اخبار و اطلاعیه

تنظیم فرمت مقاله و سابمیت در مجلات معتبر

تنظیم فرمت مقاله و سابمیت

پژوهشگران جهت ارسال مقاله خود به مجلات معتبر علمی، قبل از ارسال بایستی به یکسری نکات توجه ویژه ای داشت از جمله فرمت بندی اصولی مقاله و رعایت دستورالعمل هایی که جهت سابمیت ارائه می شود. در این بخش از گروه گرامرلی می خواهیم در مورد تنظیم فرمت مقاله و سابمیت صحبت کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فرمت بندی مقاله قبل از ارسال به مجلات معتبر چه اهمیتی دارد؟

هر مجله‌ای که شما جهت ارسال مقاله خود انتخاب می‌کنید فرمت بندی و الگوی خاصی را جهت پذیرش مقالات به کار می‌برند دلیل آن نیز یکپارچه سازی مقالات جهت بررسی و داوری آسان‌تر است. اگر شما بعد از انجام فرمت بندی استانداردی که هر مقاله دارد آن را به طور مستقیم و بدون توجه به فرمت مجله، سابمیت کنید مقاله‌تان قبل از این که به دست داوران مجله برسد توسط سردبیر مجله برگشت داده خواهد شد. پس بنابراین رعایت دستورالعمل های لازمی که در قسمت راهنمای نویسندگان هر سایت در مجله ذکر می‌شود ضروری است. علاوه بر آن فرمت بندی مقاله باعث می‌شود تا مطالعه مقاله‌ای که ممکن است سال ها برای تدوین آن زحمت‌ کشیده‌اید بسیار آسان‌تر بوده و ارزش مقاله نیز توسط یک فرمت بندی صحیح و اصولی افزایش می‌یابد.

تنظیم فرمت مقاله و سابمیت کلی مقالات 

تنظیم فرمت مقاله و طرح کلی و چارچوب یک مقاله علمی پژوهشی همانند سایر مقالات کاملاً شفاف می باشد. که در زیر به قسمت های مختلف یک مقاله علمی پژوهشی اشاره شده است:

  • عنوان مقاله (Title page)
  • چکیده مقاله (Abstract)
  • کلمات کلیدی(keywords)
  • مقدمه (Introduction)
  • مواد و روش ها (Materials and methodology)
  • نتایج (Results)
  • بحث (Discussion)
  • نتیجه گیری (Conclusion)
  • تقدیر و تشکر (Acknowledgements)
  • منابع (References)
  • ضمایم (Appendices)

تنظیم فرمت مقاله : عنوان

عنوان مقاله باید جامع و روشن باشد. و زیر بخش عنوان مقاله اسامی نویسندگان و وابستگی های سازمانی آنها و تاریخ ارسال مقاله را ذکر نمایید و در صورت لزوم برخی از اطلاعات را در زیرنویس نیز ارایه نمایید.

چکیده مقاله

هنگام نگارش چکیده مقاله علمی پژوهشی به نکات زیر توجه کنید:

چکیده مقاله را کوتاه بنویسیدسعی کنید از 250 کلمه فراتر نرود.

چکیده که می نویسید باید به تنهایی بتواند اطلاعاتی در مورد مقاله ارائه دهد به شکلی که خواننده بدون مراجعه به مقاله بتواند اطلاع جامعی از جمله روش مورد استفاده، نتایج اولیه و هدف پژوهش به دست آورد.

افعال مورد استفاده در چکیده مقاله باید در زمان گذشته باشد.

در نگارش چکیده از کلمات اختصاری، نام برند، نمادها یا مخفف ها که نیاز به توضیح دارند استفاده نشود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مشخص می‌نمایند که محورهای اصلی مقاله درباره چیست. در واقع، این کلمات واژگانی هستند که شناخت و یافتن مقاله در جست‌وجو برای رسیدن به یک موضوع خاص را ساده می‌کنند. و تعداد این کلمات معمولا نباید از 10 کلمه تجاوز کند.

تنظیم فرمت مقاله و سابمیت

مقدمه

بخشی از مقاله است که در آن شما هدف و ماهیت پژوهش خود را به خوانندگان معرفی می کنید. در نگارش مقاله نکات مهمی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

در نگارش مقاله علمی پژوهشی شما باید عنوان و هدف از انجام پژوهش را به صورت دقیق بیان کنید.

در نگارش مقدمه می بایست به اطلاعات زمینه ای درباره موضوع پژوهش اشاره کنید.

در نگارش مقدمه تعریفی از متغیرها و اصطلاحات اصلی ارایه نمایید.

در نگارش مقدمه درباره نقشه و طرح پژوهش صحبت کنید.

Wordtune (وردتیون) در سال 2018 به عنوان یک نرم افزار ویرایشگر نوشتار ایجاد شد. این برنامه از ابزارهای هوش مصنوعی مدرن و مدل های زبانی استفاده می کند به همین دلیل است که می تواند متن را بفهمد و راه های مختلفی را برای بازنویسی یک جمله بدون تغییر معنای جمله پیشنهاد کند. برای خرید اکانت wordtune – شش ماهه کلیک کنید.

مواد و روش شناسی

در این بخش اطلاعات کافی را در اختیار خوانندگان قرار می دهید تا آنها موضوع و اهداف اصلی را درک کنند. به طور ویژه، شما نوع طرح تحقیق، روش های تحقیقاتی را که استفاده کرده اید (کمی، کیفی یا مختلط)، روش نمونه گیری و همچنین اطلاعات شرکت کنندگان را ارائه خواهید داد.

هنگام نوشتن بخش روش شناسی شما باید به یک سری سوالات پاسخ دهید:

روش پژوهش که استفاده کرده اید کاربردی است یا بنیادی؟

از پژوهش کمی استفاده نموده اید یا پژوهش کیفی؟

از نمونه گیری تصادفی استفاده کرده اید یا نمونه گیری غیرتصادفی؟

 در بخش مواد و روش ها شما باید به خوانندگان خود پاسخ دهید که :

 چگونه اطلاعات را جمع آوری کرده اید؟

چگونه اطلاعات را تحلیل نموده اید؟

چرا از این روش پژوهش استفاده کرده اید؟

تنظیم فرمت مقاله : نتایج

بخش نتایج مقاله علمی پژوهشی بخشی است که تمام داده های بدست آمده خود را که شامل تحلیل ها، آزمون ها، نمودارها، جداول و اشکال است ارایه می کنید. همه چیز باید به صورت عینی ارائه شود و چیزی مبهم نباشد. هنگام ارایه نتایج خود می بایست:

 با نظم دقیق و منطقی آنها را ارایه دهید (برای مثال، اول اطلاعات توصیفی را بیان کنید سپس استنباطی)

شماره گذاری و عنوان جداول، نمودارها و عکس ها را به صورت دقیق انجام دهید تا در بخش های بعدی به راحتی قابل رفرنس دهی باشند (برای مثال، جدول شماره 1، تصویر شماره 2).

از ارایه اطلاعات تکراری که احتمالاً در جداول دیگر به آنها اشاره شده است بپرهیزید.

داده های خام را در بخش نتایج ذکر نکنید (در صورت لزوم می توانید آنها را در بخش ضمایم ارایه کنید).

هر نتیجه بدست آمده را بطور مستقل شرح دهید و مهمترین جنبه های آنها را ارائه کنید.

بحث

بخش بحث جایی است که شما در مورد نتایج ارائه شده در بخش قبلی (نتایج) بحث می کنید. شما می خواهید از نتایج خود حمایت کرده و درباره یافته های خود بحث کنید.

هنگام نوشتن بحث، موارد زیر را به یاد داشته باشید:

 در آغاز خلاصه ای از کاری که انجام شده است را مطرح کنید.

 زمانی که به حقایق و اصولی که مورد پذیرش هستند اشاره می کنید از افعال حال ساده استفاده کنید و زمانی که به پژوهش های دیگران اشاره می نمایید از افعال گذشته استفاده کنید.

بحث کنید که آیا فرضیه های پژوهش تایید شده اند یا خیر؟

سعی کنید به تبیین نتایج بدست آمده و مکانیسم های تاثیرگذار در بدست آمدن این نتایج اشاره کنید.

از خطاهای بالقوه ای که در کارتان وجود داشته است بحث کنید و اینکه چگونه مانع تاثیرگذاری آنها شده اید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری شامل پاراگرافی است که در آن همه چیز به هم پیوند می خورد و کلام آخر منعقد می شود. در نگارش بخش نتیجه گیری باید:

 سوال اصلی پژوهش را تکرار کنید.

مجدداً بیان کنید که پژوهش شما از چه نظر دارای اهمیت می باشد؟

به بیان مجدد فرضیات پژوهش بپردازید.

دست آوردهای اصلی خود را مجدداً بیان کنید.

معین سازید که نتایج شما چگونه می تواند به صورت کاربردی به کار گرفته شود.

برحسب پژوهش خود و یافته های آن به ارایه رهنمودهایی برای پژوهش های آتی بپردازید.

تنظیم فرمت مقاله : منابع

منابع بخش مهم پژوهش هستند و شما باید به ارایه فهرست منایع مورد استفاده خود بپردازید. در ارایه آن بهتر است:

به صورت دقیق تمامی منابع را ذکر کنید و چیزی را از قلم نیاندازید.

از سبک رفرنس نویسی خاص آن مجله علمی پژوهشی استفاده کنید (APA، MLA، یا Chicago). اگر هنوز مجله را انتخاب نکرده اید سعی کنید حتماً از نرم افزار اند نوت (EndNote) استفاده کنید زیرا بعداً به راحتی می توانید سبک رفرنس نویسی را تغییر دهید.

ضمایم

درج ضمایم امری اختیاری است، اما می تواند به عنوان یک بخش ارزشمند برای یک مقاله تحقیقاتی باشد. در اصل، ضمایم جایی است که می توانید مطالبی را در آن جای دهید که به خواننده کمک می کند تا یافته های شما را تجسم کند و دانش خود را در مورد موضوع افزایش دهد. اینکار به ویژه به افرادی که به طور خاص در زمینه شما کار می کنند اهمیت زیادی دارد. در درج ضمایم می توانید:

 جداول را ارایه دهید.

فهرست اشکال را ذکر کنید.

داده های خام، اطلاعات یادداشت برداری شده (مثلاً به هنگام مصاحبه)، و روند درمانی کامل یا پروتکل درمانی را اضافه کنید.

تقدیر و تشکر

همیشه هستند افرادی که در فرآیند پژوهش به شما کمک نموده اند مانند اساتید یا پژوهشگران دیگر، که در این بخش می توانید با نام بردن از آنها، تقدیر و تشکر خود را به جا آورید.

تنظیم فرمت مقاله و سابمیت

بعد از فرمت بندی مقاله چه باید کرد؟

پس از این که مقاله شما طبق فرمت مجله آماده شد حال نوبت به سابمیت آن رسیده است. زمانی که شما مقاله خود را به مجله ارسال می کنید درواقع آن را سابمیت کرده اید. برای سابمیت مقاله شما در ابتدا باید از نحوه سابمیت مقاله در سایت مجله، اطلاع پیدا کرده و سپس اقدام به ارسال اطلاعات خود کنید. به طور کلی از دو روش زیر می توان مقالات را در مجلات سابمیت کرد:

سابمیت از طریق ایمیل مجله

سابمیت از طریق ایمیل مجله، یک روش سنتی است ولی هنوز هم برخی از مجلات از این روش استفاده می کنند. در این روش شما به وسیله ایمیلی که در سایت مجله مورد نظر قرار دارد فایل مقاله و اطلاعات آن را مانند چکیده مقاله، کاورلتر و سایر فایل ها را به صورت جداگانه آپلود می کنید و به سردبیر مجله ارسال می کنید زمان پاسخگویی در این روش کمی طولانی تر و زمان بر تر از روش آنلاین می باشد و شما پس از ارسال باید منتظر پاسخ از طرف مجله در قالب همان ایمیل باشید.

سابمیت آنلاین از طریق سایت مجله

سابمیت آنلاین روشی جدید و همچنین کارآیی تر از روش ارسال به وسیله ایمیل است. در این روش شما به سایت مجله موردنظر مراجعه کرده و در قسمت سابمیت مقاله، اطلاعات خواسته شده را در جای خود تکمیل می کنید و همانند این است که دارید مشخصات خود را در یک فرم جایگذاری می کنید. پس از تکمیل اطلاعات ایمیل نویسنده مسئول را در جای خود قرار می دهید تا سردبیر مجله از طریق این ایمیل با وی مکاتبه کند.