اخبار و اطلاعیه

سابمیت مقاله چیست؟

سابمیت مقاله

سابمیت مقاله چقدر طول میکشد؟ اصلا سابمیت مقاله چیست؟ سابمیت مقاله به زبان ساده، یعنی شما بعد از نوشتن و آماده کردن مقاله خود، یک ژورنال مناسب پیدا کرده و بعد از آماده کردن مقاله طبق فرمت موردنظر آن مجله، مقاله خود را به این ژورنال ارسال می کنید تا فرآیند ثبت یا همان Submit مقاله آغاز شود. نحوه سابمیت مقاله در ژورنال های مختلف می تواند متفاوت باشد. در این مطلب به مساله سابمیت مقاله بیشتر خواهیم پرداخت با گروه گرامرلی همراه باشید.

سابمیت مقاله چیست؟

سابمیت مقاله به زبان ساده، به این موضوع اشاره دارد که شما با انتخاب یک ژورنال مناسب برای مقاله علمی و پژوهشی، درخواست ثبت مقاله خود را به این ژورنال می دهید تا فرآیند ثبت یا همان Submit مقاله شما در این مجله آغاز شود. از طریق روش های مختلفی، می توان مقاله خود را به ژورنال های مختلفی معرفی یا همان سابمیت نمود. در ادامه به طور کامل به این موضوع نیز می پردازیم.

چه زمانی مقاله آماده submit میباشد؟

یکی از نکات بسیار مهم در سابمیت مقاله، آماده سازی درست مقاله است؛ اما ما از کجا باید بفهمیم که مقاله ما به درستی آماده شده و برای Submit هیچ مشکلی ندارد؟ خوب پاسخ به این سوال به سیاست های ژورنال و مجله مورد نظر ما برمی گردد.

ساده تر بگم، مقاله شما زمانی آماده submit و اکسپت شدن است که تمام سیاست و شرایط موجود در ژورنال هدف را برآورده کند، مگرنه موجب ریجکت شدن مقاله می شود.

سابمیت مقاله

نحوه آماده سازی و سابمیت مقاله برای مجله

برای این که بخواهید مقاله تان را در مجله ای پذیرش و چاپ کنید ابتدا باید مشخص کنید که برای مجلات داخلی می خواهید اقدام نمایید یا مجلات خارجی. بعد از تصمیم نهایی باید مراحل زیر را برای سابمیت مقاله خود انجام دهید:

1. آماده کردن مقاله علمی

نخستین گام این است که شما یک مقاله علمی خوب داشته باشید. این مقاله می تواند به صورت استخراج مقاله از پایان نامه و یا بصورت تالیف شده از طرف نویسنده باشد. معمولا استخراج مقاله به خاطر اینکه هم داده ها و هم مطالب داخل پایان نامه بطور کامل آماده هست بسیار راحت تر از نگارش مقاله است چون هم داده سازی و هم تدوین مقاله بسیار زمان بر و خسته کننده می باشد.

در خصوص نگارش مقاله باید به این نکته توجه داشته باشید که مقاله کاملا علمی و با کیفیت باشد و از مطالب به روز استفاده شود. هر چقدر مقاله سطح علمی بالایی داشته باشد و منابع استفاده شده در آن جدید و معتبر و مرتبط باشند، شانس پذیرش مقاله در مجله بالاتر می رود.

2. ترجمه تخصصی مقاله

اگر هدفتان ارسال مقاله به مجلات خارجی هست باید ترجمه تخصصی مقاله را انجام دهید. ترجمه تخصصی و استفاده از اصطلاحات دقیق علمی مربوط به همان رشته تخصصی کار شده در مقاله از جمله مواردی هست که باید در ترجمه مقاله باید به آن دقت کافی داشته باشید و سعی کنید توسط مترجم متخصص و مسلط به موضوع این کار انجام شود.

3. انتخاب مجله برای سابمیت مقاله

انتخاب مجله برای سابمیت مقاله خیلی مهم هست و می توان گفت اصلی ترین و مهم ترین مرحله درسابمیت مقاله، انتحاب مجله متناسب با موضوع مقاله است. هر چقدر مقاله محتوای قوی داشته باشد اما اگر مجله به درستی انتخاب نشود نتیجه ای جز ریجکت به دنبال نخواهد داشت.

برای این که بتوانید مجله مناسب برای سابمیت مقاله خود انتخاب نمایید باید ابتدا سایت مجله را بررسی و اهداف مجله و اسکوپ کاری مجله و مقالاتی که اخیرا در آرشیو چاپ شده آن قرار دارند را مطالعه بفرمایید تا کاملا هم با سلیقه ادیتور مجله و هم موضوعاتی که مورد تایید آن هست آشنا شوید و پس از اینکه اطمینان حاصل کردید مقاله کاملا منطبق با اسکوپ کاری مجله هست و با آن هم خوانی دارد برای سابمیت اقدام نمایید.

4. فرمت بندی مقاله

قبل از سابمیت نهایی مقاله برای مجله ابتدا باید راهنمای نویسندگان مجله را مطالعه و طبق ضوابط مجله قالب بندی مقاله را انجام دهید. هر مجله دستور العمل خاص خود را دارد که معمولا در قسمت راهنمای نویسندگان به طور کامل نکاتی که باید در فرمت بندی رعایت شود ذکر شده است. توجه داشته باشید که عدم رعایت هر یک از موارد اشاره شده در دستورالعمل باعث برگشت مقاله خواهد شد. در فایل راهنمای نویسندگان تمام موارد مربوط به ویرایش های ظاهری و ساختاری و همچنین موارد و اطلاعاتی که نیاز هست نویسندگان به همراه فایل نهایی مقاله برای مجله ارسال نمایند ذکر شده است.

5. سابمیت مقاله

بعد از فرمت بندی نهایی مقاله آماده سابمیت برای مجله می باشد.

نحوه سابمیت مقاله چگونه است؟

سابمیت مقاله چیست و چگونه انجام می شود؟ معمولا برای سابمیت مقاله یکی از دو روش زیر استفاده می شود.

۱- سیستم آنلاین:

اکثر مجلات در حال حاضر از سیستم tracking یا online submission استفاده می کنند. بدین صورت که شما در وب‌سایت مجله ثبت‌نام کرده و نام کاربری و کلمه عبور دریافت می‌کنید. سپس به صفحه پروفایل خود وارد می‌شوید و مراحل گفته شده در سایت مجله به ترتیب انجام می دهید که می تواند شامل این مراحل باشد:

  • وارد کردن عنوان مقاله و چکیده
  • وارد کردن نام نویسندگان و وابستگی (Affiliation) سازمانی آنها
  • مشخص کردن نویسنده مسئول (توجه کنید که پس از اتمام این مراحل، تمام اطلاعات و مکاتبات با حساب کاربری نویسنده مسئول انجام خواهد شد)
  • ضمیمه کردن نامه همراه یا کاور لتر cover letter که در آن موافقت خود را با قوانین مجله از جمله عدم ارسال یا چاپ همزمان مقاله در سایر مجلات یا کپی برداری از نتایج دیگران را تأیید کرده باشید و همچنین موضوع مقاله و اهمیت نتایج به دست آمده را توضیح می دهید.
  • در انتهای مراحل سابمیت از شما خواسته می شود که فایل‌ متن کامل مقاله (بدون ذکر نام نویسندگان یا در واقع فایل blind) و فایل جداول و یا تصاویر را به‌ صورت جداگانه آپلود نمایید.
  • سپس باید فایل pdf و html را بررسی و تایید کنید تا گزینه Submit فعال ‌شود و ارسال مقاله انجام گردد. بعد از ارسال نهایی تا زمانی که از مجله برایتان پیامی نیامده باشد شما قادر به ایجاد هیچ تغییراتی در این مقاله نخواهید بود.
  • بعد از آن یک کد یا Manuscript number برای نویسنده مسئول ارسال می گردد تا بتوانید با آن شماره مقاله خود را رهگیری نمایید.
  • برخی مجلات برای تمامی نویسندگان یک ایمیل جهت تایید مشارکت فرد در نویسندگی مقاله نیز ارسال می کنند که تا زمانی که همگی آن را تایید نکنند مقاله به مرحله بعدی نخواهد رفت. پس در دادن ایمیل سایر نویسندگان نیز دقت داشته باشید و به ایشان هم اطلاع دهید.

۲- سیستم ایمیلی:

این سیستم امروزه کمتر مورد استفاده است اما گاهی برخی مجلات کل فایلهای مربوط به مقاله را از طریق ایمیل دریافت می کنند.

هزینه های سابمیت مقاله به چه صورت است؟

پس از بررسی سابمیت مقاله چیست، حال قصد داریم تا در مورد هزینه های سابمیت نیز صحبت کنیم. در بسیاری از موارد در هنگام سابمیت یا ارسال مقاله برای مجلات هزینه ای از طرف مجله دریافت نمی شود اما گاهی برخی مجلات تخصصی و با ranking بالا ممکن است در این مرحله هزینه ای درخواست کنند و یا اگر شما بخواهید از گزینه داوری سریع یا fast tracking استفاده کنید تا زمان داوری مقاله تان را کاهش دهید، مجبور به پرداخت هزینه باشید که در مجلات مختلف متفاوت است.

بنابراین قبل از اقدام به سابمیت مقاله حتما راهنمای ارسال مقاله را در صفحه مجله مربوطه به طور کامل مطالعه نمایید و اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر از ابتدا بدانید هزینه های سابمیت مقاله چیست، ممکن است در تصمیم گیریتان برای ارسال به آن مجله نیز تاثیر بگذارد.

مجلات ایرانی نیز گاهی برای داوری مقاله هزینه دریافت می کنند.

سابمیت مقاله

آیا پرداخت هزینه در مدت زمان سابمیت مقاله تاثیری دارد؟

خیر. پرداخت هزینه هنگام submit مقاله، در مدت زمان سابمیت مقاله و پذیرش آن تاثیری ندارد. یعنی ممکن است هزینه داوری را پرداخت کنید اما نهایتا مقاله تان مورد پذیرش آن مجله قرار نگیرد.

نکاتی که باید در سابمیت مقاله مورد توجه قرار گیرند

هیچ کدام از روش های ارسال مقاله دلیلی بر بی اعتباری یا معتبر بودن مجله نیست!!

روش سابمیت از طریق آنلاین سابمیژن(Online Submision) و یا پنل کاربری روش به مراتب جدیدتری است که اکثر مجلات معتبر از آن استفاده می‌ نمایند.

روش ارسال از طریق ایمیل معمولا محدودیت های کمتری برای اصلاحات مقاله، اصلاح اسامی، تغییر قسمتی از مقاله و … دارد. این کار در سیستم سابمیت مقاله کمی دشوارتر و گاهی اوقات انجام نشدنی است.

سیستم سابمیت آنلاین هر مجله با مجله دیگر متفاوت است و ممکن مدت زمان سابمیت مقاله از این طریق برای یک مجله ده دقیقه و برای مجله دیگری حتی تا ساعت ها طول بکشد.

قبل از هرگونه سابمیت بهتر است به قسمت راهنمای نویسندگان که معمولا تحت منوی Insruction For Author می‌باشد مراجعه نمایید و تمامی نکات مربوط به فرمت‌بندی، تعداد لغات چکیده، توضیحات مربوط به جداول و شکل ها و … را رعایت نمایید این کار ضمن صرفه جویی در زمان شما به خاطر روند داوری سریعتر باعث افزایش شانس پذیرش مقاله شما در مقالات هم سطح خواهد شد.

نکته دیگر این که قبل از پذیرش مقاله بهتر است نسبت به پارافریز مقاله و ادیت مقاله خود حتما توجه لازم را داشته باشید این دو نکته تاثیر بسیار زیادی در افزایش شانس پذیرش مقاله شما خواهند داشت.

در هیچ کدام از روش هایی که توضیح داده شد سابمیت مقاله به معنای اکسپت مقاله نیست و صرفا مقاله شما با موفقیت در مجله مورد نظر به ثبت خواهد رسید تا پس از طی مراحل داوری نتیجه به شما اعلام گردد.