اخبار و اطلاعیه

چگونه مجله مناسب برای مقاله خود پیدا کنیم؟

مجله مناسب برای مقاله

چگونه مجله مناسب برای مقاله خود پیدا کنیم؟ محققان بعد از اجرای پژوهش اقدام به نوشتن مقاله می کنندطبیعی است که برای ارائه برونداد علمی پژوهش خود در جستجوی مجله مناسبی باشند تا مقاله خود را در آن به چاپ برساننددرواقع همان اندازه که نگارش یک مقاله علمی می تواند دشوار باشد، انتخاب مجله مناسب برای چاپ آن نیز سخت است.

در مطلب زیر به این سوالات پاسخ داده خواهد شد: (1) برای انتخاب یک مجله مناسب به منظور چاپ قطعی مقاله چه معیارهای خاصی وجود دارد؟ (2) از کجا و چگونه یک مجله مناسب و خوب و معتبر پیدا کنیم؟ (3) بهترین وبسایت ها برای پیدا کردن مجله مناسب برای مقاله شما چیست؟

 برای بررسی بیشتر تا پایان با گرامرلی همراه باشید.

لیست سیاه وزارت علوم یا وزارت بهداشت چیست؟

بلک لیست وزارت علوم در واقع شامل لیستی از تمام ژورنال های نامعتبر و بی کیفیتی است که چاپ مقاله در انها هیچ امتیازی برایتان به همراه ندارد. این لیست همواره به روز رسانی می شود. بنابراین، ممکن است در ظاهر مجله ای نامش در لیست نباشد و شما اینطور تصور کنید که مجله ای با کیفیت و معتبر است اما پس از چاپ مقاله تان نامش به بلک لیست اضافه شود.

در هنگام یافتن ژورنال مناسب برای مقاله تان باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که مقاله ای که در این نوع مجلات منتشر می شوند هیچ اعتبار و ارزشی نخواهند داشت. علاوه بر آن ممکن است برای شخصیت و اعتبار علمی شما، مضر هم باشد. در واقع، مهمترین مرحله در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله توجه به اعتبار مجله مورد نظر است که متاسفانه بعضی از محققان به آن توجهی ندارند یا از این موضوع بی اطلاع هستند.

مجله مناسب برای مقاله

فاکتورهای کلیدی یافتن مجله مناسب برای مقاله

موقع یافتن ژورنال مناسب برای مقاله باید به بعضی از فاکتورهای کلیدی توجه کنید که عبارتنداز:

داوری همتا یا Peer review

از این روش برای بررسی اصالت و اعتبار مقالات پیش از انتشار در مجلات استفاده می شود. در واقع، داوری همتا  (Peer review) حکم مهر تایید کیفیت مقاله از سوی جامعه پژوهشی را دارد.  به همین دلیل بسیار مهم است که آیا مجله مورد نظر دارای ناشر معتبر و قابل اعتمادی است و خدمات داوری همتا را انجام می دهد یا خیر. داوری همتا مثل فیلتری است که مانع از انتشار مقالات بی کیفیت و نامناسب می شود. توصیه می شود قبل از ارسال مقاله برای بررسی توسط داوران درصد سرقت ادبی یا پلاجریزم مقاله خود را چک کنید.

ترنتین (Turnitin/Ithenticate) یکی از بهترین و معتبرترین سایت های بررسی سرقت ادبی و علمی و بررسی مشابهت متنی در جهان می­ باشد. تقریباً همه مراکز علمی و مجلات معتبر دنیا، با استفاده از این ابزار، مقالات و متون علمی را بررسی و به لحاظ مشابهت امتیازگذاری می کنند.

مخاطبان و داوران مجله

ممکن است یک مجله بسیار معتبر باشد اما لازم است قبل از شروع نگارش، مقالات منتشر شده در مجله مورد نظر را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا مجله مقالات مشابه با موضوعی که قصد نگارش آن را دارید منتشر می کند یا نه. بعلاوه رشته تحصیلی تیم داوری مجله مورد نظر را بررسی کنید. بهتر است ژورنالی را انتخاب کنید که رشته تحصیلی داور آن با رشته تحصیلی شما یکی باشد. بسیاری از محققان برای نوشتن مقالات خود زحمت زیادی می کشند، اما زمانی که آن را برای ژورنال ارسال می کنند رد می شود و اکثرا از این گلایه دارند که داور مجله صلاحیت علمی داوری در رشته آنها را ندارد. بدون شک داشتن داور هم رشته شانس چاپ مقاله تان را بالا می برد.

اسکوپ مجله ( Scope ) یا حوزه تخصصی مجله را فراموش نکنید

یکی دیگر از موارد مهمی که خیلی از پژوهشگران و دانشجویان در انتخاب ژورنال مناسب برای مقاله خود از آن غافل هستند اسکوپ ( Scope ) مجله است. اسکوپ به معنای حوزه علمی  و تخصصی ژورنال مورد نظر است. در هنگام یافتن ژورنال مناسب برای چاپ مقاله باید به سایت ژورنال مورد نظر مراجعه نموده و مشخصات ژورنال را بررسی کنید. خیلی مهم است که موضوع مقاله تان با اسکوپ مقاله تناسب داشته باشد.

در صورتی که مقاله شما با اسکوپ مجله تناسب نداشته باشد حتی اگر مقاله را برای مجله مورد نظر ارسال کنید پس از گذشت چند روز رد خواهد شد. بنابراین وقت خود را تلف کرده اید. توصیه می شود حتما ابتدا به سایت ژورنال مورد نظر سر بزنید و قسمت اسکوپ ژورنال را مطالعه کنید. نوع نگارش مقاله برای مجله ای که در یک حیطه تخصصی فعالیت می کند با نگارش مقاله برای مجله ای که حیطه وسیعی دارد متفاوت است. مجله تخصصی مخاطبان خاص تری دارد و به همین دلیل سختگیری بیشتری خواهد داشت.

سطح کیفیت / اعتبار مجله مناسب برای مقاله خود را  چطور بررسی کنیم؟

شما باید برای یافتن مجله مناسب برای مقاله خود حتما اعتبار مجله هایی که در حوزه علمی شما فعال هستند را بررسی کنید و ببینید آیا کیفیت آن را بالا می دانند یا خیر. به طور کلی اعتبار از روی ضریب تاثیر  (Impact Factor) در نظر گرفته می شود. مجلاتی که ضریب تاثیر بالایی دارند ممکن است نرخ رد کردن مقالات بالاتری هم داشته باشند. بنابراین در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت بالا بودن ضریب تاثیر ژورنال انتخابی، باید مقاله تان از نوآوری بالایی برخوردار باشد تا رد نشود.

نمایه یا ایندکس (Index) مقاله

قبل از ارسال مقاله برای ژورنال باید بررسی کنید که آیا مجله یا ژورنال مورد نظر در پایگاه های اطلاعاتی آنلاینی مثل Scopus ، ISI و   Web of Science نمایه شده باشد یا نه. یکی از مشخصه های مجله معتبر نمایه سازی آن است. نمایه یا ایندکس مقالات اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچه میزان مقالات ایندکس شده بیشتری داشته باشد اعتبار آن بیشتر است و این یعنی مجله مناسبی برای چاپ مقاله خواهد بود.

بهترین زمان برای انتخاب مجله

اگر اولین بار است که قصد نگارش یا چاپ مقاله علمی را دارید شاید وسوسه شوید که قبل از یافتن مجله مناسب برای چاپ مقاله، نوشتن مقاله خود را شروع کنید. با این حال، انتخاب ژورنال مناسب برای مقاله آن هم قبل از شروع نگارش مقاله باعث می شود تا مقاله را به نحوی بنویسید که مختص مخاطبان مجله مورد نظر باشد. بعلاوه می توانید در زمان نگارش دستورالعمل های خاصی که ممکن است مجله مورد نظر برای چاپ مقالات داشته باشد را رعایت کنید و مقاله خود را به درستی فرمت بندی کنید. این کار باعث می شود در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید. همجنین شانس پذیرش مقاله شما، به شدت افزایش می یابد.

مجله مناسب برای مقاله

وبسایت‌های راهنما برای یافتن مجله مناسب برای مقاله

سایت‌ها و پایگاه‌هایی وجود دارند که به شما در یافتن مجلات مناسب برای ارسال مقالات‌تان کمک می‌کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از آنها پرداخته‌ایم:

DOAJ

اگر می‌خواهید با مجلاتی که دسترسی آزاد دارند، آشنا بشوید باید سری به این پایگاه بزنید. دوآج یا راهنمای مجلات دسترسی آزاد به افزایش مشاهده‌پذیری، شهرت و دسترسی ژورنال‌های مختلف کمک می‌کند. مجلاتی در این پایگاه نمایه می‌شوند که معیارها و استانداردهای کیفی موردنظر دوآج را داشته باشند. پایگاه مذکور متعلق به دانشگاه لوند سوئد(Lund) است و بالغ بر ۱۲هزار مجله با دسترسی آزاد را در خود نمایه کرده است.

Elsevier Journal Finder

با مراجعه به این وبسایت هم می‌توانید مجلات متناسب با موضوع مقاله‌تان را شناسایی کنید و اطلاعات خوب درباره هر ژورنال به دست آورید. برای مثال، اطلاعاتی در خصوص ضریب‌تاثیر، مدت‌زمان لازم برای پذیرش مقاله و حتی درصد پذیرش مقالات بنا به آمارهای قبلی هم در این پایگاه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

Find My Journal

این وبسایت به شما کمک می‌کند تا مجله‌ای متناسب با مقاله‌تان پیدا کنید. کافی است که عنوان و چکیده مقاله‌تان را به این سایت بدهید تا موتور جست‌وجویش برایتان مجلاتی مناسب و مرتبط با محتوایتان را پیدا کند.

Scopus

اسکوپوس از بزرگ‌ترین پایگاه‌هایی است که می‌توانید در آن مقالات مختلف و کتب گوناگون را پیدا کنید. کافی است که عنوان مقاله‌تان را در پایگاه اسکوپوس جست‌وجو کنید تا مقالاتی مشابه را در اختیارتان بگذارد و به شما نشان بدهد که کدام مجلات پذیرای مقالاتی از جنس و موضوع محتوای شما هستند.

Think Check Submit

این پایگاه هم گزینه مناسبی برای یافتن مجلات است. رویکرد این سایت به انتخاب مجلات برای انتشار محتوا بسیار جالب است. روند در آن، از این قرار است که ابتدا شما باید بدانید که چه مجله‌ای برای کارتان مناسب است و بعد دست به جست‌وجو بزنید. در واقع، شما در فضای این پایگاه معیارهایی را برای انتخاب ژورنال در نظر می‌گیرید و بعد سایت گزینه‌های متناسب با خواسته و نیازتان را معرفی می‌کند. در مرحله بعدی باید به بررسی گزینه‌های موجود بپردازید و ببینید که با کدام‌یک به نتیجه می‌رسید و امکان چاپ مقاله برایتان در آن مقدور خواهد بود.

Springer Journal Suggester

با مراجعه به وبسایت اشپرینگر هم می‌توانید دست به جست‌وجوی ژورنال مناسب در میان مجلاتی بزنید که تحت پوشش این پایگاه معروف و غنی هستند. در اشپرینگر باید بخشی از چکیده مقاله‌تان را وارد کنید تا دست به جست‌وجوی گزینه‌ای مناسب برایتان بزند. در این پایگاه فیلترهایی برای در نظرگرفتن یا نگرفتن ویژگی‌هایی مانند ضریب‌تاثیر یا دسترسی آزاد مجلات هم وجود دارد.