اخبار و اطلاعیه

پذیرش و اکسپت مقاله چیست؟

اکسپت و پذیرش مقاله چیست؟

پذیرش و اکسپت مقاله چیست؟ نویسندگان مقالات پس از این که موفق شدند مقاله خود را طبق اصول و استانداردهای نگارش مقاله تهیه کنند، سعی خواهند کرد مقاله خود را در یکی از مجلات معتبر به چاپ برسانند. چاپ مقاله دارای مراحل مختلفی است؛ سابمیت و اکسپت مقالات علمی پس از نگارش، دو اصطلاح رایج و از جمله اصلی‌ترین مراحل در فرآیند چاپ مقالات در مجلات معتبر دنیا هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی معنای این دو اصطلاح و مقایسه سابمیت و اکسپت مقاله از نظر لغوی بپردازیم با گرامرلی همراه باشید.

منظور از سابمیت مقاله چیست؟

سابمیت (submit) مقاله به معنای ارسال و تسلیم‌کردن مقاله به مجله است. یعنی بعد از اینکه مقاله‌ای را نوشتید و مشخص کردید که می‌خواهید آن را برای چه مجله‌ای ارسال نمایید، اقدام به سابمیت مقاله می‌کنید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در مرحله قبل از ارسال، درباره این موضوع که اسکوپ یا چشم‌انداز فعالیت و زمینه موضوعی مجله با مقاله‌تان سازگار است به نتیجه رسیده‌اید. یعنی مطمئن شده‌اید که موضع مقاله‌تان با عناوین کارشده در مجله سازگاری و همخوانی دارد.

بعد از این موضوع هم مقاله‌تان را براساس اصول و فرمت درنظرگرفته شده در مجله تنظیم کرده‌اید و حالا می‌خواهید وارد فرایند ارسال شوید. برای ارسال هم یا باید به ایمیلی مقاله‌تان را بفرستید که از سوی مجله مشخص شده است یا از طریق پلت‌فرمی که در سایت هر مجله برای دریافت مقالات در نظر گرفته می‌شود، اقدام به ارسال کنید.

با سابمیت مقاله خود برای ژورنال‌ها وارد فرایند پذیرش می‌شوید. یعنی سردبیران مقاله‌تان را با نگاهی مروری و اولیه بررسی می‌کنند تا مشخص شود که اصلا این مقاله هم‌سو با سیاست‌ها و اسکوپ مجله هست یا خیر. اگر همخوانی وجود داشته باشد، مقاله برای بررسی‌های بیشتر از سوی سردبیر برای داوران و مرورگران مجله فرستاده می‌شود.

اکسپت مقاله

منظور از اکسپت یا پذیرش مقاله چیست؟

اکسپت (accept) در زبان انگلیسی به معنای پذیرش است. اگر مقاله‌تان از سوی ژورنالی که آن را برایش فرستاده‌اید، برای چاپ قبول شود، اصطلاحا اکسپت شده است. پذیرش مقالات به سادگی صورت نمی‌گیرد. یعنی معمولا بعد از اینکه مقاله‌تان را برای یک ژورنال ارسال کردید و سردبیر آن را برای داوران فرستاد، باید منتظر باشید تا نظرات آنها به شما ابلاغ شود.

در موارد بسیار معدودی، اثر سریع و زود پذیرفته می‌شود. اما در مواردی هم نقدها و نظراتی به اثرتان وارد می‌گردد که باید برای اصلاح‌شان تلاش کنید و بعد از رفع اشکالات و اصلاحیه‌ها منتظر بمانید و ببینید که داوران توجیه شده‌اند یا خیر.

امکان دارد ایراد یا سوالی که درباره مقاله‌تان مطرح می‌شود، جزئی باشد و با ویرایشی ساده رفع شود. در این حالت به بازبینی مقاله، ماینِر ریوایز یا بازبینی خرد و جزئی گفته می‌شود. گاهی هم نیاز است تا توضیحاتی مهم و اساسی درباره بخش‌هایی از مقاله به داوران ارائه دهید. در این صورت، گفته می‌شود که مقاله‌تان مشمول مِیجر ریوایز یا بازبینی کلان و جدی شده است.

در هر دو حالت، نیاز است تا بدون عصبانیت و با تلاش برای گرفتن جواب مثبت از داوران برای چاپ مقاله خود، تلاش‌تان را به کار بگیرید. اگر داوران در هر یک از این موارد توجیه شدند که هیچ. اما اگر توجیه نشوند، امکان دارد که مقاله‌تان را رد کنند. در صورت ردشدن مقاله هم ناراحت نشوید، برای ارسال اثرتان به جایی دیگر اقدام کنید.

یادتان باشد که گاهی‌اوقات، ممکن است که ایراداتی به اثرتان گرفته شود که چندان منطقی نیستند. البته این گاهی‌اوقات رخ می‌دهد. در هر حال، شما باید نهایت تلاش‌تان را به کار بگیرید تا داوران را نسبت به پذیرش اثر خود متقاعد نمایید. پذیرش مقاله در ژورنال‌های معتبر می‌تواند رزومه تخصصی و علمی‌تان را پربار کند و به شما کمک نماید تا به جایگاه‌های خوبی در دنیای آکادمیک برسید.

تفاوت سابمیت مقاله و اکسپت مقاله چیست

در بخش های قبل در متن اشاره شد که مرحله اکسپت پس از مرحله سابمیت مقاله قرار دارد. اما لزوما این گونه نیست. شاید هر مقاله ای را بتوان در ژورنال های بسیار زیادی سابمیت کرد. اما در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم این مقالات اکسپت نخواهند شد. برای همین لزوما مرحله اکسپت پس از مرحله ارسال مقاله نخواهد بود. دیده شده است که در مواردی نیاز است تا مقاله شما برای چند بار مورد بازبینی قرار گیرد تا یک ژورنال آن را برای چاپ اکسپت کند.

دلیل اهمیت اکسپت مقاله چیست؟

با توجه به این که اکسپت مقاله چیست به این معنی است که همان طور که در بخش قبل به طور کوتاه گفته شد دیگر مانعی برای چاپ مقالات شما وجود ندارد، این مرحله از مهم ترین و حساس ترین مراحلی است که دیده می شود برای بسیاری از دانشجویان با نگرانی هایی در مورد امکان عدم اکسپت مقاله همراه خواهد بود.

به همین دلیل گاهی آن را مهم ترین مرحله یا مهم ترین مانع بر سر راه چاپ یک مقالات علمی در یک ژورنال خارجی می دانند.

مراحل اکسپت مقاله

اکسپت مقاله در مجلات مختلف دارای مراحل متفاوتی است و هرکدام از مجلات مراحل تصویب شده‌ مشخصی برای این کار دارند. در ادامه قصد داریم به یکی از انواع مراحل اکسپت مقاله به صورت کلی اشاره کنیم:

گام اول: ارسال نسخه اولیه

در این مرحله نسخه اولیه‌ای از مقاله نوشته شده برای مجله مد نظر ارسال می‌شود.

گام دوم: ویرایش و کنترل ایرادات تایپی

  • در این مرحله مقاله از نظر نگارشی، قالب کلی و ایرادات لغوی احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لازم ویرایش می‌شود.
  • همچنین ممکن است حروف چینی مقاله در این مرحله توسط ویراستاران مورد تغییر قرار گیرد تا مقاله از نظر بصری زیباتر به نظر برسد.

گام سوم: ارسال مقاله تصحیح شده برای نویسنده مقاله

پس از این که مقاله مورد ویرایش قرار گرفت، برای نویسنده ارسال می‌شود تا ویرایش‌های مذکور را در مقاله اصلی اعمال کند. در این مرحله نکات مد نظر ویراستاران برای نویسنده ایمیل خواهد شد و نویسنده بایستی نهایت تلاش خود را انجام دهد تا تمام جزئیات ذکر شده را رعایت کند؛ مگر اینکه برای اعمال نکردن برخی از اصلاحات دلیل موجهی داشته باشد که در این صورت بایستی دلایل خود را به پیوست برای ویراستار مجله شرح دهد.

گام چهارم: بررسی دوباره مقاله توسط ویراستاران

پس از اینکه نویسنده تغییرات مذکور را روی مقاله اعمال کرد، ویراستاران بار دیگر مقاله را بررسی می‌کنند تا به تایید نهایی برسانند.

گام پنجم: چاپ نسخه اولیه مقاله به صورت آنلاین

در این مرحله در صورتی که مقاله شما مورد قبول ویراستاران مجله قرار گیرد، نسخه آنلاینی از مقاله شما در سایت مجله منتشر می‌شود که برای نویسنده مقاله قابل مشاهده است. پس از این که نسخه اولیه مقاله در سایت مجله قرار داده شد، هیچ ویرایش مجددی برای مقاله مورد قبول نخواهد بود.

گام ششم: انتشار نسخه نهایی

در این مرحله نسخه نهایی مقاله با تایید نویسنده در سایت مجله قرار میگیرد تا در دسترس افراد علاقه مند و محققان قرار گیرد.

اکسپت و پذیرش مقاله چیست؟

هزینه چاپ مقاله چقدر است؟

چاپ مقالات می‌تواند با هزینه یا رایگان باشد. فارغ از رایگان یا پولی بودن مجلات، باقی هزینه‌ها به شخص شما به عنوان نویسنده بازمی‌گردد. مهم‌ترین هزینه‌ای که باید برای چاپ و نشر مقاله‌تان داشته باشید، هزینه چاپ مقاله در بعضی از ژورنال‌هاست.

بعضی از مجلات داخلی و خارجی برای پذیرش و چاپ مقالات هزینه‌ای دریافت می‌کنند. این هزینه چندان اندک نیست. بنابراین، مهم‌ترین بخش از هزینه‌های چاپ مقالات معمولا به این بخش از کار ارتباط دارد.

اگر اثرتان را برای مجله‌ای داخلی ارسال کنید، هزینه بسیار ارزان‌تر از هزینه‌ای خواهد بود که باید برای انتشار مقاله‌تان در مجله‌ای خارجی بپردازید. هزینه چاپ مقالات در مجلات داخلی معمولا بین ۴۰۰ -۵۰۰ هزار تومان تا ۲-۳ میلیون تومان است. اما هزینه چاپ مقاله در نشریات خارجی بالای ۶ میلیون تومان است.

پرداخت هزینه انتشار مقاله در مجلات خارجی هم با دشواری‌هایی روبه‌روست. چون اگر حسابی در بانک‌های خارجی نداشته باشید، باید به دنبال روشی بگردید که به واسطه آن، امکان ارسال پول‌ به حساب نشریات وجود داشته باشد. یا باید از شرکت‌های واسطه نقل‌وانتقالات ارزی کمک بگیرید یا به دنبال کسی در میان آشنایان باشید که امکان واریز پول را به نشریات از جانب شما دارد.

از هزینه چاپ مقاله در ژورنال‌ها که بگذریم، هزینه‌های دیگری هم در مسیر آماده‌سازی مقالات برای انتشار وجود دارد که باید به آنها دقت کرد. برای مثال، ویرایش مقالات انگلیسی از گام‌های مهم تولید مقاله است. که برای اینکار می توانید از سایت ها و نرم افزار های ویرایش متون مانند Ginger و Quillbot  و …استفاده کنید.

مطالب مرتبط