اخبار و اطلاعیه

تفاوت مجلات ISI و ISC در چیست؟

تفاوت مجلات ISI و ISC

تفاوت مجلات ISI و ISC در چیست؟ اغلب محققان زمانی که می خواهند بهترین ژورنال برای چاپ مقاله را پیدا کنند با حجم انبوهی از ژورنال ها روبرو می شوند که تشخیص اینکه کدام ژورنال بهتر و معتبرتر است را برایشان سخت تر می سازد. ندانستن این موضوع که  ISI چیست؟ ISC چییست؟ و چه فرقی با هم دارن باعث می شود در انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله خود دچار سردرگمی شوند.

واقعیت هم این است که بدون فهم این عبارات و دانستن اینکه مقاله ISI چه فرقی با مقاله ISC دارد، پیدا کردن ژورنال مناسب چندان هم کار آسانی نیست. برای یک محقق دانستن اینکه ISI و ISC چیست و چه فرقی با هم دارند بسیار مهم است. در واقع، قبل از نگارش مقاله تان باید بدانید قرار است چه مقاله ای، با چه فرمتی و برای چه مجله ای ارسال کنید.

حالا که متوجه اهمیت موضوع شدید بیایید با هم این دو را بررسی کنیم.

مجلات ISI

مؤسسه اطلاعات علمی یا  Institute for Scientific Information ‏که به‌اختصار ISI نامیده می‌شود، مؤسسه‌ای است که در ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس گردید. این مؤسسه که با هدف علم‌سنجی و ارزیابی انتشارات علمی راه‌اندازی شده بود، پس از مرگ گارفیلد در سال ۱۹۹۲ به مؤسسه تامسون واگذار گردید. امروزه به علت تغییر مالکیت این موسسه، این موسسه، Web of Science نامیده می‌شود.

مجلاتی که توسط این مؤسسه نمایه می‌شوند، یعنی در فهرست مجلات آن قرار می‌گیرند، اصطلاحاً مجلات ISI نامیده می‌شوند. مجلات علمی برای قرار گرفتن در فهرست ISI از نظر عواملی همچون رعایت استانداردهای پایگاه ISI ، سطح کمیته علمی مجله، تنوع بین‌المللی مقالات مجله و نشر به‌موقع شماره‌های مجله به‌دقت ارزیابی می‌شوند.

مجلات علمی برای قرار گرفتن در فهرست ISI از نظر عواملی همچون رعایت استانداردهای پایگاه ISI ، سطح کمیته علمی مجله، تنوع بین‌المللی مقالات مجله و نشر به‌موقع شماره‌های مجله به‌دقت ارزیابی می‌شوند.

زیرمجموعه‌های ISI

این مؤسسه دارای دو زیرمجموعه مهم به ‌نام‌های (Web of Knowledge (WOK و WOS است. WOK دو وظیفه مهم را بر عهده دارد. اولین وظیفه آن انتشار لیست مجلات معتبر بوده که به مجلات ISI معروف هستند و اطلاعات آن در زیر‌بخش WOS ارائه می‌شوند. دومین کار WOK تعیین ضریب تأثیر مجلات علمی معتبر است.

تفاوت مجلات ISI و ISC

ضریب تاثیر در مجلات ISI

ضریب تأثیر یا Impact factor) IF) با هدف اعتبار‌سنجی مقالات علمی توسط مؤسسه تامسون رویترز معرفی گردید. این معیار یک شاخص کمی برای نشان دادن میزان استناد (رفرنس‌دهی) به مقالات یک مجله است. مجلات ISI بر اساس ضریب تأثیر به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مجلات ISI دارای ضریب تأثیر که JCR نامیده می‌شوند.
  • مجلات ISI فاقد ضریب تأثیر که به آن‌ها ISI Listed اطلاق می‌شود.

مشخص است که مجلات JCR از اعتبار بالا‌تری نسبت به مجلات ISI Listed برخوردار هستند. تنها آن دسته از مقالاتی که موضوع جذاب و کیفیت بالایی دارند، می‌توانند در مجلات JCR به چاپ برسند.

برای پی بردن به ISI بودن یک مجله به سایت clarivate مراجعه و ISSN یا عنوان مجله را در قسمت جستجوی آن وارد کنید.

مقالات ISC

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) یک سیستم اطلاع رسانی علمی میباشد که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر مبنای معیارهای علم سنجی معتبر می باشد. ایران با تولید ISC، بعد از ایالات متحده که 60 سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده است. هم اکنون، این تحلیل علمی توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) در دنیای انتشارات به خصوص در مورد نشریات، صورت می پذیرد.

در حقیقت، ISC می کوشد تا چنین تحلیلی را انجام دهد و هم اکنون با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از انتشارات فارسی، به خصوص مجلات علمی، در تحلیل محتوایی، ارزیابی مجلات و رتبه بندی مؤسسات علمی، نویسندگان و مجلات در سطح ملی موفقیت‌هایی کسب کرده است. از آنجا که معیارهای علم سنجی بر اساس قوانین علمی پایه گزاری شده‌اند، آن دسته از فراورده‌های علمی که توسط ISC تولید می شوند برابر با فراورده‌های تولید شده توسط ISI می باشند.

مزایای چاپ  مقاله در ژورنال ISC عبارت است از:

  • افزایش اعتبار علمی پژوهشگر
  • پذیرش آسان در مقطع دکتری
  • هزینه کمتر نسبت به چاپ در مجلات ISI
  • داوری  آسان و پذیرش سریع نسبت به مجلات ISI
  • افزایش حقوق و مزایای شغلی

تفاوت مجلات ISI و ISC

تفاوت اصلی ISC با ISI چیست؟

تحلیل استنادی در حال حاضر از پرکاربردترین معیارها برای تحلیل سهم علمی مجلات در زمینه های مختلف است. پایگاه ISI و ISC هر دو از تحلیل استنادی استفاده می کنند و ژورنال های مختلف را بر اساس رتبه آنها دسته بندی می نمایند. اما تفاوت هایی با هم دارند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره شده است:

1-روش علم سنجی

ISC از علم سنجی نظری استفاده می کند و از طریق تجزیه و تحلیل استنادی کاملا خودکار اهداف خود را عملی می سازد که ماحصل آن ضریب تاثیر مجلات و رتبه بندی آنهاست.

2-محدودیت زبانی

یکی دیگر از تفاوت های ISC و ISI نوع موضوعات و همچنین زبان هایی است که مورد بررسی قرار می گیرند. در ISC مجلات فارسی زبان و عربی زبان بررسی می شوند و ابزار قدرتمندی برای رتبه بندی مجلات ایرانی و عربی و جهان اسلام به شمار می رود در حالی که ISI چنین نیست. سایر ابزارها و پایگاه های استنادی مثل ISI بر رتبه بندی مجلات انگلیسی زبان متمرکز هستند. البته شکی در این نیست که حجم قابل ملاحظه ای از مقالات علمی به زبان انگلیسی نوشته می شوند. حتی در کشورهای عربی و کشورهای فارسی زبان نیز بیشتر مقالات به زبان انگلیسی نوشته می شود. چرا که زبان انگلیسی مخاطبان بیشتری دارد.

بنابراین، ISC این فرصت را برای محققان جهان اسلام فراهم ساخته تا بتوانند از یک کانال بین المللی برای پیدا کردن بهترین ژورنال برای چاپ مقاله خود استفاده کنند. بعلاوه امکان رتبه بندی مقالات و کسب امتیاز علمی را نیز برای محققان اسلامی فراهم ساخته است. ISI نسبت به ISC کلی تر و همه جانبه تر است.

چگونه مقاله مان را در ISI یا ISC چاپ کنیم؟

چاپ مقاله در هر ژورنالی تابع رعایت قوانین و دستورالعمل هاییست. بنابراین قبل از نگارش مقاله خود لازم است به پایگاه ISI یا ISC مراجعه نموده و رتبه ژورنال مورد نظر، حیطه موضوعی و … را بررسی کنید و اعتبار ژورنال مورد نظر را بسنجید.

مقاله ISI نیازمند ترجمه و ویرایش نیتیو و کاملا تخصصی است زیرا مخاطبان شما و داوران ژورنال زبان مادریشان انگلیسی است. بنابراین در صورتیکه ترجمه مقاله شما کاملا نیتیو نباشد احتمال ریجیکت شدن آن خیلی بالاست. در هنگام نگارش مقاله تان باید به کلیه علائم نگارشی دست کنید. فرمت بندی مقاله باید به درستی انجام شده باشد و از نظر فنی و محتوایی نیازی به ویرایش نداشته باشد. عنوان مقاله نیز باید بسیار جذاب باشد زیرا اولین چیزی که سردبیر مجله می بیند عنوان مقاله شماست.

در هنگام نوشتن مقاله و استناددهی متن مقاله ای که می خواهید به آن استناد دهید را کپی پیست نکنید. دستورالعمل های پارافریز مقاله را رعایت کنید تا دچار سرقت ادبی نشوید.

برای پارافریز مقاله از QuillBot و برای بررسی سرقت ادبی از اکانت Turnitin/ithenticate استفاده کنید.