویژه‌ قائل است و خدمات گوناگون را به دانشجویان ارائه می‌کند. این شرکت، محور فعالیت‌های خود را بر بررسی نوشتاری و رتبه‌بندی مقالات به‌شکل آنلاین تنظیم کرده است.

اکانت ترنیتین موجب کاهش زمان برای بیشتر استادان و ناشران و بازخورد بهتر برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود. این برنامه یکی از بهترین و پرکاربردترین محصولات آموزشی در سراسر جهان است به‌گونه‌ای که در 10 هزار مرکز آموزشی و در 135 کشور استفاده می‌شود.

برخورداری از منابع بسیار در سطح وب، انواع گوناگونی از محتوا از جمله کتاب‌های الکترونیک و مقالات نویسندگان مشهور از جمله ویژگی‌های بارز نرم‌افزار ترنیتین هستند. تا جایی که می‌توان گفت عملا هیچ سندی دور از چشم این سیستم نمانده است و تقریبا تمام اسناد موجود در وب را در اختیار دارد. پس این نرم‌افزار تمامی فاکتورهای لازم برای اعتماد و اطمینان را دارد و همچنین تمامی افراد قادر به خرید اکانت‌های این سیستم هستند. بنابراین اگر دانشجو و یا دانش‌آموز هستید پیشنهاد می‌کنیم که اکانت ترنیتین را خریداری کنید. شما می‌توانید این اکانت از نظر زمانی نیز انعطاف‌پذیر است و می‌توانید آن را در انواع ماهانه و سالانه خریداری کنید.

آسان‌ترین روش برای چک کردن مقاله با استفاده از اکانت ترنیتین

مراحل چک کردن مقاله در ترنیتین به ترتیب از ثبت نام شروع می‌شوند. سپس در ادامه باید به صفحه اصلی، بخش ورودی اختصاصی و بخش ارسال مقاله مراجعه کنید. همچنین باید تاییدیه ارسال را دریافت کنید، گزارش را دریافت کنید و حتی می‌توانید بازخورد مقاله را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای کاربران بریتانیایی یک سایت و برای کاربران خارج از بریتانیا یک سایت دیگر ساخته شده است.

در قسمت پیوند حساب در اصلی‌ترین صفحه گزینه create a profile را انتخاب کنید. بر روی قسمت دانشجویی کلیک کرده و اطلاعات شخصی و مورد نیاز را در فرم ارائه شده بنویسید. بعد از ایجاد اکانت خود بر روی گزینه “من موافقم” کلیک کنید تا بتوانید وارد اکانت ترنیتین شوید. در مرحله دوم که صفحه دانشجویی نام دارد کلاسی را که ثبت نام کرده‌اید به شما نشان داده می‌شود. بر روی کلاس خود کلیک کنید تا بتوانید بخش ورودی مخصوص به خود را باز کنید.

در صندوق ورودی کارهایی که از شما درخواست شده است را خواهید دید. این صندوق امکان دسترسی به مرورگر را برای شما ایجاد می‌کند تا بتوان شباهت‌های متون را پیدا و مشاهده کرد. در مرحله چهارم صفحه ارسال مقاله را باز کنید و مقاله خود را روی سایت بارگزاری کنید. برای دریافت تاییدیه ارسال حتما لازم است زمانی‌که مقاله ارسال می‌شود در قسمت پیش‌نمایش بر روی تایید ارسال کلیک کنید. در پایان کار نیز اگر بازخوردی وجود داشته باشد پس از مدت زمان مشخص می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. بنابراین شما تنها چند کلیک ساده و درج برخی اطلاعات می‌تواند مقاله خود را از نظر سرقت ادبی بررسی کنید.

مطالب مرتبط