معرفی محصول

همه چیز درباره نرم افزار بررسی سرقت ادبی آی تنتیکیت (iThenticate)

نرم افزار بررسی سرقت ادبی آی تنتیکیت

همه چیز درباره نرم افزار بررسی سرقت ادبی آی تنتیکیت (iThenticate): در مجلات معتبر علمی، مقالات دریافت شده ابتدا از لحاظ سرقت ادبی بررسی شده و در صورت وجود سرقت ادبی ریجکت می شوند. برای اینکه بدانید چه میزان از نوشته‌تان مشمول سرقت ادبی می‌شود، نرم‌افزارهایی مانند iThenticate وجود دارند که شما را در این مسیر یاری می‌کنند.

اگر شما یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی بوده باشید، بطور قطع با مشکلات و چالش‌های آماده‌سازی مقاله و گرفتن پذیرش آشنایی کافی دارید. یکی از مشکلاتی که بطور ناخواسته ممکن است با آن روبرو شوید موضوع سرقت ادبی و پارافریز کردن مقالات است. در بسیاری از مواقع شما قصد سرقت ادبی را هم نداشته‌اید اما ناآگاهی از انواع سرقت‌های ادبی کار دستتان داده است. یکی از کارهایی که می‌تواند خطر ردیابی سرقت ادبی در متن پژوهش را به کمینه برساند، بررسی سرقت ادبی مقاله با نرم افزار iThenticate است برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با گروه گرامرلی همراه باشید.

سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی نوعی دستبرد فکری به معنی استفاده از ایده‌ها و بیانات و عبارات دیگران بعنوان ایده و نظر خود است، این واژه از اصطلاح لاتین(plagiarism) گرفته شده است که در فارسی به عنوان پلیجریزم یا پلاجیارسیم نیز نامیده می‌شود.

این نوع دستبرد فکری می‌تواند مربوط به تمام یا بخشی از کار دیگران باشد، بدین معنا که سارق ادبی به طور کامل محتوای تولیدی فردی دیگر را تغییر داده و یا بخش‌هایی از آن را بدون ذکر منبع مورد استفاده قرار داده است. شایان ذکر است که در مقالات ISI، سرقت ادبی اهمیت زیادی دارد زیرا ویراستاران اولین کاری که بعد از دریافت مقاله انجام می‌دهند بررسی درصد پلاجیاریسم مقاله است. نویسنده حتی نمی‌تواند بدون ذکر منبع به مقالات و پژوهش‌های پیشین خود نیز ارجاع دهد.

بسته به محتوایی که سرقت در آن اتفاق می‌افتد تعاریف مختلفی وجود دارد: اگر سرقت در حوزۀ ادبیات باشد، سرقت ادبی نامیده می‌شود، اگر در حوزۀ هنر باشد، دزدی هنری و اگر در یک پژوهش علمی شاهد چنین اتفاقی باشیم، سرقت علمی نامیده می‌شود.

ریشه اصطلاح پلاجیاریسم

کلمه پلیجریزم اولین بار توسط شاعری رومی به نام «مارکوس والریوس مارتیلیوس» استفاده شد که در قرن اول میلادی می‌زیست. او به افراد دیگری که اشعار او را به نام خود نشر می‌دادند لقب Plagiarius یعنی  «غارتگر و فریبکار» داده بود. در گذشته به دلیل تعداد کم نویسندگان و داوران، شناسایی کپی‌برداری یا سرقت ادبی راحت‌تر انجام می‌شد اما امروزه به دلیل کثرت نویسندگان در حوزه‌های مختلف، پیشگری از این ارتکاب این جرم و پیگیری اصالت اثر به شیوه سنتی غیر ممکن است. هندوستان از نظر سرقت ادبی رتبه نخست را در دنیا دارد.

نرم افزار بررسی سرقت ادبی آی تنتیکیت

تأثیر منفی سرقت ادبی

  1. سرقت ادبی در پژوهش، به‌کرات، رخ می‌دهد. محرز شدن جرم سرقت ادبی برای یک پژوهشگر یا نویسنده به معنی خدشه‌دار شدن اعتبار علمی‌اش است. اگر مطلبی را در کتاب یا مقاله‌ای بدون اشاره خالقش به کار ببریم، علاوه بر نقض تعهد اخلاقی، اعتبار اثر خود را نیز از بین برده‌ایم. حتی اگر موضوعی بسیار بدیع یا کاربردی باشد.
  2.   در دانشگاه‌های معتبر، نظیر آکسفورد، سرقت ادبی تخلف انضباطی است. در این‌صورت، مجازاتی متناسب با نوع و میزان جرم، از کسر نمره گرفته تا اخراج دانشجو، در نظر گرفته می‌شود.
  3.   سرقت ادبی باعث می‌شود اعتماد به مرتکب آن از بین برود. مقالات بسیاری از پژوهشگران با ارتکاب سرقت ادبی حتی ناخواسته، پذیرفته نشده‌اند. با چنین اتفاقی، قطعاً، به فهرست سیاه نشریات اضافه می‌شویم و امکان همکاری با آن‌ها را برای همیشه از دست می‌دهیم.
  4.   در بسیاری از کشورها سرقت ادبی نوعی سوء‌پیشینه است و در درخواست‌های آتی شخص مرتکب برای استخدام یا اخذ بورسیه تحصیلی تأثیر منفی دارد.

انواع سرقت ادبی کدامند؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، آشنایی با مصادیق و انواع سرقت ادبی ضروری و واجب است. به طور کلی مواردی که ممکن است به عنوان سرقت ادبی تشخیص داده شوند عبارتند از:

  • سرقت ادبی مستقیم: از تمام یا بخشی از مقاله‌ای دیگر در متن خود استفاده کنید.
  • پرداخت هزینه به شخص دیگر: با پرداخت هزینه از کسی بخواهید برایتان مقاله بنویسد؛
  • سرقت ادبی از خود: از مقالات قبلی خود بدون رفرنس‌دهی درست استفاده کنید یا یک مقاله را چند بار به چند جا ارائه بدهید؛
  • نقل‌قول و بازنویسی بدون ذکر منبع: به‌درستی ارجاع‌دهی و رفرنس‌نویسی را رعایت نکنید؛
  • سرقت ادبی از طریق کپی-پیست‌کردن: تدوین یک مقاله با برداشتن بخش‌هایی عینی از مقالات مختلف.

نرم افزار بررسی سرقت ادبی آی تنتیکیت (iThenticate) چیست؟

نرم‌افزار آیتنتیکیت (iThenticate) یکی از بهترین نرم‌افزارها در حوزه بررسی سرقت ادبی و همپوشانی مقالات است. این نرم‌افزار دارای پایگاه داده‌ای بسیار قوی است. پایگاه داده آیتنتیکیت تقریبا  حاوی تمام مقالاتی است که از سوی ژورنال‌های علمی معتبر پذیرفته و در آنها چاپ شده‌اند.

برای همین، زمانی که مقاله‌تان را به این نرم‌افزار می‌سپارید، می‌تواند اثرتان را با حجم وسیعی از مقالات معتبر دیگر مقایسه کند. چنین امکانی تا حد زیادی شما را درباره تشابه مقاله‌تان مطمئن می‌کند.

امکانات آیتنتیکیت بسیار مطلوب است. هم نرم‌افزار کاربردوست (user-friendly) و مطلوبی است و هم از سوی بسیاری از ژورنال‌های معروف و معتبر دنیا در روند پذیرش مقالات استفاده می‌شود.

یعنی زمانی که مقاله‌تان را برای پذیرش به ژورنال‌های isi و معروف می‌سپارید، بعد از اینکه هم‌سوبودن اسکوپ و چشم‌انداز مقاله‌تان با فضای کاری مجله‌شان را بررسی می‌کنند، به سراغ بررسی سرقت ادبی در هر اثر می‌روند.

اینجاست که پای آیتنتیکیت به میان می‌آید و می‌تواند به داوران و سردبیران ژورنال‌های علمی کمک کند تا دریابند که چند درصد از هر مقاله‌ای، مشابه با مقالات دیگر است. بنا به قوانینی که هر ژورنال علمی برای خود تعریف می‌کند، حد و درصدی از تشابهات قابلیت پذیرش دارند. مثلا بعضی از نشریات تا ۱۰ درصد شباهت میان یک متن و متنی دیگر را می‌پذیرند. برخی هم به ارقام و درصدهای کمتر رضایت می‌دهند.

در نتیجه، آگاهی از وجود نرم‌افزارهای مطلوب برای بررسی و شناسایی سرقت ادبی در فرایند تولید محتوا و مقاله بسیار مهم است.

نرم افزار بررسی سرقت ادبی آی تنتیکیت

منابع و دیتابیس نرم افزار بررسی سرقت ادبی آی تنتیکیت (iThenticate) چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نوشته هم ذکر شد، منبع و دیتابیس نرم‌افزار آی‌تنتیکیت بسیار قوی است. یعنی تقریبا هر مقاله مهم و معتبری که در ژورنالی علمی به چاپ رسیده و منتشر شده در پایگاه داده این نرم‌افزار وجود دارد. بنابراین، مقایسه مقاله‌تان در آن با داده‌های موجود در پایگاهش می‌تواند بخش‌هایی از کارتان را که به مقاله‌ای در آنجا شباهت دارد، به‌خوبی شناسایی کند.

این شناسایی به شما کمک خواهد کرد تا اثرتان را بازنویسی یا پارافریز کنید و مانع از ایجاد هرگونه شباهتی میان متن خودتان و متنی دیگر شوید. استناد ژورنال‌های بزرگ علمی به این نرم‌افزار هم نشان می‌دهد که استفاده از آن برای بررسی سرقت ادبی می‌تواند ایده بسیار عقلانی و خوبی باشد.

البته استفاده از این نرم‌افزار به صورت فردی می‌تواند زحماتی را به شما تحمیل کند. مثلا اینکه هزینه هر بار استفاده از آیتنتیکیت، حدود ۱۰۰ دلار است. این رقم برایتان هزینه زیادی خواهد شد. اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

خرید اکانت Turnitin/ iiThenticate – شش ماهه

متأسفانه به دلیل تحریم های موجود در قبال کشور عزیزمان ایران، به طور مستقیم ارتباط با شرکت Turnitin امکان پذیر نمی باشد. به همین دلیل، گروه گرامرلی امیرکبیر، طی رایزنی و همکاری با چند دانشگاه معتبر شرق آسیا، توانست به توافق نهایی برای یک همکاری بلند مدت و سازنده برای استفاده از این محصول، دست پیدا کند. طی این توافق، خرید اکانت Turnitin/ithenticate – شش ماهه به طور غیر مستقیم انجام می ­شوند و این اکانت­ ها توسط گروه گرامرلی امیرکبیر برای هر دوره شش ماهه، پشتیبانی خواهند شد.

اکانت ها به صورت شخصی و کاملا قانونی خریداری می ­شوند ولی در صورت هرگونه مشکل در مدت زمان شش ماه ، گروه گرامرلی امیرکبیر پاسخگوی شما عزیزان خواهد بود.

این زیر ساخت برای دانشجویان و محققان کشور مهیا شده است تا بتوانند با خیال راحت و به دور از در اختیار گذاشتن مقاله یا اثر ادبی و علمی خویش به برخی از سودجویان و فرصت طلبان، خودشان نسبت به بررسی مشابهت و سرقت ادبی و علمی اقدام نمایند.

مطالب مرتبط