معرفی محصول

معرفی سایت های مناسب برای پلاجیاریسم چکر

پلاجیاریسم چکر

پلاجیاریسم چکر ابزاری است برای بررسی سرقت علمی ادبی. این برنامه کاربردی به صورت آنلاین در دسترس است و محتوای شما را در پایگاه داده‌های خود اسکن می‌کند تا شباهت‌های میان محتوای شما و دیگر محتواهای علمی را به شما را نشان دهند. این ابزارها اینترنت را برای بررسی محتواهای علمی یا اسناد دیگر می‌گردند و به شما کمک می‌کنند تصادفا در دام اتهام سرقت علمی نیافتید. بسیاری از چنین ابزارهایی به شما همچنین این امکان را می‌دهند که URL وب سایت را نیز بررسی کنید. بهترین پلاجیاریسم چکر باید بتواند سرقت ادبی را با بیشترین دقت تشخیص دهد، حتی اگر عبارت اصلی تغییر کرده باشد. این ابزار همچنین باید گزارش سرقت علمی واضح و جامعی را در اختیار ما قرار دهد که فارغ از هرگونه عبارات رایجی باشد که به اشتباه به عنوان سرقت ادبی شناخته می‌شوند.

پلاجیاریسم چکر ها قیمت و کیفیت بسیار متفاوت دارند و انتخاب ابزار مناسب ممکن است بسیار سخت و گیچ کننده باشد، مخصوصا برای ما که برای پرداخت دلاری ممکن است با مشکل موجه شویم. به همین دلیل ما اینجاییم تا یک لیست از بهترین پلاجیاریسم چکر ها را که مناسب کاربران ایرانی است معرفی کنیم. اما قبل بررسی بهترین ابزارهای سرقت عمی بهتر است ابتدا با مفهوم پلاجیاریسم و انواع آن آشنا شویم.

سرقت ادبی چیست؟

سرقت علمی همان دزدی و کلاهبرداری فکری است. به زبانی شاده‌تر وقتی از محتوای علمی فرد دیگری بدون اجازه و ذکر منبع استفاده می‌کنیم و هیچ اعتباری (چه به طور تصادفی یا عمدی) به نویسنده اصلی اثر نمی‌دهیم پلاجیاریسم رو داده است.

نمونه‌هایی از سرقت ادبی

ده‌ها نمونه سرقت ادبی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

  • کپی کردن کار دیگران بدون استناد صحیح به آن‌ها
  • پرداخت هزینه به نویسنده مقاله دیگر برای نوشتن مقاله از طرف شما
  • دزدیدن ایده‌ها و مکالمات شفاهی (شنیده‌شده در یک بحث و غیره) و ارائه آنها به عنوان ایده‌های خودتان
  • کپی داده‌ها از وب سایت‌ها، کتاب‌های کتابخانه و سایر منابع به صورت کلمه به کلمه بدون ذکر منبع
  • استفاده از تصاویر، موسیقی، ویدیوها و حتی سبک نوشتن دیگران در کار خود بدون اجازه از ایشان

سرقت ادبی در پایان نامه

سرقت ادبی در پایان نامه، به معنای استفاده از ایده‌ها، مطالب، عبارات، شکل و ساختار نوشتاری و حتی داده‌های دیگران در پایان نامه خود بدون اجازه یا اعتبار به آنها نسبت داده شده است. این رفتار غیراخلاقی، باعث تضعیف کیفیت پایان نامه، کاهش اعتماد و اعتبار دانشجویان و در بعضی موارد ممکن است منجر به شکایات و پیگیری‌های قانونی شود.

در پایان نامه، پلاجیاریزم می‌تواند به شکل‌های مختلفی رخ دهد. به عنوان مثال، سرقت ادبی ممکن است شامل کپی‌برداری از نوشته‌های دیگران، استفاده از عبارات خاص و اصطلاحات بدون اعطای اعتبار به مولفان اصلی، استفاده از تصاویر و گرافیک‌های دیگران و نشر داده‌های دیگران بدون اعتبار باشد.

برای جلوگیری از سرقت ادبی در پایان نامه، دانشجویان باید به دقت مطالعه کنند و با دقت نوشتاری خود را بررسی کنند. اگر از مطالب دیگران استفاده می‌کنند، باید به طور صریح به مولفان آن مطالب اعتبار بدهند و از منابع و مراجع مورد استفاده در پایان نامه‌شان ذکر کنند. به علاوه، دانشجویان باید از رفتارهای دیگران برای جلوگیری از plagiarism مثل بازیابی اطلاعات از اینترنت، مشاوره با استادان و یا استفاده از نرم‌افزارهای ضد پلاجیاریزم استفاده کنند.

اگر دانشجویان به طور خلاصه از مطالب دیگران استفاده می‌کنند، باید به واضحیت به آن مطالب اشاره کرده و منبع مربوطه را ذکر کنند. اگر مطالبی را به طور کامل از منابع دیگر کپی کرده‌اند، باید با استفاده از نقل قول یا پارافریز از آن منابع استفاده کنند و منابع مورد استفاده را در فهرست منابع پایان نامه ذکر کنند.

همچنین، استفاده از تصاویر، نمودارها و جداول بدون اعتبار از مولفان آنها، نیز به عنوان سرقت ادبی در پایان نامه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، برای استفاده از این موارد در پایان نامه باید حتما از منابع اصلی آنها استفاده کرده و منبع مورد استفاده را در زیر آنها ذکر کنید.

سرقت ادبی مقاله

سرقت ادبی یا plagiarism در حوزه علمی و ادبیات به کپی کردن و استفاده بدون اجازه از مطالب و ایده‌های دیگران و به نوعی تقلید از آنها گفته می‌شود. این موضوع در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی به‌خصوص در زمان نوشتن پایان‌نامه، مقاله، کتاب و سایر اثرات علمی مورد توجه قرار می‌گیرد.

سرقت ادبی در واقع مانعی است که در مسیر پیشرفت علم و دانش پدیدار می‌شود. چرا که در صورت وقوع این موضوع، مطالب و ایده‌های دیگران بدون ذکر منبع به نام خود می‌گیرد و در نتیجه از ارزش واقعی خود، از بین می‌روند. همچنین، در مواردی که مطالعات و تحقیقات براساس مطالب نادرست و یا کاستی‌هایی در پایه و اساس آن صورت می‌گیرد، پیامدهای جبران‌ناپذیری برای جامعه و توسعه علمی وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از plagiarism در مقالات، نویسندگان باید به وضوح منبع اصلی هر مطلب را بیان کنند. همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای ضد پلاجیاریزم ادبی نیز می‌تواند به نویسندگان کمک کند تا اطمینان حاصل کنند که مطالب خود با مطالب دیگران شباهتی ندارد.

در مجلات علمی نیز، این موضوع به عنوان یکی از علت‌های اصلی رد مقالات بیان شده است. به همین دلیل، نویسندگان مقالات باید به دقت به ارائه مطالب خود بپردازند و مواردی که قابلیت پلاجیاریزم را دارند را به طور کامل از مطالب خود حذف کنند.

معرفی سامانه های پلاجیاریسم چکر

همانطور که گفته شده در این مقاله هدف کلی ما معرفی بهترین نرم افزارهای بررسی پلاجریزم رایگان و پولی است که بیشتر تمرکز این مقاله روی ابزار های غیررایگان می باشد، زیرا این ابزار ها از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و دقیق تر هستند. البته این تنها دلیل توصیه ما برای استفاده از نرم افزار های غیررایگان نیست که در ادامه به چند نکته دیگر نیز اشاره می کنیم.

چرا نرم افزارهای بپلاجیاریسم چکر غیررایگان را استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، بیشتر تمرکز ما در این مقاله بر روی ابزار های غیر رایگان است ولی دلیل این موضوع چیست و چه فاکتورهایی در ابزار رایگان وجود ندارد که توصیه می کنیم از این ابزار استفاده نکنید؟ در ادامه به مهم ترین ضعف و ایرادات نرم افزار های رایگان plagiarism اشاره می کنیم.

1. دیتابیس ضعیف و غیرکاربردی

اولین چیزی که هر پلتفرم پلاجریسم باید به خوبی از بهرهمند باشد، یک پایگاه داده بسیار قدرتمند است که در زمان جستجو تمام مجلات و مقالات مورد بررسی قرار بگیرند، ولی نرم افزار های رایگان بررسی پلاجریزم از همچنین دیتابیسی برخوردار نیستند.

2. دسترسی محدود و ناقص

دومین ایراد نرم افزار های رایگان بررسی پلاجریسم، عدم دسترسی کامل به مجلات و مقالات می باشد که این یعنی یک جستجوی محدود و ناقص. ساده تر بگم نه تنها پایگاه داده قوی ندارند، بلکه در پایگاه های داده‌ای هم که دارند توانایی جستجوی کامل و دسترسی عمقی را ندارند.

3. امکان به سرقت رفتن مقالات شما

خیلی از ابزار رایگان با هدف سرقت و استفاده از اطلاعات شما تهیه و توسعه داده می شوند که با توجه به این موضوع توصیه می شود، حتی المکان از ابزار رایگان استفاده نکنید. به این موضوع فکر کنید که هیچ فرد یا سازمانی بدون دلیل به شما دسترسی رایگان به ابزارش را نمی دهد مگر با هدفی خاص که ابزار رایگان پلاجریزم نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
جمله «پنیر مفت فقط داخل تله موش پیدا میشه» روایت گر استفاده از ابزار رایگان plagiarism است.

پلاجیاریسم چکر

نرم‌افزارهای غیررایگان پلاجیاریسم چکر

نرم‌افزارهای غیررایگان برای ارائه خدمات‌شان از کاربران هزینه دریافت می‌کنند. معمولا هزینه‌ای که می‌پردازید، ارزش نتیجه‌ای را دارد که دریافت می‌کنید. البته بیشتر نرم‌افزارهای پولی دارای نسخه‌های رایگان هم هستند که تاحدودی همان ساختار و کیفیت نسخه‌های پولی را دارند.

باوجود نکاتی که تا به اینجا مطرح شد، حتما دریافتید که نرم‌افزارهای سرقت ادبی آنلاینی که به شکل آفلاین هم قابل‌دسترسی‌اند، پایگاه داده‌ای غنی دارند و به شکل پولی خدمات‌شان را ارائه می‌کنند، معمولا قابل‌اعتمادتر هستند. البته در میان گزینه‌های دیگر هم می‌توان موارد مناسبی پیدا کرد. در ادامه از تعدادی نرم‌افزار سرقت ادبی مشهور برایتان خواهیم گفت.

۱- گرامرلی (Grammarly) از نرم افزار های پلاجیاریسم چکر

گرامرلی از آن نرم‌افزارهای معروفی است که برای ویرایش و بررسی اشتباهات متنی و دستوری از آن استفاده می‌شود اما ضمن ارائه این خدمات، مجهز به بخش دیگری هم برای بررسی سرقت ادبی است.

شیوه کارکردن با این نرم‌افزار برای رصد سرقت‌های احتمالی بسیار ساده است. برای این کار باید بخشی از متن را کپی و داخل فضای نرم‌افزار پِیست کنید. بعد از چند دقیقه، نتیجه به شما گزارش خواهد شد. بخش‌های مشکوکی که از سوی گرمرلی یافت می‌شود با رنگ سبز به نمایش درمی‌آید و به شما کمک می‌شود تا به‌سادگی به سراغ آن قسمت‌ها بروید و رفع سرقت ادبی را برای‌شان انجام بدهید.

۲- کیوتکست (QueText)

کیوتکست یکی از ساده‌ترین نرم‌افزارهای شناسایی سرقت ادبی است. کارکردن با آن هم اصلا سخت نیست. این برنامه روی مرورگرتان اجرا می‌شود و برای اجرایش باید به سایت آن بروید و بعد به‌سادگی با کپی-پیست‌کردن متن موردنظرتان منتظر مشخص‌شدن بخش‌های مشکوک به سرقت ادبی باشید.

هیچ دکمه و گزینه گیج‌کننده‌ای در این برنامه وجود ندارد و همه‌چیز می‌تواند به‌سادگی پیش برود. بخش‌های مشکوک هم به شکل هایلایت‌شده در کیوتکست به شما نشان داده می‌شوند.

۳- داپلی‌چکر (DupliChecker)

داپلی‌چکر هم ساختاری شبیه کیوتکست دارد. برای استفاده از آن کافی است به سایتش مراجعه کنید و متن‌تان را داخل بخشی مشخص قرار بدهید تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد. البته شاید در مقایسه با کیوتکست این برنامه کارایی لازم و دقت کافی را نداشته باشد اما برتری آن نسبت به موارد دیگر در این است که می‌توانید در هر بار بررسی، حدود ۱۰۰۰ واژه را رصد کنید. البته مقالات دانشگاهی و علمی معمولا بسیار بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه هستند اما در هر حال، این رقم نسبت به کیوتکست بالاتر است و امتیازی برای برنامه داپلی‌چکر در مقایسه با برنامه‌های محدودتر به شمار می‌رود.

۴- پلاجیوم (Plagium)

پلاجیوم هم یکی دیگر از برنامه‌های شناسایی سرقت ادبی است که به شما اجازه می‌دهد از طریق وبسایت متن خود را بررسی کنید. این نرم‌افزار نسبتا ارزان است. برای استفاده از آن باید مبلغی را ماهیانه بپردازید. برای افرادی که می‌خواهند در ماه یک یا دو بار از خدمات سرقت ادبی استفاده کنند، پلاجیوم گزینه خوبی است. البته نرم‌افزارهای پولی برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم، مشکلات و دردسرهایی دارند و سهولت کار با برنامه‌ای شبیه پلاجیوم برای ما نیست و بیشتر مزیتی برای کشورهای دیگر به‌شمار می‌رود. این نرم‌افزار نسخه رایگان هم دارد که فقط ۱۰۰۰ کلمه را با آن بررسی می‌کند.

۵- یونی‌چک (UniCheck)

یونی‌چک از نرم‌افزارهایی است که برای استفاده دانشجویان و اساتید طراحی شده است. این برنامه دقت و صحت بالایی نشان می‌دهد و برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه وجود دارد. یونی‌چک را می‌توان هم‌ردیف با گرمرلی در نظر گرفت. برای هر فایلی که در این برنامه بارگذاری می‌کنید، پرونده‌ای جداگانه تشکیل می‌شود و اطلاعات مرتبط با بررسی‌های سرقت ادبی در آن قرار می‌گیرد.

۶- پرورایتینگ‌اِید (ProWritingAid) از نرم افزار های پلاجیاریسم چکر

این نرم‌افزار هم آنلاین است و یکی از بهترین‌های کشف سرقت ادبی به‌حساب می‌آید. پرورایتینگ‌اید به کاربران کمک می‌کند که سرقت ادبی را در متون مختلف شناسایی کنند. این نرم‌افزار هم مانند گرمرلی علاوه بر اینکه به کاربران نشان می‌دهد که در کدام بخش از کارشان سرقت ادبی وجود دارد، آنها را درباره درست‌نویسی از نظر املایی و دستوری هم راهنمایی می‌کند. حدود ۲۰ اشتباهی که از نظر املایی و دستوری می‌تواند در متن وجود داشته باشد، از سوی این برنامه شناسایی می‌شود.

7- پلاجیاریزم‌چک (PlagiarismCheck.org)

این نرم‌افزار هم برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند دچار سرقت ادبی ناخواسته شوند. به‌هر حال، گاهی استفاده از منابع مختلف برای تکمیل یک محتوا می‌تواند باعث بروز شباهت‌هایی با اصل یک نوشته شود. پس اگر می‌خواهید مقالات و محتوایی که تولید می‌کنید کاملا خالی از اتهام سرقت ادبی باشد از پلاجیاریزم‌چک استفاده کنید. این برنامه بعد از چک‌کردن مقاله‌ای که بارگذاری می‌کنید، اقدام به ارائه گزارش هم می‌کند.

8- کپی‌لیکس (Copyleaks) از نرم افزار های پلاجیاریسم چکر

به‌کمک کپی‌لیکس هم می‌توانید متوجه شوید که کدام بخش‌های کارتان قبلا در متنی دیگر استفاده شده است و هم می‌توانید از نقطه‌نظر کپی‌رایت یا حق مولف یک اثر را بررسی کنید و ببینید که اثر شما از سوی دیگران مورد سواستفاده قرار گرفته است یا خیر. یکی از نقاط قوت کپی‌لیکس وجود اپلیکیشن موبایلی آن است که استفاده از آن را در هر زمان و مکانی ساده می‌کند.

اما اجازه بدهید که شما را با یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای بررسی سرقت ادبی آشنا کنیم: آی‌تنتیکیت

پلاجیاریسم چکر

نرم‌افزار شناسایی سرقت ادبی آی‌تنتیکیت (iThenticate)

برای کسانی که می‌خواهند از پاک‌بودن اثر خود از وجود سرقت ادبی در آن مطمئن شوند، استفاده از نرم‌افزار آی‌تنتیکیت توصیه می‌شود.

این برنامه از سوی دانشجویان و محققانی که می‌خواهند مقالات خود را به ژورنال‌های علمی معتبر ارسال کنند، به‌گستردگی استفاده می‌شود. مجلات بین‌المللی معتبر هم برای شناسایی سرقت ادبی در مقالاتی که به دست‌شان می‌رسد، معمولا از همین برنامه کمک می‌گیرند.

آی‌تنتیکیت می‌تواند با گشت‌وگذار در پایگاه داده بسیار قوی و غنی خود، میزان تشابهات میان بخش‌های مختلف یک مقاله با آثاری را شناسایی کند که پیش از آن منتشر شده‌اند. تقریبا تمام مقالات معتبری که در ژورنال‌های بین‌المللی و معروف به چاپ رسیده‌اند در پایگاه داده این نرم‌افزار موجود است. به همین دلیل، قبل از اینکه مقاله‌تان را در هر زمینه علمی و تخصصی به یک ژورنال ارسال کنید، باید به سراغ چنین برنامه‌ای بروید و مطمئن شوید که هیچ بخش و نقطه مشکوکی در آن وجود ندارد.

آی‌تنتیکت هم پایگاه داده درونی بسیار قوی و وسیعی دارد و هم در سطح اینترنت به جست‌وجو برای کشف متون و اطلاعات مشابه یک محتوا می‌پردازد. استفاده از این نرم‌افزار هم مستلزم پرداخت هزینه است. برای همین باید به‌دنبال راه و روشی باشید که از طریق آن می‌توانید از امکانات این برنامه استفاده کنید و در ضمن هزینه کمتری هم بپردازید.

مطالب مرتبط