اخبار و اطلاعیه

راهنمای انتخاب مجله برای چاپ مقاله

انتخاب مجله برای چاپ مقاله

همان اندازه که نگارش مقاله علمی می­ تواند دشوار باشد، انتخاب مجله مناسب برای چاپ آن نیز سخت است. شما باید موارد مختلفی را برای انتخاب یک ژورنال در نظر بگیرید تا نه تنها مانع رد شدن مقاله علمی خود شوید بلکه مقاله‌­تان را در ژورنالی چاپ کنید که اعتبار و ارزش کار تحقیقاتی‌تان را بالاتر ­ببرد.

روش‌های مختلفی برای انتخاب مجله مناسب وجود دارد. برخی معتقدند که اگر بعد از انتخاب موضوع بدانید در چه مجله‌ای اثرتان را چاپ خواهید کرد، روند نگارش برای‌تان ساده‌تر خواهد شد. یعنی پیشنهاد این دسته از افراد به شما این است که ابتدا بعد از مشخص شدن موضوع‌تان، مجله مناسب را شناسایی کنید و بعد بنا به چارچوب‌ها و چشم‌اندازهای آن مجله، کار خود را آغاز کنید. در این صورت، زمان زیادی از شما در فرایند انتشار مقالات‌تان صرفه‌جویی می‌شود.

البته این هم یک راه و روش است. روش‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری درباره مجله مناسب برای انتشار مقالات وجود دارد که در ادامه نکات لازم برای انتخاب را با شما در میان گذاشته‌ایم.

در این ویدیو انواع مختلف مجلات و تفاوت آن‌ها همراه با مفاهیمی مانند داوری همتا (Peer Review) و ضریب تاثیر (Impact Factor) شرح داده شده است. همچنین شاخص های کتابشناختی مختلف و لیست رتبه بندی مجلات از جمله رتبه بندی Scimago، فهرست SCI و فهرست مجلات Google ارائه و بررسی شده است.

همچنین در مورد اهمیت ضریب تأثیر در انتخاب مجلات و تأثیر آن از بر شاخص H-Index محققان توضیح داده ‌شده‌است برای مطالعه بیشتر با گروه گرامرلی همراه باشید.

راهنمای انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله

برای انتخاب یک مجله مناسب برای مقاله خود باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

۱-حیطه موضوعی و هدف مجله (Aim and scope)

۲-ایندکس یا نمایه مجله

۳-پولی یا رایگان بودن مجله

۴-راهنمای ارسال مقاله برای مجله

۱-حیطه موضوعی و هدف مجله:

در صفحه یا سایت هر مجله، قسمتی وجود دارد تحت عنوان درباره ما یا About us که در آن حیطه کاری و تمرکز مجله را توضیح می دهند و با خواندن آن می توانید متوجه شوید که آیا مقاله شما مناسب ارسال برای آن مجله هست یا خیر. یکسری از مجلات اختصاصی یک موضوع خاص هستند و غیر از آن موضوع مقاله ای را نمی پذیرند اما برخی دیگر عمومی تر هستند و کل حیطه های علوم پزشکی را پوشش می دهند.

۲-ایندکس یا نمایه مجله:

یکی از مهم ترین نکات در انتخاب مجله برای چاپ مقاله بررسی ایندکس و نمایه مجله است . در همان صفحه اول مجلات قسمتی وجود دارد به نام Indexing که نشان می دهد این مجله در چه پایگاه هایی نمایه می شود به عنوان مثال ISI, Pubmed, Scopus و سایر موارد. که شما بسته به محتوای نتایج کار خود می توانید انتخاب کنید که آیا برای این ایندکس مناسب هست یا خیر.

انتخاب مجله برای چاپ مقاله

۳-پولی یا رایگان بودن مجله

برخی مجلات برای چاپ مقاله و در اختیار گذاردن متن کامل مقاله برای عموم خوانندگان، از نویسندگان هزینه انتشار مقاله را دریافت می کنند. بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا وارد قسمتی از سایت مجله شوید که در مورد Publication fee یا charge صحبت کرده است و ببینید آیا هزینه ای از شما دریافت می شود و این هزینه چه مقدار است. باتوجه به اینکه انتقال پول در حال حاضر از کشور ما به سختی انجام می شود و هزینه ها معمولا برای ما ایرانیان بسیار زیاد است، این قسمت باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

۴-راهنمای ارسال مقاله برای مجله

اما بعد از اینکه همه موارد فوق را بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید که این مجله برای مقاله شما مناسب است، باید وارد قسمت راهنمای نویسندگان یا Author guideline یا راهنمای ارسال مقاله برای مجله شوید و تمام جزییاتی که مجله برای ساب میت مقاله از شما می خواهد را بادقت بخوانید و مقاله را عینا براساس فرمتی که خواسته شده آماده کنید.

توجه داشته باشید که قبل از شروع ارسال مقاله و انتخاب مجله برای چاپ مقاله ، تمام فایلهایی که مجله از شما خواسته فراهم و آماده کنید و همچنین چک لیست مجله برای ارسال مقاله را دقیقا چک کنید.

گرامرلي (Grammarly) يك پلتفرم آنلاين است كه با هدف رفع ايرادهاي گرامري و نگارشي و همچنين مبارزه با سرقت هاي علمي و ادبی در سال ٢٠٠٩ در كشور اوكراين توسط الكس شوچنكر و ماكس ليتوين تاسيس شد.

وبسایت‌های راهنما برای یافتن انتخاب مجله 

سایت‌ها و پایگاه‌هایی وجود دارند که به شما در یافتن مجلات مناسب برای ارسال مقالات‌تان کمک می‌کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از آنها پرداخته‌ایم:

DOAJ

اگر می‌خواهید با مجلاتی که دسترسی آزاد دارند، آشنا بشوید باید سری به این پایگاه بزنید. دوآج یا راهنمای مجلات دسترسی آزاد به افزایش مشاهده‌پذیری، شهرت و دسترسی ژورنال‌های مختلف کمک می‌کند. مجلاتی در این پایگاه نمایه می‌شوند که معیارها و استانداردهای کیفی موردنظر دوآج را داشته باشند. پایگاه مذکور متعلق به دانشگاه لوند سوئد(Lund) است و بالغ بر ۱۲هزار مجله با دسترسی آزاد را در خود نمایه کرده است.

Elsevier Journal Finder

با مراجعه به این وبسایت هم می‌توانید مجلات متناسب با موضوع مقاله‌تان را شناسایی کنید و اطلاعات خوب درباره هر ژورنال به دست آورید. برای مثال، اطلاعاتی در خصوص ضریب‌تاثیر، مدت‌زمان لازم برای پذیرش مقاله و حتی درصد پذیرش مقالات بنا به آمارهای قبلی هم در این پایگاه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

Find My Journal

این وبسایت به شما کمک می‌کند تا مجله‌ای متناسب با مقاله‌تان پیدا کنید. کافی است که عنوان و چکیده مقاله‌تان را به این سایت بدهید تا موتور جست‌وجویش برایتان مجلاتی مناسب و مرتبط با محتوایتان را پیدا کند.

Scopus

اسکوپوس از بزرگ‌ترین پایگاه‌هایی است که می‌توانید در آن مقالات مختلف و کتب گوناگون را پیدا کنید. کافی است که عنوان مقاله‌تان را در پایگاه اسکوپوس جست‌وجو کنید تا مقالاتی مشابه را در اختیارتان بگذارد و به شما نشان بدهد که کدام مجلات پذیرای مقالاتی از جنس و موضوع محتوای شما هستند.

Think Check Submit

این پایگاه هم گزینه مناسبی برای یافتن مجلات است. رویکرد این سایت به انتخاب مجلات برای انتشار محتوا بسیار جالب است. روند در آن، از این قرار است که ابتدا شما باید بدانید که چه مجله‌ای برای کارتان مناسب است و بعد دست به جست‌وجو بزنید. در واقع، شما در فضای این پایگاه معیارهایی را برای انتخاب ژورنال در نظر می‌گیرید و بعد سایت گزینه‌های متناسب با خواسته و نیازتان را معرفی می‌کند. در مرحله بعدی باید به بررسی گزینه‌های موجود بپردازید و ببینید که با کدام‌یک به نتیجه می‌رسید و امکان چاپ مقاله برایتان در آن مقدور خواهد بود.

Springer Journal Suggester

با مراجعه به وبسایت اشپرینگر هم می‌توانید دست به جست‌وجوی ژورنال مناسب در میان مجلاتی بزنید که تحت پوشش این پایگاه معروف و غنی هستند. در اشپرینگر باید بخشی از چکیده مقاله‌تان را وارد کنید تا دست به جست‌وجوی گزینه‌ای مناسب برایتان بزند. در این پایگاه فیلترهایی برای در نظرگرفتن یا نگرفتن ویژگی‌هایی مانند ضریب‌تاثیر یا دسترسی آزاد مجلات هم وجود دارد.

انتخاب مجله برای چاپ مقاله

دلایل رد شدن مقاله چیست؟

و اما می‌رسیم به دلایل رد شدن مقاله! از علت‌های رد شدن مقاله می‌توانیم به موضوعات زیر اشاره کنیم:

  • نبودن ارتباط موضوعی میان محتوای مقاله و ژورنال مورد نظر
  • در حال بررسی بودن مقاله در مجله‌ای دیگر
  • داشتن نوشتار مبهم
  • عدم رعایت الگوی نوشتاری مجله
  • مبهم بودن فرضیه در پژوهش
  • ارائه نکردن شواهد معتبر برای آزمون پژوهش
  • ضعف در تحلیل
  • روش نادرست تحقیق
  • نتیجه‌گیری بی‌اعتبار
  • نقض اصول اخلاقی در پژوهش

برخی از این موارد قابل رفع‌اند و عوامل مجله از شما می‌خواهند رفع‌شان کنید.

نتیجه‌گیری

هنگام مجلات علمی پژوهشی برای چاپ مقاله، باید به موضوعات متعددی توجه داشته باشید! بررسی مواردی مانند موضوعات تحت پوشش مقاله، مقالات چاپ شده در آن، نمایه و تعداد ارجاعات، زمان ارزیابی و پاسخگویی، اعتبار مجله و مخاطبان مقاله می‌تواند در انتخاب بهترین مجله برای چاپ مقاله به شما کمک کند. با بررسی دقیق این موارد، دیگر در دام مجلات غیرمعتبر نخواهید این افتاد!