اخبار و اطلاعیه

نکاتی برای تصحیح مقاله ریجکت شده

تصحیح مقاله ریجکت شده

ریجکت مقاله اتفاقی است که ممکن است برای تمام پژوهشگران پیش آید. افراد اعم از اینکه اولین بار برای چاپ یک مقاله اقدام کرده باشند و یا قبلاً چندین مقاله چاپ شده داشته باشند، ممکن است ریجکت مقاله خود را از جانب مجلات مختلف تجربه کنند. در پاسخ به رد یا ریجکت مقاله بدترین عکس العمل ممکن این است که شما نامه ریجکت آن را پاره کنید و یا در دنیای الکترونیک امروزی ایمیل ارسالی توسط مجله را حذف کنید. به طور مشابه تصمیم به اینکه هرگز مقاله جدیدی را نخواهید نوشت، اشتباه‌ترین تصمیم ممکن است. تمامی مقالات ریجکت شده این شانس را دارند که با تصحیح ایرادات و یا تغییر مجله هدف و انتخاب مجله مناسب‌تر با موضوع خود، بار دیگر سابمیت شوند و پذیرش بگیرند. در این مطلب راه‌های مختلف تصحیح مقاله ریجکت شده در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. با گروه گرامرلی همراه باشید.

بعد از ریجکت مقاله چه کنیم؟

در صورتی که مقاله شما ریجکت شود نیاز به تصحیح مقاله ریجکت شده دارید. اگر مدتی از سابمیت مقاله شما گذشته ولی ایمیلی مبنی بر اکسپت، ریجکت یا ریوایز مقاله از ادیتور ژورنال دریافت نکردید، بهتر است به سردبیر مجله ایمیل زده و از او در مورد نتیجه داوری مقاله سوال بپرسید.

بعد از این که مجله‌ای مقاله شما را ریجکت کرد، باید بدانید که دلایل متعددی برای ریجکت شدن مقاله وجود دارد که حتماً ادیتور مجله دلیل نپذیرفته شدن مقاله را به نویسنده مسئول مقاله ارسال می‌کند. حتماً دلیل ریجکت شدن مقاله را بررسی کنید. ممکن است موضوع شما در حیطه کاری مجله نبوده، نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر داشته و یا ایرادات نگارشی، گرامری و ویرایشی داشته باشد.

بهتر است نظرات داوران را با دقت بخوانید و سپس شروع به خواندن مقاله خود کنید. معمولاً این بار نقاط ضعف کار خود را به آسانی پیدا خواهید کرد.

وقتی مقاله‌تان ریجکت شد شما می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

تصحیح مقاله ریجکت شده

روش هایی برای تصحیح مقاله ریجکت شده

احساسات خود را کنترل کنید!

با وجود اینکه دریافت نامه ریجکت مقاله برای تمامی افراد و به خصوص برای پژوهشگران تازه کار اتفاق ناگواری است، بهتر است احساسات خود را در این لحظه شناسایی کنید و بهترین مکانیسم برای کنترل آنها را به کار گیرید. می‌توانید قهوه یا نوشیدنی مورد علاقه خود را بنوشید، در کنار خانواده و دوستان باشید و یا به فضای آزاد بروید. بعد از اینکه بار دیگر آرامش خود را به دست آوردید، اکنون شما آماده‌اید تا در مورد دلایل ریجکت مقاله خود بیاندیشید و آنها شناسایی کرده و تصحیح کنید.

نامه ریجکت مقاله را به دقت بخوانید.

نامه رد مقاله باید به طور دقیق و با جزئیات کامل مرور شود. هرگز این نامه را گذرا مطالعه نکنید و بعد از مشاهده خبر ریجکت، از خواندن ادامه نامه منصرف نشوید. اکثر ایرادات مقاله و دلایل رد آن به طور صریح در نامه ارسالی از سمت مجله ذکر می‌شود. در صورتی که با خواندن آن مطلب خاصی دستگیر شما نشد، از یک دوست یا همکار خواهش کنید بار دیگر نامه را مطالعه کند. با افزایش تعداد مقالات سابمیت شده، مقالات اکثراً قبل از رسیدن به دست ناشر و با بررسی‌های اولیه ریجکت می‌شوند.

در این حالت یک یا چند ویراستار، مقاله را مورد مطالعه قرار می‌دهند تا میزان ارتباط مقاله با مخاطبان مجله مد نظر، کیفیت کلی مقاله و مرتبط بودن مقاله با مقالات اکسپت شده پیشین را ارزیابی کنند. مقالاتی که از این مراحل و فیلترهای اولیه سربلند بیرون نیایند، به راحتی و قبل از رسیدن به دست ناشر ریجکت خواهند شد. ژورنال‌ها در رابطه با میزان اطلاعاتی که در رابطه با رد شدن مقالات در اختیار نویسنده قرار می‌دهند، متفاوت عمل می‌کنند ولی در حالت کلی در صورتی که مقاله بعد از موفقیت در مراحل اولیه به دست ناشران مجله و مطالعات بعدی ریجکت شوند، جزئیات بیشتری از دلایل در اختیار محقق قرار خواهد گرفت.

به دستورالعمل‌های منتشر شده برای نویسندگان توجه کنید.

راهنمای انتشار مقاله برای مجلات مختلف اغلب در سایت مربوط به ژورنال و به طور دقیق شرح داده می‌شود. این راهنما شامل فرمت، تعداد کلمات، تعداد تصاویر و جداول و نحوه رفرنس دهی است. موارد مذکور بایستی به طور دقیق طبق فرمت و استایل اشاره شده رعایت شوند؛ در غیر این صورت مقاله سابمیت شده به راحتی ریجکت خواهد شد. در صورت هرگونه انحراف از فرمت یاد شده بایستی دلیل آن در نامه حمایتی (cover letter) به اطلاع ناشران رسیده شود. برخی از مجلات در صورتی که توضیح انحرافات از فرمت در نامه حمایتی ذکر شده باشد، مقاله را بررسی خواهند کرد. با این وجود حتی در صورت وجود دلایل قانع کننده ممکن است پذیرش مقاله شما با مشکلاتی همراه شود.

همچنین مجلات مختلف از نظر موضوع اهداف متفاوتی را پیگیری می‌کنند و مخاطبان هدف گوناگونی دارند. قبل از سابمیت مقاله به مجله‌ای خاص، حتماً زمینه کاری مجله مد نظر را به دقت مورد مطالعه قرار دهید.

بازبینی اطلاعات و داده‌ها

در برخی موارد اطلاعات موجود در تحقیق حتی در صورت ناقص بودن قابل تصحیح نیست ولی در اغلب موارد در صورتی که مقاله و نتایج آن از نظر تعداد داده‌ها و نوع اطلاعات به مشکل برخورده باشد، می‌توان با افزودن به تعداد جامعه نمونه و یا تجدید نظر در جامعه نمونه قبلی این مشکل را برطرف ساخت.

ارسال مقاله تصحیح شده به مجله قبلی

در صورتی که مقاله شما به دلیل ناقص بودن برخی مدارک و نتایج که به دلیل خاصی از تحقیقات شما کنار گذاشته شده‌اند ریجکت شود، شما می‌توانید با اضافه کردن موارد مذکور بار دیگر مقاله خود را برای گرفتن پذیرش به ژورنال قبلی سابمیت کنید. در این شرایط توصیه می‌شود که در موضوع مقاله خود تجدید نظر کنید و بار دیگر آن را نگارش کنید و تنها به افزودن موارد درخواست شده بسنده نکنید. با این وجود قبل از ارسال دوباره مقاله مطمئن باشید مجله دیگری که موضوع شما را بهتر پوشش دهد و مخاطبان آن برای مقاله شما مناسب‌تر باشد، وجود ندارد.

Wordtune (وردتیون) در سال 2018 به عنوان یک نرم افزار ویرایشگر نوشتار ایجاد شد. این برنامه از ابزارهای هوش مصنوعی مدرن و مدل های زبانی استفاده می کند به همین دلیل است که می تواند متن را بفهمد و راه های مختلفی را برای بازنویسی یک جمله بدون تغییر معنای جمله پیشنهاد کند. برای خرید اکانت wordtune – یک ساله کلیک کنید.

ارسال مقاله خود را به مجله دیگری

ممکن است موضوع مقاله شما در حیطه کاری مجله نباشد. در این صورت باید مجله دیگری برای سابمیت مقاله انتخاب شود.

دلیل بسیار شایع برای ریجکت مقاله، اشتباهات نگارشی و گرامری بوده و این امر به این دلیل است که زبان انگلیسی زبان دوم بیشتر نویسندگان مقالات است.

در این مورد، نویسنده باید مقاله خود را ویرایش کرده، نظرات و تغییراتی را که ژورنال مطرح کرده را روی مقاله اعمال کرده و مقاله خود را به همان ژورنال و یا مجله دیگری ارسال کند.

مراقب باشید قبل از ارسال به مجله دیگر، مقاله را اصلاح کنید؛ زیرا برخی از داوران به طور هم‌زمان مسئولیت داوری در چند مجله را بر عهده دارند. بنابراین، ممکن است که همان داور قبلی در مجله جدید دوباره مقاله شما را بررسی کند.

با این کار مقاله شما بهبود یافته و شانس آن برای چاپ در مجله دیگر افزایش می‌یابد.

تصحیح مقاله ریجکت شده

نکته مهم برای تصحیح مقاله ریجکت شده

مقالات محققان ایرانی در سالهای اخیر به دلایلی اکثرا سیاسی از سوی مجلات آمریکایی و اروپایی ریجکت می شوند بدون اینکه هیچ اشکالی به آن وارد کرده باشند یا توضیحی در مورد دلایل رد شدن مقاله داده باشند. ولی همیشه اینطور نیست. گاهی یک مقاله با دیتای ناکافی و محدود از یک شهر یا استان نمی تواند اهمیت بین المللی داشته باشد و به این دلیل این مقالات رد می شوند.

اگر با چنین مشکلی روبرو شدید اما خودتان واقف بودید که مقاله و داده های بدست آمده تان چقدر ارزشمند است، دست از تلاش برندارید. مقاله خود را برای مجلات دیگر ارسال کنید. حتی اگر بارها مجبور به تکرار این پروسه شوید.

مقاله ای که برای یک ژورنال سطح بالا فرستاده بودم رد شده، آیا امکان چاپ در مجلات دیگری در همان سطح وجود دارد؟

بله. همانطور که در این مطلب و نیز در مطلب دلایل رد شدن مقاله گفته شد، دلایل رد شدن مقاله بسیار متفاوت هستند. رد شدن از سوی یک مجله دلیل بر بد بودن مقاله شما نیست.

آیا رد شدن مقاله از سوی مجلات انگلیسی می تواند دلیل رد آن از سوی مجلات فارسی باشد؟

خیر.دلایل ردشدن مقاله از مجلات مختلف باهم فرق داشته و مهم این است که اشکالات ساختاری و ویرایشی مقاله خود را برطرف کرده باشید و روش کارتان ایراد اساسی نداشته باشد.

برای چاپ مقاله بعد از اتمام کار نگارش آن، چقدر زمان داریم؟

معمولا ژورنالها مقالاتی که بیشتر از ۴ تا ۵ سال از انجام کارشان گذشته باشد را نمی پذیرند. بنابراین زمان طلایی چاپ مقاله خود رادر نظر داشته باشید و هرکاری برای ویرایش و ارسال مجدد لازم است انجام دهید.

مطالب مرتبط