اخبار و اطلاعیه

معرفی نرم‌افزار و سایت پارافریز متون تخصصی

سایت پارافریز

معرفی نرم‌افزار و سایت پارافریز متون تخصصی : پارافریز، روشی است برای ارجاع به یک منبع، بدون اینکه مستقیما به آن اشاره شود. بسیار مهم است که مطلبی به درستی تفسیر شود چرا که تفسیر غلط و ضعیف ممکن است منجر به اتهاماتی از جمله سرقت ادبی یا کپی‌برداری از منبعی به شمار رود که از سوی شما از آن نامی برده نشده است.

پارافریز‌کردن یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌ها در دنیای نویسندگی است. این اصطلاح به معنای تغییر واژه‌ها و عبارات یک متن است. در نگاهی کلی‌تر، زمانی که می‌خواهید پارافریز یا بازنویسی انجام بدهید، باید ادراکتان از یک متن و مطلب را به زبان خود دربیاورید و بدون تغییر در پیام و معنای واقعی محتوا، شروع به نگارش آن کنید. باید بدانید که پارافریزکردن چیزی فراتر از تغییر کلمات و عبارات با مترادف‌هاست. برای اینکه بدانید نحوه پارافریز کردن متون و مقالات چگونه است و کدام  نرم‌افزار و سایت پارافریز از اعتبار لازم برای انجام پارافریز برخوردار هستند در ادامه مطالب با گروه گرامرلی همراه باشید.

پارافریز یا (Paraphrase) چیست؟

پارافریز، یعنی توضیح و بازگردانی اطلاعات و نظریه‌های مهمی که از سوی شخص دیگری بیان شده است، اما به شکلی جدید. در پارافریزکردن، ایده‌ها و اطلاعات دیگران به زبانی تازه مطرح می‌شود اما شما چیزی را به نام خود سند نمی‌زنید و ادعا نمی‌کنید که دقیقا نوشته شماست. میان سرقت ادبی، خلاصه‌کردن و بازنویسی تفاوت وجود دارد. یادتان باشد پارافریز در تمام گفتگوهای روزمره ما استفاده می‌­شود، مثلا زمانی که می­‌خواهیم گفته شخصی را برای شخص دیگری تعریف کنیم هم از این روش استفاده می‌شود.

بازنویسی در نوشته‌های تحقیقاتی، مقالات رسمی، روزنامه‌ها، گزارشات اخبار و مستندات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارافریز می‌تواند برای توضیح یک بیانیه پیچیده یا بازگو کردن آن، زمانی که نیاز نیست به طور مستقیم به همان جملات اشاره شود هم استفاده گردد. پارافریز یک ابزار مهم برای نویسندگان غیرعلمی، خبرنگاران و مقاله نویسان است که استفاده از آن در گزارش‌ها و اخبار بسیار پرکاربرد است. اگر بازنویسی به درستی انجام بگیرد، نویسنده از سرقت ادبی محفوظ می‌­ماند و این اجازه به او داده می‌شود که به شکلی خلاقانه، کار اصلی را بازگو کرده و در مقاله یا نوشته خودش، از آن بهره ببرد.

انواع پارافریز و بازنویسی متون

زمانی که می‌خواهید بازنویسی انجام بدهید، اجازه اضافه‌کردن چیزی بیش از متن اصلی در محتوای بازنویسی‌شده خود ندارید. یکی از بهترین روش‌ها برای بازنویسی، این است که به‌جای تغییردادن کلمه‌به‌کلمه و عبارت به عبارت متن اصلی، اقدام به بازنویسی کل متن با زبان و ادراک خود کنید. یعنی متن منبع را هر چند دور که لازم است، به‌دقت مطالعه کنید و زمانی که دیگر هیچ شک و شبهه‌ای در دریافت پیام آن برایتان وجود ندارد، دست به نگارش ادراکات خود در متنی تازه بزنید. ایده‌های اصلی و نکات مهم و تاکیدشده در متن اصلی هم نباید در نسخه پارافریزشده جا بیافتند. نباید اهمیت تجربه و توانایی در نوشتن را در زمینه بازنویسی دست‌کم گرفت. پارافریز به سه صورت قابل اعمال هست که در زیر به آن اشاره می کنیم:

تغییر اقسام کلمه

اقسام کلمه از جمله افعال، اسم‌ها و صفات و… در این نوع بازنویسی تغییر می­‌کنند و جایگزین می شوند. مثلا شما می توانید در یک متن تفسیرشده، قید را به صفت تبدیل کنید.

تغییر ساختار

این نوع پارافریز شامل تغییر ساختار جمله می شود مثلا جمله معلوم به جمله مجهول یا برعکس. این تغییر در ساختار می‌تواند برای انعکاس تعبیر نویسنده از نوشته اصلی استفاده شود.

کاهش بندها و جزئیات

کاهش بندها در بازنویسی به معنای حذف یا کم‌کردن بخش‌هایی از جمله است که حالتی پیچیده دارند، پس این بخش از عبارت در جمله‌ای دیگر و به شکلی متفاوت بازگو می شود. ­

نرم‌افزار و سایت پارافریز

اهمیت پارافریز چیست؟

پارافریز یا بازنویسی به معنای درک یک ایده و مطلب و نگارش آن به زبان خود است. یعنی زمانی که متن و مقاله‌ای را خواندید و آن را کاملا درک کردید، می‌توانید محتوای آن را که دیگر از دریچه ذهنتان گذشته است، به زبان خود بازنویسی کنید.

این حرکت پارافریز یا بازنویسی نام دارد و هیچ ایراد و جرمی در آن نیست. در دنیای علم که تحقیقات تازه معمولا مبتنی بر دستاوردهای پیشین انجام می‌شوند، نیاز به پارافریز زیاد خواهد بود.

همیشه تحقیقات و پژوهش‌های تازه نیاز به استناددهی و ذکر مراجع و منابعی از تحقیقات پیشین دارند. در غیراین‌صورت، انگار ادعا شده که دستاوردهای دیگران هم متعلق به فردی است که بعد از آنها مقاله‌اش را به نگارش درآورده است.

پارافریزکردن مقوله‌ای خواهد بود که تمام ابهامات و اتهامات را از مقاله شما دور می‌کند. حال چگونه پارافریز کنیم؟ زمانی که به درستی از نقل‌قول‌ها استفاده کنید، قواعد بازنویسی را بلد باشید، منابع و مراجع را به‌درستی ذکر کنید و حواستان به تمامی مصادیق سرقت ادبی باشد تا آنها را مرتکب نشوید، دیگر مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

پارافریزکردن یا همان بازنویسی مقالات علمی دارای اصول و روش‌هایی است. برای مثال، تغییردادن ساختار جملات یک متن از مجهول به معلوم یا بالعکس، تغییردادن کلمات و استفاده از مترادف‌ها و هم‌معنی‌هایشان، نگارش از یک ایده با ادبیات خود و…، از اصول پارافریز یا بازنویسی است.

اگر پارافریزکردن را به‌خوبی بلد باشید، دیگر نیازی به نگرانی درباره خوردن برچسب سرقت ادبی به مقاله علمی‌تان نخواهید داشت. مجلات بین‌المللی و معتبری که مقالات افراد از سراسر دنیا را منتشر می‌کنند، درباره سرقت ادبی بسیار حساسند و برای همین است که از طریق ویراستاران و داوران خبره و همچنین با کمک‌گرفتن از نرم‌افزارهای مختلف دست به بررسی سرقت ادبی مقاله می‌زنند.

پس همان‌طور که می‌بینید توجه به سرقت ادبی و بازنویسی یا همان پارافریز در نگارش مقالات علمی بسیار مهم است.

نرم‌افزار و سایت پارافریز متون تخصصی

نرم‌افزار و سایت پارافریز مختلفی برای پارافریز متون انگلیسی وجود دارند که برخی رایگان و برخی دیگر پولی هستند. دسته‌ای از این نرم‌افزار‌ها نیز تنها برخی از خدمات خود را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. برای دسترسی به خدمات ویژه این نرم‌افزارها باید حق اشتراک پرداخت کنید. در ادامه به معرفی برترین نرم‌افزار و سایت پارافریز متون انگلیسی خواهیم پرداخت که در فرآیند بازنویسی می‌توانند به شما کمک کنند.

نرم‌افزار گرامرلی (Grammerly)

گرامرلی عمدتاً یک ابزار تصحیح آنلاین غلط‌های املایی و دستور زبان است. این نرم‌افزار به شما کمک کند تمام خطاهای موجود در متن مقاله خود را پیدا کنید.

تشخیص سرقت ادبی، پیشنهاد کلمات بهتر، اصلاح جملات و پیشنهاد جملات مناسب‌تر، از دیگر قابلیت‌های گرامرلی است. این امکانات باعث شده تا گرامرلی، زیرمجموعه نرم‌افزارهای پارافریز قرار بگیرد.

گرامرلی، به‌صورت یک نرم‌افزار مجزا در سیستم‌عامل مک‌اینتاش قابل استفاده است. همچنین می‌توانید افزونه گرامرلی را روی نرم‌افزار ماکروسافت ورد در سیستم‌عامل ویندوز نصب کنید.

این نرم‌افزار هم در نسخه رایگان و هم در نسخه ممتاز پولی موجود است. نسخه رایگان گرامرلی، بررسی دستور زبان و املای کلمات را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد. با این حال، نسخه پولی امکانات متنوع‌تری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی سرقت ادبی
  • پیشنهاد کلمات و جملات مناسب‌تر
  • مشاهده معانی و مترادف‌ها از طریق دبل کلیک
  • امکان افزودن کلمات به فرهنگ لغت شخصی
  • توضیح قوانین گرامری
  • دریافت آمار عملکرد از طریق ایمیل

خبر خوب درباره گرامرلی این است که سایت‌های ایرانی ، نسخه پولی گرامرلی را با هزینه‌ای ناچیز برای شما فعال می‌کنند.

نرم‌افزار کویل‌بات (QuillBot)

کویل‌بات، یکی دیگر از نرم‌افزارهای قدرتمند پارافریز است. با استفاده از این نرم‌افزار، تنها با یک کلیک ساده، می‌توانید جملات متن را تغییر دهید.

نرم‌افزار کویل‌بات، کاربری ساده‌ای دارد. تنها کافیست متن موردنظر خود را در کادر، جایگذاری کنید. سپس برای پارافریز، روی دکمه «Quill It» کلیک کنید. به‌طور پیش‌فرض، کویل‌بات از حالت استاندارد برای بازنویسی جملات متن شما استفاده می‌کند. در حالت استاندارد، تعادل میان تغییر متن و حفظ معنی حفظ می‌شود.

نرم‌افزار اِسی ریرایتر

نرم‌افزار اسی ریرایتر کاملاً رایگان است. شرکت سازنده این نرم‌افزار ادعا می‌کند که اسی ریرایتر برای تمامی افراد، از دانش‌آموزان گرفته تا روزنامه‌نگاران، قابل استفاده است. این نرم‌افزار می‌تواند سرقت ادبی را تشخیص دهد و برای جلوگیری از پلاجیاریسم و ارتقای متن نوشته‌شده پیشنهاداتی را به نویسندگان ارائه ‌دهد.

اسی ریرایتر دارای دو حالت دستی و خودکار است. در حالت دستی، نرم‌افزار مترادف کلمات یا جملات را پیشنهاد می‌دهد و نویسنده به انتخاب خود از آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین در این حالت، نویسنده می‌تواند تنظیماتی را برای اعمال روی کل متن تعریف کند.

در حالت خودکار، نرم‌افزار با استفاده از الگو‌های پیش‌فرض خود، نوشته اصلی را با کلمات و ساختار جدید تغییر می‌دهد. با استفاده از حالت خودکار، در عرض چند ثانیه متن پارافریز‌شده، آماده می‌گردد.

از معایب این نرم‌افزار، می‌توان به نیاز به اتصال پایدار به اینترنت، نادیده گرفتن برخی از خطاهای دستوری و عدم ضمانت پارافریز صحیح متن اشاره کرد. البته در اغلب نرم‌افزار‌های پارافریز چنین محدودیت‌هایی وجود دارند.

نرم‌افزار و سایت پارافریز

سایت پارافریز سئومگنیفایر (Seomagnifier)

سایت سئو مگنیفایر کاملاً رایگان است و هفت زبان انگلیسی، هلندی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، ترکی و اندونزیایی را پوشش می‌دهد. این سایت پس از پارافریز متون، کلمات تغییر‌یافته را با رنگ‌های مختلف مشخص می‌کند. با کلیک روی این کلمات می‌توانید کلمه اصلی را بازگردانید.

لازم به ذکر است که این سایت به‌صورت جداگانه ابزار کنترل پلاجیاریسم را هم به شما ارائه می‌کند. ارائه کلمات مترادف، از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

سایت پارافریز آنلاین (Paraphrase-online)

سایت پارافریز آنلاین از جمله سایت‌های رایگان پارافریز متون انگلیسی است. پس از انجام پارافریز متن، با کلیک روی هر کلمه، مترادف‌های آن نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید بسته به نظر شخصی، از آن‌ها استفاده کنید. این سایت در مقایسه با سایت سئومگنیفایر تغییر کمتری در متن ایجاد می‌کند، اما خطای کمتری دارد.

سایت پارافریز دوپلی‌چکر (Duplichecker)

دوپلی‌چکر نسبت به دو سایت قبلی سرعت پایین‌تری دارد. البته این سرعت پایین‌، به‌دلیل تغییرات بیشتری است که هم در کلمات و هم در جملات ایجاد می‌شود. محدودیت وارد کردن تعداد کلمات در کادر پارافریز، یکی از معایب این نرم‌‌افزار است. شما هر بار می‌توانید تنها ۱۰۰۰ کلمه را پارافریز کنید. از مزایای این سایت نیز می‌توان به قابلیت برآورد درصد شباهت و بررسی اشتباهات گرامری در متن اشاره کرد.

سایت پارافریز گرامرلی (Grammarly)

سایت گرامرلی، همانند نرم‌افزار و افزونه آن، بیشتر یک سایت ویراستاری است. اما از آنجایی‌که گرامرلی توانایی زیادی در بهبود کیفیت متن دارد و درصد سرقت ادبی را نشان می‌دهد، در فهرست سایت‌های پارافریز قرار می‌گیرد. این سایت، همانند افزونه خود دارای دو نسخه رایگان و پولی است.

از دیگر سایت‌های معتبر پارافریز می‌توان به CleverSpinner، SpinRewriter  و WordAi  اشاره کرد. دسترسی به این سایت‌ها برای ایرانیان بسیار دشوار است.

 

مطالب مرتبط