اخبار و اطلاعیه

آشنایی با انواع پارافریز مقالات

انواع پارافریز

آشنایی با انواع پارافریز مقالات : پارافریز و بازنویسی مناسب و صحیح برای کار یک دانشجو بسیار مهم است، و همینطور در زندگی حرفه ای و شغل شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نظر بگیرید چه احساسی خواهید داشت زمانی که متوجه شوید چیزی که گفته ­اید تقریبا کلمه به کلمه در مطلبی که توسط شما ایجاد نشده، گفته شده است.

نویسندگان و خالقان نیز همین احساس را دارند زمانیکه متوجه می ­شوند ایده ها و مطالبی که گفته­ اند متفاوت از آنچه در نظر داشتند بیان شده است.

این را به­ یاد داشته باشید، پارافریز به این معنا نیست که کلمات را از پاراگراف خارج کنید و کلمات دیگری را جایگزین آن کنید بلکه پارافریز درحقیقت بیان کردن چیزیست که شما از یک نوشته متوجه شده اید. این مسئله در بازنویسی مقالات ISI بسیار اهمیت دارد و بسیاری از نویسندگان را به سرقت علمی دچار می کند.

یک بازنویسی صحیح حتی نباید دقیقا همان ساختار نوشته یا پاراگراف اصلی را داشته باشد. اگر این به شما کمک می­کند تا پارافریز بهتری داشته باشید، مطلبی که می­خوانید را کنار بگذارید و چیزی که از آن به یاد دارید را بنویسید، فکرکنید برای دوستانتان آن را تعریف می­ کنید. برای آشنایی با انواع پارافریز مقالات تا انتهای مقاله با گرامرلی همراه باشید.

پارافریز چیست؟

پارافریز زمانی انجام می­ گیرد که شما ایده یا نظریه شخص دیگری را با کلمات خودتان بیان می­ کنید. هدف اصلی این کار نگه داشتن معنا و مفهوم متن اصلی بدون کپی کردن و بازگوکردن کلمه به کلمه آن است.

این کار به سه دلیل انجام می گیرد:

  • بازنویسی نشان می­دهد شما کاملا مطالب منابع مرتبط را متوجه شده اید.
  • بازنویسی نوشته ها با کلمات شما این اطمینان را حاصل می­ کند که شما تحقیق شخص دیگری را کپی نکرده اید و در حقیقت سرقت ادبی از کار کسی صورت نگرفته است.
  • بازنویسی یک نظریه به این معناست که گویش شما در کل پایان نامه به شکلی مسلط و یکسان باقی می­ ماند.

انواع پارافریز

اهمیت پارافریز متون و مقالات

پارافریز روشی است برای ارجاع به یک منبع بدون اینکه مستقیماً به آن اشاره شود. بسیار مهم است که مطلبی به‌درستی تفسیر شود چراکه تفسیر غلط و ضعیف ممکن است منجر به اتهاماتی ازجمله سرقت ادبی یا کپی‌برداری از منبعی به شمار رود که از سوی شما نامی از آن برده نشده است. اهمیت و کاربرد پارافریز تخصصی متون و مقالات انگلیسی بسیار بالاست زیرا اگر با ریزه‌کاری‌های آن آشنا نباشید مدام تحت‌فشارهای بیرونی قرار می‌گیرید که شما را به سرقت ادبی متهم می‌کنند. گاهی نویسندگانی که مقالاتشان به دلیل سرقت علمی ریجکت شده است ادعا می‌کنند که هیچ اطلاعی از این تشابهات علمی نداشتند و کاملاً به‌صورت اتفاقی رخ‌داده است که به همین جهت توصیه می‌شود تمامی مقالات و آثار علمی که قصد ثبت رسمی آن‌ها را دارید قبل از سابمیت به یک ژورنال پارافریز شوند زیرا ممکن است نویسنده به‌صورت ناخواسته ازجمله یا متنی استفاده کند که دریکی از هزاران مقاله موجود در دنیا وجود داشته باشد.

همچنین مقالات مروری و مقالات علمی پژوهشی که برای تکمیل آن‌ها به منابع موجود مراجعه کرده‌اید باید پارافریز شوند. البته پارافریز صرفاً متعلق به مقالات نیست. در مقالات آکادمیک، پایان‌نامه‌ها و سایر مقالات مشابه اطلاعاتی که به مقالۀ اصلی استناد نشده باید پارافریز شوند. در چنین شرایطی ازآنجاکه منابع عمدتاً مقالات آکادمیک، رساله، بلاگ و متون وب‌سایت‌ها هستند، شخصی که پارافریز را انجام می‌دهد باید در این زمینه متخصص باشد. اگر پارافریز به‌درستی انجام بگیرد نویسنده از سرقت ادبی محفوظ می‌ماند و این اجازه به او داده می‌شود که به شکلی خلاقانه کار اصلی را بازگو کرده و در مقاله یا نوشته خودش از آن بهره ببرد. بازنویسی و پارافریز در این مواقع بسیار بهتر از آوردن نقل‌قول‌های مستقیم است چرا؟ چون در این صورت نویسنده نشان می‌دهد که مفهوم و پیام منبعی را که در متن خود آورده به‌طور کامل درک کرده و متوجه ریزه‌کاری‌های آن شده است.

انواع پارافریز و بازنویسی

پارافریز و بازنویسی انواعی دارد که باید با آنها آشنا باشید. در ادامه به شرح گونه‌های مختلف آن پرداخته شده است.

انواع پارافریز و بازنویسی: تغییر اقسام کلمه

اقسام کلمه از جمله افعال، اسم‌ها و صفات و … در این نوع بازنویسی تغییر می­‌کنند. مثلا شما می‌توانید در یک متن  قید را به صفت تبدیل کنید.

نوشته اصلی

The boy quickly ran across the finish line, seizing yet another victory.

متن بازنویسی شده

The quick boy seized yet another victory when he ran across the finish line.

انواع پارافریز و بازنویسی : تغییر ساختار

این نوع پارافریز شامل تغییر ساختار جمله می­شود، مثلا تغییر جمله معلوم به جمله مجهول یا برعکس. این تغییر در ساختار می‌تواند برای انعکاس تعبیر نویسنده از نوشته اصلی استفاده شود.

نوشته اصلی

Puppies were adopted by numerous kind souls at the puppy drive.

متن بازنویسی شده

Many kind souls adopted puppies during the puppy drive.

انواع پارافریز و بازنویسی : کاهش بندها و جزئیات

کاهش بندها در بازنویسی به معنای حذف یا کم‌کردن بخش‌هایی از جمله است که حالتی پیچیده دارند، پس این بخش از عبارت در جمله‌ای دیگر و به شکلی متفاوت بازگو می ­شود.

نوشته اصلی

While I understand where you’re coming from, and truly respect your opinion, I wish you would express yourself more clearly, like Clara does.

متن بازنویسی شده

I understand where you’re coming from and respect your opinion, but I wish you would be more like Clara and express yourself more clearly.

انواع پارافریز و بازنویسی : جایگزینی هم معنی

پارافریز از طریق جایگزینی هم­‌معنی یکی از ساده‌­ترین راه‌های پارافریز است. در این نوع تفسیر فقط کافی‌ است کلمات هم معنی جایگزین هم شوند.

نوشته اصلی

The older citizens were honored with a parade for those once in the military.

متن بازنویسی شده

Senior citizens were honored with a march for veterans.

گرامرلي (Grammarly) يك پلتفرم آنلاين است كه با هدف رفع ايرادهاي گرامري و نگارشي و همچنين مبارزه با سرقت هاي علمي و ادبی در سال ٢٠٠٩ در كشور اوكراين توسط الكس شوچنكر و ماكس ليتوين تاسيس شد.

کاربرد انواع پارافریزچیست؟

واژه paraphrase  در زبان فارسی به معانی مختلفی نظیر خلاصه نویسی، نقل قول غیرمستقیم، مشابه نویسی ، بازنویسی و مضامینی از این دست شناخته می شود. در حقیقت پارافریز یک روش است که مفهوم اصلی جمله را حفظ کرده در حالی که ساختار جمله با کمک جملات مترادف و هم معنی تغییر یافته است.
پارافریز بیشتر در زبان انگلیسی و ترجمه هایی که از این زبان صورت می گیرد کاربرد دارد. در کل پارافریز از لحاظ معنایی یک فعل است که از آن به بازنویسی و دوباره نوشتن جمله تعبیر می شود. توجه داشته باشید جمله هایی که تحت فرایند پارافریز قرار می گیرند باید با ساختار و لغات متفاوت معنی اولیه ی جمله را حفظ کند.

کاربرد این عملکرد در زبان فارسی بیشتر توسط کسانی انجام می شود که به امور نوشتن اشتغال دارند. ممکن است برخی از افراد ایده و افکارات خود را از کتاب هایی می گیرند که مطالعه کرده اند. یا برخی اوقات تصمیم می گیرید که با استفاده از محتوایی که توسط فرد دیگری نوشته شده است در متن خود به کار ببرید اما قصد ندارید عین عبارت را در کار خود استفاده کرده یا به زبان ساده قصد کپی برداری ندارید. زیرا همه ی افراد به این امر واقف هستند که دزدی ادبی یک عمل بسیار ناپسند به شمار می رود از این رو پارافریز به عنوان یک راه حل برای جلوگیری از سرقت های ادبی به شمار می رود.از دیگر کاربردهای این فرایند استفاده از آن توسط دانشجویان این رشته است که از آن با عنوان سایه نویسی یاد می کنند. این دانشجویان باید بر این امور مسلط باشند و نکته ی دیگر اینکه این مورد به عنوان یک دروس مورد نیاز است که در قسمت نگارشی باید به آن مسلط باشند.

انواع پارافریز

چه زمانی پارافریز انجام می دهیم؟

شاید برایتان جالب باشد بیشتر افراد بدون اینکه آشنایی قبلی داشته باشند در هنگام خلاصه نویسی کتاب بدون اینکه با پارافریز آشنا باشند این کار را انجام می دهند. نکته ی مهم دیگری که در این جا قصد داریم به آن اشاره کنیم این است که خلاصه نویسی و پارافریز دو مفهوم کاملا مجزا هستند. در خلاصه نویسی افراد جمله ها را گزینش و خلاصه کرده و متن را با حالت تلخیص و کوتاه تر ارائه می دهند در این روش جمله ها از متن اصلی و جملات موجود در متن است. در صورتی که خلاصه نویسی را با زبان خودتان بنویسید در حقیقت پارافریز انجام داده اید. اما در فرایند پارافریزینگ با استفاده از فکر و ایده ی اصلی با تعداد واژه ایی که در متن اصلی وجود دارد به زبان محاوره ارائه داده و ثابت کنیم که مبحث را متوجه شده ایم.

اصلی ترین کاربرد پارافریز چیست؟

یکی دیگر از اصلی ترین کاربردهای پارافریز استفاده ی دانشجویان و افرادی است که متقاضی شرکت در آزمون زبان انگلیسی آیلتس صورت می گیرد و علت این امر است که عمده ترین امتیاز بخش نوشتاری به این شکل اندازه گیری می شود.
با توجه به کاربرد ها و توصیفاتی که در ارتباط با پارافریز انجام شد باید بگوییم که کاربرد اصلی این فرایند در زمینه ی مقاله نویسی است. هنگامی که قصد دارید در زمان تولید مقاله چه به زبان فارسی یا ترجمه هایی از زبان انگلیسی برای پیشگیری از سرقت ادبی از فرایند بهره می گیرند.
ممکن است که ترفند پارافریزینگ به نظر ساده برسد اما در برخی موارد محتوای کپی شده از پیچیدگی زیادی برخوردار است که برای انجام پارافریز نیازمند دانش و تخصص بالاست همچنین در چندین و چند مرحله باید انجام بپذیرد.