معرفی محصول

روش های بررسی پلاجیاریسم

بررسی پلاجیاریسم

قبل از بررسی پلاجیاریسم بهتر است با مفهوم پلاجیاریسم آشنا شویم. وقتی فردی مطلبی را می‌نویسد اگر مطلب تماماً از ذهن یا پژوهش و تحقیق همان فرد حاصل شده باشد آن فرد نویسنده مطلب محسوب می شود. اما اگر از آثار فرد دیگری استفاده کرده باشد بدون اینکه به منبع اشاره کند یا از صاحب اثر کسب اجازه نماید و به نام خود ثبت کند، سرقت علمی یا پلاجیاریسم اتفاق افتاده است. برمبنای تعریف کمیته اخلاق نشر؛ سرقت علمی یا پلاجیاریسم یعنی استفاده از ایده و اثر شخص دیگری در هر بخش از روند تحقیق، برنامه‌ریزی، نوشتن یا چاپ مقاله، بدون آنکه منبع یامنابع آن ذکر شود.

بدیهی است که درباره یک موضوع واحد افراد زیادی تحقیق و مطالعه کنند و از نتایج تحقیقات خود مطلب بنویسند و بخواهند که آن را به چاپ رسانند تا در اختیار همه قرار بگیرد.اما برای آنکه سرقت ادبی و علمی اتفاق نیافتد چه باید کرد؟ چنانچه حتی به صورت اتفاقی و غیرعمد بیش از پنج درصد از مطلبی با مطالب دیگر شباهت داشته باشد باید آن میزان تشابه را پیش از ارسال مطلب برای داوری رفع کرد. بدین منظور خود نویسندگان یا ناشران قبل از داوری به بررسی پلاجیاریسم می‌پردازند. برای آشنایی با روش های بررسی پلاجیاریسم تا انتها با گروه گرامرلی امیر کبیر همراه باشید.

چه مواردی به عنوان سرقت ادبی شناخته می شود؟

یک متن سرقت ادبی محسوب می شود، اگر…

  • تغییر نام کار دیگران به عنوان کار خودتان.
  • بدون اطلاع صاحب اثر و بدون پرداخت هزینه، نظرات، بیانیه ها، پست ها و ایده های دیگران را کپی کنید.
  • استفاده بخشی و یا کپی کردن تمام نوشته ها ، بیانیه ها و ایده های افراد دیگر بدون استفاده از علائم ویژه نگارشی نظیر نقل قول ( “” ).
  • اطلاعات نادرست درباره متن نقل شده به مخاطب ارائه دهید.
  • بدون پرداخت هزینه و گرفتن مجوز از صاحب اثر، کلمات متن نقل شده را تغییر دهید.
  • از منابع دیگر کپی برداری شود، بدون آنکه منبع آن ها ذکر شود.

بررسی پلاجیاریسم چگونه صورت می گیرد؟

برای فهمیدن اینکه شباهت‌های عمدی یا اتفاقی و غیرعمد در مطلبی با مطالب دیگر وجود دارد یا خیر باید بررسی پلاجیاریسم صورت گیرد که برای این امر نیاز به ابزاری قوی داریم. زیرا دسترسی به تمام مقالات هم‌موضوع با مقاله مورد نظر و مقایسه تک به تک آنها بدون ابزار و به صورت دستی کاری بسیار دشوار و چه بسا غیرممکن است.

سایت‌ها و نرم‌افزارهایی به این منظور وجود دارند که این مقایسه را انجام می‌دهند. فقط کافی است متن مقاله خود را وارد نرم‌افزار کنیم تا شباهت‌ها را بیابد و مقدار تشابه را بر حسب درصد اعلام کند.اما یک نکته وجود دارد که نرم‌افزارها و سایت‌هایی که رایگان این کار را انجام می‌دهند ممکن است میزان دقت پایین‌تری داشته باشند.

روش عملکرد برخی از این سایت‌ها بدین صورت است که پس از قرار دادن فایل متنی در جای مشخصی و یا آپلود نمودن آن با توجه به فرمت‌های خاصی که در سایت مشخص شده است، بررسی پلاجیاریسم آغاز می‌شود. گاهاً برای بررسی دقیق‌تر با مشخص کردن نوع مطلب به عنوان مثال؛ محتوای وب‌سایت، رزومه، تحقیق دانشجویی یا مقاله، پس از مدت کوتاهی نتیجه بررسی پلاجیاریسم را گزارش می‌دهد.

یکی از نرم‌افزارهای شناخته شده در حوزه بررسی پلاجیاریسم، نرم‌افزار آیتنتیکیت (iThenticate) است که پایگاه داده‌ای قوی آن، مقالات معتبر مجله‌ها و انتشارات سراسر دنیا را دربردارد.این نرم‌افزار متن مورد نظر را هم با متون ذخیره در پایگاه داده‌ای خود مقایسه می‌کند و هم با تمام متون موجود در سطح اینترنت؛ و اینگونه پس از مقایسه در سطحی وسیع شباهت‌های موجود که یافته است را همراه با منبع آن اعلام می‌کند.

 بررسی پلاجیاریسم

نرم‌افزارهای بررسی پلاجیاریسم

1) سایت و ابزار Grammerly

احتمالاً نام گرامرلی (Grammarly) را به عنوان دستیار گرامری شنیده­اید. این برنامه را که همه ما با آیکون سبز رنگ می­شناسیم هنگام نوشتن، اشتباهات دستور زبان را تشخیص می­دهد. با این حال، همه از قابلیت پلاجیاریسم چکر گرامرلی مطلع نیستند. گرامرلی نه تنها اشتباهات مربوط به گرامر یا ساختار نوشتار شما را به بهترین شکل ممکن اصلاح می‌کند (این یک ویژگی جدید است)، بلکه مطالب شما را در اینترنت و پایگاه داده­ای ProQuest نیز بررسی می‌کند. در واقع هربار شما مطلبی را با این ابزار چک می­کنید به طور خودکار پلاجیاریسم را نیز برای محتوای شما درنظر می­گیرد.

وقتی در حین نوشتن ایمیل، پیام‌، اسناد و حتی پست‌هایی در LinkedIn، Twitter و Facebook هستید Grammarly نیز هم­زمان محتوای متن شما را برای سرقت علمی بررسی می‌کند.

در بین تمامی پلاجیاریسم چکرها کاربران بیشتری رای را به Grammarly داده­اند که دلیل اصلی آن سهولت استفاده و کاربرپسند بودن آن است. به محض اینکه مطلب خود را بارگذاری کردید و بر روی علامت چک کلیک کردید، Grammarly فوراً به شما اطلاع می‌دهد که آیا محتوای کپی یا غیراصلی داشته‌اید یا خیر. همچنین با پرداخت هزینه پریمیوم به شما امکان دسترسی به منابع مورد نیازتان را می‌دهد تا بتوانید به درستی به آنها استناد کنید و به طور کلی از سرقت ادبی اجتناب کنید.

ویژگی‌ها

  • این ابزار رایگان است.
  • گزارش آن فوری و بدون معطلی است.
  • داده­های شما را ذخیره نمی‌کند.
  • 16 میلیارد منابع و وب سایت را هم­زمان اسکن می‌کند.

خرید اکانت پریمیوم گرامرلی – 11 ماهه

2- سایت کیوتکست (Quetext)

پلاجیاریسم چکر Quetext مجهز به فناوری DeepSearch یا همان سرچ عمیق است. این فناوری نسبت به دیگر ابزارها بسیار پیشرفته‌تر است. بدین صورت Quetext الگوریتم‌های خود را برای انجام تجزیه و تحلیل محتوایی که به آن داده اید و قراردادن کلمات در اسکنر سرقت ادبی تجهیز می‌کند. به همین دلیل اسکن­های این پلاجیاریسم چکر بسیار سریع و دقیق از آب در می‌اید. و همین یعنی اکثر وبلاگ نویسان، استادان دانشگاه، نویسندگان و متخصصان این پلاجیاریسم چکر را به بقیه ابزارها‌ترجیح می­دهند.

اما اگر مایل باشید هزینه پرداخت کنید با اشتراک ماهانه، Quetext بازخوردهای خود را با کدهای رنگی ارائه می­دهد که هرکدام متناظر با یک نوع خطا و سرقت ادبی و علمی است. همچنین هم­زمان می­توانید متون نزدیک به متن خود را در کنار محتویای ادبی تان مشاهده کنید تا راحت‌تر بتوانید از وقوع پلاجیاریسم اجتناب کنید. بعد از اتمام کارتان متن شما با میلیاردها منبع تطبیق داده می‌شود و در آخر نمره سرقت ادبی­تان به شما تحویل می‌گردد.

ابزار رایگان Quetext به شما امکان می‌دهد تا حداکثر 2500 کلمه یا پنج صفحه اسناد را بررسی کنید. با اشتراک ماهانه این میزان به  100000 کلمه یا 200 صفحه، بررسی عمیق می­رسد. Quetext فایل‌های شما را در هیچ پایگاه داده­ای ذخیره نمی‌کند، بنابراین می‌توانید هنگام اسکن برای سرقت ادبی، از امنیت داده‌های خود مطمئن باشید.

ویژگی ها

  • Quetext یک نمره سرقت علمی جامع ارائه می­دهد.
  • این بررسی کننده سرقت ادبی آنلاین و رایگان برای استادان رابط کاربری آسانی دارد.
  • شما می­توانید سرقت ادبی را تنها با یک کلیک ماوس بررسی کنید.
  • داده­های شما را خصوصی نگه می­دارد.

3) سایت CopyScape

CopyScape پلاجیاریسم چکرِ مبتنی بر فضای ابری است که این فرصت را فراهم می‌کند محتوای مورد نظرتان را جستجو کنید و موارد مختلفی از سرقت ادبی را پیدا کنید. با تایپ URL محتوای اصلی به راحتی می‌توان از این ابزار استفاده کرد. CopyScape یکی از بهترین چک کننده‌های سرقت ادبی رایگان است که به شما امکان می‌دهد اسکن نامحدودی را بدون پرداخت کوچیکترین هزینه ای انجام دهید. در این ابزار این امکان وجود دارد که دو محتوا را در کنار هم مقایسه کنید. همچنین اگر در متن خودِ شما مطلبی دوبار تکرار شده باشد و به عنوان خود-سرقت علمی تلقی شود، آن را به شما نشان می‌دهد. CopyScape بسیار کاربرپسند است و به صورت آفلاین نیز سرقت علمی را چک می‌کند.

ویژگی ­ها

  • می­توانید محتوا را به صورت دسته­ای جستجو کنید.
  • امکان مدیریت پرونده و ردیابی آن را به شما می­دهد.

4) سایت Plagiarism checker X

با Plagiarism checker X به راحتی می­توانید سرقت علمی متون را تشخیص دهید. این پلاجیاریسم چکر یکی از بهترین بررسی‌کننده‌های سرقت ادبی برای مقالات تحقیقاتی است که به شما امکان می‌دهد بدون زحمت مطالب را به صورت انبوه با یکدیگر مقایسه کنید، چرا که به طور همزمان چندین موتور جست و جوگر مقالات را بررسی می‌کند. یکی از ویژگی­های جذاب این ابزار این است که از چند زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و غیره پشتیبانی می‌کند. در Plagiarism checker X همچنین می‌توانید یک صفحه وب را برای محتوای سرقت ادبی بررسی کنید و نتایج را برای خود ایمیل کنید.

ویژگی­ ها

  • جستجوگر سرقت ادبی X داده‌های شما را خصوصی نگه می‌دارد.
  • به شما امکان می‌دهد فرمت‌های DOCX، DOC، PDF، HTML و RTF را وارد کنید.
  • می توانید نتایج را با کد رنگی دریافت کنید.
  • پشتیبانی شبانه‌روزی دارد.
  • به شما کمک می‌کند عبارات متعددی را در هم­زمان بررسی کنید.
  • اجازه می­دهد برای عبارات خاصی از محتوای خود زنگ خطر گوگل ایجاد کنید تا وقتی شخصی یک قطعه از محتوای شما را سرقت یا منتشر می‌کند، به شما هشدار دهد.

 بررسی پلاجیاریسم

5) سایت  ProWritingAid

سایت ProWritingAid ابزاری است که به شما امکان می­دهد محتوای خود را در برابر بسیاری از صفحات وب، مقالات دانشگاهی و کارهای منتشر شده قرار داده و بررسی کنید، تا از منحصر به فرد بودن مطلب اطمینان پیدا کنید. با این پلاجیاریسم چکر می­توانید سرقت ادبی را به صورت آنلاین گزارش دهید.

ویژگی ­ها

  • به ویرایش مقاله شما کمک می‌کند
  • ProWitringAid بیش از 20 گزارش نوشتاری به شما ارائه می­دهد
  • می توانید آن را با word، Chrome، Google Docs، Gmail و موارد دیگر ادغام کنید
  • استفاده از این ابزار آسان است
  • از طیف وسیعی از فایل­ها پشتیبانی می‌کند
  • می توانید یک بار برای همیشه اشتراک پیریمیوم ProWitringAid را تهیه کرده و مادام العمر از آن استفاده کنید
  • بهترین بررسی کننده سرقت ادبی برای اسناد Google است
  • حتی 10% سرقت ادبی را در نوشته شما تشخیص می­دهد

اگر وبلاگ، سایت یا مقاله‌ای علمی در دست دارید، بررسی دستی هر متن برای سرقت ادبی می­‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد. به راحتی ممکن است گوشه‌­ای از محتوای شما با سرق علمی درآمیزد و از چشمانتان برخی از جزئیات پوشیده بمانند.

اگر مایلید ‌ترافیک بیشتری در وب سایت خود داشته باشید، مقاله منحصر به فردی ارائه دهید و از انگ سرقت علمی در امان بمانید، باید بدانید که محتوای کپی شده به راحتی شما را از رسیدن به هدفتان باز می­دارد. پلاجیاریسم نه‌تنها غیر اخلاقی بلکه غیرقانونی هست. این در حالی­ست که به راحتی با استفاده از پلاجیاریسم چکرها می­توانید از صحت و صداقت مطلب مطمئن شوید.

6) نرم افزار iThenticate 

نرم افزار iThenticate  با دسترسی به بیش از 80،000،000 صفحه وب و  150،000،000 محتوای علمی و همچنین 2،000 ناشر Cross Cross دقیق ترین درصد شباهت و همپوشانی متنی را گزارش می دهد.

iThenticate ، مانند سایر نرم افزارهای بررسی سرقت علمی ، قابل نصب بر روی رایانه نیست. برای استفاده از آن باید به سایت وارد شوید و یکی از پلن های آن را خریداری کنید. استفاده از نرم افزار iThenticate تنها بصورت آنلاین امکان پذیر است.

سیاست اصلی تولید کننده نرم افزار iThenticate، ارائه خدمات به ناشران، سازمان ها و دانشگاه ها به صورت اشتراک سازمانی است. بنابراین خریداری اشتراک این نرم افزار بررسی سرقت علمی بصورت تکی بسیار گران است.

مطالب مرتبط