اخبار و اطلاعیه

نکات ضروری برای نوشتن مقاله ISI

نوشتن مقاله ISI

در دنیای امروز، مقالات علمی نقش مهمی در نشر علم ایفا می‌کنند. به‌عبارت دیگر پژوهشگران با انتشار یافته‌هایشان سبب پیشرفت بیشتر علم می‌شوند. اما آنها برای انتشار مقاله خود در مجلات معتبر بین‌المللی می‌بایست با نکات ضروری برای نوشتن مقاله ISI آشنا باشند. این نکات می‌تواند آنها را مرحله ‌به مرحله در نوشتن مقاله علمی پژوهشی یاری رساند. در اینجا نکات ضروری در نگارش مقاله ISI را به‌طور کامل بیان خواهیم کرد با گروه گرامرلی همراه باشید.

مراحل نوشتن مقاله ISI

هدف از نگارش مقاله isi

اولین قدم در راه نوشتن مقاله isi این است که بدانیم هدف از نگارش مقاله isi چیست؟ اگر صرفا برای چاپ در مجلات isi (آی اس آی) مقاله می نویسید بهتر است همین الان نوشتن آنرا متوقف کنید! ساده بگویم اگر داوران مجله‌ای که بوی نوآوری را از مقاله شما حس نکنند، محال است آنرا تایید کنند! شاید در مجلات داخلی بتوان به راحتی اینگونه مقالات را منتشر کرد؛ اما برای انتشار مقاله در مجلات isi (آی اس آی) قطعا باید تحقیق و پژوهش ویژه‌ای انجام داده‌باشید که شایستگی و قابلیت چاپ در ژورنال‌های معتبر را داشته‌باشد.

رعایت قواعد مقاله‌نویسی

در گام دوم برای نحوه نوشتن یک مقاله isi باید با قواعد مقاله‌نویسی آشنایی داشته باشید. مقاله‌های علمی معتبر از سه بخش ابتدا، بدنه و قسمت پایانی تشکیل شده است. همچنین رعایت چارچوب نوشتاری، نوع صفحه بندی و تایپ عبارات با اصول صحیح از نکات اولیه نگارش مقاله است.

چارچوب مقاله isi

گام سوم مشخص کردن چارچوب مقاله است. ابتدا باید عنوانی مناسب با مقاله و تحولات روز انتخاب کنید. عنوان مقاله یکی از اصلی‌ترین ابزار جذب مخاطب است. عنوان اصولا باید کوتاه و از اصطلاحات کلیدی انتخاب شود. بیان موضوع مورد بحث در مرحله بعد قرار دارد. در بیان موضوع از فرازوفرود بیش‌ازحد بپرهیزید و سعی کنید مطالب یکدست و جامع باشد. روش تحقیق یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مقاله است زیرا اگر سطح مطالب شما بالا باشد ولی روش تحقیق مناسبی اتخاذ نکرده باشید زحمات شما هدر خواهدرفت. یافته‌های پژوهش در مرحله بعدی قرار دارد سپس به نتیجه‌گیری و بحث در مورد مطالب بپردازید. یک نتیجه گیری مناسب می‌تواند نقطه عطف دستاوردهای شما در این پژوهش باشد و در آخر هم پس از ارائه راه‌حل‌ها و پیشنهادات مناسب، منابع و رفرنس تحقیق و پژوهش‌هایتان را ذکر کنید.

زمانبندی مناسب برای نگارش مقاله isi

برای گام چهارم باید بدانید زمانی که برای تهیه و نوشتن یک مقاله در نظر دارید بسیار مهم است. همیشه بخاطر داشته باشید تحقیق و پژوهش مبتنی بر صرف زمان زیادی است و ممکن است ماه‌ها طول بکشد. پس با زمانبندی مناسب در جهت پیش‌برد اهدافتان تلاش کنید.

چکیده نویسی

در گام پنجم به دشوارترین بخش مقاله یعنی چکیده‌نویسی می پردازیم. ابتدا باید تمام مطالبی که نوشته‌اید را به خوبی مطالعه کنید، سپس تلاش کنید چکیده مطالب شما مطابق با همان طرح اولیه مقاله باشد. چکیده مقاله باید یک جمع‌بندی از همه مطالبی که در مقاله شما آمده را ارائه دهد.

نوشتن مقاله ISI

انتخاب یک مجله معتبر

گام ششم انتخاب یک مجله معتبر برای انتشار مقاله‌تان است. انتخاب مجله‌ای با بالاترین سطح کیفی می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد، به خصوص برای اپلای داشتن مقاله در ژورنال‎های معتبر حسابی شما را جلو میندازد. مجلاتی که تعداد ارجاعات انجام شده به مقالاتشان زیاد است؛ مجلاتی که توسط اساتید برجسته مورد مطالعه قرار می‌گیرند گزینه‌های ایده‌آل و بسیار مشکل هستند. حین انتخاب مجله یادتان باشد حق ندارید مقاله خود را به طور همزمان برای دو یا چند ژورنال بفرستید! البته اگر نمی‌خواید مثل خیلی‎ از بچه زرنگ‎ها در بلک لیست مجلات قرار بگیرید!

سبک نگارش صحیح را رعایت کنید

چه مقاله را به فارسی بنویسید و چه انگلیسی، باید تمام نکات ، گرامری و املایی را رعایت کنید و از علائم نگارشی نیز به‌درستی استفاده کنید.

برای استفاده از مخفف‌ها حتماً ابتدا کلمه کامل را در مقاله خود قید کنید و در اولین استفاده از آن کلمه، مخفف آن را در پرانتز در مقابل آن قرار دهید. مخفف‌سازی را تنها برای عبارات طولانی انجام دهید، زیرا استفاده بیش از اندازه از مخفف‌ها، درک مطلب را دشوار می‌کند.

شما مقاله خود را برای داوران و پژوهشگرانی می‌نویسید که با موضوع مورد مطالعه تا حدی آشنا هستند، پس نیازی به تعریف اصطلاحات علمی وجود ندارد. تنها در صورتی‌که از لغات بسیار جدید یا کم‌کاربرد استفاده می‌نمایید، باید درباره آن توضیح مختصری ارائه کنید.

در پایان، مقاله خود را چندین بار مرور کنید تا از عدم وجود غلط‌های املایی، گرامری و تکرار مطالب، اطمینان حاصل کنید. استفاده از نرم‌افزار‌های غلط‌یاب مانند گرامرلی (Grammarly) یا ویراستیار نیز مفید می‌باشد.

برای خرید اکانت پریمیوم گرامرلی کلیک کنید.

مقاله را برای مجله مورد‌نظر ارسال کنید

هنگامی‌که نگارش مقاله شما به پایان رسید و بازخوانی و ویرایش مقاله به‌دقت انجام گرفت، باید آن را برای مجله منتخب خود ارسال کنید. اما پیش از انجام این کار حتماً به سایت مجله مورد‌نظر مراجعه و پروتکل‌های مربوط به ارسال و داوری مقاله در آن مجله را بررسی کنید و مطابق آن عمل نمایید.

همچنین لازم است که یکی از نویسندگان به‌عنوان نویسنده مسئول انتخاب و نام او در میان سایر نویسندگان با درج ستاره مشخص شود. نویسنده مسئول، وظیفه ارسال مقاله، مکاتبه با سردبیر مجله و پاسخ به داوران را بر‌عهده دارد.

همراه با مقاله خود، بایستی یک نامه انگیزشی یا Cover letter هم برای سردبیر مجله ارسال کنید. اغلب مجلات معتبر، ارسال نامه انگیزشی را الزامی می‌دانند. این نامه انگیزشی بایستی شامل موارد ذیل باشد:

  • معرفی نویسندگان و نویسنده مسئول
  • بیان موضوع تحقیق
  • بیان اهمیت موضوع
  • چرایی منحصر‌به‌فرد بودن پژوهش انجام شده
  • بیان اهمیت نتایج حاصله
  • چرایی انتخاب ژورنال مربوطه

هنگامی‌که مقاله را ارسال می‌کنید، ابتدا سردبیر مجله، آن را از نظر ارتباط با حوزه کاری مجله و رعایت استاندارد‌های کلی، بررسی می‌کند. اگر سردبیر مقاله را قابل چاپ ارزیابی کند، آن را به‌منظور داوری همتا (Peer review) برای دو یا چند داور مستقل ارسال می‌کند.

داوران مقاله را می‌خوانند و اگر قابل چاپ باشد، تغییرات و ویرایش‌های لازم را در فرم داوری ذکر کرده و آن را به سردبیر تحویل می‌دهند. سردبیر هم اصلاحات موردنیاز را برای نویسنده مسئول ارسال می‌کند.

لازم به ذکر است که باید خطوط مقاله را شماره‌گذاری کنید تا داوران بتوانند نظرات مربوط به هر خط از مقاله را با ذکر شماره آن بیان کنند. برای درج شماره خطوط به قسمت Page layout نرم‌افزار Microsoft Word مراجعه کرده و روی قسمت Line Numbers کلیک کنید و در کشوی باز شده قسمت Continuous را انتخاب نمایید.

نوشتن مقاله ISI

به نظرات داوران پاسخ دهید

شرط اصلی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی، پاسخگویی دقیق و مناسب به سؤالات داوران و ویرایش مقاله بر اساس نظرات آن‌ها است.

شما باید به تک تک سؤالات داوران پاسخ داده و اصلاحات مورد‌نظر آن‌ها را انجام دهید. پس از ویرایش مقاله، نسخه جدید را همراه با یک نامه محترمانه که در آن انجام اصلاحات را قید کرده‌اید، برای سردبیر ارسال می‌کنید.

توجه داشته باشید که نظرات داوران هر چقدر هم از نظر شما نادرست باشد، باید به آن احترام بگذارید. می‌توانید توضیحاتی به داور ارائه کنید تا سوءتفاهم ایجاد شده را بر‌طرف کنید، ولی از بحث و مجادله بپرهیزید.

همچنین در نظر داشته باشید که مقاله شما ممکن است بار‌‌ها برگشت خورده و از شما یک سری اصلاحات جدید درخواست شود. باید صبور باشید و به نظرات واکنش مناسب نشان دهید.

برای محتوای یک مقاله علمی باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

  1. در راستای پاسخگویی به سوال و طرح اصلی مقاله حتما باید تفکر عمیق و ژرفی داشته باشید.
  2. در تمامی مراحل تهیه مقاله از جمله استنباط ها و قواعد و تعاریف باید اصل منطق را فراموش نکنید.
  3. تمامی اجزای مختلف مقاله از مقدمه و عنوان گرفته تا روش تحقیق و چکیده باید دارای انسجام و نظم خاصی باشند.
  4. هر پژوهش باید در راستای تکمیل علم گام بردارد، و در مورد مسائل تکراری بحث و مبسوط نویسی نکند.
  5. تناسب موضوع با نیازهای فعلی جامعه علمی حتما باید در نظر گرفته شود. بطوریکه پژوهش و تحقیق در راستای حل مسائل براید.
  6. برای اینکه مقاله شما در پیشرفت علمی نقش موثری داشته باشد، باید با خلاقیت و نوآوری همراه باشد. صرفا به جمع آوری اطلاعات بسنده نکنید.
  7. از حاشیه روی و گزافه گویی جدا بپرهیزید. و مطالب را در حد ضرورت توضیح دهید.
  8. یافته های بدست آمده از تحقیقات میدانی و توصیفی نباید با نظریه ها و قوانین کلی آن رشته تخصصی منافات داشته باشد. لذا به تناسب میان نظریه ها توجه فرمایید.
  9. مباحث علمی خود را به روشنی توضیح دهید و با زبان صریح و گویا آن را تبیین کنید و از کلی گویی نیز جدا اجتناب کنید.
  10. یک تحقیق علمی زمانی می تواند مطالب خود را به اثبات برساند، که از روش گردآوری داده ها و اطلاعات مناسبی برخوردار باشد، و آن روش ها در مقاله به خوبی بیان شده باشد.لذا گزارش روش تحقیق و  پروسه انجام تحقیق نیز حائز اهمیت ویژه ای است.