اخبار و اطلاعیه

نکات مهم برای چاپ مقاله در مجلات خارجی

چاپ مقاله در مجلات خارجی

دانشمندان و محققان پس از نگارش یک مقاله علمی قصد دارند آن را در مجلات معتبر به چاپ برسانند تا علاوه بر انتشار علم خود، از مزایای چاپ مقاله نیز بهره مند شوند. مجلات معتبر خارجی از بهترین انتخاب‌ها برای چاپ مقاله برای اعتبار بخشیدن به مقاله و نویسنده مقاله هستند. چاپ مقاله در مجلات خارجی حاوی نکاتی است که با رعایت آنها شانس اکسپت مقاله بالاتر خواهد رفت. در این مطلب قصد داریم به این نکات بپردازیم با گرامرلی همراه باشید.

نکات مهم برای چاپ مقاله در مجلات خارجی

از یک همکار و یا استاد خود بخواهید تا مقاله شما را مرور کند

از آنها بخواهید تا ایرادات گرامری، املایی و اشکالات تایپی شما را ویرایش کنند و متن شما را در صورت نیاز تغییر دهند. مقالات علمی بایستی مسئله‌ای را مطرح سازند که اهمیت مطرح ساختن را دارد و قابل حل شدن است. برای چاپ مقاله در مجلات خارجی، مقالات بایستی دارای متن صریح باشند و دنبال کردن متن آنها برای خوانندگان و مخاطبان آسان و مناسب باشد.

از دو یا سه نفر که حداقل یکی از آنها فرد غیر متخصصی در حوزه تخصصی شما باشد، بخواهید تا مقاله شما را مطالعه کنند. نظرات و دیدگاه افرادی که تخصص چندانی در رابطه با موضوع شما ندارند، می‌تواند حاوی نکات مهم و با ارزشی برای شما باشد.

در مورد نگارش مقاله خود تجدید نظر کنید

بهتر است قبل از این که مقاله خود را جهت ارسال به مجلات مختلف آماده کنید، چند پیش نویس برای خود تهیه کنید و آنها را ویرایش کنید. تلاش فراوانی برای واضح ساختن متن مقاله و آسان بودن مطالعه آن انجام دهید. این امر می‌تواند به طرز چشم گیری شما را در گرفتن پذیرش از مجلات معتبر سراسر دنیا یاری سازد.

نوشته خود را بر اساس نیازهای مجله هدفی که برگزیده‌اید، آماده سازید

قالب مقاله خود را طوری تنظیم کنید که با قالب مورد تایید مجله هدف هم خوانی داشته باشد. بسیاری از مجلات خارجی در سایت خود قسمتی را تحت عنوان “Instruction to Authors” و یا “Author’s Guide” فراهم می‌سازند که قالب کلی، فونت نگارش و تعداد کلمات مورد قبول برای مجلات چاپی را در آن ذکر می‌کنند. این قسمت هم‌چنین شما را در نحوه ارسال مقاله برای چاپ مقاله و جزئیات فرآیند ارزیابی مقاله آگاه می‌سازد. شما می‌توانید برای چاپ مقاله در مجلات خارجی از این قسمت کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که مجلات خارجی اغلب برای قالب مقالات از قالب استاندارد معرفی شده به شکل زیر استفاده می‌کنند:

چکیده، معرفی، روش تحقیق، نتایج به دست آمده، بحث و نتیجه گیری و منابع.

مقاله خود را تنها زمانی که احساس می‌کنید آماده چاپ شدن است ارسال کنید

به بخش راهنمای نویسندگان در سایت مجله مد نظر خود مراجعه کنید تا از نیازهای مجله و نحوه ارسال مقاله به آن آگاه شوید. زمانی که احساس کردید مقاله شما تمامی موارد ذکر شده در سایت را دارا است، مقاله خود را از طریق کانال‌های مناسب برای مجله ارسال کنید.

مقاله خود را تنها زمانی که احساس می‌کنید آماده چاپ شدن است ارسال کنید.
  • مقاله خود را هم زمان به بیش از یک مجله برای چاپ شدن ارسال نکنید.
  • زمانی که قصد دارید به صورت آنلاین مقاله خود را برای مجله‌ای ارسال کنید، از ایمیل دانشگاهی خود استفاده کنید. این کار باعث اعتبار بخشیدن به مقاله شما خواهد شد.

چاپ مقاله در مجلات خارجی

پس از دریافت پاسخ اولیه مجله هراسان نشوید!

به تعداد بسیار کمی از مقالات در نگاه اول نظر ویراستاران مجله را برای پذیرش قطعی جلب می‌کنند. در صورتی که مقاله شما یکی از این مقالات باشد خبر خوبی برای شما خواهد بود ولی در غیر این صورت آرامش خود را حفظ کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مقاله خود را ویرایش کنید: با توجه به نظر ویراستاران اصلاحات جزئی را در متن خود اعمال کنید.
  • مقاله ویرایش شده خود را بار دیگر ارسال کنید.

نظرات ویراستار مجله را با آغوش باز بپذیرید

در موارد نادری ویراستاران از شما می‌خواهند مقاله خود را با توجه به نظرات دو یا سه نفر از ویراستاران مجله ویرایش کنید و مقاله را دوباره برای مجله ارسال کنید. در این صورت نظرات آنان را به دقت مطالعه کرده و در مقاله خود اعمال کنید.

  • روی متن اولیه خود اصرار نورزید. منعطف باشید و کار خود را با توجه به نظرات دریافت شده از سر بگیرید. از مهارت‌های خود به عنوان یک محقق استفاده کنید و سعی کنید مقاله ماهرانه‌ای را نگارش کنید.
  • با این وجود مجبور نیستید تمام نظرات ویراستار را حتی در صورت اشتباه بودن اعمال کنید. مکالمه‌ای با وی برقرار کنید و نظرات و دیدگاه خود را با احترام با وی در میان بگذارید.

تلاش برای گرفتن پذیرش برای مقاله خود را ادامه دهید.

حتی در صورتی که مقاله شما به طور کامل از طرف یک مجله ریجکت شد، تلاش کنید تا آن را تصحیح کرده و برای مجله دیگری ارسال کنید.

  • به یاد داشته باشید که یک مقاله ریجکت شده ضرورتاً مقاله بدی نیست. فاکتورهای فراوانی برای ارزیابی مقالات وجود دارد که برخی از آنها از دسترس شما خارج است. تلاش کنید تا فرمت مقالات مورد قبول را یاد بگیرید.
  • شانس خود را برای گرفتن پذیرش از مجلات دیگر امتحان کنید. شما حتی می‌توانید از ویراستار مجله برای پیدا کردن مجله مناسب یاری بخواهید.

مراحل چاپ مقاله در مجلات خارجی

اکنون که با برخی از مهم‌ترین و معتبرترین پایگاه‌های چاپ مقاله در مجلات خارجی آشنا شدید، در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مراحل چاپ مقاله در مجلات خارجی آشنا کنیم. البته لازم به ذکر است که طی کردن تمامی مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنیم برای هر مقاله‌ای لازم نیست و شما باید بر حسب نیاز و شرایط مقاله خود مراحل لازم را طی کنید.

۱. رفع سرقت ادبی مقاله در صورت نیاز

همان طور که در قسمت قبلی نیز به آن اشاره کردیم در ابتدا برای چاپ مقاله در مجلات خارجی باید یک پایگاه معتبر را انتخاب کنید. پس از آن اولین مرحله برای چاپ کردن مقاله خود در مجلات معتبر این است که مقاله را از نظر سرقت ادبی بررسی کنید.

در واقع از مهم‌ترین مواردی که داوران مجلات حساسیت بسیار زیادی بر آن نشان می‌دهند، سرقت ادبی است. برای اینکه بتوانید از این نوع مشکل جلوگیری کنید به شما توصیه می‌کنیم که به تشابهات عمدی یا غیرعمدی مقاله خود به مقالات پیشین توجه کنید و همچنین برای رفرنس دهی نهایت دقت خود را به کار ببرید.

ترنتین (Turnitin/Ithenticate) یکی از بهترین و معتبرترین سایت های بررسی سرقت ادبی و علمی و بررسی مشابهت متنی در جهان می­ باشد. تقریباً همه مراکز علمی و مجلات معتبر دنیا، با استفاده از این ابزار، مقالات و متون علمی را بررسی و به لحاظ مشابهت امتیازگذاری می کنند. برای خرید اکانت Turnitin/ithenticate – شش ماهه کلیک کنید.

۲. ویراستاری تخصصی مقاله

از دیگر مهم‌ترین مراحل چاپ مقاله در مجلات خارجی این است که اقدام به ویراستاری تخصصی مقاله خود کنید. به عبارتی، شما در زمینه هر موضوعی اقدام به نوشتن مقاله خارجی کنید با ویرایش کردن آن می‌توانید متن خود را روان‌تر کرده و در نتیجه باعث افزایش درک و فهم آن توسط خواننده شوید.

برای چاپ مقالات نیز به طور کلی باید دقت کنید که مقاله مورد نظر شما باید فارغ از هر نوع ایرادات و مشکلات ساختاری و محتوایی باشد. به طور کلی ویراستاری مقاله به سه نوع زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • ویرایش فنی: در این نوع ویراستاری تخصصی، اقداماتی همانند اصلاح کردن رسم‌ الخط کلمات، کنترل کردن سایز و فونت حروف، غلط‌های املایی و تایپی، یک‌دست کردن اصطلاحات و معادل ‌سازی و مواردی از این قبیل را انجام دهید.
  • ویرایش زبانی و ساختاری: در این نوع ویرایش شما باید دقت کنید که تمامی نکات دستوری مربوط به فعل‌ها، اسم‌ها، صفت‌ها و قیدها به درستی در متن استفاده شود.
  • ویرایش علمی و محتوایی: این مرحله عمدتا توسط فردی صورت می‌گیرد که آشنایی کاملی با موضوع و بدنه مقاله دارد و به عبارتی توصیه می‌شود این نوع ویراستاری توسط خود نویسنده انجام نشود چرا که در این نوع ویرایش باید انسجام در انتقال دادن مفهوم، اضافه کردن عبارات و اصطلاحات ذکر نشده و اموری از این قبیل انجام شود.

۳. ترجمه تخصصی از مراحل چاپ مقاله در مجلات خارجی

در صورتی که قصد دارید مقاله خود را به مجلات بین المللی ارسال کنید، باید حتما ترجمه تخصصی مقاله را جدی بگیرید. معمولا این ترجمه توسط افرادی انجام می‌شود که در آن دارای مهارت و تسلط بسیار بالایی هستند. به عنوان مثال در صورتی که مقاله شما در زمینه مهندسی عمران باشد، مترجمی باید اقدام به ترجمه آن کند که خود در این رشته تحصیل کرده باشد.

۴. فرمت بندی مقاله

فرمت بندی مقاله از دیگر مراحل چاپ مقاله در مجلات خارجی است. در واقع از آن‌جایی که هر مجله یک سیستم یکپارچه و فرمت بندی خاصی در چاپ مقالات خود دارد، شما حتما باید این مرحله را نیز مورد نظر بگیرید. به عبارتی بهتر شما حتما باید مقالات خود را در قالب و فرمت مجله مورد نظر در بیاورید.

به طور کلی اقداماتی که توسط متخصص فرمت بندی مقالات انجام می‌شوند عبارتند از: مرتب کردن بخش‌ها، نحوه قرار گیری هر کدام از بخش‌های مقاله همانند چکیده، مقدمه، شیوه و رفرنس دهی، نوع فونت و سایز آن، میزان فاصله از هر دو طرف صفحه، نحوه نگارش منابع، کلمات موجود در چکیده مقاله، نوع نگارش ضمائم و مواردی از این قبیل می‌باشد.

چاپ مقاله در مجلات خارجی

۵. سابمیت از مراحل چاپ مقاله در مجلات خارجی

آخرین مرحله پیش از ارسال مقاله به مجلات، سابمیت نامیده می‌شود. در واقع هنگامی که شما به این مرحله برسید به این معنی است که مقاله شما آماده ارسال است. به عبارتی بهتر به ارسال کردن مقاله به مجله مورد نظر سابمیت می‌گویند.

دقت کنید که فرآیند سابمیت در هر مقاله تفاوت‌هایی دارد و شما باید بر اساس روشی که در سایت مجله مد نظر تعیین شده است مقالات را ارسال کنید. به طور کلی برای ارسال و چاپ مقاله در مجلات خارجی دو روش وجود دارد که عبارتند از:

  • ارسال به صورت آنلاین از طریق سایت مجله: امروزه اغلب مجلات معتبر این روش را برای دریافت مقالات استفاده می‌کنند. برای استفاده از این روش لازم است که به سایت مجله مورد نظر مراجعه کنید و گام به گام مراحل خواسته شده را کامل کنید.
  • ارسال از راه ایمیل: این روش سنتی و قدیمی به حساب می‌آید ولی هنوز هم کاربرد دارد و توسط برخی مجلات استفاده می‌شود. شما در واقع از طریق آدرس ایمیل مجله مورد نظر خود فایل را به سردبیر مربوطه ارسال می‌کنید و منتظر دریافت پاسخ آن می‌شود.

۶. نتایج مقاله

مرحله بعدی چاپ مقاله در مجلات خارجی مربوط به نتایج مقاله است. به عبارتی بهتر در این مرحله و پس از داوری‌های مختلف توسط مجله شما ممکن است با هریک از نتایج اکسپت مستقیم مقاله، ریجکت مقاله و یا ریوایز مواجه شوید. در قسمت اکسپت مقاله که بهترین حالت برای نویسنده خواهد بود، مقاله شما بدون درخواست هیچ گونه اصلاحاتی پذیرش می‌شود که البته لازم است بدانید این مورد بسیار کم اتفاق می‌افتد.

اما ریجکت مقاله به معنای رد شدن آن است و شما می‌توانید با از بین بردن تمامی نواقص دوباره برای مجله دیگری اقدام کنید. اما عمده‌ترین حالت ریوایز شدن مقاله است و به معنی این است که باید بر روی مقاله اصلاحاتی انجام داده و سپس دوباره ارسال کنید.

مطالب مرتبط