اخبار و اطلاعیه

کاربردهای سرویس Turnitin/ithenticate

کاربرد ها سرویس Turnitin/ithenticate

کاربردهای سرویس Turnitin/ithenticate : ترنیتین یکی از بزرگ ترین و معتبرترین سرویس های اینترنتی در جلوگیری از سرقت های ادبی و علمی است.  این نرم افزار دارای دو نسخه تجاری (Ithenticate) و دانشجویی (Turnitin) است.

تقریبا همه پایگاه ها و مراکز علمی دنیا با استفاده از نسخه تجاری این نرم افزار مقالات و متن های مختلف علمی را بررسی و امتیاز دهی می کنند. ملاک امتیازدهی در این نرم افزار، میزان مشابهت متن علمی موردنظر کاربر با متن های علمی با اصالت موجود در این سرویس است. ناشران برای دسترسی به این سرویس اغلب از این نسخه استفاده می کنند.

نسخه دانشجویی این نرم افزار علاوه بر تمام ویژگی های نسخه تجاری داده های دیگری مثل گزارشات و متون علمی منتشر شده از دانشجویان کل دنیا را نیز در خود جای داده است. این نسخه مورد استفاده اساتید و دانشجویان است.

سایت iThenticate قویترین سایت برای بررسی انلاین مقاله است و جهت جلوگیری از سرقت ادبی مقاله (Prevent Plagiarism) کاربرد دارد. برای بررسی بیشتر کاربردهای سرویس Turnitin/ithenticate تا انتهای مقاله با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

نرم‌افزار سرقت ادبی iThenticate (آیتنتیکیت) چیست؟

نرم‌افزار آیتنتیکیت (iThenticate) یکی از بهترین نرم‌افزارها در حوزه بررسی سرقت ادبی و همپوشانی مقالات است. این نرم‌افزار دارای پایگاه داده‌ای بسیار قوی است. پایگاه داده آیتنتیکیت تقریبا  حاوی تمام مقالاتی است که از سوی ژورنال‌های علمی معتبر پذیرفته و در آنها چاپ شده‌اند.

برای همین، زمانی که مقاله‌تان را به این نرم‌افزار می‌سپارید، می‌تواند اثرتان را با حجم وسیعی از مقالات معتبر دیگر مقایسه کند. چنین امکانی تا حد زیادی شما را درباره تشابه مقاله‌تان مطمئن می‌کند.

امکانات آیتنتیکیت بسیار مطلوب است. هم نرم‌افزار کاربردوست (user-friendly) و مطلوبی است و هم از سوی بسیاری از ژورنال‌های معروف و معتبر دنیا در روند پذیرش مقالات استفاده می‌شود.

یعنی زمانی که مقاله‌تان را برای پذیرش به ژورنال‌های isi و معروف می‌سپارید، بعد از اینکه هم‌سوبودن اسکوپ و چشم‌انداز مقاله‌تان با فضای کاری مجله‌شان را بررسی می‌کنند، به سراغ بررسی سرقت ادبی در هر اثر می‌روند.

اینجاست که پای آیتنتیکیت به میان می‌آید و می‌تواند به داوران و سردبیران ژورنال‌های علمی کمک کند تا دریابند که چند درصد از هر مقاله‌ای، مشابه با مقالات دیگر است. بنا به قوانینی که هر ژورنال علمی برای خود تعریف می‌کند، حد و درصدی از تشابهات قابلیت پذیرش دارند. مثلا بعضی از نشریات تا ۱۰ درصد شباهت میان یک متن و متنی دیگر را می‌پذیرند. برخی هم به ارقام و درصدهای کمتر رضایت می‌دهند.

در نتیجه، آگاهی از وجود نرم‌افزارهای مطلوب برای بررسی و شناسایی سرقت ادبی در فرایند تولید محتوا و مقاله بسیار مهم است.

کاربردهای سرویس Turnitin/ithenticate

کاربردهای سرویس Turnitin/ithenticate

گزارش بررسی درصد سرقت ادبی مقاله

در گزارش بررسی درصد سرقت ادبی مقاله، ضمن تعیین دقیق درصد تشابه، به صورت دقیق و واضح، تمام بخش هایی که از سایر منابع برداشته شده و سرقت علمی محسوب می شوند با ذکر منابع انها مشخص می گردد. نوینسنده گان می توانند قبل از ارسال مقاله به مجلات با بازنویسی (Re-writing) و ویرایش نیتیو (Native Edit) این بخش ها، با کاهش درصد تشابه، از سرقت علمی جلوگیری کنند.

پلاجیاریسم چک: پیش نیاز قبولی و استمرار نمایه شدن در بانکهای اطلاعاتی معتبر

این بررسی ها بعد از نمایه شدن مجله نیز استمرار دارد و یکی از مهمترین معیارها در ارزیابی کیفی مجلات میزان پایبندی ناشر مجله به رعایت اصول اخلاق در نشر است که در حال حاضر کمیته اخلاق در نشر COPE نظارت بر این موارد را به طور رسمی انجام میدهد.

تعیین مقدار پلجریسم از کاربردهای سرویس Turnitin/ithenticate

خدمات تعیین مقدار پلجریسم با ترنیتین شما را در برابر خسارات ذکرشده مصون می نماید. شما می توانید با استفاده از این خدمات ابتدا مقدار مشابهت یا به اصطلاح سرقت ادبی (پلجریسم) آن را مشخص نموده و سپس با استفاده از خدمات پارافریزینگ پیشرفته ، درصد مشخص شده را تا سطح اطمینان کافی کاهش دهید و آنگاه با قابلیت اعتماد بالا ، مقاله خود را در مجله مورد نظر سابمیت کنید.

منابع و دیتابیس آیتنتیکیت چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نوشته هم ذکر شد، منبع و دیتابیس نرم‌افزار آی‌تنتیکیت بسیار قوی است. یعنی تقریبا هر مقاله مهم و معتبری که در ژورنالی علمی به چاپ رسیده و منتشر شده در پایگاه داده این نرم‌افزار وجود دارد. بنابراین، مقایسه مقاله‌تان در آن با داده‌های موجود در پایگاهش می‌تواند بخش‌هایی از کارتان را که به مقاله‌ای در آنجا شباهت دارد، به‌خوبی شناسایی کند.

این شناسایی به شما کمک خواهد کرد تا اثرتان را بازنویسی یا پارافریز کنید و مانع از ایجاد هرگونه شباهتی میان متن خودتان و متنی دیگر شوید. استناد ژورنال‌های بزرگ علمی به این نرم‌افزار هم نشان می‌دهد که استفاده از آن برای بررسی سرقت ادبی می‌تواند ایده بسیار عقلانی و خوبی باشد.

البته استفاده از این نرم‌افزار به صورت فردی می‌تواند زحماتی را به شما تحمیل کند. مثلا اینکه هزینه هر بار استفاده از آیتنتیکیت، حدود ۱۰۰ دلار است. این رقم برایتان هزینه زیادی خواهد شد. اما می توانید با خرید اکانت Turnitin/ithenticate از گرامرلی این مشکلات را برطرف کنید.

گزارش نهایی و نحوه تحلیل آیتنتیکیت چیست؟

پایگاه داده آیتنتیکیت بسیار قوی است و به دو شکل آنلاین و آفلاین می‌تواند به مقایسه هر اثر با مقالات دیگر بپردازد. یعنی علاوه بر اینکه پایگاه داده قوی در آن وجود دارد، از طریق مقایسه متن با مقالات دیگر موجود در فضای آنلاین هم می‌تواند به کشف شباهات در هر متنی مشغول شود.

بعد از اینکه مقاله‌ای در این نرم‌افزار بررسی شد، گزارش‌هایی درباره وضعیت آن به کاربر ارائه می‌کند. اگر خبره نباشید و تسلط کافی درباره استفاده از نرم‌افزارهای این‌چنینی در شما وجود نداشته باشد، کمی در تحلیل گزارش آیتنتیکیت به دردسر خواهید افتاد.

کاربردهای سرویس Turnitin/ithenticate

فرمت های مورد قبول فایل های ارسالی در سایت برسی سرقت ادبی Turnitin :

  • مایکروسافت ورد (DOCX , DOC)
  • Corel WordPerfect
  • HTML
  • Adobe PostScript
  • متن ساده (TXT)
  • فرمت متن غنی (RTF)
  • فرمت سند قابل حمل (PDF)
  • مایکروسافت پاورپوینت (PPS , PPT , PPTX)
  • هانگول (HWP)

نکته قابل توجه در مورد فرمت فایل ها این است که اگر فایلی را با فرمت خاصی بارگذاری کردید و مورد قبول این سرویس نبود، می توانید از تکنیک کپی، پیست برای تحویل تکالیف خود استفاده کنید.

چرا نباید از نرم‌افزارهای رایگان استفاده کرد؟

در میان برنامه‌ها و نرم‌ُافزارهای مختلفی که برای بررسی و شناسایی سرقت ادبی طراحی شده‌اند، شماری از آنها رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. اما آیا استفاده از آنها ایده مناسب و صحیحی است؟

تمام نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که برای شناسایی سرقت ادبی وجود دارند، به ویژه مواردی که رایگان در اختیار کاربران مختلف قرار می‌گیرند، قابل‌اعتماد نیستند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برنامه‌های این‌چنینی باید داشته باشند، بهره‌مندی از پایگاه داده‌ای به شدت قوی است. تنها در این صورت، امکان یافت شباهت‌ها میان مقاله‌تان با آثار دیگر موجود در دنیا وجود خواهد داشت. این در حالی است که بسیاری از نرم‌افزارها و سایت‌های رایگان تشخیص سرقت ادبی یا همان پلاجیاریسم، پایگاه‌های داده‌ای ضعیف دارند و نمی‌توانند به طور صد در صد به شما درباره اینکه مقاله‌تان در کدام بخش‌ها شبیه مقالات دیگر است، اطلاع‌رسانی کنند.

پس اگر بناست که از سرویس‌هایی این‌چنینی بهره‌مند شوید، باید حواستان به اعتبار، کیفیت و شهرت آنها باشد. نرم‌افزارهای رایگان، اصولا بدون اینکه از شما اجازه بگیرند، نسخه‌ای از اثرتان را در پایگاه داده خود حفظ می‌کنند. این کار هم حریم خصوصی محتوایتان را به خطر می‌اندازد و هم نشان‌گر این است که بسیاری از مقالاتی که هنوز در ژورنالی معتبر چاپ نشده‌اند هم در پایگاه داده برنامه‌ها و نرم‌افزارهای این‌چنینی موجودند. یعنی پایگاه‌شان چندان غنی و قابل‌اعتماد نیست. چنین چیزی در آیتنتیکیت رخ نمی‌دهد و فقط مقالات معتبر منتشرشده در مجلات بین‌المللی معروف در پایگاه داده آن وجود دارند.

مطالب مرتبط