اخبار و اطلاعیه

نرم افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی

نرم‌افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی

نرم افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی : ممکن است بار‌ها به‌ عنوان یک دانشجو یا پژوهشگر، کلمه پارافریز را شنیده باشید، ولی با مفهوم آن آشنا نباشید. حتی احتمالا خودتان متنی را پارافریز کرده باشید اما ندانید به کاری که انجام داده‌اید، پارافریز می‌گویند.

پارافریز، یکی از مهارت‌هایی ضروری تمام محققان، دانشجویان، تولید‌کنندگان محتوا و به طور کلی افرادی که به‌نوعی به کار نویسندگی مشغول هستند، می‌باشد. چرا‌که پارافریز نکردن متون، ممکن است به سرقت علمی و ادبی منجر شود.

در این مطلب سرقت ادبی، پیامدهای آن و پارافریز را به تفصیل بررسی خواهیم کرد. همچنین با نرم‌افزارهایی که برای جلوگیری از سرقت ادبی استفاده می‌شوند، آشنا خواهیم شد با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

پارافریز چیست؟

پارافریز یا بازنویسی به معنای تجدید بیان گفته‌ها، نوشته‌ها، افکار یا عقاید دیگر نویسندگان با کلمات یا عبارات جدید و متفاوت خود است. این کار معمولاً برای اجتناب از سرقت ادبی انجام می‌شود. در این حالت نویسنده همیشه باید به هنگام بازنویسی منبع این افکار و عقاید را ذکر کند. بازنویسی جایگزینی برای نقل‌قول (کپی کردن کلمات دقیق یک فرد و قرار دادن آن‌ها در گیومه) است.

در نوشته‌های دانشگاهی، بهتر است به جای نقل‌قول، منابع را بازنویسی کنید. این موضوع می‌تواند نشان دهد که شما منبع را به طور کامل درک کرده‌اید. همان‌طور که ذکر شد هر بار که جمله‌ای را بازنویسی می‌کنید، ذکر منبع مهم است. همچنین در بازنویسی بایستی مراقب باشید از کلماتی که بیش‌ازحد شبیه به اصل هستند استفاده نکنید. در غیر این صورت، ممکن است در معرض خطر ارتکاب به سرقت ادبی قرار گیرید. 

اهمیت پارافریز چیست؟

پارافریز یا بازنویسی به معنای درک یک ایده و مطلب و نگارش آن به زبان خود است. یعنی زمانی که متن و مقاله‌ای را خواندید و آن را کاملا درک کردید، می‌توانید محتوای آن را که دیگر از دریچه ذهنتان گذشته است، به زبان خود بازنویسی کنید.

این حرکت پارافریز یا بازنویسی نام دارد و هیچ ایراد و جرمی در آن نیست. در دنیای علم که تحقیقات تازه معمولا مبتنی بر دستاوردهای پیشین انجام می‌شوند، نیاز به پارافریز زیاد خواهد بود.

همیشه تحقیقات و پژوهش‌های تازه نیاز به استناددهی و ذکر مراجع و منابعی از تحقیقات پیشین دارند. در غیراین‌صورت، انگار ادعا شده که دستاوردهای دیگران هم متعلق به فردی است که بعد از آنها مقاله‌اش را به نگارش درآورده است.

پارافریزکردن مقوله‌ای خواهد بود که تمام ابهامات و اتهامات را از مقاله شما دور می‌کند. حال چگونه پارافریز کنیم؟ زمانی که به درستی از نقل‌قول‌ها استفاده کنید، قواعد بازنویسی را بلد باشید، منابع و مراجع را به‌درستی ذکر کنید و حواستان به تمامی مصادیق سرقت ادبی باشد تا آنها را مرتکب نشوید، دیگر مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

پارافریزکردن یا همان بازنویسی مقالات علمی دارای اصول و روش‌هایی است. برای مثال، تغییردادن ساختار جملات یک متن از مجهول به معلوم یا بالعکس، تغییردادن کلمات و استفاده از مترادف‌ها و هم‌معنی‌هایشان، نگارش از یک ایده با ادبیات خود و…، از اصول پارافریز یا بازنویسی است.

اگر پارافریزکردن را به‌خوبی بلد باشید، دیگر نیازی به نگرانی درباره خوردن برچسب سرقت ادبی به مقاله علمی‌تان نخواهید داشت. مجلات بین‌المللی و معتبری که مقالات افراد از سراسر دنیا را منتشر می‌کنند، درباره سرقت ادبی بسیار حساسند و برای همین است که از طریق ویراستاران و داوران خبره و همچنین با کمک‌گرفتن از نرم‌افزارهای مختلف دست به بررسی سرقت ادبی مقاله می‌زنند.

پس همان‌طور که می‌بینید توجه به سرقت ادبی و بازنویسی یا همان پارافریز در نگارش مقالات علمی بسیار مهم است.

تفاوت بین نقل قول، پارافریز و خلاصه کردن چیست؟

  • نقل‌قول یعنی استفاده عیناً از کلمات، عبارات و جملات دقیق شخص دیگر و قرار دادن آن‌ها در گیومه.
  • پارافریز به معنای بیان عقاید شخص دیگری با کلمات و جملات اختصاصی خود است، درحالی‌که همان معنای اصلی را حفظ کند.
  • خلاصه کردن به این معنی است که ایده‌های اصلی یک متن طولانی را با کلمات خود متن اصلی فشرده کنید.

تفاوت پارافریز متون انگلیسی با فارسی

هر فردی با تسلط بر زبان مادری خود، می‌تواند یک جمله را به چند روش متفاوت بیان کند. بنابراین، پارافریز متون انگلیسی برای فارسی‌زبانان، کاری چالش‌برانگیز است. چرا‌که فارسی‌زبانان معمولاً تنها با اشکال اولیه و محدود جمله‌سازی آشنایی دارند. در نتیجه تغییر جملات، طوری که معنی آن‌ها آسیب نبیند، کار ساده‌ای نیست.

البته پارافریز متون فارسی نیز خالی از پیچیدگی نیست. شاید تغییر ساختار و لحن بیان جملات فارسی برای فارسی‌زبانان کاری ساده باشد. اما وقتی پای قواعد نگارشی، نشانه‌گذاری‌ها، یکدست‌نویسی املای کلمات و فاصله‌گذاری به میان می‌آید، موضوع فرق می‌کند.

زبان انگلیسی، رسم‌الخط تقریبا ثابتی دارد و چندشکل‌نویسی کلمات به‌ندرت و تنها در خصوص برخی کلمات دیده می‌شود. این در حالی‌ است که در زبان فارسی، نه تنها تعداد قابل‌توجهی از کلمات از نظر املایی به دو صورت نوشته می‌شوند، بلکه شیوه نگارش کلمات مرکب، اسامی جمع، افعال مضارع و ماضی نقلی، پسوند و پیشوند‌ها نیز به چند شکل صورت می‌گیرد.

با توجه به آنچه بیان شد، صرف نظر از زبان، پارافریز هر متنی چالش‌های مخصوص به خود را دارد. استفاده از نرم افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی ، یکی از راهکار‌های غلبه بر این چالش‌ها است.

نرم‌افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی

نرم افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی

نرم‌افزار‌های مختلفی برای پارافریز متون انگلیسی وجود دارند که برخی رایگان و برخی دیگر پولی هستند. دسته‌ای از این نرم‌افزار‌ها نیز تنها برخی از خدمات خود را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. برای دسترسی به خدمات ویژه این نرم‌افزارها باید حق اشتراک پرداخت کنید.

در ادامه به معرفی برترین نرم‌افزار‌های پارافریز متون انگلیسی خواهیم پرداخت که در فرآیند بازنویسی می‌توانند به شما کمک کنند. اما به خاطر داشته باشید که استفاده از این نرم‌افزار‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند به نتیجه مطلوب منجر شود. چراکه در پارافریز متون، هوش فردی و تسلط به زبان انگلیسی حرف اول را می‌زند.

گرامرلی (Grammerly) نرم افزار پارافریز متون انگلیسی

نرم‌افزارهای شناسایی سرقت ادبی و پارافریز معمولا در دو نسخه رایگان و پولی عرضه و ارائه می‌شوند. بدیهی است که نسخه‌های غیررایگان کامل‌تر هستند و خدمات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما در هر حال، اگر کیفیت نرم‌افزار مطلوب باشد، استفاده از نسخه رایگان آن هم می‌تواند تاحد زیادی به کمک‌تان بیاید و در پارافریز به شما یاری دهد.

نسخه رایگان گرامرلی هم به کاربران اجازه چک‌کردن اشتباهات املایی و دستوری می‌دهد. این نرم‌افزار، علاوه بر اینکه توانایی شناسایی سرقت ادبی در متون و مقالات مختلف را داراست، توانایی ارائه پیشنهاداتی برای تغییر عبارات و کلمات متن هم به شما دارد. گرامرلی می‌تواند پیشنهاداتی برای بازنویسی کل یک جمله یا عبارت هم به شما بدهد.

جینجر سنتنس ریفریزر (Ginger sentence rephraser) نرم افزار پارافریز متون انگلیسی

نرم‌افزار دیگری که برای پارافریز و بازنویسی مقالات استفاده می‌شود، جینجر سنتنس ریفریزر است. این برنامه هم در دو نسخه رایگان و غیررایگان قابل‌دسترسی است.

جینجر هم با پیشنهاد واژگان مترادف، اصطلاحات و عبارات به شما در بازنویسی متن کمک می‌کند. ویرایش، ترجمه و خدمات دیگری هم در جینجر در نظر گرفته شده‌اند. استفاده از این برنامه هم اصلا کار دشواری نیست و با کمی نگاه‌کردن به فضا و مراحل مختلف استفاده از خدمات، کاملا متوجه می‌شوید که باید چطور از آن بهره ببرید.

انتخاب یک یا چند جمله یا تمام متن برای پارافریزکردن هم در جینجر مقدور است. بیش از ۶۰ زبان دنیا در این نرم‌افزار وجود دارد و می‌توان برای بازنویسی و پارافریز به زبان‌های گوناگون از آن بهره برد.

کیل‌بات (QuillBot) نرم افزار پارافریز متون انگلیسی

کیل‌بات هم گزینه دیگری است که به دو شکل پولی و رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. برای استفاده از خدمات متنوع پارافریز کیل‌بات باید به سراغ نسخه پولی آن بروید.

برای پارافریزکردن متون خود، کافی است، آنها را در بخشی از این برنامه کپی کنید و دکمه پارافریز را فشار دهید. همه چیز خودجوش و اتوماتیک پیش خواهد رفت. نرم‌افزار کیل‌بات بسیار کاربردوست یا همان یوزرفرندلی (user-friendly) است. به همین خاطر کارکردن با آن برای عموم افراد ساده خواهد بود.

نرم افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی متعددی وجود دارند. غرض از معرفی این سه مورد، ارائه دیدی درباره چگونگی عملکرد برنامه‌های پارافریز و بازنویسی به شما بود. باید با کمی جست‌وجو، بهترین‌ها را پیدا کنید و ببینید که امکان استفاده از کدام‌ یک برایتان وجود دارد.

نرم‌افزارهای بازنویسی و پارافریز متون انگلیسی

مزایای پارافریز متون انگلیسی و فارسی

مهارت‌های نوشتاری را بهبود می‌بخشد

همان‌طور که اشاره شد، در امر پارافریز لازم است که عبارات و نوشته‌های دیگران را با کلمات خود بازنویسی کنید، که می‌تواند به بهبود مهارت‌های نوشتاری شما نیز کمک کند. بازنویسی یا پارافریز یک مهارت نوشتاری مطلوب در نوشتن کتب یا مقالات تحقیقاتی است. پارافریز به شما امکان می‌دهد ایده‌ها یا اطلاعات را به شیوه‌ای تازه و ساده بیان کنید و همچنین فرصتی را فراهم می‌کند تا مهارت‌های نوشتاری خود را تقویت کنید.

درک مطلب را افزایش می‌دهد

درک مطلب، درک و فهم ایده اصلی مطالب نوشته ‌شده و توضیح مطالب خوانده‌ شده است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، پارافریز درک شما از جزئیات پیچیده منبع و توانایی شما در توضیح نکات اصلی آن منبع را نشان می‌دهد. علاوه بر این، پارافریز علاوه بر درک مطلب، ابزاری عالی برای تقویت مهارت‌های خواندن است. وقتی جمله را با کلمات خود پارافریز می‌کنید، می‌توانید درک خود از منبع مربوطه را دوباره بررسی کنید.

باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می‌شود

نوشتن یک متن یا محتوا از صفر کار دشواری است و به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. این امر مستلزم انجام تحقیقات مناسب است که هم‌زمان بر است و هم انرژی زیادی را می‌طلبد. یک راه‌حل آسان برای این فرآیند پرزحمت، بازنویسی جمله مدنظر خود با نقل‌قول‌های مناسب دیگران است. این به شما امکان می‌دهد بدون صرف زمان زیادی برای تحقیق و ایده پردازی، محتوا را ایجاد کنید و در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

به جلوگیری از سرقت ادبی کمک می‌کند

در میان تمام مزایا، مطلوب‌ترین مزیت پارافریز این است که به شما کمک می‌کند از سرقت ادبی غیرعمدی در امان بمانید. هنگامی‌که از همان ایده و گفتار متن اصلی، کلمه به کلمه استفاده می‌کنید، شما صرفاً مرتکب سرقت ادبی (یک جرم همان‌طور که توسط دولت فدرال اعلام شده است) هستید. بااین‌حال، با بازنویسی منبع اصلی، می‌توانید ایده‌ها را به زبان خودتان ارائه کنید و به‌راحتی از سرقت ادبی جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط