اخبار و اطلاعیه

ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال

ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال

آیا ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال است ؟ گاهی محققان جوان به خصوص دانشجویان برای اینکه زودتر به نتیجه برسند، ارسال همزمان یک مقاله به چند ژورنال و یا ارسال همزمان مقاله به کنفرانس و ژورنال را امتحان می کنند. غافل از اینکه این کار می تواند عواقبی برای سابقه تحقیقاتی آنها و تیمشان داشته باشد. در این مطلب توضیح می دهیم که چرا ارسال همزمان مقاله به چندمجله توصیه نمی شود. با گروه گرامرلی امیرکبیر همراه باشید.

ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال چه پیامدهایی دارد ؟

مدت زمان داوری ، نویسندگان را ترغیب به سابمیت مقاله در مجله دیگر می‌کند رقابتی که آنها را در خطر قرار می دهد تصور کنید زمینه مطالعاتی بیان نتایج کار شما بسیار خاص و تخصصی باشد در چنین حالتی بسیار محتمل است که هر دو ژورنال مقاله شما را به یک داور معرفی کند .داوری که می‌تواند با مطلع نمودن سردبیر نسبت به این موضوع موجب شود تا نام نویسندگان برای همیشه در لیست سیاه آن مجله قرار گیرد .

اکثر مجلات از نویسندگان مقاله در فرمت cover letter یا فایل تعهد نامه ، تعهد نامه ای مبنی بر اینکه مقاله شان قبلا منتشر نشده و یا در مجله دیگری سابمیت نشده باشد دریافت می کند دو دلیل برای ممنوعیت این کار وجود دارد :

دلیل اصلی اتلاف وقت داوران است که این زمان برای سردبیر بسیار گرانبها است چرا که یافتن داوران مناسب و قانع کردن آنها برای پذیرش و صرف زمان برای داوری یکی از سخت ترین وظایف سردبیر مجله است تصور کنید اگر یکی از یک مجله پول خود را با داوری مقالات نامناسب هدر دهد چه تاثیری بر هزینه نگهداری مجله خواهد داشت و به دنبال آن هزینه انتشار برای هر مقاله .

دلیل دوم ممنوعیت جلوگیری سردبیر از انتشار مقاله ای هست که قبلاً منتشر شده و یا انتشار همزمان یک مقاله در چند مجله ؛ چراکه در صورت وقوع چنین اتفاقی سردبیر مجله موظف است تا مقاله مذکور را ابطال و نام نویسندگان و عنوان مقاله را ضمن انتشار عمومی به اطلاع موسسه یا دانشگاه نویسندگان مقاله نیز برساند .

ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال

فرستادن یک مقاله به چند ژورنال چه معایبی دارد؟

شما در زمان ارسال همزمان یک مقاله به چند ژورنال با چند خطر جدی مواجه هستید:

۱-هرمجله در زمان ساب میت (ارسال) مقاله از شما تعهدی کتبی تحت عنوان cover letter می گیرد. در این تعهد اولیه مهمترین چیزی که ذکر می شود این است که متعهد شده اید تا زمانی که نتیجه داوری این مجله مشخص نشود، مقاله را برای هیچ ژورنال دیگری نمی فرستید.

با این نامه شما متعهد می شوید که با دانستن شرایط زمان لازم برای گرفتن پاسخ داوری از این مجله، ساب میت مقاله را انجام داده اید. بنابراین اگر ارسال همزمان یک مقاله به چند ژورنال انجام شود تعهد خود را زیرپا گذاشته اید.

۲- اگر ارسال همزمان مقاله به دو ژورنال داشته باشید، ممکن است مجلات از داوران مشابهی درخواست داوری کنند. در این صورت داور متوجه می شود که شما به تعهدی که در زمان ارسال مقاله به مجله داده اید پایبند نبوده اید و این مساله ممکن است اسم شما را در لیست سیاه نویسندگان غیرمتعهد به اخلاق در پژوهش قرار دهد.

بنابراین در یک کلام: امکان ساب میت یک مقاله به چند ژورنال در آن واحد منتفی است! حتی اگر از انتشارات مختلفی باشند یا ژورنالهایی متعلق به کشورهای مختلف یا به زبانهای مختلف باشند، بازهم این کار از نظر اخلاق در انتشار داده های پژوهشی، تخلف محسوب می شود.

توجه داشته باشید مقاله خود را که حاصل ساعتها و روزها تلاش شما و تیم شماست، فدای سرعت نکنید. از ارسال همزمان مقاله به چندمجله خودداری کنید. هر مقاله ای اگر خوب نوشته شده باشد و از نظر ویرایش و گرامر مشکلی نداشته باشد، بالاخره جایگاه خود را برای انتشار در مجلات علمی پژوهشی معتبر پیدا خواهد کرد. پس صبر پیشه کنید

ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال

آیا ارسال همزمان مقاله به کنفرانس و ژورنال هم مشکل اخلاقی دارد؟

معمولا در ارسال همزمان مقاله به چند مجله ، محققان برای اینکه در زودترین زمان ممکن نتایج مطالعه خود را به اطلاع جامعه علمی و همفکران خود برسانند، از ارسال همزمان مقاله به کنفرانس و ژورنال استفاده می کنند. در کنگره ها معمولا نتایج جدید و نواورانه مطالعات ارائه می شوند بنابراین اگر هنوز مقاله تان را برای ژورنالی نفرستاده اید می توانید آن را برای کنفرانس یا کنگره ارسال نمایید. اما ادامه مطلب را حتما بخوانید!

توجه داشته باشید که برخی کنگره ها، چکیده مقالات پذیرفته شده را در شماره ای خاص از یک ژورنال نیز ایندکس می کنند. در این موارد کار شما برای ارسال آن مقاله به ژورنالهای علمی کمی دشوارتر است. زیرا باید در زمان ارسال به مجلات حتما این مورد را ذکر کنید.

به جای ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال، بهتر است …

به جای ارسال همزمان مقاله به چند ژورنال، بهتر است مقاله خود را به یک ژورنال ارسال کرده و منتظر پاسخ باشید. اگر مقاله شما برای چاپ ریجکت شد، آن را به یک مجله دیگر ارسال کنید. توجه کنید که بیشتر مجلات علت ریجکت مقاله را توضیح می‌دهند. توصیه می‌شود که مشکلاتی را که سردبیر مجله در مورد مقاله شما مطرح کرده را برطرف کرده و مقاله خود را به مجله دیگری ارسال کنید. در برخی موارد یک نفر، داور و ادیتور دو مجله است. اگر مقاله خود را بدون اصلاح ارسال کنید، چنین احتمالی وجود دارد که متن شما دوباره توسط همان فرد قبلی داوری شود و در نتیجه مقاله شما دوباره ریجکت می‌شود.

برای نوشتن مقاله از  Turnitin/ithenticate و  wordtune کمک بگیرید

در زمان حاضر، تکنولوژی و نرم‌افزارهایی وجود دارند که به نویسندگان و دانشجویان کمک می‌کنند تا مقالات و متون خود را بهبود بخشند. یکی از این نرم‌افزارها، Turnitin/ithenticate است که به وسیله‌ی آن می‌توان متون را بررسی و از تقلب و کپی برداری جلوگیری کرد. این نرم‌افزار با بررسی متون و پیدا کردن هر گونه تطابق با متون دیگر، به نویسنده کمک می‌کند تا مطمئن شود که متنش اصیل و بدون کپی برداری است. این ابزار برای دانشجویان و نویسندگان حرفه‌ای بسیار مفید است و به آن‌ها امکان می‌دهد تا متون خود را قبل از ارسال یا انتشار، بررسی کرده و از اینکه متنشان به اشتباه به عنوان کپی شناخته شود، جلوگیری کنند.

همچنین، یکی دیگر از نرم‌افزارهای مفید برای نویسندگان و دانشجویان، Wordtune است. این نرم‌افزار با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته، به نویسنده کمک می‌کند تا متنش را بهبود بخشد و به شکل بهتری ارائه دهد. Wordtune با ارائه‌ی پیشنهادات برای تغییر کلمات، ساختار جملات و نحوه‌ی ارائه متن، به نویسنده کمک می‌کند تا متنش را به شکلی منسجم‌تر و قابل فهم‌تر بنویسد. این ابزار به خصوص برای افرادی که مایل به بهبود مهارت‌های نوشتاری خود هستند، بسیار مفید است و به آن‌ها امکان می‌دهد تا به راحتی متن‌هایی با کیفیت بالا بنویسند. در نهایت، استفاده از این نرم‌افزارها به نویسندگان کمک میکند.

 

مطالب مرتبط