اخبار و اطلاعیه

انواع روش تحقیق در پایان نامه

روش تحقیق در پایان نامه

انواع روش تحقیق در پایان نامه : پایان نامه یکی از مراحل اصلی تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد است. دانشجویان در این مقاطع تحصیلی بدون انجام تحقیقات در زمینه تخصصی تحصیلی خود و نگارش آن‌ها تحت عنوان پایان نامه امکان دریافت مدرک تحصیلی را نخواهند داشت. نگارش پایان نامه دارای اصول مختلفی است که دانشجویان بایستی به طور کامل اصول مربوط به نگارش بخش‌های مختلف پایان نامه را مد نظر داشته باشند. یکی از بخش‌های بسیار مهم در انجام تحقیقات و نگارش پایان نامه، بخش روش تحقیق است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم انواع روش تحقیق در پایان نامه را برشماریم و به تعریف هر یک از آن‌ها بپردازیم با گروه گرامرلی همراه باشید.

نحوه نوشتن روش تحقیق در پایان نامه

اول به این سوال پاسخ دهیم که روش تحقیق چیست؟ بهترین پاسخ برای این سوال این است: طرز تهیه (رسپی) کار تحقیقاتی. روش تحقیق یعنی برای دیگران توضیح دهیم که چه راه و روشی را در مطالعه خود به کار گرفته ایم تا اطلاعات مناسبتر و بیشتری را درباره موضوع مورد مطالعه خود به دست آوریم. انواع روش تحقیق در پایان نامه چگونه نوشته می شود؟ نحوه نوشتن روش تحقیق در پایان نامه باید طوری باشد که هرکس دیگری در هر نقطه دیگر دنیا از روی آن بتواند عینا همین کار را تکرار کند بدون اینکه به مانعی برخورد کند.

انواع روش تحقیق در پایان نامه

هر کدام از علوم مختلف دارای روش تحقیق مختص به خود می باشند تا بتوان موضوع مورد نظر را بررسی کرد. در علوم انسانی نیز روش های تحقیق انواع مختلفی داشته که رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند. شایان ذکر است که نوع روش تحقیق به اصل سوال مورد بررسی و نوع اطلاعاتی مرتبط می شود که به منظور شناخت موضوع، جمع آوری می گردد. انواع روش تحقیق شامل روش پژوهش تاریخی، توصیفی و تجربی می شود.

روش تحقیق در پایان نامه

روش تحقیق تاریخی

روش تحقیق تاریخی مربوط به وقایع گذشته می شود و از مشکل ترین انواع پژوهش می باشد. این نوع روش تحقیق به بررسی و گزارش وقایع گذشته می پردازد. در این نوع روش، بایستی وقایع گذشته به صورت کاملا دقیق تشخیص داده شوند تا وضع حال حاضر بهتر درک شود. در روش های تحقیق توصیفی و تجربی، پژوهشگر می تواند نمونه مورد مطالعه خود را به دلخواه انتخاب کند، اما در روش تحقیق تاریخی بایستی حتما اطلاعات و مدارک مرتبط به گذشته را مورد بررسی قرار دهد.

روش تحقیق توصیفی

در روش تحقیق توصیفی برخلاف روش پژوهش تاریخی، به زمان حال می پردازد. در این نوع روش تحقیق به توصیف و بررسی شرایط و موقعیت های موجود پرداخته می شود.

روش تحقیق تجربی

روش تحقیق تجربی یا آزمایشی جزو پرکاربردترین نوع تحقیق می باشد که برای آزمون فرضیه ها استفاده می شود. هدف از این روش پژوهش، در واقع بررسی تاثیر محرک ها، روش ها یا شرایط ویژه محیطی بر روی گروه مورد نظر می باشد. در این حالت، محققان بایستی جهت بررسی روابط علت و معلولی، یک یا چند گروه را به عنوان گروه تجربی در شرایط خاص (متغیر مستقل) قرار دهند و نتایج را (متغیر وابسته) با گروه یا گروه های گواه که همچنین شرایطی داشته اند، مقایسه نمایند.

اکانت های پرمیوم پژوهشی را با قیمت منطقی از فروشگاه گرامرلی تهیه کنید.

انواع روش تحقیق پایان نامه مطابق اصل و خصوصیات کلی

روش تحقیق باعث ارائه منظم، منطقی و اصولی مقاله و پایان نامه شده و جستجو را هدفمند می کند. انواع روش تحقیق در پایان نامه طبق معیارهای مختلف دسته بندی می شوند. مطابق اصل و خصوصیات کلی انواع روش تحقیق در پایان نامه را می توان به سه گروه تقسیم کرد که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

روش تحقیق کمی

در روش تحقیق کمی از داده های عددی استفاده می شود که خود شامل موارد زیر می شود:

  • تحقیق ارزیابانه
    تحقیق اقدام پژوهی
    تحقیق مقطعی
    تحقیق آنالیز محتوایی
    تحقیق همبستگی

روش تحقیق کیفی

تحقیقات کیفی از طریق داده های ریاضی و آماری به وجود نمی آید و با معانی، تعاریف، نمادها و توصیفات سروکار دارد. انواع روش تحقیق کیفی عبارتند از:

  • تحقیق تاریخی
    آنالیز گفتگو
    آنالیز گفتمان
    آنالیز ژانر
    تحقیقات روایتی
    تحقیقات قوم شناسی
    تحقیقات پدیدار شناسی

روش تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی)

روش تحقیق ترکیبی در واقع مجموعه اقداماتی است که برای جمع آوری، آنالیز و ترکیب اطلاعات کمی و کیفی در یک واحد مطالعه برای شناخت مساله پژوهش انجام می شود. این پژوهش با استفاده از روش ها و ابزارهای تحقیق کمی و کیفی می تواند تصویری پیچیده تر از یک موضوع را ارائه نماید. به عبارت دیگر با این روش می توان به گردآوری و ترکیب اطلاعات مختلف در مورد یک پدیده مشخص، تحقیق خود را کامل تر انجام دهیم.

با بررسی روش های تحقیق می توان روش متناسب با موضوع و هدف پایان نامه را انتخاب کرد. روش تحقیق درست می تواند باعث نگارش درست فصل سوم پایان نامه شود. در صورتی که دانشجویان اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنند، می توانند روش متناسب با موضوع مقاله یا پایان نامه را انتخاب کنند.

روش تحقیق در پایان نامه

انواع روش تحقیق در پایان نامه از نظر زمان

تحقیقات بسته به زمان مد نظر تحقیقات به 2 گروه گذشته نگر و آینده نگر تقسیم می‌شوند.

تحقیقات گذشته نگر

این تحقیقات به بررسی اثرات و پیامدهای احتمالی اتفاقی می‌پردازند که در گذشته اتفاق افتاده است و اثرات آن در حال حاضر قابل مشاهده است.

تحقیقات آینده نگر

در این نوع از تحقیقات محقق به بررسی اثرات احتمالی یک حادثه و پیامدهای آن در آینده خواهد پرداخت.

روش تحقیق در مقاله

نحوه نوشتن روش تحقیق در مقاله نیز تا حد زیادی مانند روش تحقیق در پایان نامه است با این تفاوت که در مقاله، باید خلاصه تر بنویسیم. یعنی تمام قسمتهایی که در این مطلب توضیح دادیم در روش تحقیق در مقاله نوشته می شود اما با یکسری تغییرات. البته بسته به مجله ای که می خواهید مقاله خود را در آن ساب میت کنید نیز ممکن است نحوه نوشتن روش تحقیق در مقاله متفاوت باشد.

روش تحقیق پایان نامه خود را چگونه انتخاب کنم؟

روش تحقیق بستگی به عنوان، هدف و سوال مطالعه شما دارد. برای اینکه بدانید برای هر نوع سوالی چه نوع مطالعه ای مناسب است می توانید.

آیا در هنگام نوشتن روش تحقیق در پایان نامه هم پلاژیاریسم (سرقت علمی) مطرح است؟

بله.روش تحقیق هر کار تحقیقاتی منحصر به فرد و توسط محقق انجام دهنده آن کار نوشته می شود. بنابراین کپی کردن روش تحقیق از روی دیگران قابل قبول نیست.

معیارهای ورود و خروج هم باید در همین فصل پایان نامه نوشته شود؟
بله. دقیقا باید تمام مشخصات نمونه مورد مطالعه خود از جمله معیارهای ورود و خروج را در فصل روش تحقیق پایان نامه توضیح دهید.

مطالب مرتبط