اخبار و اطلاعیه

نحوه رفرنس دهی در مقاله

رفرنس دهی در مقاله

دانستن نحوه رفرنس دهی در مقاله یکی از موارد ضروری برای هر محققی است. اگر از نحوه نوشتن رفرنس در مقاله اطلاع ندارید و نمی دانید چگونه رفرنس یک مقاله را پیدا کنیم این مطلب برای شما نوشته شده است.

رفرنس چیست؟ رفرنس یا منبع استنادی از بخش های اساسی هر تحقیق است و هر مدرک علمی معتبری که به عنوان یک محقق ارائه می دهید  الزاما بایستی در انتهای مطلب خود یک بخش رفرنس داشته باشد که مشخص شود که هر جمله یا پاراگرافی که نوشته اید از کدام منابع نوشته شده است. در ادامه مطلب از گرامرلی به نکاتی می پردازیم که به شما در نحوه رفرنس دهی در مقاله کمک کند.

چگونه رفرنس یک مقاله را پیدا کنیم؟

صرف نظر از یافتن مقاله، پیدا کردن منبع موثق یک مقاله ISI برای پایان نامه بسیار مهم است! اینجا لازم است تا با مفهومی به نام DOI آشنا شویم.

DOI یک کد استاندارد به شکل الفبایی/اعداد است که برای آثار منتشرشده (انواع کتابچه، مجلات، مقاله، کتاب، تصاویر، نرم افزارها و…) توسط بنیاد بین المللی DOI برای شناسایی محتوا و دسترسی به لینک آن اثر در اینترنت، اختصاص داده می‌شود. این کد دائمی است و به عنوان یک مهر تایید بر اعتبار هر اثر صحه می‌گذارد. این عدد شامل 10 کاراکتر است که سایت‌های Citation علمی قابل استفاده است.

یکی از این بهترین سایت‌ها در این حوزه، https://citation.crosscite.org است. تنها با جستجوی DOI می‌توانید به منبع کامل مقاله مدنظر خود دست پیدا کنید.

رفرنس دهی چیست؟

شما در صورتی می‌توانید بر صحت گفته‌های خود تأکید کنید که از سخنان معتبر و علمی درست استفاده کنید، اما قرار نیست بر کار خود برچسب دزدی بزنید!

رفرنس دهی یعنی برای جلوگیری از سرقت علمی و ادبی در مقاله، کتاب و یا پایان‌نامه، خواننده را به منابعی که در آن‌ها استفاده کرده‌ایم، ارجاع ‌دهیم؛ این منابع می‌تواند مقالات افراد مختلف، نقل‌قول‌هایی از استادان و دانشمندان و یا حتی ایده‌هایی باشد که دیگران آن را مطرح کرده‌اند.

شما با این کار نه تنها به تحقیق خود ارزش و اعتبار می‌دهید، بلکه به زحمات دیگر نویسنده‌ها هم ارزش داده‌اید.

نحوه رفرنس دهی در مقاله

نحوه نوشتن رفرنس در مقاله فرقی با پروپوزال و پایان نامه نداشته و معمولا به دو روش انجام می شود.

۱-روش دستی:

نحوه نوشتن رفرنس در مقاله به روش دستی که با استفاده از گوگل اسکالر انجام می شود، تقریبا در حال منسوخ شدن بوده و مجلات از نویسندگان می خواهند که رفرنس نویسی را با یکی از نرم افزارهای مناسب انجام دهند.

۲-با استفاده از نرم افزارهای رفرنس نویسی

نرم افزارهای اندنت و مندلی کار رفرنس نویسی را بسیار ساده کرده و زمان رفرنس نویسی رو کوتاه کرده اند. کافیست یکی از اینها رو هرچه زودتر نصب کرده و کارکردن با ان را یاد بگیرید.

نحوه نوشتن رفرنس در مقاله به روش دستی

درنحوه نوشتن رفرنس در مقاله به صورت دستی از موتور جستجوی گوگل اسکالر، بزرگ‌ترین موتور جستجوی آکادمیک و از افزونه های گوگل استفاده می کنیم.

حالا ببینیم اصول رفرنس دهی به روش دستی و با استفاده از گوگل اسکالر چگونه است. بطور خلاصه با ورود به گوگل اسکالر، عنوان مقاله مورد نظر را در نوار جستجوی گوگل اسکالر وارد کرده و علامت جستجو را بزنید. سپس با کلیک بر روی گزینه‌ی Cite، امکان دست‌رسی به چندین فرمت ارجاع دهی را خواهید داشت که شامل استایل های MLA –APA –Chicago-harvard و  Vancouver می باشد. تفاوت این استایلها در چیست؟ تنها تفاوتشان در ترتیب و نوع نوشتن نام نویسنده یا نویسندگان متن است. راحت ترین راه برای شیوه رفرنس نویسی در مقاله به روش دستی، استفاده از این قسمت از گوگل اسکالر است اما بازهم تاکید می شود که از نرم‌افزارهای رفرنس نویسی استفاده نمایید.

 رفرنس دهی در مقاله

نحوه رفرنس دهی به مقاله در نگارش اسناد علمی

از آنجاییکه سبک APA در استناددهی بیشترین فراوانی را دارد ما برای توضیح نحوه رفرنس دهی به مقاله در نگارش اسناد علمی این سبک را معیار قرار داده‌ایم و به صورت مرحله به مرحله آن را تشریح نموده‌ایم.

۱- با نام خانوادگی مولف شروع کنید.

در سبک APA نام خانوادگی مولف در آغاز می‌آید و سپس نام او در مرتبه دوم قرار می‌گیرد. بعد از نام خانوادگی یک کاما بگذارید سپس حرف اول نام را وارد نمایید. در صورتی که بیش از یک نام وجود داشته باشد، بلافاصله بعد از نام کاما گذاشته و بعد از آن از علامت & استفاده نمایید. آنگاه نام خانوادگی نویسنده دوم، کاما، حرف اول نام مولف. دقیقاً به شکل زیر:

Kringle, K., & Frost, J

۲- تاریخ انتشار مقاله را وارد کنید.

سال انتشار را در داخل پارانتز بعد از نام مولف وارد کنید. به مثال زیر توجه کنید:

For example: “Kringle, K., & Frost, J. (2012)

۳- عنوان مقاله را وارد کنید.

عنوان مقاله را بعد از پارانتز وارد کنید. اگر رفرنس انگلیسی است حرف اول را با حروف بزرگ بنویسید. مانند زیر:

Kringle, K., & Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among North Pole reindeer

۴- اطلاعاتی از قبیل اینکه این رفرنس در کجا چاپ شده است را وارد کنید.

اگر مقاله‌ای که استفاده کرده‌اید در یک مجله علمی چاپ شده است نام دقیق مجله را وارد کنید. نام مجله باید دقیق و به صورت ایتالیک نوشته شود.

Kringle, K., & Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among North Pole reindeer. Journal of Literary Criticism

۵- شماره و دوره را وارد کنید.

معمولاً ژورنالهای علمی، عددی برای شماره و دوره ذکر می‌کنند. یک فاصله بعد از اسم مجله بدهید و شماره و دوره را وارد کنید. عدد دوره در اول و عدد شماره در داخل پارانتز وارد می‌شود.

Doe, J. (2010, June). Thoughts on Victorian literature. Journal of Literary Criticism, 9(5)

۶- شماره صفحاتی که این مقاله در مجله مورد نظر چاپ شده است را وارد کنید.

معمولاً مجلات شماره صفحاتی را برای مقاله خود در نظر می‌گیرند و آن را در بالا یا پایین مقاله درج می‌کنند. در این صورت به آنها نگاه کرده و شماره صفحات را بدین شکل وارد کنید.

Doe, J. (2010, June). Thoughts on Victorian literature. Journal of Literary Criticism, 9(5), 18-23

اگر مقاله را از یک رزونامه انتخاب کرده‌اید در این صورت قبل از شماره صفحات pp در انگلیسی و در فارسی به صورت صص وارد کنید. مانند زیر:

Hoffman, D. & Rowell, S. (2009, April 27). State of the economy. Fort Wayne News, pp. A1, A10

کمالی، ع. (۱۳۹۸). بررسی چالش‌های انتخاباتی در استانها. روزنامه اطلاعات. صص. ۲۱-۲۲

۷- شماره DOI یا آدرس URL را وارد کنید.

بسیاری از ژورنالهای معتبر برای مقالات خود یک شماره شناسه DOI اختصاص می‌دهند. در بخش آخر رفرنس می‌بایست این شناسه را به صورت کامل وارد کنید. اگر این شناسه در دسترس نباشد، می‌توانید آدرس اینترنتی آن را وارد کنید.

“Brownlie, D. (2007). Toward effective poster presentations: An annotated bibliography. European Journal of Marketing, 41, 1245-1283. doi:10.1108/03090560710821161

Kenneth, I. A. (2000). A Buddhist response to the nature of human rights. Journal of Buddhist Ethics, 8. Retrieved from http://www.cac.psu.edu/jbe/twocont.html

 رفرنس دهی در مقاله

نکات نجات دهنده مقاله شما

حال که با نحوه نوشتن رفرنس در مقاله و نحوه رفرنس دهی در مقاله آشنا شدید حال بیایید تا نگاهی به نکات مهم مقاله بیاندازیم .

  • در مقاله برای نشان دادن منبع و مرجع مورد استفاده خود از پاورقی استفاده نکنید!  جای صحیح نوشتن منبع در مقاله، داخل متن و در انتهای جمله مورد استفاده است (هر استایلی را که استفاده کنید فرقی ندارد).
  • در یک مقاله آکادمیک از نقل قول مستقیم از سایر نویسنده استفاده نکنید! شما درحال نوشتن یک متن ادبی نیستید. شما می خواهید یک متن علمی بنویسید پس باید علمی عمل کنید. یعنی باید مطالب سایر محققین را بخوانید و تفسیر و برداشت خود را به عنوان یک محقق از آن مطلب بنویسید، با زبان و قلم شخصی خودتان!
  • اگر از یک رفرنس در قسمتهای مختلف مقاله خود استفاده کردید، شماره یا استایل ارجاع به رفرنس موردنظر در کل مقاله یکسان خواهد بود. اینکار با نرم افزارهای رفرنس نویسی به آسانی قابل انجام است و نیازی نیست نگران این قسمت باشید.