اخبار و اطلاعیه

زمان پذیرش و چاپ مقاله در مجلات مختلف چقدر است؟

زمان پذیرش و چاپ مقاله

زمان پذیرش و چاپ مقاله در مجلات مختلف چقدر است؟ بسیاری از محققان برای پذیرش و چاپ مقاله خود در مجلات معتبر محدودیت زمانی دارند و تمایل دارند تا فرآیند چاپ و پذیرش مقاله خود را در بازه زمانی کوتاهی انجام دهند.

مجلات مختلف دارای بازه زمانی داوری مختلفی با یکدیگر هستند. برای فهمیدن متوسط زمان داوری مقالات مجلات می توانید از یکی از روش های زیر عمل کنید:
  1.  به ادیتور مجله (در صفحه اول هر مجله اسم و ایمیل ادیتورنوته می شود) ایمیل بزنید و سوال کنید.
  2. یا مقالات مشابه با کارتان را از همان مجله دانلود کنید و ببینید از لحظه سابمیت تا Revise چقدر طول کشیده است.

برای بررسی بیشتر زمان پذیرش و چاپ مقاله تا انتها همراه گرامرلی باشید.

عوامل تاثیر گذار در بازه زمانی اکسپت و چاپ مقاله 

  1. نوع مجله ای که می­خواهیم مقاله را در آن چاپ کنیم. هر چه اعتبار یک مجله بالا باشد مسلما سختگیری بیشتری برای چاپ مقاله خواهد داشت و زمان داوری بیشتری نسبت به مجلات دیگر خواهد داشت. مثلا مجلات علمی پژوهشی داخلی جز مجلات بسیار سخت گیر می باشند که پروسه داوری 3-4 ماهه دارند. اما برخی مجلات حتی برخی مجلات معتبر ISI بازه داوری کوتاهی داشته و در صورتی که مقاله خوبی نوشته باشید، در یک ماه نتیجه داوری خود را اعلام می کنند.
    یا در خصوص مجلات خوب الزویر (مثلا ایمپکت بالای ۰/۵) هیچ وقت به دنبال گرفتن اکسبت و چاپ مقاله در کمتر از ۶ یا ۷ ماه نباشید. زیرا در این گونه مجلات ۹۸ درصد مقالات حداقل یک بار ریوایز میخورند و این یعنی حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان علاوه بر زمان 3-4 ماهه لازم برای مراحل چاپ مقاله.
  2. نوع مقاله ای که می­خواهید چاپ کنید. مثلا مقاله شما علمی پژوهشی هست یا یک مقاله مروری یا ریویو می باشد.
  3. داوری مجلات نیز در بازه زمانی چاپ مقاله تاثیر میگذارد. برخی مجلات و ژورنال ها داوری بسیار سختی برای مقالات دارند. ممکن است یک مقاله برای 4 داور فرستاده شود.
  4. محتوای مقاله که قصد چاپ کردن آن را دارید. اگر مقاله ای محتوای قوی داشته باشد و از لحاظ ساختاری و گرامری خوب نوشته شده باشد، در همان ابتدای کار پذیرفته شده و نیازی به بررسی توسط داورهای مختلف نخواهد بود. اما گاهی مقاله شما دارای برخی ایرادات گرامری و نوشتاری است. در این صورت مجله مقاله شما را با شرط اصلاح ایرادات پذیرش می کند (ریوایز). در این صورت شما باید دوباره مقاله خود را بازبینی کنید و برای داوری بعدی مجل ارسال کنید. در نتیجه پروسه داوری مقاله شما طولانی خواهد بود. گاهی پیش میاید که در چنین شرایطی یکبازه زمانی 5-6 ماهه طول میکشد تا یک مقاله از سوی مجله تائید شود.

زمان پذیرش و چاپ مقاله

چاپ مقاله و مدت زمان تقریبی برای آن

به طور کلی و تقریبی می‌توان مدت زمان تقریبی برای انواع مجلات علمی برای مراحل داوری، پذیرش و چاپ  را به این صورت بیان نمود:

مجلات علمی تخصصی: دو تا ۴ ماه

مجلات علمی پژوهشی داخلی: ۶ ماه تا یکسال

مجلات خارجی دارای ضریب تاثیر (بدون امکان داوری سریع): ۶ ماه تا یک سال و بیشتر

مجلات خارجی دارای ضریب تاثیر (با امکان داوری سریع): دو هفته تا ۳ ماه

مجلات خارجی دارای نمایه ISI، SCOPUS، ISC با ضریب تاثیر پایین و یا رده بندی Q1 تا Q4 برای مجلات اسکوپوس: بین ۱۵ روز تا ۴ ماه

زمان‌بندی فرایند چاپ مقاله ژورنال‌ها و ناشران معروف

پس از اینکه با مراجعه به پایگاه‌های استنادی نظیر اسکوپوس، ژورنال‌های مناسب خود را یافتید، نوبت به بررسی زمان‌بندی مراحل مختلف فرایند چاپ نتیجه کار پژوهشی می‌رسد تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نشریه را برای خود برگزینید. طبیعتا هرچه تقاضا برای یک ژورنال بیشتر باشد، فرایند چاپ زمان بیشتری طول خواهد کشید.

 Springer

به نقل از Springer تعیین زمان دقیق برای نشر یک مقاله ناممکن است. با این‌حال، فرایند بازبینی و مطالعه کامل یک مقاله معمولا حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. در مورد ژورنال‌های اسپرینگر می‌توان با مراجعه به صفحه اصلی Springer و یافتن نام ژورنال مد نظر، به صفحه ژورنال مربوطه مراجعه کرد. در قسمت پایین توضیحات اولیه ژورنال، بازه زمانی تقریبی مراحل پذیرش مقاله قید شده است.

Nature

ژورنال بسیار معتبر و مطرح نیچر، یکی از زمانبرترین فرایندهای چاپ را دارد. البته گرچه خود وب‌سایت این ناشر زمان ارسال مقاله را یک سال اعلام کرده‌است، اما بر اساس بررسی‌های آماری انجام شده توسط دنیل هیملشتاین، متوسط زمان ارسال تا پذیرش یک مقاله در مجله محبوب نیچر بین ۸۵ تا ۱۵۰ روز بوده است.

Elsevier

الزویر هم مانند سایر ناشران قبلی زمانبدی دقیقی ارائه نکرده، بخصوص که بسته به ژورنال انتخابی از این ناشر، این زمان تغییر می‌کند. اما به‌صورت حدودی، مرحله ارسال تا بازبینی اولیه ویراستار حدود ۱ هفته، مرحله بررسی توسط داوران حدود یک ماه، و یک هفته بعد از پذیرش، پیش‌نویس اولیه مقاله آماده می‌شود. ۴ تا ۵ هفته دیگر برای تصحیح کامل و دسترسی آنلاین آن زمان لازم است. در نهایت نسخه چاپی آن دو تا سه هفته بعد در دسترس خواهد بود.

زمان پذیرش و چاپ مقالات چقدر است؟

همان‌طور که در بخش قبلی عنوان شد، مجلات مختلف دارای فرایندهای داوری مختلف هستند. فرایند داوری بعضی از مجلات بسیار سریع است و برخی دیگر مدت‌ها طول می‌کشد تا نتیجه‌ای مشخص به شما اعلام کنند.

البته میزان جذابیت موضوع و نوین‌بودن کار شما هم در این مورد دخیل است. گاهی‌اوقات، آن‌قدر مقاله‌تان ارزش کیفی بالایی دارد که خیلی سریع و زود پذیرش می‌شود.

با این حال، باز هم نمی‌توان گفت که بالابودن ارزش کیفی باعث تسریع روند داوری و پذیرش می‌شود. یعنی لزوما چنین چیزی در کار نیست. همه چیز به قوانین داخلی و سیاست‌های اجرایی درونی مجلات وابسته است.

اما به طور کلی، می‌توان گفت که نشریات مختلف برای رسیدگی به مقالات زمانی از حدود یک هفته تا حتی یک سال را در نظر می‌گیرند. گاهی خیلی خیلی زود به شما پاسخ داده می‌شود و گاهی هم بیش از ۷ ماه تا شاید یک سال باید صبر کنید.

البته نام مقاله‌نویس و اعتبار او در دنیای رشته تخصصی‌اش می‌تواند کار را تسریع کند. گاهی هم موضوعی به شدت پر سروصدا و مهم است. در این صورت، حساسیت داوران روی مقالاتی با عنوان آن بیشتر می‌شود و احتمال اینکه به سراغش بروند، زیادتر می‌گردد. در هر حال، زمان دقیقی نمی‌توان برای این فرایند متصور شد.

زمان پذیرش و چاپ مقاله

هزینه چاپ مقالات

برای نگارش مقاله، ویرایش آن و سابمیت و پذیرش باید هزینه‌هایی پرداخته شود. البته این ماجرا حتمی نیست. یعنی امکان دارد که مقاله‌ای بدون حتی یک ریال هزینه هم آماده، پذیرش و منتشر شود.

مثلا اگر زبان انگلیسی‌تان خیلی خوب باشد و بتوانید متنی بی‌اشتباه و مشابه متنی نیتیو به زبان انگلیسی بنویسید، کار ویرایش را هم به درستی و بدون اشتباه انجام بدهید و بتوانید از نرم‌‌افزارهای بررسی سرقت ادبی مانند آی‌تنتیکیت بهره ببرید و بخش‌هایی از متن مقاله‌تان را که شبیه مقالات دیگر منتشرشده در مجلات معتبر است، شناسایی کنید و البته اصول پارافریز و بازنویسی را هم از بَر باشید، امکان اینکه ریالی هم در مسیر آماده‌سازی مقاله‌تان تا مرحله سابمیت خرج نکنید، بسیار زیاد می‌شود.

اگر از عهده انجام تمام این مراحل برمی‌آیید که هیچ اما در صورتی که به کمک نیاز داشته باشید، می توانید به فروشگاه گرامرلی مراجعه کنید و با توجه به نیاز خود، اشتراک های نرم افزار های ویرایش متون را تهیه و استفاده کنید.

نرم‌افزارهای رایگانی هم در این زمینه وجود دارند که البته نمی‌توان به نتایج‌شان اعتماد کرد چون از دقت کافی برخوردار نیستند. بعد از طی‌شدن این مراحل باید به سراغ سابمیت مقاله بروید.

اگر پذیرش مقاله خود را از ژورنال‌ها دریافت کنید، باز هم دو اتفاق محتمل است. یا مجلات پولی هستند و برای چاپ اثرتان از شما هزینه دریافت می‌کنند یا اینکه غیررایگانند و باید هزینه‌ای بپردازید. هزینه مجلات غیررایگان داخلی معمولا از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲-۳ میلیون تومان است. هزینه مجلات پولی خارجی هم بالای ۶-۷ میلیون تومان خواهد بود.

گاهی‌اوقات، موسسات و دانشگاه‌هایی که در ارسال مقاله با شما همکاری دارند و با نام آنها مقاله را ارسال می‌کنید، در پرداخت هزینه‌ها کمک‌تان می‌کنند و در غیر این صورت، ملزم به پرداخت تمام هزینه به تنهایی خواهید بود.